handdator

Visa fullständig version : Köpråd åt en färsking



Aset
2012-09-14, 10:08
Ber i förväg om ursäkt för textväggen som följer...

Hej på er alla!

Jag är ny både på detta trevliga forum och inom hojvärlden. Tog kortet i fjol och köpte i våras min första hoj, en GSX 750 F från -99. Som så många andra hade jag inte riktigt koll på vad som var "min grej" och har nu efter min första säsong insett att GSXF inte är något för mig.

Så jag hoppades på att få lite input av några vänliga själar på vad man skulle kunna skaffa till nästa säsong. Valde denna del av forat då det har börjat rycka lite i grusnerven, men jag vill ändå ha något som ligger bra på asfalt.

Har kollat runt en del och känt att XT 660 R kanske kan vara något för mig då jag
inte är någon erfaren mekare. Dess låga pris gör även att jag skulle kunna köpa en sprillans ny (alt. relativt ny). Jag tänkte försöka dra förbi yamaha i stan och provköra en snarast men vill gärna höra med er om ni anser att detta kan vara ett bra val för mig, eller om ni har andra förslag på passande hoj. Självklart är det mitt hjärta som gör valet i slutändan (det ska vara kärlek vid hojköp, har jag insett nu), men jag vill ändå väldigt gärna ha synpunkter och förslag på andra hojar som kan passa mig då jag som sagt är lite utav en gröning både inom hojandet och det mekaniska.

Lite om mig och vad jag söker:
- Jag fyller 24 i vinter och har sett att många försäkringsbolag erbjuder billigare försäkring då (de flesta hojar är ganska dyra för mig just nu). Vad jag vill komma till med detta är att jag gärna skaffar en hoj med låg försäkringskostnad.
- Jag är ganska lång och bitig (190cm, 105kg)
- Jag vill ha en relativt bekväm körställning
- Jag vill ha en hoj som tar sig fram bra på grus- och landsväg.
- Inte för att jag nödvändigtvis ska göra det men jag vill känna att jag har möjlighet att åka jorden runt om jag känner för det.
- Hyfsat sen årsmodell, vill inte ha något gammalt ök som behöver mycket mek/underhåll.
- Budgetgräns runt 60k.

Så, vad säger ni? Är det XTR som gäller för mig?

Högst tacksam för svar! :)

Ove
2012-09-14, 11:03
:hmmmm2: Nu ska vi se : 24 år och har provat GSX750f och inte gillat. Ekonomi 60 K. Vill ha kapacitet för jorden runt....

Jo jag tycker så här: Eftersom du är inne på offroadstuket kanske du skulle titta å Africa Twin, DR 800, Teneree eller liknande, hojar som klarar din längd och vikt. Det är beprövade grejer och det finns inget som säger att nytt nödvädigtvis är bättre. Använd bara en del av kapitalet och känn dig för.

Akta dig för att bli kär för du ska inte ingå äktenskap utan bara städsla en piga, lättare att byta då om det skulle bli fel. Men skulle du riktigt fastna för den utvalda hojen så ... Grattis!:love:

XT660R? Mja inte det första jag tänker på om du vill åka långt. Försöker se den framför mig med långfärdspackning..... Visst går det och jag tror dessutom att det kan gå bra men det finns alternativ som är lättare att få till det på. ;)

räven
2012-09-14, 11:26
För 60 papp, fins det en uppsjö med hojar att välja på. Du är stor, välj inte för liten motor. Rek. 2 cylindrigt med en motor du slipper plåga. Ut å provkör, ta dig tid.

Aset
2012-09-14, 11:40
:hmmmm2: Nu ska vi se : 24 år och har provat GSX750f och inte gillat. Ekonomi 60 K. Vill ha kapacitet för jorden runt....

Jo jag tycker så här: Eftersom du är inne på offroadstuket kanske du skulle titta å Africa Twin, DR 800, Teneree eller liknande, hojar som klarar din längd och vikt. Det är beprövade grejer och det finns inget som säger att nytt nödvädigtvis är bättre. Använd bara en del av kapitalet och känn dig för.

