handdator

Visa fullständig version : Drömmen om hojkort, en dröm?



catrine
2012-09-23, 08:36
Jag har alltid velat ha hojkort men aldrig haft möjlighet att ta det. Nu finns möjligheten men har snart gett upp hoppet om att jag fixar det. Började i maj, har kört cirka 25 lektioner sedan dess men klarar fortfarande inte serpentinen och högfartsbanan. Trodde i min enfald att jag skulle "kört själv" Märlaren runt men icke. Dock är allt annat klart, teori och riskkurserna.
Peptalk mottages tacksamt då säsongen lider mot sitt slut och om jag skall orka hålla ut och hoppas på lappen iår, eller skall jag ge upp och vänta till våren med nya friska tag?

lasrberglund
2012-09-23, 09:32
Övning, övning och sen lite mer övning. Har du ingen chans att träna själv på nån parkering?

Gert
2012-09-23, 09:35
Kanske prova en annan lärare som kan få dig att komma på "tricket" med manöverdelen?

pumpe3
2012-09-23, 09:36
Håller med ovan, finns det ingen du kan köra med med i din närhet, så du får lite mil och trygghet samt så klart öva under olika former.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Molgan
2012-09-23, 09:53
Som sagts, hitta en öde asfaltsplätt, lägg ut prylar motsvarande konbanan och nöt på i godan ro utan press så sitter det till slut. Varför betala 1000 spänn i timmen för att öva?

freddemannen
2012-09-23, 10:18
Bara träna.
Med risk för att du redan hört allt redan ;)
Testa i lagfarten att "nästan" stå alltså det mesta av din tyngd på fotpinnarna och om hojen börjar luta åt höger tryck på vänster fotpinne och viktigast fäst blicken långt iväg kolla upp punkter att titta på så du har bestämt dig redan innan var du ska titta. Du vet ju redan var konerna är så dom behöver du inte titta på.

I högfarten underlättar det att ha koll på sin motstyrning så försök träna på det.
Tänk på att träna i en fart som du behärskar först för att sen öka efter hand.
En grej kan vara att köra slalom utan koner och undanmanöver för att känna på hojen på en lång raka utan konstressen.
Motorcykeln klarar mycket mer än du tror innan det går illa.

Och lycka till!!
Ge inte upp!!

Jåke
2012-09-23, 10:43
Som freddemannen är inne på: gör nåt annat med hojen så att du vänjer dig vid hur den beter sig utan manövermomentet och kan lära dig hantera den avspänt.

En polare hade bekymmer med uppkörning, vi konstaterade ganska snabbt varför så vi tog ut honom på ett par dagars långtur. Han blev jättetrött första tiden, men när han inte orkade spänna sig längre gick det bra. Och uppkörningen var inga problem sen fast vi inte övat något (i hans ögon).

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

Mohlin
2012-09-23, 12:56
Hur kan man vara ute och köra med några kompisar innan man har körkort?

Mr.Peter
2012-09-23, 13:47
Hur kan man vara ute och köra med några kompisar innan man har körkort?

Övningsköra går väl?

Ove
2012-09-23, 15:21
Hur kan man vara ute och köra med några kompisar innan man har körkort?

:) Man har en kompis som är handledare. Då får man övningsköra överallt inom rikets gränser. ;)

Mohlin
2012-09-23, 15:40
Aaah! Man får inte köra privat i Danmark. Synd.

