handdator

Visa fullständig version : Saknar min Triumph!!



classe8
2012-09-19, 16:29
Ja så är de. Saknar själva själen den hade utstrålningen ljudet allt de DÄR som är så svårt att sätta ord på:bawling:
Trivs verkligen med min Yamaha, den bara växer för varje gång jag är ute och kör. Men den kan inte riktigt ersätta det jag saknar.
Har dock kommit på en lösning som kanske skulle kunna funka. Det finns nämligen en hoj som jag under flera år har velat ha men då jag lätt får ont i axlarna har den inte känns riktigt aktuell. Men som en av två hojar skulle den kunna funka utmärkt. den skulle troligtvis ge mig tillbaka en del av det jag saknar. Hojen går ju även att Bygga om ganska lätt efter tycke och smak.

:banana:
3018

3019

3020

3021

3022

Det blir till att sälja Husabergarn, sedan får jag väll jobba ihop lite deg till en beganad kanske hmm:confused::confused:

Nina
2012-09-19, 17:38
Thruxton tror jag du menar, den är frän. =)

TMax500
2012-09-19, 18:16
Bara att köpa en! Har kört 5 säsonger med min och det är fortfarande lika härligt att rulla ut på en krokig landsväg. Eller kanske rentav bättre från år till år? :)

Köper du en 2008 eller senare så är styret lite högre än på de äldre. Konässörerna ;) kanske vill ha en äldre, med clip on-styre och förgasare att pilla med. Men är man lite praktisk - eller har ont i axlarna som du - så kan man med fördel välja en 08 eller senare med något högre styre och med insprutning.

Den har faktiskt en helt ok körställning även på längre turer. 65 mil är mitt personbästa under en dag. Inte den mest optimala hojen för långfärd, men det funkar. Min har 3 x Norge, Danmark runt, Harz i Tyskland på sitt "CV".

EDIT: Det finns en helt egen tråd på sporthoj.com med folk som bara snackar Thruxton, caféhojar och lite Bonneville & Scrambler då och då. Och som arrangerar Thruxtonkörningar, t ex Vättern runt på två dagar (jo, det tar så lång tid om man kör många och långa omvägar ute i obygden! :))

Hondamannen
2012-09-19, 18:54
TMax500 jag har haft Thruxton som lånehoj, jag har aldrig haft så bråttom att hoppa av en hoj. Jag har visserligen problem med mina axlar men jag har kan inte förstå hur folk kan köra omkring i den körställningen och än värre sporthojar. Jag provkörde en sporthoj i 1-2 mil pga min vän ville provköra min hoj och jag hade ont i hela kroppen i två dagar. Aldrig mer den körställningen.

Molgan
2012-09-19, 20:53
TMax500 jag har haft Thruxton som lånehoj, jag har aldrig haft så bråttom att hoppa av en hoj. Jag har visserligen problem med mina axlar men jag har kan inte förstå hur folk kan köra omkring i den körställningen och än värre sporthojar. Jag provkörde en sporthoj i 1-2 mil pga min vän ville provköra min hoj och jag hade ont i hela kroppen i två dagar. Aldrig mer den körställningen.
Då är det ju tur att inte alla är lika känsliga som dig, har aldrig haft något problem med att sitta framåtlutat.

Hondamannen
2012-09-19, 21:06
Var glad för det. Jag kan inte som alla andra bara gå in för en modell och sen köpa. Det är bara några få modeller som passar mig. Det är som att leta efter en nål i en höstack.

Nina
2012-09-20, 15:29
Visst kan du bygga caferäser av en Scrambler t ex, där har du styret högre upp per original och en mer upprätt körställning. Jag kan inte köra en customhoj, jag sitter för j*vligt på såna, min Street Triple är något framåtlutad körställning på men det går. Jag styr mer med knäna på den och spänner magen för att avlasta axelparti och armar, annars sitter jag och hänger på styret.

Thruxton är mer en caféräser direkt från fabrik. Fast den är frän! =)

classe8
2012-09-20, 15:50
EDIT: Det finns en helt egen tråd på sporthoj.com med folk som bara snackar Thruxton, caféhojar och lite Bonneville & Scrambler då och då. Och som arrangerar Thruxtonkörningar, t ex Vättern runt på två dagar (jo, det tar så lång tid om man kör många och långa omvägar ute i obygden! :))

Har genom åren tittat in i den tråden ett antal gånger;) Där finns mycket info i den tråden, är väl en av dom aktivaste trådarna på SH.
Jag har ju en hoj som funkar alldeles perfekt när jag vill köra på långtur. För min del kommer den nog mest rulla på någon av alla de trevliga 70vägarna jag har runt hörnet, troligtvis kommer även solen skina på mig under hela turen:cool:.