Akta dig för att bli kär för du ska inte ingå äktenskap utan bara städsla en piga, lättare att byta då om det skulle bli fel. Men skulle du riktigt fastna för den utvalda hojen så ... Grattis!:love:

XT660R? Mja inte det första jag tänker på om du vill åka långt. Försöker se den framför mig med långfärdspackning..... Visst går det och jag tror dessutom att det kan gå bra men det finns alternativ som är lättare att få till det på. ;)

Tack för input!

Enda anledningen till att jag vill ha något nyare är att jag tänker att jag kan åka längre innan saker börjar gå sönder :p Kostnaderna på nuvarande hoj har redan börjat stiga duktigt...

Som sagt så ska jag inte åka jorden runt men vill ändå ha något som håller för långturer. Av vad jag läst mig till är XTR:en en "evighetsmaskin" och känns överlag som en bra helhetslösning. Den lär användas till största del för pendling men även längre resor samt lite "grusbus".

Teneren känns attraktiv! Det enda som oroar med XT-familjen skulle väl vara effekten men det kanske inte är någon fara... Personligen föredrar jag känsla över hastighet :)

Aset
2012-09-14, 11:45
För 60 papp, fins det en uppsjö med hojar att välja på. Du är stor, välj inte för liten motor. Rek. 2 cylindrigt med en motor du slipper plåga. Ut å provkör, ta dig tid.

Ja, det där med motorn... XT:n ser ju klen ut på papperet men vem vet, kanske älskar den då den provkörs :p Men som du säger, jag ska ta mig tid... ingen stress :)

Tråkigt med hemstaden bara, finns i stort sett bara en mc-försäljare och det är Yamaha. Blir nog att dra ut på turné och klämma på lite hojar :D

WmB
2012-09-14, 12:01
Vad gäller märken så ligger ju inte Linköping allt för långt bort :) Där finns väl en uppsjö hos Beviks osv?

en sån där Bmw F800GS eller vad dom heter då? Har inte kört, men läst en hel del och det borde kunna passa

Aset
2012-09-14, 12:34
Vad gäller märken så ligger ju inte Linköping allt för långt bort :) Där finns väl en uppsjö hos Beviks osv?

en sån där Bmw F800GS eller vad dom heter då? Har inte kört, men läst en hel del och det borde kunna passa

Aa precis, mycket välsorterad mc-butik. Ska bara få arslet ur och åka över dit :D

Har kollat en del på BMW faktiskt. Gillar stuket på deras hojar men blir ju lite dyrare då. Verkar vara bra hojar hur som helst :)



Hondas Transalp har jag glott lite på också. Någon som har erfarenhet/kunskap om denna? :)

lasrberglund
2012-09-14, 13:16
Kör en xt600e -99 som jag sitter bra på. Är själv 190cm (Ok 189...)

Har aldrig upplevt att motorn är vek ens när jag var i norge. Beror själklart på körstil men räcker gott för mig och mina packväskor.

Blir nog uppbyte till en xt660 nästa säsong.

Olle Å
2012-09-14, 14:34
Aa precis, mycket välsorterad mc-butik. Ska bara få arslet ur och åka över dit :D

Har kollat en del på BMW faktiskt. Gillar stuket på deras hojar men blir ju lite dyrare då. Verkar vara bra hojar hur som helst :)



Hondas Transalp har jag glott lite på också. Någon som har erfarenhet/kunskap om denna? :)

KAN VÄL SÄGA ATT JAG HAR STORERFARENHET OCH BRA KUNSKAP OM DENNA MASKIN.
Det är nog den ultimata hojen för den som vill prova på det mesta innan han bestämmer sig för typ av hoj. En ganska pigg hoj, som går fint på grus och även har en mycket bra väghållning på asfalt. Däcken har ju betydelse. Har haft min TA i snart fyra år och kört mycket på skitdåliga vägar. Förutom vanlig service har jag bara packat om framgaffeln vid ca 10.000 mil. Den drar mellan 0,45-0,55 beroende på högerhanden. Nu talar jag om en maskin från 90-talet.:):):)

