handdator

Visa fullständig version : Polenresa



janlef
2012-09-04, 15:36
Läste om touring i Polen en gång. Bekvämt avstånd med färja från Nynäshamn. Någon med erfarenhet av detta? Tips på resmål, boende mm. Drömmer redan om nästa års turer, med förhoppningsvis lite bättre väder än denna sommar.
Det här med Polen känns som om det vore ett lämpligt äventyr för en "nybörjartourer".

Hondamannen
2012-09-04, 15:50
Norge är ännu bättre som första tur

Bighoj
2012-09-04, 17:31
Läste om touring i Polen en gång. Bekvämt avstånd med färja från Nynäshamn. Någon med erfarenhet av detta? Tips på resmål, boende mm. Drömmer redan om nästa års turer, med förhoppningsvis lite bättre väder än denna sommar.
Det här med Polen känns som om det vore ett lämpligt äventyr för en "nybörjartourer".

Jag tycker absolut att du ska besöka Polen.Ett besök i auschwitz och birkenau är ett måste,ett måste som ger starka känslor.När du är i Krakow så ta gärna in på en camping som heter Smok.På smok camping finns mycket bra personal som pratar perfekt engelska.
På campingen kan man beställa guidad tur till saltgruvan i Wieliczka vilket kan rekomenderas.
Från campingen är det närma till bussen som tar dig in till Krakow centrum på ca 10 min.
Att göra Polen som "nybörjare"är nema problema om man kör med det som finns i hjälmen,och det ska man ju alltid göra även härhemma.

janlef
2012-09-04, 17:36
Norge är ännu bättre som första tur

Ok Norge är fint. Känns bara inte som "äventyr". Varit där rätt mycket i andra sammanhang. Men icke desto mindre vackert.

janlef
2012-09-04, 17:47
Jag tycker absolut att du ska besöka Polen.Ett besök i auschwitz och birkenau är ett måste,ett måste som ger starka känslor.När du är i Krakow så ta gärna in på en camping som heter Smok.På smok camping finns mycket bra personal som pratar perfekt engelska.
På campingen kan man beställa guidad tur till saltgruvan i Wieliczka vilket kan rekomenderas.
Från campingen är det närma till bussen som tar dig in till Krakow centrum på ca 10 min.
Att göra Polen som "nybörjare"är nema problema om man kör med det som finns i hjälmen,och det ska man ju alltid göra även härhemma.

Tack så mycket! Det här skall jag minnas. Skall jag tolka detta som att du rekomenderar camping i Polen?

Bighoj
2012-09-04, 18:02
Tack så mycket! Det här skall jag minnas. Skall jag tolka detta som att du rekomenderar camping i Polen?

Just denna campingen var bra och dom har även rum om jag minns rätt (Går att kolla upp på nätet) Många avskräcks av trafiken,och visst är det tuffare körning men är man medveten om att dom gör lite vansinniga omkörningar och kör lite hetsigare så är det lugnt.
Har man tid och lust kan man Köra från Krakow till Kutna Hora i Tjeckien och kolla in benkyrkan som ligger där.Från Kutna Hora är det sedan bara ca 8 mil till Prag om man vill stanna där ett par tre dagar innan man drar norrut igen med Sverige som sikte.
Ursäkta att det blev lite tips utanför Polens gränser men det tål att fundera på kanske.

janlef
2012-09-04, 18:07
Just denna campingen var bra och dom har även rum om jag minns rätt (Går att kolla upp på nätet) Många avskräcks av trafiken,och visst är det tuffare körning men är man medveten om att dom gör lite vansinniga omkörningar och kör lite hetsigare så är det lugnt.
Har man tid och lust kan man Köra från Krakow till Kutna Hora i Tjeckien och kolla in benkyrkan som ligger där.Från Kutna Hora är det sedan bara ca 8 mil till Prag om man vill stanna där ett par tre dagar innan man drar norrut igen med Sverige som sikte.
Ursäkta att det blev lite tips utanför Polens gränser men det tål att fundera på kanske.

