handdator

Visa fullständig version : luftskruv yamaha xtz 660 -91



mybba
2012-09-01, 18:19
Hej.Undrar om det finns någon som vet hur man ställer luftskruven på en yamaha xtz 660 tenere,Misstänker att jag har väldigt mager blandning,Den kan dö ibland i någon korsning och är lite seg att starta efteråt,Inge kul med bilar bakom,har i allafall kollat stiftet och det är vitt,Så bränslet är väl då magert.Annars så går den kanon,Mvh mybba

Guzzi-Leif
2012-09-02, 14:35
Såhär gör jag:
-Justera tomgångsvarvtalet så det blir stabilt o rätt varvtal
-Skruva långsamt ut tomgångsskruven tills varvet börjar sjunka
-Skruva in samma skruv låååångsamt till precis den punkt varvet börjar sjunka
-Öppna skruven ytterligare ett halvt varv
-Kolla att motorn hämtar sig bra då du gasar på från tomgång; om inte får du öppna skruven o prova igen

Om du, efter justering, får ett galet varvtal får du köra hela processen igen.

mybba
2012-09-03, 12:32
Då skall jag testa detta,Fick göra en special skruvmejsel för att komma under förgasaren,Satans trångt som alltid när man skall göra något.Så tack för tipset Guzzi-Leif.Mvh mybba

mybba
2012-09-05, 20:08
Ja guzzi-leif,har idag ställt luftskruven.och sicken skillnad detta blev.Har en mc som går som en klocka nu.Blev nästan gråtfärdig av glädje.Har haft denna mc i 1 år och har haft diverse små fel.Förre ägaren kanske inte har varit den bäste på att få mcn så bra som möjligt.Men nu så startar den så fint och när man har åkt en stund och stängt av den så startar den direkt när man trycker på start knappen.Detta har den aldrig gjort förut.Man har hela tiden tänkt att köpa något annat.Men nu så har jag fått tbx glädjen med teneren igen,Så nu skall jag inköpa mig nya lammeller och drivpaket och nya däck,Blir lite dyrt men som sagt jag har nog en mc mååånga mil till efter detta.Japp tack alla för tips man fått..

Guzzi-Leif
2012-09-05, 20:35
Så jäkla roligt att du med eget arbete fått riktig fjång på bågen!
Oftast är det ju så att professionella mekar är överlägset kunniga men det finns inte ekonomi i att göra saker noggrant - för oss amatörer gäller det omvända, att vi kan göra saker riktigt petnoga och hitta de där optimala lägena.

mybba
2012-09-05, 21:03
Visst är det så.Så jag gläds med detta forum att det finns människor som vill hjälpa till med tips.Tack för detta alla.mvh mybba