Hondamannen
2012-09-23, 15:56
Man kan inte ge upp så lätt i livet. Jag har mött en del motgångar här i livet precis som många andra men att ge upp har aldrig varit min stil. Kämpa på och ge dig inte:beer:;)



Jag har alltid velat ha hojkort men aldrig haft möjlighet att ta det. Nu finns möjligheten men har snart gett upp hoppet om att jag fixar det. Började i maj, har kört cirka 25 lektioner sedan dess men klarar fortfarande inte serpentinen och högfartsbanan. Trodde i min enfald att jag skulle "kört själv" Märlaren runt men icke. Dock är allt annat klart, teori och riskkurserna.
Peptalk mottages tacksamt då säsongen lider mot sitt slut och om jag skall orka hålla ut och hoppas på lappen iår, eller skall jag ge upp och vänta till våren med nya friska tag?

thunderstruck
2012-09-23, 16:30
Jag hade oxå problem med serpentinen och att hitta balansen mellan koppling/gas
Fick sen prova att köra långsamt med dragläge i lätt uppförsbacke och sen ner och alternera styra med en hand och den andra på tanken.
Efter det lossnade det. Kanske tillfällighet men funkade då :cool:

jtr
2012-09-23, 16:51
Vad har du för hoj när du kör? Är det din Kawa eller ngt annat MC?

Mc-smurfan
2012-09-23, 20:30
Jag kuggade min första gång oxå:( Det är ändå sen 98, men jag minns hur nervös jag var. Hade tagit körkort för bil sommaren 98 och började köra MC strax därefter. Hade innan dess bara suttit nån enstaka gång bakpå, men aldrig kort ens moppe. Hade inga möjligheter att köra privat, tror det hade gjort enorm nytta. Ju mer tid på hojen desto bättre sätter det sig.
Mitt största problem var garagesvängen. Även konerna med undanmanöver på tid var eländigt svår. Under 21 sek...fattade inte hur det skulle gå till. Till slut föreslog min lärare på skolan att jag skulle prova med deras mellancykel kawasaki er-5. Då helt plötsligt fick jag in tekniken, när jag inte behovde ha med en 750 att göra. Kawan kändes som en moppe jämfört med 750, och banan flöt jättebra. När jag sen återgick till 750 så hade jag redan känt lite på att det gick. Tyngden av cykeln var lättare att få runt banan efter det.
Fick efter en hel del tragglande tid till uppkörning, sista för säsongen. Klarade proverna, men tvekade vid nåt tillfälle i trafiken och kuggade:(

Känslan av att ha alla dessa månader mellan mig och MCkortet....ord jag inte kan skriva här. Men ny säsong kom, jag körde tre gg och sen uppkörning igen. Och det gick.
Det är tufft att ladda om efter en kuggning...men om du återfår lusten så är säsongen inte över. Det går att klara med tålamod och lite j-lar anamma. Övningskör lite nu efter och hitta glädjen och njutningen i att bara sitta pa en hoj igen. Kortet blir ditt. Det ar bara en tidsfråga. Och blir det inte innan vintern, misströsta inte! Det blir en ny vår och en lång härlig säsong som väntar dig.
Lycka till hur du än gör:)

Jourtjänst
2012-09-23, 23:14
Jag kuggade första gången men när jag satte några grundmoment i system funkade allt. 1. Ha alltid höjd blick och titta dit du ska, inte på närmaste konen. 2. Jobba alltid med balans så att du inte lutar hojen i krypkörning, res dig på fotpinnarna och flytta baken på sadeln för att balansera. Det blir mycket säkrare än att sitta stilla med baken och bara luta kroppen. 3. Var alltid avslappnad. Överdriv avslappningen och försök att vara nästan lealös. Var inte orolig att tappa kontrollen, bli ett med hojen och balansera tillsammans med den. Håll bara löst i handtagen, ha böjda armar.

När jag fattade detta PÅ RIKTIGT så funkade allt, det bara flöt på och uppkörningen gick som en dans.

Ge aldrig upp och lycka till. MC-kortet är biljetten till MC-livet och MC-livet är lycka!

