handdator

Visa fullständig version : Sittkudde



jtr
2012-09-14, 19:56
Hej alla MC kompisar.
Vilken sittkudde skall man välja till en stort och trott rumpa? Skall man köpa "Air.Hawk" ( http://www.airhawk.se/?p=mc ) för stora pengar dvs ca 2.000,- eller räcker Biltemas kudde? ( http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-och-sova/Sovsack-och-liggunderlag/Sjalvuppblasande-kudde-45575/ ) för ca 55,-? Har Ni ngr. tips?

engström67
2012-09-14, 20:00
Behöver man en sittkudde så har man valt fel hoj tycker jag:):)

namn
2012-09-14, 20:05
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw/f_800_gs/komfortutrustning/

en variant av att personifiera sin mc...
Komfort, hög, låg, etc

räven
2012-09-14, 20:13
Behöver man en sittkudde så har man valt fel hoj tycker jag:):)

Eller har man valt fel röv

jtr
2012-09-14, 20:16
Till Engström67
Jag skall vara mer konkret. Det händer ibland att jag åker 60 -70mil /dag och de första 40 - 50 mil är inga problem men sen vet man inte hur skall man sitta. Därför vill jag ha en bra (men billig) sittkudde med mig.

engström67
2012-09-14, 20:33
Till Engström67
Jag skall vara mer konkret. Det händer ibland att jag åker 60 -70mil /dag och de första 40 - 50 mil är inga problem men sen vet man inte hur skall man sitta. Därför vill jag ha en bra (men billig) sittkudde med mig.

kliv av och vila röva ett tag så går det nog bra sedan:)Billig 2000 spänn??

jtr
2012-09-14, 20:54
Jag vill ändå testa en kudde, Nu har jag hittat en bra sittkudde på Jula för 59,- Airhawk för 2000,- är alldeles för mycket pengar.
P.S. Va ni är roliga " fel röv; fel hoj"

lasrberglund
2012-09-14, 21:09
Har bara provat airhawk men är helnöjd. Kan sitta ca dubbla tiden med den + att det blir en skönare tur.

namn
2012-09-14, 21:19
Lasrberglund ...jag tänker lite så här, om jag nu inte hade något problem med min dyna efter 17 timmar kan jag då köra 34 på strommen med en Airhawk... ? eller är det så att i ditt fall så hade du så dåligt utgångsläge att 12 timmar per dag blev en fördubbling... ? (med orginal klarade du alltså max en halv dag...)

Ove
2012-09-14, 22:12
Hej alla MC kompisar.
Vilken sittkudde skall man välja till en stort och trott rumpa? Skall man köpa "Air.Hawk" ( http://www.airhawk.se/?p=mc ) för stora pengar dvs ca 2.000,- eller räcker Biltemas kudde? ( http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-och-sova/Sovsack-och-liggunderlag/Sjalvuppblasande-kudde-45575/ ) för ca 55,-? Har Ni ngr. tips?

:) Air Hawk med liiiiiiite luft i gäller, då kan du sitta stadigt på dynan och ha det bekvämt. Biltemakudden är jättebra att sitta på när du metar, sitter på älgpasset eller i en gammaldags traktorsits, men på hojen är den värdelös. Air Hawken kostar lite och är lite bökig att få exakt rätt i början men kan rädda resan.

Det bästa är naturligtvis en sits som är bra utan hjälpmedel. ;)

Jourtjänst
2012-09-14, 22:26
Jag använder Airhawk när jag åker långt. Funkar kanon för mig.

jtr
2012-09-15, 00:01
OK. Men pratar vi om AirHawk för 1100,- eller 2000,-? Varför tycker ni att de billiga är så dåliga? Kan man inte "bygga om" tex. den från Jula för 59,- med lite epoxy och ngt. rem? Konstruktion i både de dyra och billiga är det samma eller hur?

Ove
2012-09-15, 07:20
OK. Men pratar vi om AirHawk för 1100,- eller 2000,-? Varför tycker ni att de billiga är så dåliga? Kan man inte "bygga om" tex. den från Jula för 59,- med lite epoxy och ngt. rem? Konstruktion i både de dyra och billiga är det samma eller hur?

Nejdu! Det är inte priset det beror på i detta fallet. Konstruktionen är helt annorlunda. I sittkuddar gjorda för att ha på en stol eller i gräset eller var som helst är det en stor luftkammare och något skummaterial som gör att den utvidgar sig själv. Alltså ingen styrsel i kudden och man far omkring som en smörklick i värme.

AirHawk har ett system med småkuddar som kommunicerar med varandra. Den ska vara fylld med väldigt lite luft - man låter den "andas in", sätter sig på den och pyser ut tills man känner att man når igenom lite lätt. Då får man en utfyllnad under rumpan som fördelar trycket utan att man förlorar kontakten med hojen. Förlagan till Air-Hawkdynan är specialdynor som används i rullstolar för att undvika trycksår och som fungerar mycket bra.

Visst kan man bygga, för någon har ju ändå gjort originalet - men varför?? Fordrar materialkännedom, material, maskiner för att forma och svetsa plast, + oändligt med tid. :confused:

Hoppas att jag kunnat förklara skillnaden.

lasrberglund
2012-09-15, 08:31
Lasrberglund ...jag tänker lite så här, om jag nu inte hade något problem med min dyna efter 17 timmar kan jag då köra 34 på strommen med en Airhawk... ? eller är det så att i ditt fall så hade du så dåligt utgångsläge att 12 timmar per dag blev en fördubbling... ? (med orginal klarade du alltså max en halv dag...)

