handdator

Visa fullständig version : Så var det färdigkört för en tid framöver...



Mats Liifv
2012-09-10, 11:45
Blev ingen lång tur med min nya grushoj! :mad:

Läs på bloggen och ta lärdom av mina erfarenheter.

Bär alltid alla upptänkliga skydd!

Mavve65
2012-09-10, 13:09
Usch vad otäckt! Hoppas du återhämtar dig fort och läkningsprocessen går bra! Förstår att det måste vara surt att inte kunna köra på ett tag.

PS. Med tanke på personskadorna -jag undrar om inte bilisten gjort sig skyldig till smitning ?

Hondamannen
2012-09-10, 13:49
Var det inte bilisten som stannade och hjälpte till? Då är det ju ingen smitning eller?


krya på dig!

Nina
2012-09-10, 13:52
Oj hoppsan, nya förvärvet i diket och sabla VW-buss. Vad sa de när de såg att du rumlade runt på vägen? Sa du nåt till dem att kanske ta det lite lugnare vid möten nästa gång? Hoppas de tog lärdom ändå.

Krya på dig, hoppas läkningen går bra och att hojen klarade sig bra. Fast en sån kan du ju alltid införskaffa senare, värre med nya ben eller annat fysiskt.

Ove
2012-09-10, 14:34
:eek: Aj! Shit! Krya på dig!

Mats Liifv
2012-09-10, 14:43
Det var ingen smitning, dom stannade och hjälpte till. Ingen kollision heller utan får betraktas som en singelolycka. Maximal otur att mötas just där, sånt man svårligen kan gardera sig emot. Tror inte hojen fick så mycket stryk, lite plast mest. I alla fall såvitt jag kunde se. Det blir en fråga för försäkringsbolaget, 2.500:- i självrisk.

DearHunter
2012-09-10, 16:05
Skönt att ha dig kvar Mats. Sådant kan sluta mycket illa om man inte är kylig och väjer ut i spenaten istället för att fronta! Se nu till att få massa autografer på gipset och krya på dig 😃

Olle Å
2012-09-10, 17:21
Ok Mats. Tur i oturen kanske man kan säga. det kunde ha gått värre. Som du skriver, så är det inte fel att att använda de skydd som finns. Att köra med en sk. pilothjälm är inte bra för någon annan än tandläkaren om olyckan är framme.
Att man blir utsläppt som i mitt fall med brutna ben i foten och ett par kryckor för att leta upp en busshållplats och sedan ett tåg är ju ungefär samma sak som hände dig.
Krya på dig.:):):):)

Mats Liifv
2012-09-10, 17:52
Hade absolut tur i flera avseenden!

Både att jag inte krockade och att dessa vänliga människor hjälpte mig till sjukhus. Sen att jag hade rejäla skydd och inte minst nackskydd var ju ett gott förebyggande arbete. Tänkte strax innan smällen att jag skulle kika på ett par riktiga crossstövlar under denna vecka. Nu hann det inte bli så, dessvärre. Stövlar ska i alla fall inköpas och användas till all MC-åkning. Med rätt utrustning hade jag kunnat gå och jobba idag i stället för att sitta här gipsad.
Avser att i fortsättningen använda nackskydd även vid vanlig landsvägsåkning. Även hustrun ska utrustas på samma sätt. Vet att jag inte klarat denna smäll utan det. Kanske utgjorde det skillnaden mellan att var blåslagen eller vara invalidiserad...?

mirrisen
2012-09-10, 19:26
En tankeställare om hur mycket skador det kan bli trots låg fart och många skydd! "Tänk om" det gått fortare och/eller skydden varit sämre... Usch! :-(
Men var nånstans hände detta, den läbbigt smala vägen vill man ju undvika?!

Mats Liifv
2012-09-10, 20:13
Det hände på den klassiska grussträckan mellan Nykvarn och Laxne. Många grusåkare på den vägen på helgerna. Finns en del luriga kurvor på den vägen, normalt sett inga problem men nu var det säkert flera olyckliga faktorer som samverkade.