Susie
2012-09-24, 09:35
Ge inte upp Cathrine du har än tid på dig innan det tar slut för i år, tricket för dig är kanske att byta hoj precis som Mc-smurfan skriver. Ett råd som jag fick angående högfartsbanan, se inte undanmanöver som hinder du ska passera utan du är på väg ner till garagevändningen där du har dit fokus. På väg dit ska du bara göra en "ynka" undanmanöver för att nå målet. Väl där gå långt ut efter linjen vrid huvudet och blicken innan du svänger runt.Då kommer du runt och kan koncentrera dig på att öka farten igen.
Om du vill får du gärna slå mig en pling så delar jag mer än gärna med mig av mina erfarenheter om det kan vara till hjälp då jag alldeles nyligen tagit kortet.
Maila mig i så fall så får du mitt tfn nummer

Mavve65
2012-09-24, 09:57
Hur ser din körlärare på detta? Bryr han/hon sig? Ställ hen mot väggen och säg hur du känner och se vad du får för reaktion. kanske kan vara läge att byta och bryta dödläget?.

Ankan1
2012-09-24, 17:24
Det var ju en himla tur att man slapp allt det här med högfart och lågfartsprov när man tog mc kort för då hade man väl fortfarande harvat runt med en övningsbil efter sig.Nåja, det är väl bara att komma igen och inte ge upp efter 25 lektioner som förmodligen kostat en hel del.

classe8
2012-09-24, 23:06
Man har inte misslyckats förrän man slutar försöka.

Markus
2012-09-24, 23:39
Fortsätt kämpa, det är värt det!

Olle Å
2012-09-25, 09:01
Tror jag skrivit om detta fenomen tidigare när det gäller dessa förbaskade koner.
Var på enträningskurs som SMC ordnade och den gick på grus. Naturligtvis var det en massa koner uppställda. Precis i början tänkte jag på konerna, men det funkade inte bra, så jag koncentrerade mig på vägen jag skulle köra och då gick det mycket bättre.:):)
Vi hade mycket sladd och bromsövningar, så det funkade inte att tänka på konerna också, för då blir det ytterligare ett moment.:confused::confused:
Min erfarenhet från hästvärlden ( fälttävlan ) och mcåkning är att försöka se bortom nästa hinder.
Varit vittne till då en mcåkare glömde det utan bara såg på ett litet problem och kvaddade därför.:eek::eek:

Håkan46
2012-09-25, 12:20
Hur ser din körlärare på detta? Bryr han/hon sig? Ställ hen mot väggen och säg hur du känner och se vad du får för reaktion. kanske kan vara läge att byta och bryta dödläget?.
Och
Tala om för körskoleläraren att efter ett till misslyckande till så byter du körskola.

Jourtjänst
2012-09-25, 19:50
Jag AVSKYR koner och var verkligen lättad när jag fick kortet och inte behövde köra konbanorna mer!

Men jag vill köra bana som Olle och andra för att lära mig ännu mer, och får trösta mig med att det då faktiskt inte handlar om lappen. Välter jag koner så får jag ändå behålla körkortet.

Jag håller med andra - det stora antalet lektioner du beskriver är för mycket. Det måste ju vara så att läraren inte kan lära ut det som är det viktigaste för att klara detta - små men mycket effektiva tips om teknik (som hjälpte mig mycket) och avslappningen, att inte vara spänd (som hjälpte mig ännu mer).

Olle Å
2012-09-25, 22:35
Jag AVSKYR koner och var verkligen lättad när jag fick kortet och inte behövde köra konbanorna mer!

Men jag vill köra bana som Olle och andra för att lära mig ännu mer, och får trösta mig med att det då faktiskt inte handlar om lappen. Välter jag koner så får jag ändå behålla körkortet.

Jag håller med andra - det stora antalet lektioner du beskriver är för mycket. Det måste ju vara så att läraren inte kan lära ut det som är det viktigaste för att klara detta - små men mycket effektiva tips om teknik (som hjälpte mig mycket) och avslappningen, att inte vara spänd (som hjälpte mig ännu mer).

