handdator

Visa fullständig version : Köra kortege



MC-Fröken
2012-09-20, 19:09
Som nybakad hojåkare så är jag naturligtvis sugen på att köra innan snön faller här i norr! ;-)
Funderar på att åka hojkortegen som avslutar säsongen här i fyrkanten (Luleå, Boden, Älvsbyn och Piteå) men har ju bara sett på andra år. Nu undrar jag vad man bör tänka på då man åker i en kortege? Är nervös för att inte åka på ett säkert sätt och störa ordningen ;-) Vad är viktigast??

Gert
2012-09-20, 20:11
At köra i ett zick zack mönster med lämpligt avstånd till framför varande, utförligare info i länken nedan.

http://www.horbysoftgliders.se/arkivet/lasvart/att%20kora%20i%20grupp.htm

Molgan
2012-09-20, 20:58
Som nybakad hojåkare så är jag naturligtvis sugen på att köra innan snön faller här i norr! ;-)
Funderar på att åka hojkortegen som avslutar säsongen här i fyrkanten (Luleå, Boden, Älvsbyn och Piteå) men har ju bara sett på andra år. Nu undrar jag vad man bör tänka på då man åker i en kortege? Är nervös för att inte åka på ett säkert sätt och störa ordningen ;-) Vad är viktigast??
Har kört majrundan ett par gånger, och du behöver inte ha nån prestationsångest för 75% av de som åker har ingen aning om hur man kör i kortege. =)

Håll dig i ditt led, håll avstånd och ligg inte jämsides med nån. Och håll tempot som resten av kortegen håller, finns några som demonstrativt ska åka jättesakta och drar ut kortegen vilket tvingar andra att göra omkörningar.

Personligen hatar jag kortegekörning, trist, själadödande och man hamnar alltid bakom nån pensionär på glidare med raka rör som luktar och låter illa. Åker ändå för det är kul att träffa andra hojåkare, och maj- och septemberrundan är lite av ett event. Å så får man äta palt!!!

Chappy
2012-09-20, 21:17
Ja fy F-n vad pensionärer luktar illa nu för tiden ;)

Molgan
2012-09-20, 21:31
Ja fy F-n vad pensionärer luktar illa nu för tiden ;)
App app, syftning. I meningen "och man hamnar alltid bakom nån pensionär på glidare med raka rör som luktar och låter illa" så syftar "luktar och låter illa" på "raka rör", inte "pensionär". Åsikten om hur pensionärer luktar får stå för dig. =)

Reject
2012-09-20, 21:40
Bifogar här Vulcan Riders kortegeregler: http://www.vulcanriders-sweden.org/vrs/road_rules.pdf

Jourtjänst
2012-09-20, 22:37
App app, syftning. I meningen "och man hamnar alltid bakom nån pensionär på glidare med raka rör som luktar och låter illa" så syftar "luktar och låter illa" på "raka rör", inte "pensionär". Åsikten om hur pensionärer luktar får stå för dig. =)

:D :D :D

MC-Fröken
2012-09-20, 23:03
Ok, jag kör i led, zig-zag, håller takten och aktar mig för pensionärer då ;-)

Håkan46
2012-09-20, 23:06
Nej. Akta dig för glidare med raka rör.

MC-Fröken
2012-09-20, 23:11
Nej. Akta dig för glidare med raka rör.

Med ev. pensionär på :-)

Håkan46
2012-09-20, 23:23
Inte nödvändigtvis

Ove
2012-09-21, 08:22
Med ev. pensionär på :-)

:) Jomen! Vi pensionärer ser illa, hör illa och luktar illa så håll avstånd. ;)

V Saarela
2012-09-21, 08:55
:) Jomen! Vi pensionärer ser illa, hör illa och luktar illa så håll avstånd. ;)

...jag har dessutom hört att dom också är onyktra! :eek:

mc-fröken: Utan att kika på dom andra tipsen och att dom också är i stort sett lika....men eftersom du syftar på mcfyrkantens körning nu i helgen så gäller detta: http://mc4kanten.fallens.se/tankar/nytta/kortege.html

Behöver inte göras så stor sak av det.......haka på :)

TMax500
2012-09-21, 09:44
Bra tips och regler! Gillar Hörby-varianten, när jag är ute med åka-till-Norge-kompisarna eller Thruxton-gänget från Sporthoj kör vi enligt något liknade. Då är vi visserligen "bara" 5-10 stycken, men det kan vara många nog.

