handdator

Visa fullständig version : Olika styren ?



miklagard
2012-08-30, 20:23
Skall efter många år börja köra hoj igen. Har ju kommit lite till åren så en fin avslappnad Custom är nog bäst för mig.

Jag har länge studerat marknaden för större customhojar och har fastnat för Virago 1100. Stork, stark,vacker, bra motor och ovanligt på en custom, bra bromsar. Vad som lite bekymrar mig är körställningen. Uppenbarligen glider man fram mot tanken och sitter med krum rygg. Med framflyttade pedaler hjälper ju inte benen att bära upp ryggen.

Då måste ju styret vara avgörande för komforten. Ett styre som man inte behöver sträcka sig fram emot måste ju bidra till rak rygg = inga ryggproblem. Vad rekommenderar ni för styren i en sådan situation ? Högt eller lågt ? Kraftigt bakåtböjt ? Det finnas styren med hanttag som är mycket krafigt vinklade mot föraren. Är det verkligen bekvämt och säkert ?

Finns några kardinalfel med Virago 1100 som man bör se upp med ?

Jan-Olov
2012-08-30, 21:00
Skall efter många år börja köra hoj igen. Har ju kommit lite till åren så en fin avslappnad Custom är nog bäst för mig.

Jag har länge studerat marknaden för större customhojar och har fastnat för Virago 1100. Stork, stark,vacker, bra motor och ovanligt på en custom, bra bromsar. Vad som lite bekymrar mig är körställningen. Uppenbarligen glider man fram mot tanken och sitter med krum rygg. Med framflyttade pedaler hjälper ju inte benen att bära upp ryggen.

Då måste ju styret vara avgörande för komforten. Ett styre som man inte behöver sträcka sig fram emot måste ju bidra till rak rygg = inga ryggproblem. Vad rekommenderar ni för styren i en sådan situation ? Högt eller lågt ? Kraftigt bakåtböjt ? Det finnas styren med hanttag som är mycket krafigt vinklade mot föraren. Är det verkligen bekvämt och säkert ?

Finns några kardinalfel med Virago 1100 som man bör se upp med ?

Problemet är sadeln, har du lång rygg så sitter man fel är den kort så passad den. Styret hör liksom till hojen stilmässigt. Jag bytte bort den just för sittställningen till en Dragstar 1100. Även den var stygg mot ryggen, skaffade ryggstöd ingen större skillnad, flyttade fram pedalerna det hjälpte inte heller. Varaderon passar mig, efter smärre justering av styret sitter jag helt rak. Jag har hittat rätt.

miklagard
2012-08-30, 21:37
Det är ju synd att byta hojen om man kan justera sittställningen till rak rygg genom att byta styre till ett kraftigt bakåtsvängt. Jag tycker att en bra sittställning är mycket viktigare än att styret är stilmässigt rätt. Det är ändå bara en smaksak. Kanske är standardsadeln av så dålig kvalitet att en omstoppning skulle lösa problemet. Någon som prövat det ?

Jan-Olov
2012-08-31, 19:21
Jag har funderat lite, först det var inte min mening att pika dig på något sätt ville bara beskriva vad jag upplevt. Jo jag tänkte bygg upp sadeln lite längst fram så att man inte glider mot tanken så mycket då skulle det finnas mer utrymme att räta på ryggen. Styret tror jag inte måste bytas endast justeras så att du får optimala läget. Jag mins att styret var väldigt bekvämt. Att testa olika tankar på förändring är ju rätt kul i sig själv så testa . dela gärna med dig av dina försök.

Ove
2012-08-31, 22:17
:thumpdown: Livet är orättvist! en del människor har inte och kommer aldrig att få problem med ryggen så dom kan sitta bekvämt på vad som helst, t.o.m. en låg glidare med framflyttade fotpinnar och styret så långt fram att dom sitter i en position som en räka.

