handdator

Visa fullständig version : Hjälp! utav val av hoj =)



utemoewbel
2012-09-17, 15:21
Tjenare, håller i skrivande stund på med att ta MC-kort.

Det jag är fundersam över och behöver hjälp med är val utav hoj helt enkelt :) Tips och råd och så!

Jag är sugen på en cross/enduro som är LV-reggad.

Jag kommer mestaldels att köra den på landsväg och inte offroad så att säga..

Är totalt nybörjare och kan knappt byta olja på min bil, så ju mindre meck desto bättre :) självklart är jag inte dum i huvudet heller utan klarar lättare saker så länge vettig beskrivning finns :)

Den behöver absolut inte vara den snabbaste hojen i världen utan "lagom" skulle fungera alldeles utmärkt för mig..

Rent prismässigt spelar det ingen större roll, lägger hellre ut lite extra på en lite nyare kanske.

Vad ska jag tänka på när jag åker och tittar och provkör diverse hojar?

Har ni kansek rentutav några konkreta förslag på någon model som ni vet fungerar bra för många och som är rolig att köra?

Tacksam för precis all hjälp jag kan få som sagt, detta är som en djungel för mig :)


Tjo!

Mats Liifv
2012-09-17, 17:23
Jag är sugen på en cross/enduro som är LV-reggad.

Jag kommer mestaldels att köra den på landsväg och inte offroad så att säga..

Är totalt nybörjare och kan knappt byta olja på min bil, så ju mindre meck desto bättre :) självklart är jag inte dum i huvudet heller utan klarar lättare saker så länge vettig beskrivning finns :)



Hur tänkte du nu?

En cross/endurohoj är totalt värdelös till allt annat än just det dom är avsedda för, att åka med i skogen eller på bana. Alltså inget att åka med på landsvägen. Dessutom ska dom servas med täta oljebyten etc. Låter inte precis som något du ville hålla på med.

Dessutom får du bara köra en Enduroregad hoj till eller från organiserad träning i en klubb. Du ska ha också endurolicens för att få köra hojen. Polisen kan alltså i princip när som helst ta dig för olovlig körning om du inte är på väg till eller ifrån träning...

Vad har fått dig sugen på en sån hoj?

Ove
2012-09-17, 18:07
:hmmmm2: Egentligen tror jag att du tänker på någon lättare äventyrshoj mer än enduro, ung. typ Dominator och liknande. I 60+tråden har vi diskuterat Kawasaki klx 250 och en Hondakopia som heter Monstra 450. Dom är också LV-reggade och inte så tävlingsinriktade.

Mera landsväg än grus och inget offroad om jag fattat rätt? Tja, finns en uppsjö av modeller. BMW har ett par i sitt program. Honda nya: Transalp och Varadero, äldre: Dominator och Transalp igen och då med ett större och smalare framhjul vilket jag tycker är bättre.

Ja, de flesta stora märkena har någon hoj i programmet. Svårt att råda med de uppgifter du lämnat. Hur lång är du och hur atletisk? Kan minska ramarna för vad som är lämpligt. ;)

utemoewbel
2012-09-17, 18:17
Hej! Tack för era svar :)

Ja hur jag tänkte vet jag inte riktigt då jag är en riktig färsking inom detta hehe. Det ända jag vet är att jag tycker dom ser snyggast ut och jag tror dom skulle passa mig bäst då jag är väldigt liten, 1.78 och runt 65kg.

Jag kan liksom inte se mig själv sitta på en stor HD t.ex, skulle förmodligen välta vid första bästa rödljus :)

Japp, så kan det mycket väl vara, enduro tror jag bara att det hette rent allmänt så men jag var nog ute och cyklade :) Precis mest landsväg, säkert lite grus givetvis men definitivt inget off road :)

Rätt atletisk är jag nog måste jag säga, åkt mycket skateboard back in the days, så själva vigheten och så finns ju där.

Ove
2012-09-17, 18:48
Det ända jag vet är att jag tycker dom ser snyggast ut och jag tror dom skulle passa mig bäst då jag är väldigt liten, 1.78 och runt 65kg.