Det är precis det jag menar. Låtsas inte om konerna utan försök bara att köra rätt väg. Försök att se konerna bara som en anvisning om den väg du skall ta. Om man koncentrerar sig på konerna, så glömmer man det andra. Sedan måste man ju ha en framförhållning med blicken och liksom glömma den kon man skall passera och se vägen framför.:):):)

Mohlin
2012-09-26, 00:02
Min man missade på kontrastyrningen förra gången och dumpade (jag också, men jag tar kortet till våren). Nu sist fick han ett råd att köra med armarna sträckta, och göra "knycket" med axeln och inte med underarmen/handleden. Dels ser det bättre ut på avstånd (man ser att man kontrastyr och inte kör slalom) , dels slipper man för problemet med högerhanden - att man inte har koll på gasen. Han fick ett "perfekt!!" från kontrollanten, fast att han välte första konen på vägen in.

Jåke
2012-09-26, 00:15
Min man missade på kontrastyrningen förra gången och dumpade (jag också, men jag tar kortet till våren). Nu sist fick han ett råd att köra med armarna sträckta, och göra "knycket" med axeln och inte med underarmen/handleden. Dels ser det bättre ut på avstånd (man ser att man kontrastyr och inte kör slalom) , dels slipper man för problemet med högerhanden - att man inte har koll på gasen. Han fick ett "perfekt!!" från kontrollanten, fast att han välte första konen på vägen in.

Inte undra på att folk bromsar omkull sig och inte kan göra undanmanöver...

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Olle Å
2012-09-26, 09:46
Inte undra på att folk bromsar omkull sig och inte kan göra undanmanöver...

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

En bromsövning kan gå till så här. Förutsättningen är grus och den kan köras med alla hojar utom de med ABS inkopplad.
Ställ upp koner i hörnen på en fyrkant med ca 20 meters sida. Försök att enbart med fotbromsen få hojen runt konerna utan att sätt ner foten och dra på inför nästa hörn. Du skall sladda runt nästan 90 grader. Faktiskt ganska svårt och lätt att få motorstopp. Då man kört tio varv blir det ganska jobbigt. Då kan man fråga varför göra detta? SMC hade bland annat denna övning på en kurs. Det är en balansövning och även träning om man råkar få ett tvärkast i en trafiksituation.
Måste erkänna att banan senare som hade bara tre koner var lite för svår för min Transalp.:):):)

Mohlin
2012-09-26, 11:14
Inte undra på att folk bromsar omkull sig och inte kan göra undanmanöver...



Nä, det är helt galet att man ska behöva ta till "fusk" för att komma igenom just den övningen, men vad tusan ska man göra för att klara uppkörningen?
Eftersom man inte får köra privat här i Danmark så har vi inte nån möjlighet att träna extra, så man får ta till de knep som finns. Detta funkade tydligen.

Jåke
2012-09-26, 12:45
En bromsövning kan gå till så här. Förutsättningen är grus och den kan köras med alla hojar utom de med ABS inkopplad.
Det är en balansövning och även träning om man råkar få ett tvärkast i en trafiksituation.
Japp. Är pensionerad instruktör...

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Jåke
2012-09-26, 12:48
Nä, det är helt galet att man ska behöva ta till "fusk" för att komma igenom just den övningen, men vad tusan ska man göra för att klara uppkörningen?
Nejdå, saken är bara den att man bara får lära sig ta körkort. Inte att köra. Det förstår dock inte de flesta, utan de fortsätter "fuska" även sen för så sade ju körläraren...

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Mohlin
2012-09-26, 12:58
Precis min mening också. Därför tar jag inte kortet nu, utan väntar till våren och byter körskola. Jag vill nämligen lära mig köra MC, inte bara klara en uppkörning.

Jourtjänst
2012-09-26, 23:06
Min man missade på kontrastyrningen förra gången och dumpade (jag också, men jag tar kortet till våren). Nu sist fick han ett råd att köra med armarna sträckta, och göra "knycket" med axeln och inte med underarmen/handleden. Dels ser det bättre ut på avstånd (man ser att man kontrastyr och inte kör slalom) , dels slipper man för problemet med högerhanden - att man inte har koll på gasen. Han fick ett "perfekt!!" från kontrollanten, fast att han välte första konen på vägen in.