Så har är det för mig : KAN köra i 4 timmar utan airhawk men börjar börjar efter ca 2 timmar flytta runt i sadeln o tänka ont,ont,ont vilket gör körningen mindre kul.

Med airhawken har jag en roligare körning eftersom jag inte tänker på röven min lika mycket.

Sen att man känner sig som en pannschis och den är skitful kan jag ta. :o

Borken
2012-09-15, 18:19
borde det inte funka med nån tempur variant?

Ove
2012-09-15, 18:32
borde det inte funka med nån tempur variant?

Materialet i Tempurprodukterna är väldigt temperaturkänsligt, vid kroppstemperatur är det mjukt och vid kyla ganska hårt.

Hur mycket värme släpper stället igenom? Hur fungerar det en dag med kyligt väder resp. en dag med högsommarvärme. Vet inte - men tror att det kan vara svårt att få till det med rätt densitet i materalet för att passa i alla lägen. Det kan vara så att liknande material finns i en del sk. komfortsitsar.

Geldynor kan vara ett alternativ. Bäst är det nog att få in dom under sadelns klädsel för att den ska ligga stadigt på plats.

erot
2012-09-15, 19:03
Airhawk är det som gäller
budget variant så kan man köpa o klippa till en luftmadrass

:):p

mac
2012-09-15, 19:08
Biltema har ju även något de kallar komfortsits, geldyna för mc. Ser lite tunn ut dock, men kanske fungerar. Kanske kan provsitta den några timmar i butiken. :rolleyes:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Ovrig-utrustning/Komfortsits-82750/

engström67
2012-09-15, 19:32
Så har är det för mig : KAN köra i 4 timmar utan airhawk men börjar börjar efter ca 2 timmar flytta runt i sadeln o tänka ont,ont,ont vilket gör körningen mindre kul.

Med airhawken har jag en roligare körning eftersom jag inte tänker på röven min lika mycket.

Sen att man känner sig som en pannschis och den är skitful kan jag ta. :o

Det är ju det som är största problemet, skitful:)

engström67
2012-09-15, 19:40
Till Engström67
Jag skall vara mer konkret. Det händer ibland att jag åker 60 -70mil /dag och de första 40 - 50 mil är inga problem men sen vet man inte hur skall man sitta. Därför vill jag ha en bra (men billig) sittkudde med mig.

Men du det är helt ok,vill man ha det så är det ju bara att ha en med sig.Det är bara det att jag tycker inte om sådana extra prylar,jag får ont i röva på alla hojar efter ett tag,men kan stå upp och köra lite eller stanna och pissa och fylla på snus:)Sitter jag skönt på en hoj då vill jag inte ha något annat där,känns som att sadeln skulle vara felkonstruerad då.Men vi väljer ju själva som tur är.Är ju lika med annan utrustning med,jag vill ha kläder som funkar i alla väder bara för att slippa hålla på ta på och av,det värsta jag vet.Nä nu har jag mitt STADLER ställ i skinn och textil som funkar lika bra i sommar värme eller ösregn,bara ta på och köra:)

Ove
2012-09-15, 22:19
Det är ju det som är största problemet, skitful:)

:) Spelar roll? Hur ofta tittar man hur det ser ut under ändan? :bootyshake:

engström67
2012-09-15, 22:28
:) Spelar roll? Hur ofta tittar man hur det ser ut under ändan? :bootyshake:

He he det har du ju rätt i:):):)

Molgan
2012-09-16, 00:27
Jag har en airhawk och den var kanon när jag åkte långt på en hoj med sadel som var stenhård och kantig. När det var dags för inspirerad körning stuvades den undan då den blev ivägen. Har inte testat biltemas, men ett alternativ är att skaffa gelsadel till hojen. Lite dyrt, men man slipper ha en extrapryl och slipper även kommentarerna från engström och hans likar om pruttkuddar och hemorojder. :D

På Teneren har jag aldrig känt behov av airhawken, kan köra en hel dag utan att få några känningar.

engström67
2012-09-16, 00:39
Jag har en airhawk och den var kanon när jag åkte långt på en hoj med sadel som var stenhård och kantig. När det var dags för inspirerad körning stuvades den undan då den blev ivägen. Har inte testat biltemas, men ett alternativ är att skaffa gelsadel till hojen. Lite dyrt, men man slipper ha en extrapryl och slipper även kommentarerna från engström och hans likar om pruttkuddar och hemorojder. :D

På Teneren har jag aldrig känt behov av airhawken, kan köra en hel dag utan att få några känningar.

Pruttkuddar och hemorojder ???:cool::cool:

Håkan46
2012-09-16, 09:13
Angående Airhawk så har jag noterat att efter körning i regn och därefter placering i(halvvarmt) garage under en tid kan det hända att den fortfarande är fuktig vid nästa användnings-tillfälle.
Kanske får man vara mer uppmärksam och torka av den, över och emmellan, när den åker in i garaget. Vid sådana tillfällen brukar jag helst bara vilja komma in i värmen och få av mig evblöta kläder/handskar etc.
//Håkan

jtr
2012-10-16, 23:50
Igår köpte jag en AIRHAWK (extra pris: 800,-) Så nu skall den testas så snart finns ngt. bra tillfälle. Nu har jag inte åkt på flera dagar och jag darrar i hela kroppen så fort jag bara tittar på min "Bewan". Jag har kanske blivit en "MC-narkoman". Hoppas att det finns ingen botemedel mot denna syndrom.