Vulcanernas regelverk kändes mer som ett påbud från Trafikverket! (Förlåt! :)) Men jag fattar att det krävs tydliga instruktioner när tjogtals med hojar tuffar fram i landskapet.
Illaluktande eller ej... :)

Fast är det verkligen kul att köra tjogtals, eller hundratals i en långsam kortege? Och få spader på att alla kör i en enda kö? Känns mer som en uppvisning än att "köra-hoj". Eller har jag fel när jag ställer mig frågande?

jtr
2012-09-21, 10:17
Att köra kortege är det värsta jag vet och har funderat många gånger varför vill folk köra i kortege. Kanske för att "demonstrera styrka?" (och till vem ? och varför?) Eller för att vara riktig stor hinder i trafiken för andra trafikanter /bilister? Det är ibland omöjligt att köra om för vanliga bilister och tack vara det blir man bara idiotförklarad. Jag har åkt själv några gånger och tycker att det är bara löjligt. Att åka tillsammans med andra MC kompisar (vanliga) är helt perfekt och roligt men att åka i kortege - aldrig mer.
P.S. Men detta är bara vad jag tycker.

V Saarela
2012-09-21, 10:40
Att köra kortage är det värsta jag vet och har funderat många gånger varför vill folk köra i kortege. Kanske för att "demonstrera styrka?" (och till vem ? och varför?) Eller för att vara riktig stor hinder i trafiken för andra trafikanter /bilister? Det är ibland omöjligt att köra om för vanliga bilister och tack vara det blir man bara idiotförklarad. Jag har åkt själv några gånger och tycker att det är bara löjligt. Att åka tillsammans med andra MC kompisar (vanliga) är helt perfekt och roligt men att åka i kortage - aldrig mer.
P.S. Men detta är bara vad jag tycker.

Jag är definitivt ingen vän av kortegekörning, men ibland får man ju offra sig för att träffa andra och umgås en stund?

Olle Å
2012-09-21, 10:53
Jag har varit i Kristinehamn några gånger och deltagit i deras kortege upp mot Filipstad.
Aldrig mer att jag deltar i den.
Däremot är det kul att titta på hojarna före start och likaså vid stoppet i Filipstad, där det ordnas lite underhållning också.
:santaclaus: han är snart på gång, så sköt er ordentligt

Ove
2012-09-21, 15:36
Jag har varit i Kristinehamn några gånger och deltagit i deras kortege upp mot Filipstad.
Aldrig mer att jag deltar i den.
Däremot är det kul att titta på hojarna före start och likaså vid stoppet i Filipstad, där det ordnas lite underhållning också.


:D Helt enig med Olle! Jag har också deltagit ett par Långfredagar. Bättre att stå vid sidan om.

Sen har jag varit med på några såna där körningar, engångiveckan från särskillt ställe.
Lite varierande: Från ett ställe gled det iväg ett 20-tal allvarliga svartklädda män på svarta motorcyklar i ett tempo som gjorde att jag började spana framåt efter den där bilen med stora rutor baktill. När man sedan nådde målet tog alla fram kaffe och bulle som försvann i ett nafs och sen åkte var och en hem till sig.

Andra ytterligheten: Täten kör fortsomfan för att komma först fram och när dom sista är på plats har dom första fikat färdigt.

Bäst är att köra i ganska små grupper, upp till 15-20 hoj, där man har koll och långsammast kör först eller direkt efter vägvisaren.

akems
2012-09-21, 17:24
Hej
Konstigt att alla är så negativa till att köra kortege.Vad jag förstår så är det en "uppvisningskortege" där många mcåkare samlas och kör i ett mycket makligt tempo 40-50 km/h max.Själv tycker jag det är kul att köra som det kan vara flera 1oo tals motorcyklar,att se och inte minst höra alla dessa på en gång är mäktigt.
Om du vill vara med så tänk på att hålla din plats,försök att köra så jämnt i hastighet som möjligt,som ovan försök att ligga långt fram där det går jämnast i hastighet.
Är det körning i ett mindre gäng så försök att kolla av innan så att alla har ungefär samma uppfattning om tempo,mål med körning och sådana saker innan ni kör ut,det är inte så kul att köra med ett gäng som försöker slå hastighetsrekord för grupp eller räkna blommerna vid vägkanten om man själv har ett annat tempo.
Sedan har i allafall jag aldrig upplevt att alla inte tar hänsyn och försöker att hjälpa den som är ovan så mycket de bara kan,ta kontakt med den som leder gänget och säg till att det är första gången du kör får du säkert all hjälp och råd du behöver.

Hamre
2012-09-21, 17:33
Körde med ett gäng på 190 hojar i somras, mestadels customhojar som tydligen inte gick fortare än 65-70 km/h! Den snigelfarten tröttnade man snart på, så jag körde om ca 150 hojar så att man kom upp i gällande hastighetsbegränsning åtminstone!!

Aldrig mer, kör hellre ensam då..

Mr.Peter
2012-09-21, 18:44
Kortegekörning och "gruppkörning" är en jädrans stor skillnad.

Kortegekörning kräver polistillstånd medan "gruppkörning" kör efter gällande trafikregler om jag minns rätt.