Samtliga tips emottages gladeligen (tom utanför Polen)!

jtr
2012-09-04, 18:48
Till Polen går att åka även färga från Ystad till Swinoujscie (Unity Line) den går 22:30 och då är du i Polen på morgonen ca 7:00. Sist hade jag betalt ca 800,- för enkelt resa inkl. sovplats dvs att man sover gott och kommer till Polen pigg och glad. Jag tycker att Polen är ganska tråkigt och platt. Vet inte om det är så bra för nybörjare. Du kommer säkert att se extremt många "trafikidioter" som är livsfarliga. Var inte säkert på att du har företräde bara för att du kör enligt trafikregler. Man måste vara extra försiktig i Polen.

Ankan1
2012-09-04, 21:49
Ska du till Polen så lås fast rubb och stubb så fort du lämnar dina prylar.Annars är de borta omgående.

janlef
2012-09-04, 22:04
Tackar återigen för alla tips

Bighoj
2012-09-05, 12:05
Ska du till Polen så lås fast rubb och stubb så fort du lämnar dina prylar.Annars är de borta omgående.

Helt riktigt,där är nästan lika mycket tjuvar i Polen som i Sverige så det gäller att vara försiktig.

ralsbo
2012-09-05, 17:44
Detta kan bli en intressant tråd som jag kommer att följa noga.
Funderar nämligen att åka till Polen nästa sommar.
Först ner till Brno och titta på Motogp och sedan vägen hem genom Polen.
Auschwiz-Birkenau är en självklarhet att besöka, sedan vet jag inte så mycket mer ännu.
Har precis börjat att planera denna resa.

Bighoj
2012-09-08, 09:25
Detta kan bli en intressant tråd som jag kommer att följa noga.
Funderar nämligen att åka till Polen nästa sommar.
Först ner till Brno och titta på Motogp och sedan vägen hem genom Polen.
Auschwiz-Birkenau är en självklarhet att besöka, sedan vet jag inte så mycket mer ännu.
Har precis börjat att planera denna resa.
Låter intressant och kul.Vill man,och om man inte är jätteduktig på engelska så kan man boka svensktalande tolk då man ska till Auschwiz och Birkenau.Det kostar inte astronomiska summor och det är ju i regel en engångsgrej.Kan ju vara bra att ha i åtanke.

jtr
2012-09-08, 10:31
Åker gärna till Brno (moto GP) men hoppar över Auschwiz och Birkenau. Jag har sett liknande ställe förut och man blir deppat och sover dåligt många nätter efter besöket. Funderar på att åka nästa år en liten "omväg" dvs Polen, Slovakien (Tatra berget), Tjeckien (Brno moto GP) och tillbaka genom Tyskland.

Eller åker jag MC till Island men ditt åker man absolut inte själv. Jag var där i somras med fam. (dvs. med flyg) och var helt "såld" av landet.

janlef
2012-09-27, 22:02
Detta kan bli en intressant tråd som jag kommer att följa noga.
Funderar nämligen att åka till Polen nästa sommar.
Först ner till Brno och titta på Motogp och sedan vägen hem genom Polen.
Auschwiz-Birkenau är en självklarhet att besöka, sedan vet jag inte så mycket mer ännu.
Har precis börjat att planera denna resa.

Kul! Låt oss bli uppdaterade hur dina planer fortskrider. Jag lovar att delge mina.

Jourtjänst
2012-09-27, 23:28
Jag hade tänkt Tyskland men Polen är ju också ett spännande alternativ. Blir lite sugen när jag följer denna tråd.

ralsbo
2012-09-29, 16:28
Kul! Låt oss bli uppdaterade hur dina planer fortskrider. Jag lovar att delge mina.

Absolut.
Det enda jag har tänkt ut för tillfället är att jag ska testa färjan Malmö-Rostock (Finnlines) för att därefter snedda över Tyskland och in i Tjeckien.
Sitter och letar efter campingar i Polen, men har inte hittat så många ännu, men det är ju gott om tid.
Tanken är att efter Motogp åka över till Polen och lägga mig på en camping i närheten av Auschwiz för att stanna där ett par dagar.
När jag är klar där, så drar jag norrut och till Rostock.
Detta är iof ungefär så mycket som jag brukar planera en resa, men att hitta ett par campingar i Polen skulle kännas bra.