Hoppsan vad jag blev liten plötsligt, jag är ett par cm kortare. :D

Vi har tydligen lite samma smak när det gäller hojens utseende: Lätt och luftigt! Du väger ju lätt också så att du behöver ju inte släpa omkring en massa kubik. Bara att testa runt ock finna något som passar. Mitt vanliga råd - välj inte hoj med ögat utan låt den nedre ändan tala! :hello:

utemoewbel
2012-09-17, 18:58
Hoppsan vad jag blev liten plötsligt, jag är ett par cm kortare. :D

Vi har tydligen lite samma smak när det gäller hojens utseende: Lätt och luftigt! Du väger ju lätt också så att du behöver ju inte släpa omkring en massa kubik. Bara att testa runt ock finna något som passar. Mitt vanliga råd - välj inte hoj med ögat utan låt den nedre ändan tala! :hello:

Haha ja men precis, det är så jag vill ha det :) tittade runt på det du skrev lite och jag måste säga att den KLX 250 va för jävla fin :) var ungefär precis så jag menade faktiskt.

Blir nog lätt att åka och testa en sån sen hur som :)

Håkan46
2012-09-17, 19:52
2009 kom Kawa med en KLX 250 S. OBS S på slutet. Den har insprutning, är lv-reggad från start. Denna hojen är tänkt för pendling, drar lite soppa, men... har lägre effekt än KLX 250 ca "bara" 22 hk. Motsvarande nya Honda 250 L (kommer 2013) har 21 hk.

Har just noterat att Husqvarna kommer med en 650 med ABS. Kolla nedan

http://www.totalmotorcycle.com/motorcycles/2013models/2013-Husqvarna-TR650Strada.htm

http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=67774&highlight=2013*#post67774

Tuffare och snyggare hittar du inte. Kostar så klart en del...

//Håkan

Håkan46
2012-09-17, 20:57
Ytterligare ett förslag Yamaha XT660Z Tenere ABS
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_XT660Z_Tenere_ABS_Hostpris_40611879.htm?ca= 9&w=3
//Håkan

Ove
2012-09-17, 22:27
Ytterligare ett förslag Yamaha XT660Z Tenere ABS
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_XT660Z_Tenere_ABS_Hostpris_40611879.htm?ca= 9&w=3
//Håkan

:love: En sån vill jag ha om Sigrid eller Greta dör, pensioneras eller säljs. Teneren sitter som en smäck i skrevet(om uttrycket tillåts), trots min ringa längd. :rolleyes: :D

Håkan46
2012-09-18, 00:27
I sammanhanget relativt tung 183 kg torrvikt. Kanske ändå... Den har onekligen ett ickeordinärt utseende.
TR 650 Strada ABS. Otroligt häftig. Ursäkta OT
//Håkan

utemoewbel
2012-09-18, 08:26
Allright, tack för era svar :) Snyggast tycker jag absolut KLX250'n är men den verkar vara lite väl svag faktiskt, vill ju gärna kunna köra förbi iaf en eller två bilar om jag skulle känna för det :)

Mats Liifv
2012-09-18, 10:02
Yamaha WR 250 R känns som en hoj att testa för din del!
Här (http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/provkort/90-provkoerning-yamaha-wr250r-08-) kan du läsa mer om den. Skulle definitivt kunna tänka mig en sån själv!

Molgan
2012-09-18, 10:33
Ytterligare ett förslag Yamaha XT660Z Tenere ABS
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_XT660Z_Tenere_ABS_Hostpris_40611879.htm?ca= 9&w=3
//Håkan
En sån har ju jag, minus ABS, och även om det är världens bästa hoj i alla mätningar jag gjort så skulle jag hellre rekommendera en 660R. Lättare och mindre försprång än Z vilket gör den lite roligare, finns även som X med motardhjul. Enda felet är det hiskeligt fult dragna avgassystemet som får den att se ut som en bukfet pingvin, men som alla XT så är det evighetsmaskiner med ett minimum av service.

250R är en kanonhoj, men om man ska åka mycket asfalt blir det nog såld rätt fort då den inte riktigt är ämnad för det. Men du kanske blir grusfrälst och då finns det nog inte en lämpligare hoj att pröva vingarna på! =)

Håkan46
2012-09-18, 10:54
WR 250 R Jovisst, men priset.. Priset på en ny WR 250 R är ca 69 900 kr. en guldklimp mao.

Så du Molgan rekommenderar en XT 660 R istf Z. Intressant måste läsa mer om denna

//Håkan

Mats Liifv
2012-09-18, 11:11
WR 250 R Jovisst, men priset.. Priset på en ny WR 250 R är ca 69 900 kr. en guldklimp mao.