Mats Liifv
2012-09-14, 16:18
Finns lite kul hojar att välja på om man vill åka på olika underlag, exempelvis Varadero, Africa Twin eller Transalp. En annan kul hoj som man inte så ofta tänker på är Yamaha XTZ 750. Fanns mellan -89 och 95. En utmärkt hoj för den som är av det lite större formatet, precis som du är. Här (http://www.bike.se/community/recensioner?product=Motorcyklar) kan du läsa mer om modellen. En stor fördel är att den kostar larvigt lite att försäkra, 1.500:- helår med Svedeas XL-försäkring.

Min egen nyinköpta kommer att vara till salu i slutet på året. Den ska få lite ny plast efter en olycklig omkullkörning i låg fart. En bra allroundhoj för lite pengar, utmärkt att börja med för att känna sig för om det är den typen av körning som man gillar. Min hoj har fått förgasarna fixade, Marving slipon ljuddämpare, ny laddningsregulator, nytt gelbatteri, styrhöjare och förhöjd framskärm. Vinterpysslet skulle bli bredare fotpinnar, för bekvämare stående körning, nytt kromat grenrör och progressiva fjädrar i gaffeln. Planen var att bygga en riktigt seriös grushoj. Nu kommer jag troligen inte att behålla den eftersom jag lovat hustrun att sluta med grusåkning, det roligaste jag vet. Dessvärre har jag de senaste åren dragit på mig en hel del, icke försumbara skador. Det är långt ifrån ofarligt att köra på grusväg och är oturen framme så....

WmB
2012-09-14, 16:36
Vad finns det för hoj som ser ut som en dominator/transalp med faktiskt bekväm sadel och lite mer motor?

RobbeS
2012-09-14, 17:14
BMW 1200 och 800 GS, Yamaha Adventure, Suzuki Vstrom, Kawasaki GTR, Triumph Tiger t.ex. :)

namn
2012-09-14, 17:49
Honda Varadero.... i övrigt vad han sa.....
:cheers:
(jag letade efter en smilie som pekade uppåt men hittade ingen så denna får duga)
:rolleyes:

engström67
2012-09-14, 17:50
60 tusen och allroadegenskaper,säger bara Honda Varadero,för dom pengarna får du en rätt ny med mycket utrustning:)Kalas hoj,prestanda och komfort.Glöm Transalp och xt 660,visst fina maskiner men ack så klena.I tanke på vad det låter som du ska kunna andvända hojen till så rek. jag Varadero.Men Triumph Tiger 955 är också en kanon maskin med samma egenskaper,men något vassare.Det är väl smaken som avgör:)

namn
2012-09-14, 18:12
:)Nu har jag läst allt 2 ggr till, vad du behöver tror jag är en 1150 GS, och står jorden runt på önskelistan så blir det då en GSA jag rekomenderar.
men fortfarande den äldre 1150, går du upp till 1200:an så har du tömt plånboken fullständigt bara på inköpet och har inget att ha roligt för, men om du håller dig till den väl beprövade 1150 (som är äldre, men många väljer den före 1200 av olika orsaker, www.bmwklubben.se) så har du möjlighet att finna ett fint ex, utrusta den som du vill ha den och sedan har du fortfarande råd att ha roligt med den....

:)
Och inte glömma en Smile på slutet, det är viktigt...

engström67
2012-09-14, 18:15
Kan hålla med Bumsen är en kanonhoj,men så ful:)

namn
2012-09-14, 18:21
Joo, men med den budgeten och en ide om att kunna "när tillfälle ges" åka jorden runt så måste 1150Ga/gsa bli det logiska alternativet, Varken Charlie eller Evan misslyckades ju....

