handdator

Visa fullständig version : köra upp i regn.



MC-Fröken
2012-09-02, 09:15
Jag kör upp på tisdag och prognosen visar regn!:bawling: Känner lätt obehag att köra tex högfarten och inbromsningarna om det är snorhalt:-( Kommer ju att köra i massor av regn i framtiden men hade gärna sluppit det på provet. Någon som har tips vad man ska tänka på?/Ewa

Jåke
2012-09-02, 09:22
Regn och vatten i sig gör inte att det blir snorhalt... Men anpassa farten bara, är det regnigt räknar förarprövaren med att du anpassar din körning till det.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

MC-Fröken
2012-09-02, 11:44
Ok, får kanske köra 47 km/h istället för 50 då :-) Är lite extra nervig i den banan eftersom jag körde omkull i den med min custom då jag var nybörjare. Man kan ju inte rå över förutsättningarna men hade önskat att jag kört upkörningsfordonet (Honda Hornet) mer än en gång i år och att vädret va ok :-) SKA klara detta trots allt!

withberg
2012-09-02, 11:56
Körde själv upp i spöregn. Kör ite lugnare bara, så går det bra. Kändes som att det var enklare då körförrätaren inte hade lust att stå där ut i regnet, utan brydde sig inte särskilt mycket om säkerhetsgenomgången. Däremot så kan det vara så att han har mindre tålamod också, vilket kan vara en nackdel. Men kör bara som vanligt så går det bra.

pinnen
2012-09-02, 12:08
jag fick ett tips till min uppkörning när det gäller regn, var att vid högfartsbromsningen skulle man hålla ett annat spår, lite åt sidan om det vanliga spåret där alla brukar bromsa, för just i det spåret blev det väldigt halt, har du abs på hojen så är det inga problem med detta

Reject
2012-09-02, 12:09
Körde också själv upp i riktigt hällregn förra året. Tror inte det har regnet lika mycket sen dess faktiskt :)

Jag körde på "som vanligt", men visade genom min körning på medvetenhet om förhållandena - d.v.s. inte lika mycket lutning i kurvor, bromsa svagt om du kört igenom en pöl med vatten, rätta hastigheten efter underlaget osv.

En sak jag är ganska säker på att min handläggare INTE ville se är att man mesar och tvekar. Finns greppet där gäller det att fortfarande accelerera bra (fast inte omdömeslöst) när du ska ut på motorväg t.ex...Om man är extremt försiktig (t.ex. ligger 50km/h på motorvägen) finns risken att man blir kuggad.

Mohlin
2012-09-02, 13:28
Jag körde inte upp i regn, men dock hade det varit ett järdrans åskväder precis innan, så alltig var dyblött. Jag märkte inte av nåt speciellt på själva banan, att det var halt eller nåt, men när vi körde till provkörningen på motorvägen var det problem med sikten - vatten och smutssprut från bilarna, dessutom har jag glasögon så det är nödvändigt för mig att ha visiret minst 3/4 stängt annars får jag geggan på glasögonen och då ser jag absolut ingenting alls.

Att jag sen dumpade hade inget med det att göra, jag var inte tillräckligt bra helt enkelt.

racer
2012-09-02, 18:16
Körde också själv upp i riktigt hällregn förra året. Tror inte det har regnet lika mycket sen dess faktiskt :)

Jag körde på "som vanligt", men visade genom min körning på medvetenhet om förhållandena - d.v.s. inte lika mycket lutning i kurvor, bromsa svagt om du kört igenom en pöl med vatten, rätta hastigheten efter underlaget osv.

En sak jag är ganska säker på att min handläggare INTE ville se är att man mesar och tvekar. Finns greppet där gäller det att fortfarande accelerera bra (fast inte omdömeslöst) när du ska ut på motorväg t.ex...Om man är extremt försiktig (t.ex. ligger 50km/h på motorvägen) finns risken att man blir kuggad.

