handdator

Visa fullständig version : höftproblem



Hondamannen
2012-09-20, 21:46
Hej,


Är det någon av er som har höftproblem? Hur har ni löst det hela?

Sedan jag köpte min hoj 2008 så har jag märkt att min höger sida inte gillar min cykel vid långturer. Nu i somras s(slutet av juni) var i stockholm och provkörde motoguzzi och fick jag problem med höften. jag tror att ngt hände när jag körde ner i en gupp. Tysklandresan blev inställd pga detta. Efter nästa tre månaders vila och sjukgymnast har jag varit någorlunda bra tills häromdagen då jag på gymet råkade göra en övning som jag uppenbarligen inte borde ha gjort så nu har jag fått bakslag. Visserligen är det inte så illa som under juni månad men jag är jävligt trött på det hela.

Tex sitta på en customhoj är en tänktbart för närvarande.

Mvh

hondamannen

Jourtjänst
2012-09-20, 22:40
Hej,


Är det någon av er som har höftproblem? Hur har ni löst det hela?

Sedan jag köpte min hoj 2008 så har jag märkt att min höger sida inte gillar min cykel vid långturer. Nu i somras s(slutet av juni) var i stockholm och provkörde motoguzzi och fick jag problem med höften. jag tror att ngt hände när jag körde ner i en gupp. Tysklandresan blev inställd pga detta. Efter nästa tre månaders vila och sjukgymnast har jag varit någorlunda bra tills häromdagen då jag på gymet råkade göra en övning som jag uppenbarligen inte borde ha gjort så nu har jag fått bakslag. Visserligen är det inte så illa som under juni månad men jag är jävligt trött på det hela.

Tex sitta på en customhoj är en tänktbart för närvarande.

Mvh

hondamannen

Detta låter trist och var inte roligt att läsa, hoppas du kryar på dig! :(

Hondamannen
2012-09-20, 22:43
tack :-)

Guzzi-Leif
2012-09-20, 23:12
Offroadbågar har juste körställning och fin/mjuk fjädring. Vore inte det något?

Ove
2012-09-21, 08:16
Offroadbågar har juste körställning och fin/mjuk fjädring. Vore inte det något?

:) Instämmer med Guzzi-Leif. Ska man vara snäll mot kroppen är det nog det som är bäst. ;)

:hmmmm2: Men..men..? Att köra i ett gupp med fötterna på pinnarna och ändan på sitsen borde inte påverka höften. Eftersom det tydligen är ett återkommande problem kanske du skulle gå till någon som kan undersöka rygg och bäckenleder: Kiroprator, sjukgymnast eller naprapat.

Hondamannen
2012-09-21, 08:39
Jag har kontakt med sjukgymnast sen tid tillbaks.

jag skulle gärna vilja köra offroad men nu är det så att de flesta offroadhojar har sina styren ganska högt placerade och då kommer mina bekymmer med armarna in i bilden. Jag har en blodkärl som stängs igen vid vissa vinklar och lägen.

Annars har jag alltid velat ha offroad.

Nina
2012-09-21, 09:18
Annars har jag alltid velat ha offroad.
Men offroad har väl en ganska mjuk fjädring jämfört med customhojar? Dessutom är det enklare att resa sig upp och ta gupp/håligheter ståendes på en offroad än det är på en custom. Och jag har problem med domnande fingrar på en custom, därför sålde jag min förutom att det var väl inte direkt min typ av körning heller (ju lerigare och jävligare desto roligare).

Vilken modell av mc har du i dag, Hondamannen? Kanske det är vinklingen av benen ut från sadeln som gör att du får problem med höften? Har sjukgymnasten kanske några förslag på vinklingen av benen för dig i så fall? Du kanske behöver använda en smalare sadel eller en bredare, funderar jag på. Alternativt hur höften är vinklad kontra benställning på mc:n, då kanske placeringen av fotpinnar kan vara något att tänka på (långt ner, mitt under baken, framåt, bakåt).

Ibland kan det vara nån annanstans på kroppen som gör att man får ont på ett ställe. T ex huvudvärk kan bero på axlarna men värken sitter i huvudet och inte i axlarna, då tror man lätt att det är huvudet när man istället behöver avlasta axlarna.

Hondamannen
2012-09-21, 10:12
Honda cbf 500. Det är benvinkeln som orsakade problemen. Fast den gången i Sthlm körde jag en MG griso.