http://www.youtube.com/watch?v=VcCV2Y0FykM

helgen är räddad, bara sätta sig och se alla delar igen....Från början

Håkan46
2012-09-14, 18:26
Avstår du ABS så är V-strom 1000 den självklara hojen för dig. Dock: köp en hoj med ABS

namn
2012-09-14, 18:43
Lyssna nu på Håkan46 och köp min v-strom 1000. men som han säger så finns inte v-strom 1000 med abs däremot 650´n hade det som tillval, och tror att det blev standard runt 07-08.... men stromen är en kanonhoj, den ligger inom din budget(med råge) tyvärr har den kedja och ingen abs(1000), därför skulle jag inte ta den jorden runt.
jag har som mest kört 142 mil på en dag med den (saltfjäll/Norge- Göteborg) på en dag, och jag hade fixat några timmar till om det inte hade varit för ett "tekniskt missöde".

Jag kommer själv att byta till en gs/gsa eller Explorer XC som det ser ut nu ...... 2012/13 dvs jag är inte missnöjd utan jag tänkte byta till en liknande men nyare, (strom 1000 är ju nedlagd) och abs är ett absolut krav från min sida...

engström67
2012-09-14, 18:50
Jamen v strom och Varadero är ju typ samma hoj,och jag tror nissarna som körde jorden runt hade gjort det lika bra på Varadero:) i tanke på att Bmw har så mycket problem men inte japsar:)

V Saarela
2012-09-14, 19:01
Mitt Varderohjärta säger trots det: skulle jag åka jorden runt så gör jag det hellre på en XT660R än på en Varadero.....

lasrberglund
2012-09-14, 19:09
Tycker fortfarande att de som säger att xt600/660 är för klen har feeeeel.

Klart individuellt men den är bara för klen när man busar eller ska stila för tjejerna enligt mig, inte för vanlig körning.

namn
2012-09-14, 19:10
Gillar hur du tänker engström, men i mitt fall skulle nog kardan fälla avgörandet, men visst skulle någon komma med iden om en jorden runt resa idag, v stromen räcker lätt till det jobbet, så skulle jag låta modda min v-strom och se till att ha ett drivpaket på vägen (oavsett om det behövs eller inte) som ligger och väntar på mig, det är ändå en enkel sak att byta och väldigt billigt också. byter väl ändå bakdäck någonstans så då är det en skitsak att byta drev och kedja samtidigt och med svenska priser ....ca 1500kr en skit peng.
Men Varadero finns som 1000 med abs..... bli ju dock lite dyrare än stromen....

namn
2012-09-14, 19:12
Men det går ju faktiskt att åka jorden runt på det man råkar ha....

http://www.youtube.com/watch?v=xDOOT-T2gKo

Ja ....

engström67
2012-09-14, 19:24
Gillar hur du tänker engström, men i mitt fall skulle nog kardan fälla avgörandet, men visst skulle någon komma med iden om en jorden runt resa idag, v stromen räcker lätt till det jobbet, så skulle jag låta modda min v-strom och se till att ha ett drivpaket på vägen (oavsett om det behövs eller inte) som ligger och väntar på mig, det är ändå en enkel sak att byta och väldigt billigt också. byter väl ändå bakdäck någonstans så då är det en skitsak att byta drev och kedja samtidigt och med svenska priser ....ca 1500kr en skit peng.
Men Varadero finns som 1000 med abs..... bli ju dock lite dyrare än stromen....

Klart kardan äger)

engström67
2012-09-14, 19:27
Tycker fortfarande att de som säger att xt600/660 är för klen har feeeeel.

Klart individuellt men den är bara för klen när man busar eller ska stila för tjejerna enligt mig, inte för vanlig körning.

Dom Är klena och det handlar inte om att vitsa för brudar för det behövs inte utan att kunna åka på långtur och i skapligt tempo med lite ork.Ja mena vill jag klippa 4-5 bilar som sölar i trafiken så ska det hända nått när jag drar i rullen:)

lasrberglund
2012-09-14, 21:07
Dom Är klena och det handlar inte om att vitsa för brudar för det behövs inte utan att kunna åka på långtur och i skapligt tempo med lite ork.Ja mena vill jag klippa 4-5 bilar som sölar i trafiken så ska det hända nått när jag drar i rullen:)

OM jag minns rätt så får xtz1200 alltid kritik för att den har en trött motor i alla tester...

