handdator

Visa fullständig version : Provkörningen KTM Duke 690



Susie
2012-09-18, 22:25
Äntligen äntligen har jag varit iväg på min första provkörning,det blev Din Mc i Sollentuna. Lite nervös var jag allt tänk om de skulle neka mig eftersom körkortet mitt är ryckande färskt. Men nej naturligtvis inte det var mina egna hjärnspöken som gjorde mig osäker.
Det var bara att skriva på att jag godkänner självrisken på 15 000 gulp så var det klart!
Pekade ut mitt 1:a val på min lilla lista som var KTM Duke 690 så bar det iväg. Cirka 15 min hade vi på oss. Det var riktigt skoj och kändes väldigt,ovant,enstånka mot min Berta (Suzuki Bandit 600, 96:a). Naturligtvis kändes det också lite nervöst att något skulle hända så det var skönt att min man sååå gärna hängde på utan att man ens behövde be om det ;-) Antar att även det släpper när man provar runt och blir lite varmare i kläderna.Vill ju bara koncentrera mig hur det känns köra.

Det som slog mig först var oj vad den vibrerar är det nåt som jag kommer tycka är ok vid längre körningar? Sadeln, sadeln wow den är helt ljuvlig! Precis som jag läst så måste man vara vaksam och jobba med rätt låg växel i lågfart men antar att det vänjer man sig snabbt vid, Berta bara rullar på oavsett växel känns det som. Men jag fick snabbt en massa härliga endorfiner när jag ökade farten och då gick det undan piggt o glatt, bromsarna kändes underbara mjuka o fina. Är tydligen riktigt schyssta från Bosch men är som sagt för grön för att uttala mig om det och sedan var det dags att avsluta punkt.

Näe jag hann ju inte mer än sätta mig på den så hade det gått en kvart! Måste helklart provköras igen.
Duken har 9 olika mapplägen man kan ställa in för olika körstilar, den här stod på 3:an och ja inte vet jag måste också testas känner man verkligen så stor skillnad i de olika lägena? Körställningen känns väldigt upprätt och det är säkert skönt i det långa loppet, och ja just det höll på att glömma. Den är så lätt, 149,5 kg tom tank fylld 160 kg Berta 200 kg så det är en viktig och väsentlig skillnad. Nådde inte ner med hela foten men det gjorde inget pga den låga vikten och att den är så smidig.

Kan det här vara nåt för mig och tycker jag att den är snygg, o vad skulle den kosta mig i försäkring måste kollas. Frågorna som virvlar runt i knoppen många. I vilket fall som helst blir det inget köp förrän nästa säsong och då tänker jag först värma upp på Berta innan det är dax och är inte helt hundra på att det måste vara en ny.
Nästa provkörning blir nu på fredag och då tänker jag grensla en Street Triple och Tiger 800.
Tjing

Mats Liifv
2012-09-19, 00:33
Du gör helt rätt som provar dig fram. Inte lätt att veta vad man gillar och det är lätt att köpa med ögonen

En stånka vibrerar, så är det bara. Troligen kommer du inte att gilla det om du ska köra lite längre. Så länge du kör aktivt brukar man inte tänka så mycket på vibrationer, däremot på landsväg. Tanken verkar också vara i minsta laget på långfärd, men det kanske löser sig genom att det efter ett par timmar kan vara lagom att tanka efter femton mil. Stånka kräver att man är aktiv och växlar ofta. Brukar inte hända mycket under 3.000 varv. Kan vara kul ibland, men blir i längden inte lika kul. Beror mycket på hur du vill använda din hoj. Mest korta turer i närområdet brukar vara stånkans bästa användning.

Blir bra att jämföra dom trecylindriga hojarna med stånkan. Du kommer nog att märka en viss skillnad i karaktären på dom. Frågan är vad just du gillar bäst...

För egen del gillar jag tvåcylindriga hojar bäst, men det är jag det...

Susie
2012-09-19, 08:06
Tack det var tänkvärda ord precis vad jag brottas med.

Nina
2012-09-19, 08:50
Aah, jag tror Susie kommer gilla radtrean. ;)

Håkan46
2012-09-19, 10:05
Re. Provkörningen KTM Duke 690
Duke 690 2012 är en, efter förhållandena, lätt hoj. 150 kg torrvikt...
/Håkan

Susie
2012-09-19, 13:08
Aah, jag tror Susie kommer gilla radtrean. ;)

Det tror jag med längtar till freda'

Susie
2012-09-19, 13:12
Re. Provkörningen KTM Duke 690
Duke 690 2012 är en, efter förhållandena, lätt hoj. 150 kg torrvikt...
/Håkan

Ja det kändes onekligen så, och i min nybörjarfas är det ett relativt viktigt argument..

Mats Liifv
2012-09-19, 14:12
Ja det kändes onekligen så, och i min nybörjarfas är det ett relativt viktigt argument..Mycket att ta hänsyn till, inte minst som nybörjare. Kan vara en god idé att börja med något begagnat. Sannolikheten att du vill byta hoj efter första säsongen är ganska stor. Bra då om värdeminskningen inte är alltför många tusenlappar...

Vilken hoj man ska ha är omöjligt att säga.

Har själv ägt 27 stycken sedan 1975 när jag köpte min första, en Honda 125:a. Sen har det rullat på...

Nina
2012-09-19, 14:18
Mycket att ta hänsyn till, inte minst som nybörjare. Kan vara en god idé att börja med något begagnat. Sannolikheten att du vill byta hoj efter första säsongen är ganska stor. Bra då om värdeminskningen inte är alltför många tusenlappar...

Vilken hoj man ska ha är omöjligt att säga.

Har själv ägt 27 stycken sedan 1975 när jag köpte min första, en Honda 125:a. Sen har det rullat på...

Jag har haft tur då som hittat mina mc jag trivs med, i så fall är det en enda mina jag gått på. :flute:

Olle Å
2012-09-19, 16:33
Vill nog hålla med om att råden att köpa en begagnad hoj första gången är det bästa. Man slipper ju då en jäkla värdeminskning första året om man köpt fel.
För några år sedan köpte jag en gammal Transalp för att prova den. Den har blivit kvar och är nu 20 år. Man kan ju råka trivas med en gammal hoj om man har tur.
Köpte en beg. motor till den för att ha i reserv. Den ligger och väntar fortfarande.:):):)

Susie
2012-09-19, 18:58
Riktigt o sant jag har ju min Bandit, men det kliar i fingrarna. Tur att det är "några" månader till nästa säsong så får det mogna till vilket håll det lutar.