handdator

Visa fullständig version : Pendlingshoj



markusf
2012-09-16, 12:25
Ursäkta en säkert ofta återkommande fråga, men det behövs inga långa svar.
Jag funderar på att börja pendla med motorcykel istället för bil. Det rationella skälet är att få ner bensinkostnaden. Jag lutar åt en off-roadcykel från 80-talet och tänker mig något liknande TransAlp eller Dominator. Eller nåt annat märke. De verkar dock vara något höga, eftersom jag är 176 cm lång.
Alltså, har ni tips på någon 80-talare som drar relativt lite, går att pendla med 3,5 mil enkel väg på landsväg (hastighet 70 - 90) året om på västkusten (=lite snö!), och inte är för hög. Om den dessutom är enkel som en moppe att meka med så är det inte heller fel..!

Håkan46
2012-09-16, 12:44
Kawasaki KLR
Yamaha XT
Suzuki DR
Finns ett antal på Blocket för runt 9-10 000 kr

Är väl vad du söker. Jag tror inte att någon av dom har el start

//Håkan

Ove
2012-09-16, 13:58
Jag funderar på att börja pendla med motorcykel istället för bil. Det rationella skälet är att få ner bensinkostnaden. Jag lutar åt en off-roadcykel från 80-talet och tänker mig något liknande TransAlp eller Dominator. Eller nåt annat märke. De verkar dock vara något höga, eftersom jag är 176 cm lång.


:) Hej! Jag är ungefär lika lång och dom hojarna du nämner, Transalp och Dominator upplever jag inte som höga. Kanske så att du provat lägre hojar och upplever skillnaden som stor vilket även jag gjorde i början när jag skaffade offroadstuket, men sen var det bara skönt. Bekvämare och bättre sikt över bilar och sånt.

Alternativ som kan vara billigare när det gäller bränslekostnad kan vara någon lagom stor scooter.
Bättre aerodynamik som kan ge mindre soppatörst och samtidigt skyddar bättre mot väder och vind + att det finns bra bagagerum där man kan ha lite extra att ta på sig om vädret ändrat sig medan man jobbat. Min favorit i scootervärlden är Kymco 500 cc.

markusf
2012-09-16, 17:07
I så fall tror jag nog att jag kan vänja mig. Men om det ändå skulle finnas någon lite lägre så hade det ju varit bra att ta den från början, tänkte jag. Jag ser att t.ex. Kawasaki KLR finns med både 250 och 400 kubik. Innebär de att de är mindre även storleksmässigt, eller är det samma ram?

Mohlin
2012-09-16, 17:43
Ursäkta trådkapning, men finns det scootrar på 500 cc? Vad är egentligen skillnaden på en sån och en MC, förutom utseende? Ska man ha MC körkort till en sådan?

Olle Å
2012-09-16, 17:48
Ursäkta en säkert ofta återkommande fråga, men det behövs inga långa svar.
Jag funderar på att börja pendla med motorcykel istället för bil. Det rationella skälet är att få ner bensinkostnaden. Jag lutar åt en off-roadcykel från 80-talet och tänker mig något liknande TransAlp eller Dominator. Eller nåt annat märke. De verkar dock vara något höga, eftersom jag är 176 cm lång.
Alltså, har ni tips på någon 80-talare som drar relativt lite, går att pendla med 3,5 mil enkel väg på landsväg (hastighet 70 - 90) året om på västkusten (=lite snö!), och inte är för hög. Om den dessutom är enkel som en moppe att meka med så är det inte heller fel..!

Hitta en Transalp eller en Dominator kanske kan bli svårt från 80-talet, men i början av 90-talet är det lättare att hitta. Tror att de kan kosta 10-15´
Det är en mycket lätt operation att sänka dessa hojar, så att de passar lite kortare förare.
Det går att sänka ner hojen på framgaffeln och släppa på fjäderhöjden i bak. Du kan också lätt lossa sadelklädseln och skära ur några cm där.
Dessa två hojar är nog de derftsäkraste du kan hitta.
Transalpen som jag har är en 92.a, som drar vid lugn körning ca 0,45

Reject
2012-09-16, 18:53
Ursäkta trådkapning, men finns det scootrar på 500 cc? Vad är egentligen skillnaden på en sån och en MC, förutom utseende? Ska man ha MC körkort till en sådan?

Jag körde tidigare en Aprilia Atlantic MC-scooter på 500cc. BWM har väl en på 600 respektive 650. Sen finns det Suzukis Burgman på 400 respektive 650, Yamaha T-max på 500cc och Gilera GP800 har, som namnet antyder, en 800 cc motor. Det är nog den största scooter jag själv känner till.

Rent körkortsmässigt så räknas det på cc/effekt och går som motorcykel. Så svar: Ja. Du måste ha mc-körkort för att få köra dem.

Ove
2012-09-16, 19:32
Ursäkta trådkapning, men finns det scootrar på 500 cc? Vad är egentligen skillnaden på en sån och en MC, förutom utseende? Ska man ha MC körkort till en sådan?

:) Skillnaden? Alltmer försumbar enligt min mening. En mc med skydd för benen. Finns i alla storlekar men en del förnekar att ex.vis Victory Vision är en scooter trots typisk kåpa och fotplattor.

