handdator

Visa fullständig version : Jag klarade det!



MC-Fröken
2012-09-04, 17:49
Regnet väntade tills jag var färdig, Inspektören var jätte trevlig och jag behövde inte ta om nån av banorna :-) Var så orolig för högfarten men den gick bäst nu. Lyckades välta omkull hojen då jag stöd still inför ansatsen till inbromsningarna men fick snabbt hjälp:-)
Om jag ska ge ett råd till er som ska köra upp så är det att visa upp säkerhet och inte ursäkter. kör på även om ni missar för helheten bedöms och de ser om man kan tex krypa. Trafiken så tänk på placeringar och hur du gör i vänstersväng om det kommer möte och finns bilar bakom dig. HURRA!

Bael
2012-09-04, 17:54
grattis. snart är det min tur :P

MC-Fröken
2012-09-04, 18:00
Det grejar du om du tränat banorna ordentligt! Var inte nervös för det verkar som det ges fler chanser, i alla fall var de så för flera den dag. Lycka till!

Bael
2012-09-04, 18:17
Det grejar du om du tränat banorna ordentligt! Var inte nervös för det verkar som det ges fler chanser, i alla fall var de så för flera den dag. Lycka till!

det jag har problem med är krypkörningen båda banorna men går bättre och bättre fart delen behöver jag inte så mycket mer träning på.

WmB
2012-09-04, 18:29
grattis

kmv
2012-09-04, 18:30
Grattis :-)

epa23
2012-09-04, 18:39
Grattis!

:)

MC-Fröken
2012-09-04, 18:51
det jag har problem med är krypkörningen båda banorna men går bättre och bättre fart delen behöver jag inte så mycket mer träning på.

Blicken dit du ska, pressa knän mot tanken och lägg kroppsvikten utåt i svängarna sen bara jobba med kopplingen och räta upp med lite gas om du är på väg att vicka. Ta också ut rundningen låååångt i sidled innan du kör tillbaka. När det sitter undrar man vad man gjorde förut :-)

MC-Fröken
2012-09-04, 18:51
grattis

Tack!

Bael
2012-09-04, 19:02
Blicken dit du ska, pressa knän mot tanken och lägg kroppsvikten utåt i svängarna sen bara jobba med kopplingen och räta upp med lite gas om du är på väg att vicka. Ta också ut rundningen låååångt i sidled innan du kör tillbaka. När det sitter undrar man vad man gjorde förut :-)

det är just att hitta harmonin mellan gas och koppling som är problemet :P

nfs
2012-09-04, 19:12
Kul, Grattis

Molgan
2012-09-04, 19:39
Gratulerar!! =)

Guzzi-Leif
2012-09-04, 20:39
Stort grattis o välkommen i gänget!

pumpe3
2012-09-04, 20:50
Grattis

Skickat från HTC Sensation XL

Mohlin
2012-09-04, 20:58
Duktig flicka! :)
Våldsamt avundsjuk då jag själv dumpade på banan. Hur gick det med regnet?

MC-Fröken
2012-09-04, 21:46
Duktig flicka! :)
Våldsamt avundsjuk då jag själv dumpade på banan. Hur gick det med regnet?

Tack! Regnet klarade jag med en timme tillgodo:-)

MC-Fröken
2012-09-04, 21:48
Tack alla! Jag är så lycklig! :-)
Har packat sidoväskorna till jobbet redan;-)

Nina
2012-09-04, 21:56
GRATTIS!! Nu får du öva vidare på egen hand. :D

MC-Fröken
2012-09-04, 22:44
GRATTIS!! Nu får du öva vidare på egen hand. :D

Ja så är det absolut! ju mer jag lär mig så inser jag hur mycket jag inte kan då det gäller att köra hoj ;-) men det blir bättre och bättre dag för dag!

Jourtjänst
2012-09-05, 00:01
GRATTIS! Och välkommen till ett härligt hojliv!

Viragomannen
2012-09-05, 05:38
Grattis till kortet!

WmB
2012-09-05, 06:07
Ja så är det absolut! ju mer jag lär mig så inser jag hur mycket jag inte kan då det gäller att köra hoj ;-) men det blir bättre och bättre dag för dag!

Jag såg dessa kommentarer som ett skämt när jag var yngre, "öva på egen hand"

Men nyss fyllda 30 år (tog mc 2010) så lär jag mig massor av nytt fortfarande vad gäller teknik på olika sätt.

Jag är långt ifrån grym på detta än iaf

Mavve65
2012-09-05, 07:29
Grattis!!!
Förhoppningsvis många fina höstdagar framöver.