Jag körde upp nu i augusti och det var aldrig fråga om att visa upp motstyrning utan det gällde att jobba med kroppen för att få runt hojen i högfartsprovet med undanmanöver.

Mohlin
2012-09-27, 10:04
Jag körde upp nu i augusti och det var aldrig fråga om att visa upp motstyrning utan det gällde att jobba med kroppen för att få runt hojen i högfartsprovet med undanmanöver.

Här i Danmark har de helt snöat in på motstyringen, enda sättet är att vara helt perfekt på de andra övingarna, då kan man komma undan med en icke 100%-ig.

Ove
2012-10-03, 18:47
:) Uttrycket "styrfart" dök upp i en annan tråd. Misstänker att problemet för många vid konkörning är att man inte får till runda och fina svängar utan kör kantigt, ungefär som man kör längs kanten på en mutter.

Prova att skippa konerna och bara kör i runda och fina svängar för att få in rytm och känsla. Ställ sen upp tre koner på rätt avstånd och då har vi redan 2 svängar. När dom sitter åt båda hållen så fortsätt att plocka på till det antal som det ska vara.

catrine
2012-10-03, 20:45
Övning, övning och sen lite mer övning. Har du ingen chans att träna själv på nån parkering?

nä, tyvärr då skulle jag ha tränat varje dag. måste köpa alla övningstillfällen och är nu uppe i 25 000:- och känner mig ganska uppgiven, vart skall man få resten av pengarna ifrån? tips!

catrine
2012-10-03, 20:51
Som freddemannen är inne på: gör nåt annat med hojen så att du vänjer dig vid hur den beter sig utan manövermomentet och kan lära dig hantera den avspänt.

En polare hade bekymmer med uppkörning, vi konstaterade ganska snabbt varför så vi tog ut honom på ett par dagars långtur. Han blev jättetrött första tiden, men när han inte orkade spänna sig längre gick det bra. Och uppkörningen var inga problem sen fast vi inte övat något (i hans ögon).

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

ja, ni är snälla polar ni men varit ute och kört landsväg, motorväg och lite samhälle har jag gjort hela sommaren men ändå är allt jag gör "fel" känns det som, iaf får jag kritik för det. problemet är just krypkörningen, den där man skall börja med en 90 graders sväng, sedan slalom mellan koner, sen runda den sista konan och tillbaka, jag gasar för lite sägs det dock klarar jag mig runt, visserligen något vingligt, men det är gasen som inte funkar för mig, kör mest runt på tomgången. de övriga banorna funkar bra nu, högfarten läste jag ett tips här på en tråd, mer motstyrning vid undanmanövern. har testat detta nu och klarar 50 km galant. så tack för detta tips!

catrine
2012-10-03, 20:53
Kanske prova en annan lärare som kan få dig att komma på "tricket" med manöverdelen?

har redan bytt körskola en gång, börjar tro att felet enbart sitter hos mig, tyvärr.

catrine
2012-10-03, 21:02
Nejdå, saken är bara den att man bara får lära sig ta körkort. Inte att köra. Det förstår dock inte de flesta, utan de fortsätter "fuska" även sen för så sade ju körläraren...

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

åh, äntligen någon som säger det jag alltid tänkt. konstigt det där med regler som skall gälla alla men inte fungerar. jag har som sagt haft bilkörkortet i över 30 år och klarat med från olyckor och missöden, den enda jag ådragit med är en parkeringsbot på denna tid men då jag började på trafikskolan för mc kändes det som om jag haft en j-vla tur i 30 år, tänk vad som kunde ha hänt så illa som jag måste köra (efter all kritik jag fått). och varför skall man lära sig något för reglers skulle när det inte går att tillämpa i trafiken, bör man inte ändra på reglerna då!!!!!!

Reject
2012-10-03, 21:07
Catrine: måste säga att jag är lite impad att du försöker ta kortet med en custom. Jag gillar min egna Vulcan, men jag vette fan om jag ens hade gett mig på att försöka ta körkort med den.

