handdator

Visa fullständig version : ytbehandling av järntopp 30talare



300Hurst
2012-09-22, 00:43
Renoverar motorn på mitt projekt Husqvarna 35sv 1931. Släpat hem motorn till lägenheten för renovering i vinter, till frugans stora lycka...

Jag ställer mig dock frågande till hur jag ska ytbehandla de nu kraftigt rostade, flänsade partierna på cylinderhus och topp.

Planerar glasblästring, men därefter?

Hur motverkar jag nyuppkommen rost på de rena ytorna? Eller ska det vara metallrent välkomnandes ny patina?

Olle Å
2012-09-22, 08:49
Renoverar motorn på mitt projekt Husqvarna 35sv 1931. Släpat hem motorn till lägenheten för renovering i vinter, till frugans stora lycka...

Jag ställer mig dock frågande till hur jag ska ytbehandla de nu kraftigt rostade, flänsade partierna på cylinderhus och topp.

Planerar glasblästring, men därefter?

Hur motverkar jag nyuppkommen rost på de rena ytorna? Eller ska det vara metallrent välkomnandes ny patina?

Undrar om inte en gammaldags spissvärta skulle funka bra? Lite pilljobb att få in svärtan mellan flänsarna, men det går nog med hjälp av trasor och en pensel.
Visst finns det värmebeständig sprayfärg, men jag tror inte du får rätt "patina" då.
Du kommer nog få andra tips också.
:santaclaus: Han kommer snart

Jan-Olov
2012-09-22, 09:21
Jag funderar på om inte kallblånering skulle funka. Är det stålrent så bör det gå. Används till rep av skada på vapen, det går till då att man bara penslar på stålet och låter verka, styrkan bestäms av hur länge man dröjer innan avtvättning. Färgen är som på en bössa.

Guzzi-Leif
2012-09-22, 12:11
Bränna in linolja?
Borde lukta gott samt vara enkelt att komplettera...

Ove
2012-09-22, 12:39
Bränna in linolja?
Borde lukta gott samt vara enkelt att komplettera...

:) Kan funka. Stryka på och låta torka (=oxidiera) Den blir då brun. Blir det sen tillräckligt varmt kommer den att bränna och blir då svart. Jag har funderat på att göra så på avgasrör men misstänker att det blir alldeles för hög värme där och ryker något hemskt ett tag.

Jan-Olov
2012-09-22, 13:14
Bränna in linolja?
Borde lukta gott samt vara enkelt att komplettera...

Jag har för mig att metallen skall vara röd innan linoljan påstrykes, och det gillar nog inte cylindern.

Guzzi-Leif
2012-09-22, 14:47
Jag har för mig att metallen skall vara röd innan linoljan påstrykes, och det gillar nog inte cylindern.

Jag har linoljebränt några gamla beslag och fönsterdetaljer som var metallrena och det funkade i alla fall...

Jan-Olov
2012-09-22, 17:17
Jag har linoljebränt några gamla beslag och fönsterdetaljer som var metallrena och det funkade i alla fall...

Då mins jag väl fel. Det var en smed som visade mig det kanske funka bägge sätten.

Guzzi-Leif
2012-09-22, 20:05
Jag är inte alls säker på min sak - funderingar bara...

Olle Å
2012-09-22, 20:16
Igen, spissvärta. Kanske ni inte vet vad det är?
Det är en svart pasta som strykes på gamla järnspisars kokplattor och ugnsluckor då de förlorat färgen. Man gnider in den med en trasa. Tål alltså mycket hög värme. Kan påbättras så ofta man vill. Lämnar inga rester som flagar eller liknande.:):):)

Jan-Olov
2012-09-22, 20:20
Igen, spissvärta. Kanske ni inte vet vad det är?
Det är en svart pasta som strykes på gamla järnspisars kokplattor och ugnsluckor då de förlorat färgen. Man gnider in den med en trasa. Tål alltså mycket hög värme. Kan påbättras så ofta man vill. Lämnar inga rester som flagar eller liknande.:):):)

Det bör fungera men verkar omständigt att applicera.

Olle Å
2012-09-22, 20:24
Det bör fungera men verkar omständigt att applicera.

inte alls. Gnid in pastan med en pensel eller trasa, torka av överflödet. Klart!!!!!!:):):)
The simply is the best

Ove
2012-09-22, 20:57
inte alls. Gnid in pastan med en pensel eller trasa, torka av överflödet. Klart!!!!!!:):):)
The simply is the best

:) OK! Ska prova spissvärta på mitt avgasrör. Det är svartmålat med "värmetålg" färg och är nog mera beige än svart efter att motorm varit igång. Rapport kommer vid tillfälle. ;)

300Hurst
2012-09-23, 01:33
Oj, många snabba svar här.. Spissvärta låter ju som.... gjutet.. 59.- på jula.. Undrar dock om det har någon rostskyddande effekt... men, egentligen är väl det kanske inget jätteproblem i sammanhanget. Bara dags-skicket som vittnar om rostskyddsbehov.

Ove
2012-09-23, 09:08
Oj, många snabba svar här.. Spissvärta låter ju som.... gjutet.. 59.- på jula.. Undrar dock om det har någon rostskyddande effekt... men, egentligen är väl det kanske inget jätteproblem i sammanhanget. Bara dags-skicket som vittnar om rostskyddsbehov.

:) Rostskydd när det gäller spissvärta? Tveksamt, iallafall om man tittar på min järnspis i köket. Men du kanske inte kommer att pysa över så mycket på motern som jag gör på spisen.

Linolja ger ett bra rostskydd. Du kan lägga på på en rengjord yta. Det med att den bör vara rostigt handlar nog om att man inte ska lägga på den utanpå slaggskiktet som finns på nytt järn. Om du blästrar finns det garanterat ingen slagg kvar + att du har en fin ojämn yta som det fäster i. Bara att lägga på och låta torka länge. Är du tveksam så behandla en skrotbit som du efter torkning kan hetta upp till en temperatur som du tror är realistisk. ;)