Har gjort tre liknande vurpor, faktiskt mest otur, utom min kontroll. En gång påhoppad av ett rådjur, en annan gång hade man lagat ett hål i vägen vägen i en kurva med sand. Funkade dåligt att svänga i...och nu detta. Har slagit mig väldigt mycket vid varje tillfälle, trots farter mellan 30 och kanske 40 km/h. Det krockvåld man inom sjukvården räknar med att man utsatts för vid en omkullkörning i den farten motsvaras av ett fall från drygt fem meter ner i betong. Det är därför man alltid tar väldigt allvarligt på motorcykelolyckor. Jag som varit med om det flera gånger kan verkligen intyga sanningshalten i det hela. Ska man klara sig oskadd från en liknande omkullkörning ska man ha en väldig tur. Mig har det kostat ett komplicerat armbrott, dessa tre frakturer i foten, fraktur i bröstet och axeln plus allmänt blåslagen. Har nog ändå haft tur i oturen, kunde gått så mycket värre alla tre gångerna.

freddemannen
2012-09-10, 20:48
Det var ju en tråkig nypremier på grus det där!
Tur det finns hjälpsamma personer.
Krya på dig!!

Ove
2012-09-10, 20:48
Men var nånstans hände detta, den läbbigt smala vägen vill man ju undvika?!

Det var en skymd högersväng och det finns det otaliga ute i vägnätet. Min senaste incident hände på en bra asfaltsväg, utan streck i mitten men det är en del trafik på den. När jag rundar en lada, som står vid kanten i just en högersväng, håller jag ut lite extra för säkerhets skull. Plötsligt kommer det ut något som ser ut som smala spjut bakom hörnet så jag girar ut mot vänsterkanten. Då ser jag att det var ett par pallgafflar på en frontmonterad lastare på en jordbrukstraktor. Föraren satt minst 5 meter bakom hörnet när han körde ut och såg alltså inte ett skvatt av vad som kom på vägen.

pumpe3
2012-09-10, 21:14
Tur att det trotts allt verkar ha slutat hyfsat bra om än med blessyrer.

Är det vägen som börjar med en smal asfaltsväg (med halv taskig asfalt) som övergår i fin grusväg.

Skickat från HTC Sensation XL

Markus
2012-09-10, 21:17
Tur att du endå efter omständigheter mår bra, krya på dig.

Mats Liifv
2012-09-10, 21:30
Tur att det trotts allt verkar ha slutat hyfsat bra om än med blessyrer.

Är det vägen som börjar med en smal asfaltsväg (med halv taskig asfalt) som övergår i fin grusväg.

Skickat från HTC Sensation XL

Låter mycket troligt att det är samma väg!

Jourtjänst
2012-09-10, 21:42
Det var en förskräcklig händelse och visar ju att skydd alltid gäller. Tack för att du delar med dig och hjälper mig att höja mitt säkerhetsmedvetande! Krya på dig!

engström67
2012-09-10, 21:55
Krya på dig:)

Molgan
2012-09-10, 21:57
Trist! Extra trist med tanke på historien. Olyckor skerför det mesta när man minst anar det. Renolyckan jag var med om kom som en blixt från klar himmel. En "nästan-olycka" jag upplevde en gång var när jag kom puttrades på tvåan längs en fin stig, avslappnat gnolandes på "vi gå över daggstänkta berg fallera". Då kommer en cross brassandes med fullt spjäll runt en skymd kurva, jag kör så långt åt sidan det gick men kände ändå hur barkbustern på crossen nuddade armbågen på mig. Hade jag kört med sammainspiration som honom hade vi nog inte gått till jobbet dan efter, eller nånsin.

Johan T
2012-09-10, 22:41
Hej Mats!
Tråkig att du råkade ut för en olycka igen. Kommer ihåg när jag körde bakom dig och såg när rådjuret hoppade på dig och din TT. Det måste ha varit 5 år sedan. Men du är nog tebaks i sadeln snart igen.

Tyvärr råkade även jag ut för en avåkning på Laxne vägen förra hösten. Vi var några från SOE som hade kört ett endurospår och skulle ta Laxnevägen som en transportsträcka till nästa endurospår. Då inträffar en skitsak som att köra en ner i en gupp och sen köra ner i nästa som jag inte kunde klara av utan tappar fästet och avåkningen blev verklig.

Kan bara hålla med dig att var och en bör använda riktiga och bra skydd för ändamålet och tillfället.

