handdator

Visa fullständig version : 18år, Ta begränsat A-kort, automatiskt obegränsat 2år senare?



theindianrunner
2012-09-08, 17:01
Hej. Fyller 18år om ett par månader och är sugen på att ta mc-kortet.

Jag har hittat info som säger att jag kan ta A-kortet med begränsning och efter 2 år så skall jag automatiskt få köra tyngre kubik. Jag har hört rykten om att alla länder inom EU ska ändra så man behöver uppfyllt åldern 24 för att kunna skaffa obegränsat A-kort f.om om ett par månader.

Då undrar jag, är det ett rykte eller stämmer det? Samt, om det stämmer. Kommer jag kunna köra obegränsat 2år senare om jag tar begränsat A-kort vid 18års åldern eller får jag vänta till 24? Kommer det då ske automatiskt att jag kan köra obegränsad kubik?

Om jag kör privat så mycket som möjligt, hur mycket är det troligt att ett obegränsat A-kort går på i kostnader om allt går som det ska?

Tack på förhand för korrekt info.
Mvh

withberg
2012-09-08, 17:16
Du måste ta ditt begränsade kort nu innan vintern kommer, för i Januari så ändras reglerna. Du får automatiskt obegränsat kort efter två år med nuvarande regler. Nästa år så måste du köra upp en extra gång för obegränsat.

http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/Nya-korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/

Kraftfull
2012-09-09, 20:57
Man kan tillägga att om du tar A2 kort efter den 19 januari 2013 så krävs det att du har den behörigheten i 2 år innan du kan avlägga prov för A. Har du inte A2 innan krävs 24 år i prästbetyget. Ett exempel: Du fyller 18 år den 15 april 2013. Du gör ditt förarprov för A2 och blir godkänd den 1 maj. Då kan du tidigast göra ditt förarprov för A 1 maj 2015. Övningskörning för A kan du tidigast påbörja 1 år och 6 mån efter att du tagit A2.

withberg
2012-09-09, 22:09
Man kan tillägga att om du tar A2 kort efter den 19 januari 2013 så krävs det att du har den behörigheten i 2 år innan du kan avlägga prov för A. Har du inte A2 innan krävs 24 år i prästbetyget. Ett exempel: Du fyller 18 år den 15 april 2013. Du gör ditt förarprov för A2 och blir godkänd den 1 maj. Då kan du tidigast göra ditt förarprov för A 1 maj 2015. Övningskörning för A kan du tidigast påbörja 1 år och 6 mån efter att du tagit A2.

....glöm det...

Kraftfull
2012-09-10, 16:40
....glöm det...

Vad menar du?

withberg
2012-09-10, 19:40
Vad menar du?

Skrev en sak, men sedan så ändrade jag och tog bort allting, därför skrev jag "glöm det" om det var någon som mot förmodan hann se vad jag skrev.

Kraftfull
2012-09-10, 23:18
Skrev en sak, men sedan så ändrade jag och tog bort allting, därför skrev jag "glöm det" om det var någon som mot förmodan hann se vad jag skrev.

Ok, då glömmer vi det :)