Så du Molgan rekommenderar en XT 660 R istf Z. Intressant måste läsa mer om denna

//HåkanMan köper i så fall en begagnad med några hundra mil på mätaren för 30.000:- mindre om man är smart. Alltid bra att låta någon annan ta den smällen. Den är på tok för dyr som ny, men relativt prisvärd som begagnad för under 40.000:-. Ett rejält prisfall...

Håkan46
2012-09-18, 11:18
WR 250 R Det finns en några på Blocket. En säljare säger att den "ylar" häftigt. Högvarvig
Dock, för 30-40 000 går nog jag hellre på en KLX 450
//Håkan

Nina
2012-09-18, 11:44
Den här verkar inte alltför dum, en Wr250 -08 för 39000 kr och 510 mil (http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_WR250R_42644109.htm?ca=9&w=3), halvny så den har väl inte hunnit köras sönder eller tokmekas med alltför mycket ännu. Finns nog lite prutmån på den och ser bra ut. Extra drev medföljer. Den hade jag ringt på om jag varit på jakt efter en schysst grushoj (men nu har jag min underbara Husqvarna). :)

utemoewbel
2012-09-18, 12:34
Mycket fina tips nu :) tack till er alla!

TMax500
2012-09-18, 19:43
Köp inte en 250! Varför då, då? För du skriver "mest landsväg, säkert lite grus givetvis men definitivt inget off road". Mest landsväg, alltså. Och grus någon gång ibland, men verkligen inte ofta. Rätt tolkat?

I så fall skall du har något större än en 250. 250:an är säkert kul att "leka" med, men efter ett tag (några veckor?) så vill du ha mera vridmoment och lugnare gång uppe i fart. Inte ligga och pina den på höga varv så fort du skall köra om eller behöver vrida på lite. Med en större hoj vrider du bara till, vroom! :) och så är du förbi en bil. Med 250:n får du planera på ett annat sätt, växla ned och varva ur, för att ta dig förbi någorlunda säkert och komfortabelt.

Jag dissar egentligen inte alls små cyklar. Skulle själv gärna ha en 250 som lekhoj eller som komplement för att det är kul. Eller som grushoj - riktigt skoj! Men som endahoj är den för begränsad, i mina ögon. Risk att du växer ur den redan första säsongen och börjar titta efter något annat.

Så skall du ha en allroundhoj för diverse underlag, så spana in storleken runt 600-700 cc, där finns ett antal olika varianter. Flera har redan nämnts i tråden. Så tycker jag! :)

// TMax *som testat att köra 200 kg scooter på lös grusväg, DET var spännande*

Ove
2012-09-18, 20:22
:D Jag tycker som T-Max500. Lite större för allroundbruk är inte fel.

Kollade blocket och konstaterade att Dominator och Transalp finns att få i nästannyskick för väldigt lite pengar. Det är evighetsmaskiner som går och går och går och tappar inte i värde. Vad dom inte har är ABS. Man får alltså väga ABS mot pris.

utemoewbel
2012-09-18, 21:48
Köp inte en 250! Varför då, då? För du skriver "mest landsväg, säkert lite grus givetvis men definitivt inget off road". Mest landsväg, alltså. Och grus någon gång ibland, men verkligen inte ofta. Rätt tolkat?

I så fall skall du har något större än en 250. 250:an är säkert kul att "leka" med, men efter ett tag (några veckor?) så vill du ha mera vridmoment och lugnare gång uppe i fart. Inte ligga och pina den på höga varv så fort du skall köra om eller behöver vrida på lite. Med en större hoj vrider du bara till, vroom! :) och så är du förbi en bil. Med 250:n får du planera på ett annat sätt, växla ned och varva ur, för att ta dig förbi någorlunda säkert och komfortabelt.

Jag dissar egentligen inte alls små cyklar. Skulle själv gärna ha en 250 som lekhoj eller som komplement för att det är kul. Eller som grushoj - riktigt skoj! Men som endahoj är den för begränsad, i mina ögon. Risk att du växer ur den redan första säsongen och börjar titta efter något annat.