PS. On nu sataten tycker du har tillräcklig kunskap för att köra på egen hand-vad behöver du öva på?;););)

Ankan1
2012-09-05, 07:30
Då får man väl gratulera till en ny fantastisk frihet på två hjul och hur gör man nu med placeringen vid vänstersväng om det kommer möte och finns bilar bakom !?. :)

Kom igår till en för mig välkänd lokal korsning med trafikljus som har ytterligare en mindre korsning tio meter innan denna första.Stannade vid kö i en mycket kort högerfil för att inte blockera in och utfart till denna tidigare korsning när där var trafik in och ut i väntan på att vi skulle få grönt i vår egen korsning.Har kört här många gånger och mycket riktigt dyker det upp en ny nötta som lägger sig precis sidan om mig med halva bilen i vänster och höger körfält som om de inte brydde sig i att de försökte blockera denna första korsning.Rullar fram ca en meter för att markera att hon håller på att tränga mig ur min fil och tvärar den kvinliga bilisten som gör likadant ända tills hon håller på att stryka benet på mig.Sparkar till hennes högra framskärm när det precis blir grönt.Damen är förmodligen nu så förvirrad så jag dröjer en mycket kort stund och ser hur hon helt plötsligt svänger vänster trots att hon från början skulle till höger men pga en förmodad kortslutning i hjärnan nu varken vet ut eller in.Har kört på denna sträcka hundratals gånger och det är samma visa varenda gång med förvirrade bilister som tydligen inbillat sig att man kan blockera annan trafik eller helt enkelt tränga t ex dessa mc och mopeder samt även andra personbilar i väntan på rätt trafikjussignal och det är lika roande varje gång att studera dessa tivoli trafikanter och fundera på vad som egentligen händer i deras tankekontor.Så se upp nu därute för där är gott om stolpskott som gör allt för att komma fram även om du kanske hamnar underst.

Olle Å
2012-09-05, 08:19
Då får man väl gratulera till en ny fantastisk frihet på två hjul och hur gör man nu med placeringen vid vänstersväng om det kommer möte och finns bilar bakom !?. :)

Kom igår till en för mig välkänd lokal korsning med trafikljus som har ytterligare en mindre korsning tio meter innan denna första.Stannade vid kö i en mycket kort högerfil för att inte blockera in och utfart till denna tidigare korsning när där var trafik in och ut i väntan på att vi skulle få grönt i vår egen korsning.Har kört här många gånger och mycket riktigt dyker det upp en ny nötta som lägger sig precis sidan om mig med halva bilen i vänster och höger körfält som om de inte brydde sig i att de försökte blockera denna första korsning.Rullar fram ca en meter för att markera att hon håller på att tränga mig ur min fil och tvärar den kvinliga bilisten som gör likadant ända tills hon håller på att stryka benet på mig.Sparkar till hennes högra framskärm när det precis blir grönt.Damen är förmodligen nu så förvirrad så jag dröjer en mycket kort stund och ser hur hon helt plötsligt svänger vänster trots att hon från början skulle till höger men pga en förmodad kortslutning i hjärnan nu varken vet ut eller in.Har kört på denna sträcka hundratals gånger och det är samma visa varenda gång med förvirrade bilister som tydligen inbillat sig att man kan blockera annan trafik eller helt enkelt tränga t ex dessa mc och mopeder samt även andra personbilar i väntan på rätt trafikjussignal och det är lika roande varje gång att studera dessa tivoli trafikanter och fundera på vad som egentligen händer i deras tankekontor.Så se upp nu därute för där är gott om stolpskott som gör allt för att komma fram även om du kanske hamnar underst.

Kom att tänka på en grej som Expressen lanserade på 60 eller 70-talet. det var den sk. Stingpinnen. En böjlig pinne att fästa bak på cykeln, försedd med en liten vimpel, som stack ut en bit åt sidan för att markera att man vill ha lite bredd i filerna. Några försedde pinnen med en liten spik. Skulle tro att bilisterna lämnar plats då, om vi försedde mcn med liknande anordning.:thefinger::):):thefinger::)

Ankan1
2012-09-05, 12:41
Ja du Olle.På hoj har man upplevt många egendomliga ögonblick.Men summa summarum återstår ju trots allt efter många dråpliga incidenter ... VARFÖR !?.Vad är det som gör att man i det närmaste försöker putta omkull 250 kg hoj med förare på 90 kg !?.Har man körkort i dessa fall eller man är verkligen så hänsynslös som man uppträder i detta ögonblick i trafiken.Eftersom jag bor i en stad där många blivit stoppade utan körkort eller mjölkkartongskörkort så funderar man ju både en och två gånger.

Finns massor med helt underbara bilister därute som både släpper förbi på landsväg och vinkar glatt men vad gör det när man ibland kanske får tanken att det här kommer att göra ont om jag inte viker undan för stollen som uppenbart tror att störst kör först. :fight:

Det är pinsamt dåligt när nya mc åkare som t ex "mc fröken" kanske tvingas konfronteras med dessa marodörer i bil så kör nu försiktigt "mc fröken" och backa heller undan än gör som jag gjorde.Kan ju sluta med att du blir liggandes på sidan istället.Kör försiktigt. :)