Får nog ärligt säga att jag tror inte jag hade klarat uppkörningen...

FCM
2012-10-03, 21:08
...problemet är just krypkörningen, den där man skall börja med en 90 graders sväng, sedan slalom mellan koner, sen runda den sista konan och tillbaka, jag gasar för lite sägs det dock klarar jag mig runt, visserligen något vingligt, men det är gasen som inte funkar för mig, kör mest runt på tomgången. ...

Skrev i en annan tråd:
Ge gas mest hela tiden "så att du har o ta av" och flytta på dig enbart med hjälp av koppling - hitta dragläget och ligg precis under driv - och ge en "drivpuff" när du behöver.

Lätt framåtlutad, sitt långt fram mot tanken, avslappande armar men fötter o knän lite mer fast mot hojen.
Svänger du höger - vinkla ut vä armbåge lite o lägg lite kroppsvikt åt vä.
Svänger du vänster - tvärtom.

Öva maxutslag på styret. Kör i åttor. Och titta dit du vill komma!

Lycka till! :)


Tillägg: Läste att det var en customhoj. Då är ju ben/sittställning annorlunda. Kanske satsa på en gathoj tills du tar kortet, och sälja av sen?

catrine
2012-10-03, 21:16
tack alla ni snälla som delat med er av råd och rön. denna vecka har jag spenderat 12 000:- på körlektioner är nu uppe i 25 000:- och undrar, vart skall detta sluta, måste jag sälja huset för ett plastkort. vet inte vad som är felet, jag eller körskolan, kanske jag är för gammal och feg, men som jag förstår är det gasen det hänger på och i trafiken måste jag lära om, inte rätta mig efter de regler min bilskolelärare lärde mig för dryga 30 år sedan. och sundbyberg, vilken komunalare är det som är helt galen i skyltar. 30 gäller i stor del av stan och däremellan har man kastat in några 50 skyltar som gäller i cirka 50 m och sedan blir det 30 igen, ett himla ryckande så jag höll konstant 30 men det dög inte trots att jag påvisade att det var mer ekologiskt att köra med jämn hastighet än att gasa och bromsa stup i kvarten, hahaha. nä den som har bestämt alla skyltarna i sumpan fick nog procent på det som producerades enl min mening. och förresten, är inte kommunen skyldiga att hålla rent runt skyltar från grenar, buska och övrig skymmande föremål? hur skall man från en stor korsning, se in på vänstra vägen vart skylten till råsunda sitter (20 m in på nya vägen) och som pekar till gatan till vänster igen när man inte ser skylten förrän man står nästan under den pga av en stor trädgren, jo om man kör där ofta och känner till vägen men hur skall JAG som aldrig kört där se den. jo, sa läraren, du måste planera din körning. jag svarade att jag skall nog göra en skrivelse till kommunen och fråga hur underhållet sköts i sumpan. lycka till fick jag till svar!

catrine
2012-10-03, 21:21
Håller med ovan, finns det ingen du kan köra med med i din närhet, så du får lite mil och trygghet samt så klart öva under olika former.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

tyvärr har jag inte det, känner inte så många hojåkare heller och bor lite avigt till.

catrine
2012-10-03, 21:25
Skrev i en annan tråd:
Ge gas mest hela tiden "så att du har o ta av" och flytta på dig enbart med hjälp av koppling - hitta dragläget och ligg precis under driv - och ge en "drivpuff" när du behöver.

Lätt framåtlutad, sitt långt fram mot tanken, avslappande armar men fötter o knän lite mer fast mot hojen.
Svänger du höger - vinkla ut vä armbåge lite o lägg lite kroppsvikt åt vä.
Svänger du vänster - tvärtom.

Öva maxutslag på styret. Kör i åttor. Och titta dit du vill komma!