Om jag inte haft bra crossstövlar hade det nog blivit gips även på mitt ben. Men nu klarade jag mig med ömma revben och nyckelben, kunde även ta mig hem för egen maskin.

Tyvärr är det svårt att gardera sig mot olyckor, men alltid försöka ha det i åtanken att man inte är osårbar. Hade filmat i endurospåret och glömt stänga av kameran, men så här i efterhand fick man i alla fall svar på vilka misstag man utfört.

Här är länken till filmen http://www.youtube.com/watch?v=SooguSpeK4c&list=UUp8ZFdNZSeylFISTrf7Zg5Q&index=4&feature=plcp

Krya på dig Mats.

Jourtjänst
2012-09-10, 23:11
Vilka härliga filmer du gjort, Johan. Jag blir verkligen sugen på dessa upplevelser men förstår också hur lätt det är att köra bort sig. Har du, och även du Mats, några tips till en nybörjare hur jag ska köra säkert på grus för att minska olycksrisken? Ska dock sägas att jag inte har någon grushoj så det är inte alldeles dagsaktuellt för mig att ge mig ut på dessa upplevelser.

Guzzi-Leif
2012-09-10, 23:29
Det känns så bra att du kan sitta och berätta om ditt elände, genomsympatiske och kompetente Mats! Var rädd om dig!

Mats Liifv
2012-09-11, 08:06
På Johans film ser man hur lätt det är hänt att det går över styr(et)!

På en till synes enkel sträcka kan vad som helst hända, inte minst om man slappnar av för en bråkdel av en sekund. Har haft fantastiskt trevligt under alla år på grusvägarna runt om i landet och inte minst i Norge. Ångrar inte på något sätt mitt val att köra på detta underlag, men priset som min kropp fått betala börjar kännas för högt.

Trots hög riskmedvetenhet har jag råkat ut för tre riktigt allvarliga smällar genom åren. Nu har jag lovat min fru att sluta med grusåkandet, medan jag fortfarande kan göra detta val och inte tvingats på grund av ytterligare en skada eller ännu värre saker...

Olle Å
2012-09-11, 08:51
På Johans film ser man hur lätt det är hänt att det går över styr(et)!

På en till synes enkel sträcka kan vad som helst hända, inte minst om man slappnar av för en bråkdel av en sekund. Har haft fantastiskt trevligt under alla år på grusvägarna runt om i landet och inte minst i Norge. Ångrar inte på något sätt mitt val att köra på detta underlag, men priset som min kropp fått betala börjar kännas för högt.

Trots hög riskmedvetenhet har jag råkat ut för tre riktigt allvarliga smällar genom åren. Nu har jag lovat min fru att sluta med grusåkandet, medan jag fortfarande kan göra detta val och inte tvingats på grund av ytterligare en skada eller ännu värre saker...

Håller med dig då det gäller luriga sträckor. När det gäller mig själv så måste man ju tänka lite mera i förväg än då man var yngre. man får helt enkelt försöka att träna för att kunna vara på alerten.
SMC-knix på gokartbana har varit ett fint tillfälle och nu skall SMC ha gruskurs på en folkracebana, så man kan ju få lite tips och träna under ordnade former.:):):)

Mavve65
2012-09-11, 10:15
Var det inte bilisten som stannade och hjälpte till? Då är det ju ingen smitning eller?


krya på dig!

Smitning är egentligen i korrekta termer ett obehörigt avvikande från trafikolycksplats. Det räcker med att du varit inblandad i olyckan, det vill säga att du på ett eller annat sätt som trafikant haft del i händelseförloppet.

Min tanke var att eftersom bilisten körde fort så kan ha varit delaktig i händelseförloppet. Och om det innebär personskador räcker det inte att stanna och hjälpa till och sedan avvika från platsen. Men om det är så att personbilen inte var vållande kan det ju vara en anna sak.

Nina
2012-09-11, 10:31
Ååååh vad jag blev sugen på gruskörningar nu, Johan!! Gryyymt fina filmer, suget efter att köra Husqvarnan på en grustur ökade markant här. :D

Mats Liifv
2012-09-11, 10:59
Tänkte jag skulle berätta om efterspelet till olyckan.

Har SVEDEA som försäkringsbolag för båda mina hojar.

Yamahan kostade bara 1.500:-/ helår med deras XL-försäkring. Synnerligen billigt för att vara i storstad och därmed det dyraste området i landet.