Vi andra som har olika grad av problem får skydda oss för att inte förvärra situationen. En bra grund ur ergonomisk synpunkt är "Ride the Bike" som man rider på en häst med benen under sig och kroppen i balans. (Nu menar jag alltså inte galopphäst eller liknande)
Då har man möjlighet att resa sig för att parera gupp eller skakig väg. Justerar man då styret så att man sittar med armarna lätt böjda i bekväm höjd så kan man slappna av i skuldergördeln och slipper ont i nacke, axlar och rygg.

Lång fjädringsväg är inte fel. Då är vi inne på äventyrsstuket och det var inte vad du ville ha. Men jag vet med kroppen vad Jan-Olov menar.

akems
2012-08-31, 22:57
För en kort förare så sitter man utmärkt på viragon,max 175 skulle jag tro.Sadlen är bekväm med en ganska tjock stoppning.Jag vet inte riktigt vad du menar med att man skulle glida fram mot tanken,för det har inte jag upplevt när jag körde virago utan tyckte vet var en körglad maskin speciellt med tanke på att det är en custom.Vad beträffar styret så är det ju reglerbart både i höjd med andra raisers och man kan ändra lutningen.Den största nackdelen tyckte jag var all crom som skulle putsas men det är ju valfritt,och så är den ganska kort så det blir lite dåligt med plats när man har passagerare.

Jan-Olov
2012-09-01, 20:41
För en kort förare så sitter man utmärkt på viragon,max 175 skulle jag tro.Sadlen är bekväm med en ganska tjock stoppning.Jag vet inte riktigt vad du menar med att man skulle glida fram mot tanken,för det har inte jag upplevt när jag körde virago utan tyckte vet var en körglad maskin speciellt med tanke på att det är en custom.Vad beträffar styret så är det ju reglerbart både i höjd med andra raisers och man kan ändra lutningen.Den största nackdelen tyckte jag var all crom som skulle putsas men det är ju valfritt,och så är den ganska kort så det blir lite dåligt med plats när man har passagerare.

Vad jag menar är att jag har en ganska lång rygg och sadelns utformning gör att jag satt väldigt nära tanken utan möjlighet att glida bakåt, detta gjorde att jag fick en väldigt krum rygg och det tål inte min taskiga rygg. Om det går att bygga på sadeln närmast tanken så kanske detta gör att avståndet skulle ökas till tanken och ryggen därmed sparas. I övrig gillade jag hojen mycket snabb och kvick i rörelsen jämfört med Dragstar som är mycket segare.

Olle Å
2012-09-01, 21:02
Skall efter många år börja köra hoj igen. Har ju kommit lite till åren så en fin avslappnad Custom är nog bäst för mig.

Jag har länge studerat marknaden för större customhojar och har fastnat för Virago 1100. Stork, stark,vacker, bra motor och ovanligt på en custom, bra bromsar. Vad som lite bekymrar mig är körställningen. Uppenbarligen glider man fram mot tanken och sitter med krum rygg. Med framflyttade pedaler hjälper ju inte benen att bära upp ryggen.

Då måste ju styret vara avgörande för komforten. Ett styre som man inte behöver sträcka sig fram emot måste ju bidra till rak rygg = inga ryggproblem. Vad rekommenderar ni för styren i en sådan situation ? Högt eller lågt ? Kraftigt bakåtböjt ? Det finnas styren med hanttag som är mycket krafigt vinklade mot föraren. Är det verkligen bekvämt och säkert ?

Finns några kardinalfel med Virago 1100 som man bör se upp med ?

Skall du verkligen ha en hoj som är bekväm i alla lägen, så rekommenderas en hoj av typ Honda Varadero eller en Tenere. Du kan då även åka på sämre vägar och kan ställa dig upp med bibehållen balans om det helt plötsligt skulle dyka upp stora gropar.
Du får då en sittställning som Ove beskriver.:):):)

miklagard
2012-09-02, 19:23
Tack för alla intressanta svar ! ;=)

Jo då, jag har förstått att Varadero kan vara svaret på mina önskemål, men äventyrshoj är nog inte min grej......åtminstone inte ännu ;=) Däremot kan man hämta mycket från Varaderon och applicera på Viragon. Tycker nog att skönhetsidealet på en custom med grop i sadeln och framför allt med framflyttade fotpininar inte är bra ur ergonomisk synpunkt. Normala fotpinnar med separata fotstöd på motorbåge vid landsvägskörning förefaller mig vara den optimala lösningen. Då kan man enkelt flytta häcken på sadeln för att minska träsmak och domning. Man kan dessutom ta hjälp av benen för att avlasta ryggen och resa sig upp när vägen är dålig.