De vanligaste japanska och europeiska modellerna har ingen tank (eller tankattrapp) mellan benen. Hjulstorleken är ofta mindre och det är vanligt med automatväxel vilket gör att dom blir väldigt ax-snabba. Kul och bekvämt att köra. :cool:

Pronby
2012-09-16, 21:51
Har en Kawasaki 650 Tengai (AKA KLR650-B) från 1991 som enligt förra ägaren drar under 0,4L om man kör snålt, har själv inte mätt så noga men under 0,5L ligger den definitivt. Jag gillar den och kommer använda den på ungefär samma sätt som dig, dessutom har den elstart och funkar helt ok. På snäppet för hög (är strax under 180) men det ska vara relativt lätt att åtgärda har jag fått höra/läsa och det är inget problem egentligen. Kommer väl skaffa en nyare hoj men det får med största säkerhet vänta tills jag är klar med plugget.

Intruder
2012-09-24, 20:34
Är det soppan du tänker på så skulle jag fundera på en Polo/Clio eller Mickra !
Dom farterna du skriver så ligger min Clio på ca 0,5 - 0,55 med den större motorn 1.4
Regn o kyla så spar en inte på kroppen direkt

AT-gubben
2012-09-26, 10:29
Är det soppan du tänker på så skulle jag fundera på en Polo/Clio eller Mickra !
Dom farterna du skriver så ligger min Clio på ca 0,5 - 0,55 med den större motorn 1.4
Regn o kyla så spar en inte på kroppen direkt


Clio? Polo? Micra? Det är väl bilar? Det var hoj som markusf efterlyste. Visst är kanske soppans milpris likvärdigt och sitta i en varm och go bil är bekvämt, men, att komma till jobbet efter någon mil på hojen så tror jag att man är mer glad och produktiv. Hemfärden brukar kunna bli några mil extra bara för att det är så otroligt kul att testa olika vägalternativ. Med dom hojar som markusf funderar över så kan variationerna bli oändliga, grusvägar, stigar och även kanske asfalt ;) Begränsningen blir väl att middag bör intas tillsammans med familjen.

Olle Å
2012-09-26, 12:08
Clio? Polo? Micra? Det är väl bilar? Det var hoj som markusf efterlyste. Visst är kanske soppans milpris likvärdigt och sitta i en varm och go bil är bekvämt, men, att komma till jobbet efter någon mil på hojen så tror jag att man är mer glad och produktiv. Hemfärden brukar kunna bli några mil extra bara för att det är så otroligt kul att testa olika vägalternativ. Med dom hojar som markusf funderar över så kan variationerna bli oändliga, grusvägar, stigar och även kanske asfalt ;) Begränsningen blir väl att middag bör intas tillsammans med familjen.

Jag pendlade många år till jobbet. Hade bara ca 13 km. I stället för att gå ut och skrapa rutorna och sätta sig i en kall bil, som knappt hann hinna få upp värmen, så klädde jag på mig inne och bara drog ut hojen och for iväg. Jag hann aldrig bli kall trots att det ibland var 20-. Likadant på kvällen. På med kläderna och iväg, medan kompisarna ibland stod och skrapade rutorna.:):):)
Visst hände det många gånger att vägen hem blev extra lång.:):):)

Jourtjänst
2012-09-26, 23:15
Jag körde tidigare en Aprilia Atlantic MC-scooter på 500cc. BWM har väl en på 600 respektive 650. Sen finns det Suzukis Burgman på 400 respektive 650, Yamaha T-max på 500cc och Gilera GP800 har, som namnet antyder, en 800 cc motor. Det är nog den största scooter jag själv känner till.

Rent körkortsmässigt så räknas det på cc/effekt och går som motorcykel. Så svar: Ja. Du måste ha mc-körkort för att få köra dem.

Men om du kör en Piaggio MP3 som finns i 500 cc kan du köra på bilkörkort. Två täta hjul fram så den räknas som trehjulig motorcykel men körs som en vanlig scooter med lutning och motstyrning.

Intruder
2012-10-04, 21:43
Varför jag skrev det är soppan o milen han åker
!Det rationella skälet är att få ner bensinkostnaden" Polo diesel =0,3-0,4
3.5 mil enkel tror inte jag är hållbart i längden för kroppen
Har själv pendlat 2.5 enkel mil till jobbet med hoj o det märks i kroppen

Intruder
2012-10-10, 22:59
Markusf hur går det ?

Hondamannen
2012-10-10, 23:02
2.5 mil? Jag pendlade ett par månader 20 mil om dagen med hojen och det kan jag lova att det kändes i kroppen:D ALDRIG MER!




Varför jag skrev det är soppan o milen han åker
!Det rationella skälet är att få ner bensinkostnaden" Polo diesel =0,3-0,4
3.5 mil enkel tror inte jag är hållbart i längden för kroppen
Har själv pendlat 2.5 enkel mil till jobbet med hoj o det märks i kroppen

Jourtjänst
2012-10-11, 00:11
2.5 mil? Jag pendlade ett par månader 20 mil om dagen med hojen och det kan jag lova att det kändes i kroppen:D ALDRIG MER!

20 mil enkel väg? 40 mil om dagen bara för att kunna jobba. Det var rejäl pendling det, måste ha tärt en del på soppakontot också.

Hondamannen
2012-10-11, 00:33
20 mil tor.

Jourtjänst
2012-10-11, 13:17
20 mil tor.

OK, det är ju mer lagom - ger två härliga MC-turer om dagen. Själv har jag 12 mil tor och jag skulle kunna ha lite till i alla fall.