Det var ett mycket enkelt förfarande att kontakta bolaget för att anmäla skadan. Allt kunde enkelt och snabbt skötas över Internet. Fyllde i alla uppgifter om olyckan och vilka krav jag hade och skickade iväg anmälan. Några timmar senare hade jag ett mail där det stod att jag kunde lämna in hojen på den verkstad jag önskade, samt samtidigt lämna min förstörda utrustning. Verkstaden kontaktar deras besiktningsman som kommer och inspekterar hojen samt hämtar utrustningen. När hojen är reparerad löser jag ut den med 2.500:- så är saken ur världen för min del. Kan inte tro annat än att den ska löna sig att fixa till, utefter vad jag såg direkt efter olyckan. Men osvuret är naturligtvis bäst. Perfekt att ha Yamahacenter i Haninge bara ett par hundra meter bort. Underlättar det mesta, bara att knalla över istället för att hojen står långt bort, kanske i en annan stad.

Fortsättning lär följa när jag kunnat hämta hojen från sin tillfälliga förvaring i Nykvarnstrakten.

Ankan1
2012-09-11, 11:39
Det var ju tur att du klarade dig någorlunda bra.Har ju själv åkt med ambulans två gånger under årens lopp med sjukhusvistelser pga mc olyckor.Då tillhör du crash and smash gänget nu med andra ord.Om det nu är något att nå upp till ... !?.Erfarenhet, lärdom och respekt fick man förvisso i rena förskräckelsen av dessa incidenter.

Nina
2012-09-11, 11:56
Det var ju tur att du klarade dig någorlunda bra.Har ju själv åkt med ambulans två gånger under årens lopp med sjukhusvistelser pga mc olyckor.Då tillhör du crash and smash gänget nu med andra ord.Om det nu är något att nå upp till ... !?.Erfarenhet, lärdom och respekt fick man förvisso i rena förskräckelsen av dessa incidenter.

Jag har hört talas om ”Vurpans Vänner”, Smash & Crash var nytt.

Johan T
2012-09-11, 12:16
Nu har jag lovat min fru att sluta med grusåkandet, medan jag fortfarande kan göra detta val och inte tvingats på grund av ytterligare en skada eller ännu värre saker...

Tråkigt att du lägger av med grus men jag förstår dig, hade hoppats att träffa dig och ditt nya åk i slutet av månaden på ”Norrgrus”

PS. om du behöver låna hojsläp eller behöver hjälp med att hämta hem maskinen så säg bara till. Verkar som du har flyttat tebaks till denna sida av stan. Bor inte heller så långt från Yamahacenter.

Mats Liifv
2012-09-11, 12:59
Tråkigt att du lägger av med grus men jag förstår dig, hade hoppats att träffa dig och ditt nya åk i slutet av månaden på ”Norrgrus”

PS. om du behöver låna hojsläp eller behöver hjälp med att hämta hem maskinen så säg bara till. Verkar som du har flyttat tebaks till denna sida av stan. Bor inte heller så långt från Yamahacenter.

Tack för erbjudandet Johan!

Tror att det löser sig med släpbiten, men ska ha det i åtanke om det skulle strula för mig.

Hade verkligen sett fram emot att få börja köra lite grusåka igen. Har fått avhålla mig på grund av Waranbehandling. Hade kunnat vara dödligt med en vurpa under den tiden.

Tänkte att jag skulle börja i lite försiktig omfattning igen och så gick det så här. Livet blir inte alltid som man tänkt sig det.

Min kropp har fått rejält med stryk vid tre tillfällen på sex år. Får nog inse att jag helst bör hålla mig på vägen, även om suget ut i skogen alltid kommer att finnas kvar. Får se om jag behåller hojen och kör lite landsväg med den när den är reparerad. Den är i så bra skick och med allt fixat som brukar strula på den modellen. Dessutom har jag progressiva fjädrar och nytt, kromat grenrör som skulle monteras under vintern. En perfekt grushoj för den som inte ska köra enduro, utan håller sig på vägen.

Bor sedan ett år tillbaka på Lejonets gata i Brandbergen efter tretton år i Kista.