Lycka till! :)


Tillägg: Läste att det var en customhoj. Då är ju ben/sittställning annorlunda. Kanske satsa på en gathoj tills du tar kortet, och sälja av sen?

tack för tipset, problemet är just det att jag inte gasar tillräckligt enl lärarna. och då jag försöker gasa mer blir det med i etapper och i vändningen "glömmer" jag att gasa så jag får tjuvstopp och har tappat cykeln flera gånger. tar mig runt banan gör jag för det mesta men vingligt med mest med hjälp av tomgången óch det gills inte. det där med att vinkla ut motsatt armbåge och ändra kroppsvikten skall jag testa imorgon.

catrine
2012-10-03, 21:29
Ge inte upp Cathrine du har än tid på dig innan det tar slut för i år, tricket för dig är kanske att byta hoj precis som Mc-smurfan skriver. Ett råd som jag fick angående högfartsbanan, se inte undanmanöver som hinder du ska passera utan du är på väg ner till garagevändningen där du har dit fokus. På väg dit ska du bara göra en "ynka" undanmanöver för att nå målet. Väl där gå långt ut efter linjen vrid huvudet och blicken innan du svänger runt.Då kommer du runt och kan koncentrera dig på att öka farten igen.
Om du vill får du gärna slå mig en pling så delar jag mer än gärna med mig av mina erfarenheter om det kan vara till hjälp då jag alldeles nyligen tagit kortet.
Maila mig i så fall så får du mitt tfn nummer

kör bara skolans hojar, suzuki 750 då jag inte kan och inte vill lägga tid på att försöka krypköra med min custum, och tack så mycket för erbjudan om att ringa, kanske tar dig på orden men inte just idag. har kört 13 lektioner redan denna vecka och har 8 kvar men efter helgen om det inte löser sig så hör jag nog av mig, kram.

FCM
2012-10-03, 23:08
tack för tipset, problemet är just det att jag inte gasar tillräckligt enl lärarna. och då jag försöker gasa mer blir det med i etapper och i vändningen "glömmer" jag att gasa så jag får tjuvstopp och har tappat cykeln flera gånger. tar mig runt banan gör jag för det mesta men vingligt med mest med hjälp av tomgången óch det gills inte. det där med att vinkla ut motsatt armbåge och ändra kroppsvikten skall jag testa imorgon.

Samma för mig i början men sen satte det sig. Tänk att du kan egentligen gasa hur mycket som helst -det enda som händer att det låter väldigt mcyket och du sliter på kopplingen...
Men håll ett bra varv ligg där, så att "du har o ta av" som sagt, där du behöver lite driv.

För att det inte ska bli ryckigt gäller det att rörelserna bli små; att du ligger precis under drag och "släpper på" när du behöver mer driv.

Låt kopplingshanden göra jobbet, gasen skall bara finnas där hela tiden. Ja, det kanske väsnas mycket men det spelar ingen roll.

Olle Å
2012-10-04, 08:13
En fråga till er som kör på konbana. Vad säger instruktören om ni kör en del av banan stående?:eek::eek:

Jourtjänst
2012-10-04, 09:33
En fråga till er som kör på konbana. Vad säger instruktören om ni kör en del av banan stående?:eek::eek:

Det tror jag inte de har något emot, jag fick tipset att använda fotpinnarna och lätta på baken.

Jourtjänst
2012-10-04, 09:35
Här i Danmark har de helt snöat in på motstyringen, enda sättet är att vara helt perfekt på de andra övingarna, då kan man komma undan med en icke 100%-ig.

Det var konstigt tycker jag. Det hela går väl ut på att visa att man bemästrar hojen. Här i Sverige har vi det som kallas Risktvåan, då fick vi en introduktion till motstyrning och fick testa den, mer dramatiskt än så var det inte.

catrine
2012-10-06, 08:49
En fråga till er som kör på konbana. Vad säger instruktören om ni kör en del av banan stående?:eek::eek:

vad jag vet säger dom inget om det, om man klarar av det förstås!

catrine
2012-10-06, 08:53
Samma för mig i början men sen satte det sig. Tänk att du kan egentligen gasa hur mycket som helst -det enda som händer att det låter väldigt mcyket och du sliter på kopplingen...
Men håll ett bra varv ligg där, så att "du har o ta av" som sagt, där du behöver lite driv.