Personangrepp jomenvisst :p

Aset
2012-09-14, 21:49
KAN VÄL SÄGA ATT JAG HAR STORERFARENHET OCH BRA KUNSKAP OM DENNA MASKIN.
Det är nog den ultimata hojen för den som vill prova på det mesta innan han bestämmer sig för typ av hoj. En ganska pigg hoj, som går fint på grus och även har en mycket bra väghållning på asfalt. Däcken har ju betydelse. Har haft min TA i snart fyra år och kört mycket på skitdåliga vägar. Förutom vanlig service har jag bara packat om framgaffeln vid ca 10.000 mil. Den drar mellan 0,45-0,55 beroende på högerhanden. Nu talar jag om en maskin från 90-talet.:):):)


Måste ju säga att det låter helt fantastiskt! :) Är inte allt för påläst om modellen, men antar att serviceintervallen inte är så farlig? Skall försöka styra upp en provkörning snarast! :D

Aset
2012-09-14, 22:37
Underbar respons förövrigt! Tackar alla inblandande :)

Och ja, ABS bör väl läggas till på kriterielistan. Något jag inte tänkte på men som ändå känns ganska viktigt.

Annars verkar ju v-stromen ha ganska attraktiva priser på blocket. Tycker inte den är speciellt ful heller...

Ang. Transalp och Varadero: vad är största skillnaden mellan dessa i runda slängar?

namn
2012-09-14, 23:25
Du kan se Varadero och V strom som syskon, dom är väldigt lika. Transalpen å har du krypit något närmare gruskörning. mindre motor, lägre vikt mer byggd med tanke på grusvägar helt enkelt, Varadero och framförallt V-vstrommen är mer allvägs-hojar, dvs håll dig på det almänna vägnätet men det gör inget om vägstandarden är "bristfällig"-- TYP...

Jonas76
2012-09-15, 06:38
Suzuki vstrom och Kawasaki klv är nog mer syskon än varaderon.

lasrberglund
2012-09-15, 09:36
Suzuki vstrom och Kawasaki klv är nog mer syskon än varaderon.

Samma hoj. De samarbetade om den och bara färgerna skiljer. (v-strom1000 o klv1000)

Aset
2012-09-15, 17:00
Finns lite kul hojar att välja på om man vill åka på olika underlag, exempelvis Varadero, Africa Twin eller Transalp. En annan kul hoj som man inte så ofta tänker på är Yamaha XTZ 750. Fanns mellan -89 och 95. En utmärkt hoj för den som är av det lite större formatet, precis som du är. Här (http://www.bike.se/community/recensioner?product=Motorcyklar) kan du läsa mer om modellen. En stor fördel är att den kostar larvigt lite att försäkra, 1.500:- helår med Svedeas XL-försäkring.

Min egen nyinköpta kommer att vara till salu i slutet på året. Den ska få lite ny plast efter en olycklig omkullkörning i låg fart. En bra allroundhoj för lite pengar, utmärkt att börja med för att känna sig för om det är den typen av körning som man gillar. Min hoj har fått förgasarna fixade, Marving slipon ljuddämpare, ny laddningsregulator, nytt gelbatteri, styrhöjare och förhöjd framskärm. Vinterpysslet skulle bli bredare fotpinnar, för bekvämare stående körning, nytt kromat grenrör och progressiva fjädrar i gaffeln. Planen var att bygga en riktigt seriös grushoj. Nu kommer jag troligen inte att behålla den eftersom jag lovat hustrun att sluta med grusåkning, det roligaste jag vet. Dessvärre har jag de senaste åren dragit på mig en hel del, icke försumbara skador. Det är långt ifrån ofarligt att köra på grusväg och är oturen framme så....

Råkar det vara omkullkörningen jag läste om på din blogg? :) otur i så fall!
Ser ut att vara en trevlig hoj! Och som du säger, något att känna sig för med.
Vad är det för årsmodell på din?