Kul formulering :)

"Körde på som vanlig" "inte lika mycket lutning"

Undrar hur det går till ;)

Reject
2012-09-02, 18:24
Öh...att man inte lutar cykeln lika mycket genom kurvorna? Ibland kan man använda kroppstyngden för att få hojen till att svänga - se sidan 132 i boken "MC-boken" från STR.

racer
2012-09-02, 18:43
Öh...att man inte lutar cykeln lika mycket genom kurvorna? Ibland kan man använda kroppstyngden för att få hojen till att svänga - se sidan 132 i boken "MC-boken" från STR.
Nä man kan inte få hojen till att svänga med kropps tyngden där i mot är det riktigt som du säger att man kan "burka" för mindre nerlägg i kurvor men det skulle jag gärna vilja se någon göra i regn på uppkörning ;)

Reject
2012-09-02, 18:45
Nä man kan inte få hojen till att svänga med kropps tyngden där i mot är det riktigt som du säger att man kan "burka" för mindre nerlägg i kurvor men det skulle jag gärna vilja se någon göra i regn på uppkörning ;)

Inte säker på vad du menar med "burka". Antingen så uttrycker jag mig fel (har inte svenskt ursprung) eller så använder jag helt enkelt fel termer.

Hur som helst så körde jag som jag beskrev och tog fick godkänt på första försöket, så någonting rätt gjorde jag ju uppenbarligen.

racer
2012-09-02, 18:50
Inte säker på vad du menar med "burka". Antingen så uttrycker jag mig fel (har inte svenskt ursprung) eller så använder jag helt enkelt fel termer.

Hur som helst så körde jag som jag beskrev och tog fick godkänt på första försöket, så någonting rätt gjorde jag ju uppenbarligen.

Ja det var ju huvudsaken att du klarade kortet :)
grejen är nog bara att ta det lugnare men inte överdrivet långsammare speciellt vid axelration och inbromsning.

MC-Fröken
2012-09-02, 19:39
Ja det är bara att köra på då altså ;-) Tror inte det blir nått "burkande" eller att jag kör för fort i förhållande till väderleken eftersom jag tyvärr ofta kör för sakta enligt andra. Håller tummar och tår för att regnet blir måttlig och att jag sen står där med lappen i hand på tisdag :-)

mirrisen
2012-09-02, 20:46
Ja det är bara att köra på då altså ;-)
/.../
Håller tummar och tår för att regnet blir måttlig och att jag sen står där med lappen i hand på tisdag :-)

När körförhållandena är såna att man spänner sig (dålig sikt, risk för halka, gott om vilt, hetsig trafik, nervositet, etc) så blir det extra viktigt att tänka på vad man gör, alltså att köra medvetet och aktivt. Prata med dig själv så att du kommer ihåg allt det där du tränat på: Upp med blicken, ner med axlarna, andas!

LYCKA TILL!!!

pinnen
2012-09-02, 21:05
Upp med blicken, ner med axlarna, andas!

LYCKA TILL!!!

Det var nog det bästa tipset!

Mohlin
2012-09-02, 22:07
Skönt att höra att jag inte är ensam om att hålla igen lite på gasen. Min körlärare tjatar alltid på mig om att jag ska köra fortare.

MC-Fröken
2012-09-02, 23:11
Ha ha, jag pratar alltid för mig själv! Typ lågfartsbanan: blicken dit jag ska, knäna mot tanken osv ,-) Berättar för mig själv att här är det högerregeln men där gäller utfartsregeln . . . Blir samtidigt repetion av det man tränar.

Jourtjänst
2012-09-02, 23:22
Jag körde upp i totalt ösregn i början av augusti. När inspektören gick igenom provet med oss innan det skulle göras sa han att vi skulle hålla lite lägre fart på högfartsprovet pga regnet. Vi skulle ta det i 45 km/h i stället. Vilket var en stor fördel enligt vår lärare som var med. Så regn behöver inte betyda trubbel. Det kan vara lite bra också.

MC-Fröken
2012-09-03, 20:39
45km/h låter ju som en dröm! Jag gjorde en fin hiside i den banan förra året och blev liggande i soffan två veckor med en trasig hoj :-( Får dansa regndansen då så kanske, kanske . .