Ett högt och bakåtsvept styre förefaller bekvämt då ryggen blir ganska rak och balanserad. Vad tycker ni ?

Den breda sadeln på Virago ser läcker ut men är det vettigt att baken inte kan ändra position ? Det förefaller mig som om en sadel med ordentlig glidmån är bättre ur alla synpunkter. Der borde gå att stoppa om sadeln. Vad tycker ni ? Någon som provat ?

Slutligen måste jag ta upp vindrutan. Har man ryggproblem måste en vindruta på en custom var optimalt. Men hur skall den se ut för att fungera väl och förhindra turbulens ? Rörlig överdel ? Kraftig bågform ?

Jan-Olov
2012-09-02, 20:02
Prova en så kallad tumnagel, det är en liten ruta som på mig tog vinden från bröstet men inte hjälmen, Det blev inte tyst men gjorde stor skillnad.

Olle Å
2012-09-02, 21:15
En ruta kan man göra själv, men då får man problemet med att få fast den på ett snyggt sätt. Har en egentillverkad ruta på min gamla Transalp, som funkar kanon, men de flesta vill inte ha en sådan fastsättning. Kan köra med visiret uppfällt i upp till ca 100. Har flyttat upp turbulensen så att bara lite grann nuddar upptill på hjälmen.:):):)

miklagard
2012-09-02, 23:41
Har funderat på det själv. är ju mycket för att lösa problem efter eget huvud. Vad använder du för material ? Tjocklek ? Har sett att vissa hojar har en kanal som leder in luft på insidan av rutan. Varför ?

Olle Å
2012-09-03, 08:14
Har funderat på det själv. är ju mycket för att lösa problem efter eget huvud. Vad använder du för material ? Tjocklek ? Har sett att vissa hojar har en kanal som leder in luft på insidan av rutan. Varför ?

Tror det är 4mm Lexan eller Makrolon. Använd inte plexiglas för det är jäkligt skört.Har man ett lagom stor skiva kan man värma den i en vanlig bakugn. Vet inte riktigt temperaturen, men prova med 90-100 först. Gärna då med en liten bit. Har man för varmt blir det små bubblor i skivan.
Ha handskar på och något föremål som du kan ha som mall för att böja skivan över. Den stelnar ganska snabbt i sin nya form. Som mall kan man ju ha en hink eller liknande.:):):)

pinnen
2012-09-03, 15:39
Har sett att vissa hojar har en kanal som leder in luft på insidan av rutan. Varför ?
För att minska turbulensen, ska tydligen fungera väldigt bra

Intruder
2012-09-04, 22:06
En grej du kan testa är bredden på sadeln
Jag prova en HD landsvägslok med en bredd sadel som gjorde stor skillnad på sitt ställningen ( typ soffa)

Molgan
2012-09-04, 23:24
Finns några kardinalfel med Virago 1100 som man bör se upp med ?
Sittställningen, styrgeometrin, komforten, bromsförmågan, prestandan och utseendet. Dessutom kommer du att behöva betala ett överpris för den oavsett vad du ger för den, och en Virago är inte direkt nåt som får nackar att vridas. I övrigt är det säkert en kanonhoj. (springer och gömmer mig)

Ove
2012-09-05, 08:52
Sittställningen, styrgeometrin, komforten, bromsförmågan, prestandan och utseendet. Dessutom kommer du att behöva betala ett överpris för den oavsett vad du ger för den, och en Virago är inte direkt nåt som får nackar att vridas. I övrigt är det säkert en kanonhoj. (springer och gömmer mig)

:dito: (Molgan! Göm dig inte i min hemliga vrå, jag ska gömma mig också!!) :cool: :D

miklagard
2012-09-07, 20:50
Har sett att många byter till rakt styre. Är det ännu en eftergift för utrustningsidealet eller ger det bättre körställning ? Mig förefaller det som om ett bakåtsvept styre ger en bättre mer upprätt körställning.