EDIT: My bad, står ju klart och tydligt vilken årsmodell det är :)

Aset
2012-09-15, 17:07
Du kan se Varadero och V strom som syskon, dom är väldigt lika. Transalpen å har du krypit något närmare gruskörning. mindre motor, lägre vikt mer byggd med tanke på grusvägar helt enkelt, Varadero och framförallt V-vstrommen är mer allvägs-hojar, dvs håll dig på det almänna vägnätet men det gör inget om vägstandarden är "bristfällig"-- TYP...

Låter som att Varaderon och v-stromen kan funka bra för mig då jag lär spendera mer tid på asfalt och sämre landsvägar :)

namn
2012-09-16, 09:23
http://www.mcnytt.se/test/suzuki-dl1000-vstrom-2208

Mats Liifv
2012-09-16, 16:53
Råkar det vara omkullkörningen jag läste om på din blogg? :) otur i så fall!
Ser ut att vara en trevlig hoj! Och som du säger, något att känna sig för med.
Vad är det för årsmodell på din?

EDIT: My bad, står ju klart och tydligt vilken årsmodell det är :)
Jovisst är det den vurpan!

Har gått en vecka vid det här laget och smärtorna är nästan värre nu än första dagen. Trots alla tänkbara skydd är jag rejält blåslagen. Min vänstersida har blivit ganska färggrann vid det här laget. De tre frakturerna i foten känns inte alls. Det som gör allt ondare är revbenen och axeln. Mitt råd är att alltid köra med riktiga skydd! Det gör rejält ont att köra omkull även i moppefart...

Min idé angående hojval är att satsa på en XTZ eller Africa Twin om du vill köra grus ofta. Om du vill köra mest asfalt är nog Varaderon och V-strom bättre alternativ.

Aset
2012-09-17, 11:43
Jovisst är det den vurpan!

Har gått en vecka vid det här laget och smärtorna är nästan värre nu än första dagen. Trots alla tänkbara skydd är jag rejält blåslagen. Min vänstersida har blivit ganska färggrann vid det här laget. De tre frakturerna i foten känns inte alls. Det som gör allt ondare är revbenen och axeln. Mitt råd är att alltid köra med riktiga skydd! Det gör rejält ont att köra omkull även i moppefart...

Min idé angående hojval är att satsa på en XTZ eller Africa Twin om du vill köra grus ofta. Om du vill köra mest asfalt är nog Varaderon och V-strom bättre alternativ.

Aj aj! Att det krävs så lite för att det ska gå illa... Hoppas du läker ihop ordentligt!
Har själv inte haft någon olycka än men det är väl snarare frågan om när och inte om...

Vill tacka både dig och övriga inblandade för alla tips, mycket bra input! Ska fortsätta min jakt och läsa på mer om dessa modeller (förhoppningsvis även provköra några av dem) och så får vi se vart det landar :)

WmB
2012-09-18, 18:46
V-strom 1000 verkar vara en grym hoj. Den ska jag helt klart kolla på när frun snor min Dragstar till övningskörning och Banditen återgott till min fars ägo

edit:

TDM 900 väger ju in på under 200kg och har tillräcklig kraft också

Vad sägs om dessa 2 ?

V Saarela
2012-09-19, 08:02
på tal om klena hojar:
Jag har ju just nu i garaget en Yamaha XT660X och en Honda FX Vigor 650. Motorn i Hondan sitter ju i en del Hondamodeller såsom SLR, Dominator, FMX.

Båda är ju kvalitetsmotorer. Yamahan med cirka 8 hästar mer på papper och insprutning känns ruggigt vass och pigg och ger lite horn i pannan, medan Hondan är mer för den som vill känna den där trygga lugna harmonin på nåt sätt. Den som har en gammal dieselbil(på ett positivt sätt) vet vad jag menar :)

VmB: I testernna hamnar TDM i streetkategorin och ska väl jämföras mer med en Bandit än V-strom.
Själv tycker jag att Varaderon är massor av bättre hoj än V-strom(aldrig gillat den riktigt). Då är V-strom 650 mycket bättre för pengarna. Man får en tusenchassi(inkl 150 bakdäck) och en bränslesnål motor med bra mos i.

