handdator

Visa fullständig version : Fyra dagars till Sälen, vägtips tack!



Baja192
2012-09-05, 19:44
Har blivit alldeles för lite åkning i år så jag tog två dagar ledigt och får ihop fyra dagar med en helg i mitten av september. Hyrt en stuga i Sälen genom jobbet. Två resdagar till och från två dagar att utforska området kring Sälen.

Tänkte ta en dag in i Norge, finns det något kul att se i östra Norge? Med tanke på vägarna och fortkörningsböterna så är det roliga i väster för långt bort (får bli nästa gång).
Dag tre är tanken att åka typ Siljan runt eller uppåt Vemdalen.

Tar tacksamt emot tips på roliga vägar (ej grus) och sevärdheter, även förslag på vägar till och från Sälen, jag åker från Norrköping.

pentti01
2012-09-06, 03:18
Om du inte tycker att det blir en omväg, kan jag rekomendera att åka längs Dalälven från strax norr om Hedemora och följa älven till Torsång (med trevligt fik) / Borlänge.
Kan ge en mer detaljerad rutt om du vill?

Baja192
2012-09-06, 11:16
Dalälven har dykt upp flera ggr när jag sökt bra vägar. En omväg men men är vädret på topp kan man ta den vägen på tillbakavägen. Tittade på kartan och det var som ett delta vid Torsång, såg schysst ut. Så pentti01 har du lust tar jag gärna mot en rutt, tack på forehand!

Svein2
2012-09-06, 12:19
Her er ett tips på linken nederst. Ellers begynner det å bli sent på året og vi har allerede hatt snø og mye vind på noen fjelloverganger. Men det er også mye fine veier i lavlandet, Finnskogen og Kongsvinger hvis du holder deg unna E6, Rv.3 mellom Trysil og Elverum, og Rv 20 mellom Elverum og Kongsvinger. Men på Google maps er det bra alternative MC-veier. F.eks vest for Glomma mellom Elverum og Kongsvinger, Øst for Glomma mellom Elverum og Koppang og gamle E6 mot Lillehammer

https://maps.google.no/maps?saddr=S%C3%A4len,+Sverige&daddr=61.8503395,12.6640862+to:Ringebu&hl=no

Ove
2012-09-06, 12:56
:hmmmm2: Från Sälen: Till Limedsforsen ock sen följa Vasaloppspåret till Evertsberg o.s.v till Siljan. Följa västra sidan av sjön och sen ner mot Nås. Där börjar en kalasslinga till Fredriksberg. Där blir det att välja väg och jag kan föreslå den mot Hällefors. Inte så upphetsande körning men man kan behöva slappna av lite också. Ja. sen är du nästan hemma.

Olle Å
2012-09-06, 21:01
:hmmmm2: Från Sälen: Till Limedsforsen ock sen följa Vasaloppspåret till Evertsberg o.s.v till Siljan. Följa västra sidan av sjön och sen ner mot Nås. Där börjar en kalasslinga till Fredriksberg. Där blir det att välja väg och jag kan föreslå den mot Hällefors. Inte så upphetsande körning men man kan behöva slappna av lite också. Ja. sen är du nästan hemma.

För några år sedan följde vi Vasaloppsspåret en bit , men fick tyvärr vända på en myr.:):):)

Ove
2012-09-06, 21:14
För några år sedan följde vi Vasaloppsspåret en bit , men fick tyvärr vända på en myr.:):):)

:o Ojhoppsan! Jag menade att man kan köra asfalt på vägen som går bredvid. :D

namn
2012-09-06, 21:31
HAahaha.... Ni grabbar alltså !

Olle Å
2012-09-07, 08:44
Om du kör in i Norge mot Trysil eller Inbygda som det står på kartan och fortsätter norrut till Drevsjö. Sedan tar du väster in mot Idre och sedan söderut till Sälen igen.:):):)

Baja192
2012-09-17, 22:11
Får tacka för alla vägtips. Tillbaka efter 134 mil och tre hojdagar (en ofrivillig vilodag pga av skitväder).

Övriga dagar var soliga och fina men lite kallt, 5 grader när man lämnade stugan på morgonen, brr. En kanonhelg, blir mer Norge nästa år.

Ove
2012-09-17, 22:34
Får tacka för alla vägtips. Tillbaka efter 134 mil och tre hojdagar (en ofrivillig vilodag pga av skitväder).

Övriga dagar var soliga och fina men lite kallt, 5 grader när man lämnade stugan på morgonen, brr. En kanonhelg, blir mer Norge nästa år.

Nå!! Vilka vägar blev det? ;)

Baja192
2012-09-18, 10:04
På vägen upp blev det Norrköping- Finspång-Nora-Grythyttan-Lesjöfors-Vansbro-och sedan väg 71 till Sälen. Blev 45 mil.

Lördagen styrdes färden mot Norge, från Sälen väg 71/25 till Trysil och vidare norrut på väg 26.Nu började det bli roligt med schyssta vyer och älvar överallt
Passerade sjön Engeren , kan rekommenderas. En riktig höjdare med höga berg på andra sidan sjön.
Blev lite småkär i byn Engerdal med kyrkan liggandes precis vid vägen. Lite overklig känsla, Twin Peak feeling…

Svängde av mot Sverige i Drevsjön, vägen till Idre vill man inte få fel på hojen. Rena vildmarken med ändlösa myrar. Borde tagit med studsaren….
Väg 70 söderut, svängde av mot Fulufjället, åter vildmark…

Tog mig upp en bit på fjället där jag läst att det fanns restaurang. Var helt öde på vägen upp men väl framme var det säker 50-70 bilar. Fullt av folk i Fjällräven byxor och Haglöfs jackor. De tittade lite konstigt på mig, kände direkt att jag inte smälte in…:confused:Löfbiff med pommes satt som en smäck och sedan vidare runt Fulufjället och passerade återigen gränsen till Norge. Mer vackra vyer och sköna vägar. Åter vid stugan står trippen på 37 mil.

Hemresan.
Följde Vasaloppsvägen till Mora. Sedan Leksand-Insjön-Borlänge-Ludvika-Grängesberg-Kopparberg-Lindesberg-Örebro-Finspång-Norrköping. Skrapar ihop 52 mil den dagen.
Mycket vackert i Dalarna, sköna kurviga vägar. 10 mil hemifrån typ Hjortkvarn hittade jag flytet i några underbart sköna svängar. Ni vet helt plötsligt är man ett med hojen och allt bara lirar :dancing:Kommer leva länge på den här resan! :)