wbr
2012-09-08, 00:02
Tack för alla intressanta svar ! ;=)

Jo då, jag har förstått att Varadero kan vara svaret på mina önskemål, men äventyrshoj är nog inte min grej......åtminstone inte ännu ;=) Däremot kan man hämta mycket från Varaderon och applicera på Viragon. Tycker nog att skönhetsidealet på en custom med grop i sadeln och framför allt med framflyttade fotpininar inte är bra ur ergonomisk synpunkt. Normala fotpinnar med separata fotstöd på motorbåge vid landsvägskörning förefaller mig vara den optimala lösningen. Då kan man enkelt flytta häcken på sadeln för att minska träsmak och domning. Man kan dessutom ta hjälp av benen för att avlasta ryggen och resa sig upp när vägen är dålig.

Ett högt och bakåtsvept styre förefaller bekvämt då ryggen blir ganska rak och balanserad. Vad tycker ni ?

Den breda sadeln på Virago ser läcker ut men är det vettigt att baken inte kan ändra position ? Det förefaller mig som om en sadel med ordentlig glidmån är bättre ur alla synpunkter. Der borde gå att stoppa om sadeln. Vad tycker ni ? Någon som provat ?

Slutligen måste jag ta upp vindrutan. Har man ryggproblem måste en vindruta på en custom var optimalt. Men hur skall den se ut för att fungera väl och förhindra turbulens ? Rörlig överdel ? Kraftig bågform ?

Jag hade en Virago 1100 med stor vindruta och något framflyttade fotpinnar samt egen monterad motorbåge. Satt mycket bekvämt tyckte jag. Skön att köra och 1100:an är snygg och har krut. Men då det blev längre turer ville man i bland sträcka på benen m.m. Genom att de framflyttade pinnarna just var framflyttade kunde man inte stå upp, kom för nära styret. Alternativet var att stanna och gå en sväng.
Motorbågen som fungerade som "hållare" för extraljus fungerade bra till detta, men t.ex. på gokartbana skrapade bågen i asfalten i varje sväng. Hade jag haft kvar den cykeln hade motorbågen åkt av, men jag bytte cykel.
Till en landsvägshoj och upptäckte då att jag nu också blev av med en del vibrationer som jag inte tidigare tänkt på, det hör ju till den sortens hojar, Virago mfl. Det är ju typen av motor, antal cylindrar osv. som styr det.
Nu när jag har fyra cylindrar vibrerar det inte och jag sitter något lite framåtlutad med mycket lite svank på ryggen, idealisk ställning för mig som haft ryggproblem i en massa år. Nu svischar milen förbi utan något behov av att stanna för att röra på benen, över 800 mil sedan mars, det är lite mer än jag tänkt mig men det är ju så kul.:)

miklagard
2012-09-11, 17:08
Jag har också börjat snegla mot touring. De är ju byggda för att köras långt och bör därför ha en ryggkomfort som är optimal. Vad har du för hoj (wbr) ?

Vill inte satsa så mycket pengar innan jag vet säkert om jag gillar hojåkning. Börjar nu luta åt en touringhoj som är c:a 15 år gammal. Gillar Suzuki GSX 1100F , Honda CBR 1000 F, Yamaha FJ 1200 och Yamaha XJ900S Diversion. Jag gillar ju klös !;=) Vad tycker ni om dessa hojar ? Driftsäkerhet ? Väghållning ? Ekonomi ?

Vad rekommenderar ni ?

Håkan46
2012-09-11, 19:43
En bekant körde en Yamaha XJ 900 S Diversion i 10 år 6000 mil och var mycket nöjd med den. Jag provkörde den några ggr och upplevde de som mycket kursstabil och pålitlig. Det har dock sagts att det är en "lite av en gubbhoj".
Jag kan rekommendera att du läser ägarnas egna resentioner på:
http://www.bike.se/community/recensioner
//Håkan

miklagard
2012-09-14, 09:20
Tack Håkan, det var ett mycket bra råd ! ;=)