Så skall du ha en allroundhoj för diverse underlag, så spana in storleken runt 600-700 cc, där finns ett antal olika varianter. Flera har redan nämnts i tråden. Så tycker jag! :)

// TMax *som testat att köra 200 kg scooter på lös grusväg, DET var spännande*

Det stämmer nog det du säger faktiskt :)

Har kollat runt lite och xt660x föll mig i smaken direkt! Vad är skillnaden på R Z och X egentligen?

Molgan
2012-09-18, 23:03
Det stämmer nog det du säger faktiskt :)

Har kollat runt lite och xt660x föll mig i smaken direkt! Vad är skillnaden på R Z och X egentligen?
R och X är i grunden samma hoj, det som skiljer är hjul, framgaffel, tank samt lite plast. R är dualsport med 21" framhjul och är den som funkar bäst offroad, X har 17" fram och är mer åt motardhållet med riktiga gatdäck. Z har samma motor som de andra 2 men är i övrigt en helt annan hoj, 23 liters tank, kåpa och tillhör väl äventyrshojssegmentet (vilket långt ord jag kom på!). Ska du bara köra gata och fina grusvägar är X valet. Vill du även ut i skogen och harva ska du göra det med R, och vill du åka långt och gärna på dåliga eller obefintliga vägar är det med Z.

Ingen av hojarna är direkt sportiga då de i förhållande till effekten är ganska biffiga. Däremot tål dom rejält med stryk, behöver knappt servas och motorn är det pålitligaste jag stött på näst efter farsans Bolinder Munktell från -46. Svårt att hitta nån hoj som är billigare att äga.

kitsapgrl
2012-09-19, 03:42
Köp inte en 250! Varför då, då? För du skriver "mest landsväg, säkert lite grus givetvis men definitivt inget off road". Mest landsväg, alltså. Och grus någon gång ibland, men verkligen inte ofta. Rätt tolkat?

I så fall skall du har något större än en 250. 250:an är säkert kul att "leka" med, men efter ett tag (några veckor?) så vill du ha mera vridmoment och lugnare gång uppe i fart. Inte ligga och pina den på höga varv så fort du skall köra om eller behöver vrida på lite. Med en större hoj vrider du bara till, vroom! :) och så är du förbi en bil. Med 250:n får du planera på ett annat sätt, växla ned och varva ur, för att ta dig förbi någorlunda säkert och komfortabelt.


Håller med TMax500, om du nu MEST ska köra landsväg är min 250 inte skoj. Kör typ aldrig om någon, för man måste planera som TMax500 skrev. Vad jag tycker är skoj att köra är bakvägar och grusvägar. Jag gillar inte långa sträckor på landsväg i hög fart, den klarar av det men som sagt... Jag gillar min hoj, jag har lärt mig massor på den och det är en perfekt första hoj för mig.

Ove
2012-09-19, 16:19
:) Ett konkret råd direkt från hjärtat:

Du har 60K att lägga ner på hoj. Risken att du inte träffar rätt direkt är ganska stor och då ryker en massa peng + att det är en del kostnad för utruskning och sånt som kommer till.

Jag tittade på Blocket och där finns ett gäng Honda Dominator. En bra maskin som håller utan att man behöver mickla med den hela tiden. Tanka, smörja kedja och köra är vad det handlar om i stort sett.
Behöver inte kosta mer än 15-20K för ett fint exemplar och du har köpt dig tid för att forska runt i mc-djungeln och den har kapacitet för både långtur och och bus. ;)

Hondamannen
2012-09-19, 16:22
Håller med Ove!

Olle Å
2012-09-19, 16:43
Håller verkligen med om att köpa en förstahoj som är begagnad är nog det ekonomiskt bästa.
Man vet ju kanske inte sin riktiga inriktning i början. En del begapar sig i utseendet eller faller för kompistrycket och vill vara en "looks alike".
Man kanske faller för det här med att kunna åka vart jag vill på både grus och asfalt med en touringhoj.
Man kanske kommer underfund med vilka begränsningar en sporthoj eller en kromsläde har. då asfalten tar slut.:confused::confused:
:beer::):beer::)

Mats Liifv
2012-09-19, 16:45
Dominatorn är en bra instegshoj!

Bra att ha lite pengar kvar till nästa byte, utrustning etc. Mycket hoj för en ringa peng.

utemoewbel
2012-09-19, 17:36
Allright då :) jag som verkligen snöade in mig på xt660xn dock :) ska ta och provköra båda så får vi se vad som händer :) tack för era fortsatta tips! hjälper verkligen!