handdator

Visa fullständig version : Kedja och kedjespray



jtr
2012-09-10, 23:38
Hur ofta skall man smörja kedja med kedjespray och vilket är bäst? Intervaller berör säkert på vad man åker m.m. Jag åker blandat både asf. och grus men undviker lera.

Ankan1
2012-09-11, 01:27
Kedjespray är enkelt att använda bortsett från att det kladdar ner rejält även vid normal mängd men flertalet mc tillverkare rekommenderar istället i sina serviceböcker en vanlig 80/90 olja.Rullar bara på asfalt och har smort kedjan ca var 100 mil.Överkurs enligt mig själv i en tro att kedja och drev ska vara lite längre.Vad man lätt glömmer här är kostnaden för själva kedjesprayen.

Hondamannen
2012-09-11, 05:41
Jag använder okq8.S kedjespray och det funkar bra och smutsar inte ner bakdäcket så mkt. Strunta i biltemas spray för den gör inget annat än att smutsa ner bakdäcket. Jag smörjer min kedja var 25:e mil och orginalpaketet har snart rullat 5200 mil och jag tror att den klarar 6000 mil

Mats Liifv
2012-09-11, 08:19
Själv kör jag ett experiment med att inte smörja kedjan alls. Min Honda Varadero har nu snart rullat 2.300 mil, varav jag kört 1.600. Jag har varken justerat eller smort kedjan under denna tid. Trots detta är den i gott skick, utan stela länkar. Det finns gott om justeringsmån kvar eftersom den troligen aldrig justerats. Blir intressant att se hur länge den håller, som det ser ut nu borde den kunna gå lika länge till på originalkedjan.

Olle Å
2012-09-11, 08:42
Själv kör jag ett experiment med att inte smörja kedjan alls. Min Honda Varadero har nu snart rullat 2.300 mil, varav jag kört 1.600. Jag har varken justerat eller smort kedjan under denna tid. Trots detta är den i gott skick, utan stela länkar. Det finns gott om justeringsmån kvar eftersom den troligen aldrig justerats. Blir intressant att se hur länge den håller, som det ser ut nu borde den kunna gå lika länge till på originalkedjan.

Om du bara kör på asfalten, så kan den nog hålla länge. Kör på grusväg för det mesta så får du justera kedjan ganska ofta, speciellt om det är blött. Drivpaketet kan vara helt slut på 6-700 mil.:mad::mad::mad:

Mats Liifv
2012-09-11, 09:18
Om du bara kör på asfalten, så kan den nog hålla länge. Kör på grusväg för det mesta så får du justera kedjan ganska ofta, speciellt om det är blött. Drivpaketet kan vara helt slut på 6-700 mil.:mad::mad::mad:
Hondan går bara på asfalt. Grusåkning kan slita rejält på kedjor. Talade med Dakarföraren Thomas Berglund om hur han gjorde under Dakarrallyt. Han berättade att dom inte smorde kedjorna alls. Poängen var att kedjan skulle vara torr för att inte dra åt sig en massa sand och smuts som skulle slita på drivpaketet. I stället bytte man kedja, av säkerhetskäl halvvägs in i rallyt. Efter runt femhundra mil. Har sedan dess varit sparsam med smörjning av kedjan på grushojarna. Har inte haft någon kvar så länge i min ägo att jag behövt byta drivpaket. Kan därför inte ge några siffror, men känslan var i alla fall att det funkade bra för min del.

jtr
2012-09-11, 14:15
Det var intressant. Jag brukar smörja efter ca 150mil (vid blandat körning) Vet ej om det räcker. Jag byter inte drivpaket - byter hela cykel innan den går 2000mil. Men jag är så nöjd med min F800GS så att den skall jag ha säkert lite längre.

Eric Sigurdsson
2012-09-11, 21:17
Jag kör med Biltema kedjespray och tycker den fungerar bra. Använt det till mc, quad och cross utan något stänk, och jag smörjer var 50-100 mil.

Hemligheten är att smörja när kedjan är varm så att det tränger in ordentligt. Sen precis innan avfärd nästa gång så torkar jag hela drivpaketet med trasa så att den nästan är helt torr. Fungerar kanon!

Hondamannen
2012-09-11, 21:59
Jag gör som du bortsett ifrån att jag inte torkar kedjan innan jag kör.

Mc-Bosse
2012-09-12, 02:53
Även om kedjan inte smörjs så måste den väl ändå spännas Mats? Jag spänner kanske för dåligt men jag märker direkt när det är dags för att spänna för kedjan slår liksom. Enligt besiktningsmannen så var inte drivpaketet speciellt slitet trots 1 600 mil.

V Saarela
2012-09-12, 07:39
Själv kör jag ett experiment med att inte smörja kedjan alls. Min Honda Varadero har nu snart rullat 2.300 mil, varav jag kört 1.600. Jag har varken justerat eller smort kedjan under denna tid. Trots detta är den i gott skick, utan stela länkar. Det finns gott om justeringsmån kvar eftersom den troligen aldrig justerats. Blir intressant att se hur länge den håller, som det ser ut nu borde den kunna gå lika länge till på originalkedjan.