Mats Liifv
2012-09-19, 08:20
Tror TDM:en kan vara en rätt trevlig hoj att köra. Gillar i varje fall min XTZ med 750 motorn.
Tycker att den funkar utmärkt på såväl motorväg, som det mindre vägnätet, med eller utan passagerare.

En 850:a borde vara än bättre...

Aset
2012-09-19, 10:58
på tal om klena hojar:
Jag har ju just nu i garaget en Yamaha XT660X och en Honda FX Vigor 650. Motorn i Hondan sitter ju i en del Hondamodeller såsom SLR, Dominator, FMX.

Båda är ju kvalitetsmotorer. Yamahan med cirka 8 hästar mer på papper och insprutning känns ruggigt vass och pigg och ger lite horn i pannan, medan Hondan är mer för den som vill känna den där trygga lugna harmonin på nåt sätt. Den som har en gammal dieselbil(på ett positivt sätt) vet vad jag menar :)

Skönt att få höra lite positivt om XT:n :) Hur upplever du den i fråga om komfort osv?

V Saarela
2012-09-19, 12:10
Skönt att få höra lite positivt om XT:n :) Hur upplever du den i fråga om komfort osv?

Ingen aning om komfort, knappt kört den runt kvarteret :) mirrissen, molgan kan kanske återberätta hur 660 är komfortmässigt.

WmB
2012-09-19, 12:16
Tror TDM:en kan vara en rätt trevlig hoj att köra. Gillar i varje fall min XTZ med 750 motorn.
Tycker att den funkar utmärkt på såväl motorväg, som det mindre vägnätet, med eller utan passagerare.

En 850:a borde vara än bättre...

Upplever du din Varadero som tung? Väger väl ändå 220kg, dvs som Banditen här hemma.
Tänkte att det kanske blir svårt att köra aktivt med den?

En TDM 900 väger ungefär 190kg.

Svårt sånt här

Mats Liifv
2012-09-19, 13:54
Upplever du din Varadero som tung? Väger väl ändå 220kg, dvs som Banditen här hemma.
Tänkte att det kanske blir svårt att köra aktivt med den?

En TDM 900 väger ungefär 190kg.

Svårt sånt här
Här (http://www.mcnytt.se/test/honda-xl1000v-varadero-19992002-2133) kan du läsa om Varaderon. Instämer i allt väsentligt! Sen att den nya generationen har sex växlar, insprutning och bättre fjädring gör den inte sämre. Tycker inte på något sätt att den känns stor, varken stillastående eller på rull...

WmB
2012-09-19, 15:31
Tack Mats. Ska läsa på lite mer

V Saarela
2012-09-19, 16:00
Mats är väl 2,65 lång :) Jag med mina 1,74 tycker det är en riktig blygris att släpa runt på. Dock väl på rull är den lättkörd.

Mats Liifv
2012-09-19, 16:40
Mats är väl 2,65 lång :) Jag med mina 1,74 tycker det är en riktig blygris att släpa runt på. Dock väl på rull är den lättkörd.

Ha ha, är bara dryga decimetern längre än du, 185 cm och väger väl runt 95 kilo. Når ner ordentligt med fötterna så att jag har hela foten i backen. Verkligen inga problem med hanterandet i något läge. Förstår om den ter sig stor för den som har ett lite mindre kroppsligt format. Har aldrig behövt välja hoj utifrån mina kroppsliga förutsättningar utan har alltid haft förmånen att kunna köra vad som helst. Vet att långt ifrån alla har den förutsättningen...