Tycker tyvärr att av de är svårt att hitta en hoj som är riktigt cool och som samtidigt är praktisk i alla avseenden. Så därför får man väl ha en av varje om man inte kan välja vad som är viktigast. Får väl börja med att få tummarna loss och försöka sälja husabergarn. Sen har jag hela vintern på mig att hitta ett lämpligt objekt.

PS. slänger in en bild på en original och länk till ljudfil
http://assets1.triumphmotorcycles.se/files/content/Arrow_Thruxton_Bonneville__T100_Part.No.A9600075_T wo_into_two_gear_change.mp3


3023

Jonas76
2012-09-20, 17:23
Annars har jag en Triumph sprint rs till salu med sidoväskor, tankväska och topbox.

TMax500
2012-09-20, 18:46
Annars har jag en Triumph sprint rs till salu med sidoväskor, tankväska och topbox.Sprint är kul! Jag gillar min (relativt nyinköpta) Sprint ST 2003. Den är dock ganska olik en Thruxton, om det nu är den som classe8 har snöat in på. De har charm på olika sätt.

Fast vissa saker känner man igen mellan de två. Körställningen har tydliga likheter. Utväxlingen på högsta växeln likaså.

Så det blir i huvudsak Sprint på längre och snabbare turer och Thruxton på de kortare svängarna. Eller när det är vått. En Sprint är cirka femtiotelva gånger enklare att hålla ren och fin....

Nina
2012-09-20, 19:05
…Thruxton, om det nu är den som classe8 har snöat in på.

Nja he he, det var snarare så att jag drog liknelsen vid en Thruxton då bilderna som postades i första inlägget såg ut att vara åt Thruxton-hållet till. :)

TMax500
2012-09-20, 21:28
Nja he he, det var snarare så att jag drog liknelsen vid en Thruxton då bilderna som postades i första inlägget såg ut att vara åt Thruxton-hållet till. :)Du behöver inte känna dig "skyldig" till att ha förlett någon... :) Det ÄR Thruxton på alla fotona. Men duktigt modifierade sådana.

Eller möjligen någon Bonneville - fast då Thruxton-stylad. Kan vara svårt att se skillnaden mellan en Bonnie som är ombyggd till Thruxton-look och en Thruxton. Förutom kosmetikan samt instrument, styre, fotpinnar mm (och lite lite, lite i maskinen) är det ju i princip samma hoj.

TMax500
2012-09-22, 10:09
Tycker tyvärr att av de är svårt att hitta en hoj som är riktigt cool och som samtidigt är praktisk i alla avseenden. Så därför får man väl ha en av varje om man inte kan välja vad som är viktigast.Ja, Thruxton har fina linjer. Klassiskt utseende.

Praktisk? Nä, jobbig att tvätta, ingen förvaring (karta, fordonshandlingar, verktyg). Men funkar ändå helt ok för en veckotur, med väskor på baktill. Jag har gjort närmare 30 touringdagar (såna med övernattning, alltså) på min Thrux' sedan jag köpte den 2008.

En hoj av varje sort? Det låter som rätt slutsats! Om man har plats och råd är det vettigt. Därför köpte jag en begagnad Sprint som ett bra komplement. Den är trots allt bättre på lite längre turer! :)

För sådana resor har du ju din mycket fina Super Ténéré.

EDIT: att det går att långköra bevisas här: http://www.youtube.com/watch?v=XhR2UMUDky8&feature=plcp Klippet är från Tun i Västergötland, på väg till The 2012 Thruxton Lake Vättern Tour. Precis efter att 40-begränsningen tar slut drar vi på lite, men slår snart av igen. Det är ju bara en 70-väg så man vill ju inte gärna gå så långt över 100... :)

Detta är bara en försmak av en kommande längre film om resan.

classe8
2012-09-22, 12:36
Ja nog är det en thruxton jag har snöat in på. Jag har dock ännu inte provkört någon ännu men jag känner mig ganska säker på att den kommer tilltala mig. Jag tycker förövrigt att Triumph har många trevliga hojar på programmet. Dock så gick exempelvis Explorern bort då jag provade lite olika hojar av den typen. Det var inget fel på den heller egentligen men den kändes inte riktigt som jag ville ha den typen av hoj. Det fanns egentligen inget konkret jag inte tyckte om utan fick bara en mer positiv känsla när jag provade Super Tenere. (Blev lite OT här)

Triumphs alla hojar med klassiska linjer såsom Scrambler, Bonneville och Thruxton tycker jag är väldigt trevliga inslag på marknaden.

PS! ser fram emot en längre film.

Olle Å
2012-09-22, 13:12
Man får ju lita av nostalgi i sinnet då man ser Thruxton. Så såg hojarna ut då man var ung. Skulle nog gärna vilja ha en.
Men tyvärr, så klarar de hojarna inte mina krav på rejäl fjädring på dåliga vägar.