Susie
2012-09-29, 18:15
Hitta boende är inte svårt Polen, prisvärt och oftast trevligt, testa sajten https://m.airbnb.com/ där hittar du en massa trevliga alternativ.

V Saarela
2012-09-29, 18:33
Brukar använda eurocampings.se
Polen: http://www.eurocampings.se/sv/europa/polen/

Annars så bor man i Polen på hotell lika billigt som camping i Sverige, förutsatt att man inte är så noga med att det ska ligga mitt i smeten på stan. Brukar använda booking.com http://www.booking.com/
Nackdelen är då att man måste boka via nätet.

Vill man ringa så hat också hotels.com ibland bra priser också http://sv.hotels.com/

ralsbo
2012-09-30, 09:37
Nu har jag hittat ett hotell som välkomnar motorcyklister.
Du får ha hojen i ett låst och bevakat garage.
Hotellet ligger i närheten av auschwiz, man kan till och med låna en cykel för att ta sig dit. :eek:
http://www.hotelgalicja.com.pl/
Billigt och bra bikerhotell. :beer:
Detta får det nog bli ett par dagar.

Tack till V Saarela & Susie för tipsen.

Susie
2012-09-30, 18:46
Så lite så:-)

janlef
2012-10-02, 21:34
Nu har jag hittat ett hotell som välkomnar motorcyklister.
Du får ha hojen i ett låst och bevakat garage.
Hotellet ligger i närheten av auschwiz, man kan till och med låna en cykel för att ta sig dit. :eek:
http://www.hotelgalicja.com.pl/
Billigt och bra bikerhotell. :beer:
Detta får det nog bli ett par dagar.

Tack till V Saarela & Susie för tipsen.

Jättefint!

V Saarela
2012-10-03, 07:35
Ang stölder som det pratas om:

Jag har haft hoj stående utanför hotellen i Polen. Låst med kedja bak(ibland mellan två hojar) och ett skivbromslås. Ibland har dom stått på innergården, ibland på hotellets bevakade parkering och jbland i vestibulen.
Senast i somras hade jag(då var jag med moped) moppen parkerad på bakgården. Grindran var öppna dit och förbigående vid gatan såg att det stod en moppe där.
Via booking.com så kan man också se om dom har privat parkering.

Vete tusan men, jag skulle kämma mer olust att lämna hojen över natten låst typ i Stockholm än i Polen?....eller är jag naiv?(Bighoj som verkar vara inne på samma spår som jag??)

Ang priser. Jag tror det dyraste jag bott i Polen är SEK 400:-(ca 180 zloty) för ett dubbelrum, men då...... :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild11/110816/110816-8b27.jpg

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild11/110816/110816-8b30.jpg

Bighoj
2012-10-03, 18:37
Ang stölder som det pratas om:

Jag har haft hoj stående utanför hotellen i Polen. Låst med kedja bak(ibland mellan två hojar) och ett skivbromslås. Ibland har dom stått på innergården, ibland på hotellets bevakade parkering och jbland i vestibulen.
Senast i somras hade jag(då var jag med moped) moppen parkerad på bakgården. Grindran var öppna dit och förbigående vid gatan såg att det stod en moppe där.
Via booking.com så kan man också se om dom har privat parkering.

Vete tusan men, jag skulle kämma mer olust att lämna hojen över natten låst typ i Stockholm än i Polen?....eller är jag naiv?(Bighoj som verkar vara inne på samma spår som jag??)

Ang priser. Jag tror det dyraste jag bott i Polen är SEK 400:-(ca 180 zloty) för ett dubbelrum, men då...... :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild11/110816/110816-8b27.jpg

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild11/110816/110816-8b30.jpg
Jo,visst är det säkert så.Är man lika klok och försiktig utomlands som man är i Malmö,Stockholm och andra större städer härhemma vad gäller att parkera hojen så är det inga problem.
Det som ställer till det om man blir bestulen utomlands är ju just att man är lite längre hemifrån.Av just den anledningen kan det vara klokt att vara lite extra försiktig.