Nina
2012-09-11, 13:20
Tror nog du kan fortsätta köra på grus men lyssna på magkänslan först. Säger den att du kanske skulle tagit på dig de andra stövlarna så är det så, ta på dem och kör.

pumpe3
2012-09-11, 18:15
Bor sedan ett år tillbaka på Lejonets gata i Brandbergen efter tretton år i Kista.

Behöver du knappt starta för att ta dig ner till Yamaha :)

Johan T
2012-09-11, 20:54
Lånar din tråd Mats för att köra med lite OT

Vilka härliga filmer du gjort, Johan. Jag blir verkligen sugen på dessa upplevelser men förstår också hur lätt det är att köra bort sig. Har du, och även du Mats, några tips till en nybörjare hur jag ska köra säkert på grus för att minska olycksrisken? Ska dock sägas att jag inte har någon grushoj så det är inte alldeles dagsaktuellt för mig att ge mig ut på dessa upplevelser.
Om du är sugen på att prova skall du kontakta BMW klubben för en del distrikt brukar ordna prova på grus. Du behöver ingen grus hoj för det räcker med din ST för att få en känsla att hur det är att köra på grus. Sedan vet jag att SMC anordnar gruskurser. Att ge några råd via ett forum tycker jag att det inte funkar, man bör vara på plats och instruera. Ut och prova så kommer du att märka att det öppnas en ny dimension i hojåkningen.



Ååååh vad jag blev sugen på gruskörningar nu, Johan!! Gryyymt fina filmer, suget efter att köra Husqvarnan på en grustur ökade markant här. :D Nina det är bara förbereda sig för helgen och knuffa ut Qvarnan och hoppa upp på den och köra :D Vädret skall bli bra för grusåka!

Mats Liifv
2012-09-12, 08:15
Om du är sugen på att prova skall du kontakta BMW klubben för en del distrikt brukar ordna prova på grus. Du behöver ingen grus hoj för det räcker med din ST för att få en känsla att hur det är att köra på grus. Sedan vet jag att SMC anordnar gruskurser. Att ge några råd via ett forum tycker jag att det inte funkar, man bör vara på plats och instruera. Ut och prova så kommer du att märka att det öppnas en ny dimension i hojåkningen.


Kan bara hålla med Johan!

Prova gärna tillsammans med någon som vet vad som gäller när det kommer till körning på löst underlag. Det är bland det roligaste jag har varit med om inom hojåkning! Sen gäller det bara att ha respekt för riskerna och se till att ha rätt utrustning...

Molgan
2012-09-12, 10:20
Prova gärna tillsammans med någon som vet vad som gäller när det kommer till körning på löst underlag.
Ett litet tillägg till det utifrån mina egna erfarenheter: Åker man som nybörjare tillsammans med grusentusiaster (talar inte om SMC och liknande här utan fritidsåkare) kan tempot lätt triggas och man börjar köra över sin förmåga för att hänga med. Det är väl visserligen en del av lärandeprocessen att tänja på gränserna, men vill man ha kul istället för att göra i byxorna konstant (och dessutom hålla hojen på hjulen) så ska man hålla sig till ett tempo där man känner att man har kontroll. När man känner sig trygg kan man utvecklas. Har varit med om många nybörjarolyckor, både egna och andras, som beror på att viljan och erfarenheten inte varit i balans. =)

Olle Å
2012-09-12, 11:10
Ett litet tillägg till det utifrån mina egna erfarenheter: Åker man som nybörjare tillsammans med grusentusiaster (talar inte om SMC och liknande här utan fritidsåkare) kan tempot lätt triggas och man börjar köra över sin förmåga för att hänga med. Det är väl visserligen en del av lärandeprocessen att tänja på gränserna, men vill man ha kul istället för att göra i byxorna konstant (och dessutom hålla hojen på hjulen) så ska man hålla sig till ett tempo där man känner att man har kontroll. När man känner sig trygg kan man utvecklas. Har varit med om många nybörjarolyckor, både egna och andras, som beror på att viljan och erfarenheten inte varit i balans. =)