V Saarela
2012-09-19, 16:48
Ha ha, är bara dryga decimetern längre än du, 185 cm och väger väl runt 95 kilo. Når ner ordentligt med fötterna så att jag har hela foten i backen. Verkligen inga problem med hanterandet i något läge. Förstår om den ter sig stor för den som har ett lite mindre kroppsligt format. Har aldrig behövt välja hoj utifrån mina kroppsliga förutsättningar utan har alltid haft förmånen att kunna köra vad som helst. Vet att långt ifrån alla har den förutsättningen...

Ja, det är ju det som är problemet om man inte riktigt når ner på backen. Full tank och full last så blir den lite jobbig när det blir knixigt.
Funderat mer än en gång att sänka den(såsom Jan-Olov gjort med sin), men då tycker jag man tappar en viktig del i hojen, dvs man sitter högt uppe.

Annars så är ju hojen helt underbar och nu när det kommit en massa nya modeller så är väl Varaderon(av nyare modell) en av dom bästa begköpen man kan göra.

mirrisen
2012-09-19, 19:59
Skönt att få höra lite positivt om XT:n :) Hur upplever du den i fråga om komfort osv?

Det är en stånka med allt vad det innebär = viiibraaaatiiioneeer... :rolleyes: Märks i synnerhet i hastigheter över 100 km/h. På motorväg och större landsvägar är den helt enkelt inte alls speciellt komfortabel! Jag har skaffat en Airhawk för att härda ut bättre på de sträckorna.

MEN: den är kanonkul på de mindre, smalare vägarna, typ 70-vägar med och utan mittlinje, och på grusvägar och på "enduro-light"-sträckor! Mycket smidig och lättsvängd, den låga vikten gör att den för mig känns som en liten bergsget när det blir knöligare. :) Nu är inte jag någon fartfantom så de riktiga grusbusrävarna skulle kanske inte hålla med.

De allra flesta XT:ar lider av s.k. "surging", dvs ryckighet på vissa varv. Detta går att fixa delvis med diverse metoder (beskrivs bra på t.ex. xt660.com) men man bör vara medveten om det och beredd på att lära sig att leva med det. Var extra noggrann att provköra på alla möjliga varv, växlar och hastigheter så att du får känsla för hur den beter sig!

Min XT är sänkt 4 cm bak och 3 cm fram så att jag med mina 163 cm ska nå ner drägligt med tårna. I dagsläget vill jag inte byta bort den låga vikten, smidigheten och kulfaktorn, men på sikt skulle jag vilja hitta något tvåcylindrigt, alltså en mindre vibrerande motor, på en hoj med i övrigt samma egenskaper. Inte helt enkelt, tycks det... ;)

Hondamannen
2012-09-19, 20:10
Dominator har jag kört och blivit skjutsad på och min uppfattning är att den inte vibrerade så mkt. Så den kanske kan vara ett alternativ till 660:n.

Håkan46
2012-09-19, 20:48
Re. Mirrisen

Min XT är sänkt 4 cm bak och 3 cm fram så att jag med mina 163 cm ska nå ner drägligt med tårna. I dagsläget vill jag inte byta bort den låga vikten, smidigheten och kulfaktorn, men på sikt skulle jag vilja hitta något tvåcylindrigt, alltså en mindre vibrerande motor, på en hoj med i övrigt samma egenskaper. Inte helt enkelt, tycks det...

Just det. Var hittar man en sån?. Kanske rentav värt en egen tråd

//Håkan

Olle Å
2012-09-20, 14:15
Re. Mirrisen

Min XT är sänkt 4 cm bak och 3 cm fram så att jag med mina 163 cm ska nå ner drägligt med tårna. I dagsläget vill jag inte byta bort den låga vikten, smidigheten och kulfaktorn, men på sikt skulle jag vilja hitta något tvåcylindrigt, alltså en mindre vibrerande motor, på en hoj med i övrigt samma egenskaper. Inte helt enkelt, tycks det...

Just det. Var hittar man en sån?. Kanske rentav värt en egen tråd

//Håkan
Köp en äldre Transalp 600 eller 650, så kan du lätt sänka den och får då en jäkligt trevlig hoj som går fint på alla slags underlag.:):):)