Jag såg ditt inlägg på xl-forumet ang detta(har skrivit ett svar där).
Märkligt nog, trots märkesforum så reagerade inte en käft på ditt inlägg där?!?

Nåja, mitt test på min Varadero: det gick ganska fort den sista 100 milen. Framdrevet såg ganska slut ut, kedjan verkar inte slut och bakdrevet ser okay ut. Tror att, om jag hade bytt bara framdrevet, så hade jag nog kunnat fortsätta köra en tid till med paketet. http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild12/120911.html

PS: krya pårej!

Mavve65
2012-09-12, 08:34
En lite novis fråga: Hur mycket sprej ska man ha på kedjan? Ska den vara genomdränkt eller bara lite grann??

Mats Liifv
2012-09-12, 08:42
Jag såg ditt inlägg på xl-forumet ang detta(har skrivit ett svar där).
Märkligt nog, trots märkesforum så reagerade inte en käft på ditt inlägg där?!?

Nåja, mitt test på min Varadero: det gick ganska fort den sista 100 milen. Framdrevet såg ganska slut ut, kedjan verkar inte slut och bakdrevet ser okay ut. Tror att, om jag hade bytt bara framdrevet, så hade jag nog kunnat fortsätta köra en tid till med paketet. http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild12/120911.html

PS: krya pårej!

Ska ta en koll på drivpaketet när jag åter kan ta mig till garaget. Nu kommer jag inte utanför lägenheten på ett bra tag. Hoppas fortfarande på att jag ska få råd med den planerade konverteringen till remdrift. Kostar rejält med pengar att vara sjukskriven...

Håkan46
2012-09-12, 10:20
Kedja och drev har nu gått 4200 mil på min V-strom. Den har körts snällt av föregående ägaren 3400 mil, inte 1 meter på grus enligt uppgift.
Jag var ute på en grusväg, i somras, då det blev en rejäl regnande. Efter detta började kedjan låta, ett rasslande som ökade och minskade med relativt hög frekvens.
Då jag strax innan hade spänt kedjan så insåg jag att det var lika bra att slacka tillbaka den till föregående sträckning. I samband med detta så tog jag mig tid att gå igenom kedjan länk för länk, rengöra,känna, böja, olja in. Efter detta har den gått ca 300 mil, den fungerar fortfarande. Kommer att vänta till vintern med byte av drivpaket. Efter varannan körning smörjer jag med olja 80/90 på kedjans insida, detta med en tandborste vilket också ger en viss rengöring. Min tro är att en sliten o-ringskedja tar mer stryk av blöt grusväg än en kedja i bra skick, detta kan kompenseras med tätare intervaller på smörjningen.
//Håkan

Olle Å
2012-09-12, 10:51
Man kan ju undra varför det inte finns heltäckande kedjskydd på hojarna nu?? Det fanns faktiskt några modeller förr vars kedjor var inkapslade.
Det måste ju vara otroligt mycket pengar i tillverkning av drev och kedjor på eftermarknaden.:mad::mad:

Eric Sigurdsson
2012-09-12, 19:31
En parantes är att en X-ringkedja tål att vara "osmörjd" en mycket längre tid än en O-ringkedja. Jag har själv provat, och när jag delade på X-ringkedjan var det fortfarande fett innanför tätningarna.

Olle Å
2012-09-13, 08:36
En parantes är att en X-ringkedja tål att vara "osmörjd" en mycket längre tid än en O-ringkedja. Jag har själv provat, och när jag delade på X-ringkedjan var det fortfarande fett innanför tätningarna.

Fick en tanke. Undrar om det är så att vissa smörjmedel förstör o-ringstätningarna. Vet någon??? :):):)

Håkan46
2012-09-13, 10:43
Har haft samma tanke ang kedjesmörjmedel.

Gäller även stolar på toa. Används det så mycket starka kemikaliska medel idag att emaljen förstörs snabbt, detta gagnar ju nyförsäljningen:(

//Håkan

jtr
2012-09-13, 15:47
Ok OK OK . Men skall man ha olja med teflon i eller utan?

mirrisen
2012-09-13, 19:24
Både mannen och jag har monterat Loobman Chainoiler (http://www.chainoiler.co.uk/) på våra hojar och fyllt smörjbehållarna med vanlig motorolja. Funkar oerhört bra (när man väl får till placering av munstycket) och kedjorna ser lagom blöta men samtidigt fräscha (inte geggiga och skitiga) ut. Ska bli intressant att se hur många mil vi får ut av våra drivpaket nu!

Intruder
2012-09-24, 20:58
Jag gör som Eric Sigurdsson
Rep gubbar till kross verk menade på att en kedja knäcks/ går av om man inte smörjer dom !
Vet inte vad en ska tro när man ser flera skriva här

Mc-Bosse
2012-09-24, 22:43
Jag gör som Eric Sigurdsson
Rep gubbar till kross verk menade på att en kedja knäcks/ går av om man inte smörjer dom !
Vet inte vad en ska tro när man ser flera skriva här

Det var väl innan den permanentsmordo o-ringskedjan kan jag tänka mig. Den kan se hemsk ut men där var det verkligen är viktigt är den smord.