För att det inte ska bli ryckigt gäller det att rörelserna bli små; att du ligger precis under drag och "släpper på" när du behöver mer driv.

Låt kopplingshanden göra jobbet, gasen skall bara finnas där hela tiden. Ja, det kanske väsnas mycket men det spelar ingen roll.

ja, men dom vill att jag skall pumpa med gasen och det fixar inte jag. hade jämn något hög gas, tog mig runt om än lite vingligt men det var inte rätt det heller så nu vet jag inte vad jag gör rätt och vad jag gör fel!

Tjita1
2012-10-06, 09:13
Det är så jag har fått lära mig, ligg på minst 2000 rpm med jämn gas och justera farten med kopplingen. Menar du att det är fel där du bor?

Nina
2012-10-06, 09:51
Det är 5 år sen jag tog lappen men jag hade lågt varv och precis vid dragläget när jag kröp runt. Det är förstås lättare att hålla mer gas att ta av när man behöver lite fart, att dutta med kopplingen. Dutta försiktigt så det inte blir en överraskning med gaspådraget i så fall.

FCM
2012-10-06, 11:47
ja, men dom vill att jag skall pumpa med gasen och det fixar inte jag. hade jämn något hög gas, tog mig runt om än lite vingligt men det var inte rätt det heller så nu vet jag inte vad jag gör rätt och vad jag gör fel!

Hm, tycker läraren det? På uppkörningen så gick det galant med hyfsat jämt varv iaf.
Hur var det; körde du privat nåt? Då kan du träna på den där parkeringen med målade banor vid Kungens kurva.
Ska f ö passa på o ta en tur idag. Måste man ju i det här vädret! Kanske sista för säsongen.

Borken
2012-10-06, 17:47
Tror dom menar att man ska arbeta aktivt med gasen, om man gasar till lite samtidigt som man släpper lite på kopplingen så rätar hojjen upp sig snabbt, mycket bra om man är på väg å tappa balansen. Med jämn gas så får du inte samma gyroeffekt eller kraft.

MVH
/Janne

Susie
2012-10-06, 18:35
Fy bubblan Catrine tungt hör jag. Försök att stressa ner det finns ett underbart liv efteråt, men just nu är det tufft, svettigt, hårt och förbannat dyrt. Du kommer att fixa det, din tid kommer när du är mogen för det och lyckats knäcka koden/rädslan.

Skickar en hel hög powerkramar till dig

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-25, 23:39
Kolla in denna länken!!
http://www.youtube.com/watch?v=bVWNinsmkAw

Min bibel helt enkelt. utan den hade jag inte lärt mig köra hoj rodentligt!

se den en gång, ut och kör lite, sen se den igen!
utmana dig själv, du måste tänja på gränserna!

har du svårt för serpentiden är det förmodligen för att du inte vet hur MYCKET du kan/vågar dra i styret!

Romeo
2013-01-26, 00:54
Jag tror de flesta om inte alla har svårt med just serpentinen på lågfarten.. Detta med gas etc.. Gör så jag gjorde.. Jag använde knappt gasen.. Bara kopplingen. Läste någonstans att du använder din custom. Skippa den, jag har själv custom och det är en djävla skillnad på den och mc:n man får hyra. Var i Sverige bor du? Finns säkert någon vänlig själ som kan ta sig tid och hjälpa dig med sin hoj..

Jåke
2013-01-27, 20:04
Det låter genomgående som du fortfarande har ett blickfel mer än nånting annat. Därav den dåliga balansen och så vidare.... Brukar du går i högklackade skor?

Sitt även nära tanken och knip med låren.. Var du gör av armarna påverkar balansen mindre än din kontakt med hojen. Men alla tips är egentligen sekundära i lågfarten jämfört med blicken. Massor av välmenande tips kan även vara förvirrande när man försöker med allt på en gång.

Inklusive det här.... :)