Tyvärr ett ganska vanligt fenomen då det gäller grusåkning. Jag har lett grusåkargrupper många gånger utan att det varit "bustempo". Förekommer att åkare säger att de har mycket vana på grus. Då gäller det kanske att de åkt en massa mil i glidartempo. De kan inte hantera hojen på löst och halkigt och spårigt underlag. Inte alls ovanligt att många åker över sin förmåga.
Har själv råkat ut för en riktig "busåkning", men då avbröt jag. Kan inte hänga med 25-åringar i deras tempo eller de som har Honda xr eller KTM modeller.
Att köra säkert på grus innefattar även att kunna bedöma blixtsnabbt om det gäller att bromsa eller att gasa i en situation. Då gäller det att man har tränat på såna situationer. "Det händer inte mig", tror många.
Du som brukar åka på grus, försök att hänga med på kurser och utbildningar.
Du måste inte ha en bushoj för att kunna köra på grus. Jag har åkt tillsammans med några customåkare, som brukade åka på grus och de körde inte sakta.:):):)

Susie
2012-09-12, 12:39
Läskigt att läsa Mats och skönt att läsa att det gick skapligt bra ändå... Hoppas din konvalescent tid inte drar ut för långt på tiden.

Själv hade jag min 2:a uppkörning i går :) och timmen innan var vi ute och körde lite så jag kunde värma upp. Ungefär en halvtimme innan det är dags svänger vi in på en grusväg
(Senebyvägen) för att bara känna på, utifall att jag skulle få köra på grusväg under uppkörning, vilket en god vän fick göra i sommar. (Har kört 4-5 gånger i sommar på grus) Naturligtvis händer det som inte får hända, jag ökade farten en aning höll runt 30,35 km strax innan en skarp kurva som jag inte riktigt uppmärksammat och blir rädd, stel och blicken fastnaglad ner i diket.Å där låg jag en nanosekund senare..
Det gick bra, ett tilltufsat långfinger, obrukbart kopplingshandtag, och ena blinkers fungerade ej när vi fick upp hojen. Tick tack klockan tickade, på med ett brutet gammalt kopplingshandtag som jag tack o lov hade liggande under sadeln tick tack ingen mejsel som passade för att kolla ena blinkerslampan fram som la av. Men till slut fick vi av blinkerhöljet och jaa lampan var hel och fungerade.Tick tack goda råd är dyra, nu är det liiite bråttom, linda fingret som gjorde ont och svullnat.Upp på hojen igen och i väg till Gillinge med bultande hjärta.

Olle Å
2012-09-12, 15:41
Läskigt att läsa Mats och skönt att läsa att det gick skapligt bra ändå... Hoppas din konvalescent tid inte drar ut för långt på tiden.

Själv hade jag min 2:a uppkörning i går :) och timmen innan var vi ute och körde lite så jag kunde värma upp. Ungefär en halvtimme innan det är dags svänger vi in på en grusväg
(Senebyvägen) för att bara känna på, utifall att jag skulle få köra på grusväg under uppkörning, vilket en god vän fick göra i sommar. (Har kört 4-5 gånger i sommar på grus) Naturligtvis händer det som inte får hända, jag ökade farten en aning höll runt 30,35 km strax innan en skarp kurva som jag inte riktigt uppmärksammat och blir rädd, stel och blicken fastnaglad ner i diket.Å där låg jag en nanosekund senare..
Det gick bra, ett tilltufsat långfinger, obrukbart kopplingshandtag, och ena blinkers fungerade ej när vi fick upp hojen. Tick tack klockan tickade, på med ett brutet gammalt kopplingshandtag som jag tack o lov hade liggande under sadeln tick tack ingen mejsel som passade för att kolla ena blinkerslampan fram som la av. Men till slut fick vi av blinkerhöljet och jaa lampan var hel och fungerade.Tick tack goda råd är dyra, nu är det liiite bråttom, linda fingret som gjorde ont och svullnat.Upp på hojen igen och i väg till Gillinge med bultande hjärta.

Hur gick uppkörningen?????:):):)
Förresten såg jag ju att du klarat kortet. GRATTIS

Nina
2012-09-12, 15:59
Tänker jag efter så fick jag ingen introduktion av svärfar utan bara ut på grusvägarna och där fick jag som bäst lära mig själv. Nu lärde jag mig fort och bra, grus och vinterkörningar tillhör mina absoluta favoritsysselsättningar.

Mats Liifv
2012-09-12, 18:17
Grattis till körkortet Susie!

Det är väldigt bra om man får någon som lär en hur man ska köra på grus. Finns mycket man behöver veta och sällan kommer på om man bara kör för sig själv. Blir så mycket roligare när man kan grunderna.

Ove
2012-09-12, 19:03
Själv hade jag min 2:a uppkörning i går :) och timmen innan var vi ute och körde lite så jag kunde värma upp. Ungefär en halvtimme innan det är dags svänger vi in på en grusväg
(Senebyvägen) för att bara känna på, utifall att jag skulle få köra på grusväg under uppkörning, vilket en god vän fick göra i sommar. (Har kört 4-5 gånger i sommar på grus) Naturligtvis händer det som inte får hända, jag ökade farten en aning höll runt 30,35 km strax innan en skarp kurva som jag inte riktigt uppmärksammat och blir rädd, stel och blicken fastnaglad ner i diket.Å där låg jag en nanosekund senare..
Det gick bra, ett tilltufsat långfinger, obrukbart kopplingshandtag, och ena blinkers fungerade ej när vi fick upp hojen. Tick tack klockan tickade, på med ett brutet gammalt kopplingshandtag som jag tack o lov hade liggande under sadeln tick tack ingen mejsel som passade för att kolla ena blinkerslampan fram som la av. Men till slut fick vi av blinkerhöljet och jaa lampan var hel och fungerade.Tick tack goda råd är dyra, nu är det liiite bråttom, linda fingret som gjorde ont och svullnat.Upp på hojen igen och i väg till Gillinge med bultande hjärta.

:knuddel: Grattis til kortet Susie! Tycker att förberedelserna för uppkörning var lite drastiska men jag är imponerad av att du snor ihop cykeln igen i en hast och sen åker iväg och klarar kortet! Häftigt! Nästan så jag funderar på om Olle Å påverkat en del vid träffen i Askersund? :cool:

Susie
2012-09-12, 19:58
Grattis till körkortet Susie!

Det är väldigt bra om man får någon som lär en hur man ska köra på grus. Finns mycket man behöver veta och sällan kommer på om man bara kör för sig själv. Blir så mycket roligare när man kan grunderna.

Tack ska du ha, du har helt rätt det är inget jag kommer eller vill tror jag, att öva på egen hand utan att min man/fd officiella handledare och numera inofficiella handledare är med när det gäller grus. Än en gång hoppas jag att du mår förhållandevis bra.

Susie
2012-09-12, 20:06
:knuddel: Grattis til kortet Susie! Tycker att förberedelserna för uppkörning var lite drastiska men jag är imponerad av att du snor ihop cykeln igen i en hast och sen åker iväg och klarar kortet! Häftigt! Nästan så jag funderar på om Olle Å påverkat en del vid träffen i Askersund? :cool:

Tack Ove ja jag är inte direkt någon dramaqueen så det var lite darrigt där ett tag. Ha ha du ska veta att jag inte glömt vad vi pratade om den där trevliga dagen i Askersund och jag hoppas verkligen på ett återseende om inte i år så nästa eller hur?(Det var ju inte direkt jag som fixa cykeln... Är inte där än hade fullt sjå att plugga in säkerhetskontrollen.

/Tjing

Håkan46
2012-09-12, 20:07
Grattis till körkortet Susie.
Avser du att införskaffa en annan hoj nu när du har körkortet klart?
Om så är fallet vad blir det istället för Banditen.
//Håkan

Susie
2012-09-12, 20:40
Grattis till körkortet Susie.
Avser du att införskaffa en annan hoj nu när du har körkortet klart?
Om så är fallet vad blir det istället för Banditen.
//Håkan

Tack ska du Håkan, ja du vet då att ställa rätta frågan... Hm var ska jag börja....
Först har jag tittat på:

Honda hornet körde den på risktvåan och blev kär
Street Triple har jag sneglat länge på..?
Duke 690 nu på senaste tiden
och äntligen kan jag åka och provköra, som jag längtat!!!

Banditen behåller jag en liten bit in på nästa säsong så jag hinner bli lite "varm i kläderna" efter vinteruppehållet innan det är dags för nyförvärv.
Jag hoppas verkligen på en återträff om vi inte hinner i år så nästa säsong då det var himla trevligt att råka på er Askersund som jag även skrev till Ove. Ni är ju mina 1: nya mc buddies och det glömmer man inte.