handdator

Visa fullständig version : Åka hoj triggar magkatarr



WmB
2012-08-28, 11:02
Har haft problem hela sommaren. Läkare säger magkatarr

Nu mådde jag helt bra i 4 dagar. Tänkte att jag var värd en sväng på min Dragstar 1100 igår (var typ 6 dagar sen)

Redan när jag kom hem kändes det lite ryggont.
När jag vaknade idag så var problemen förvisso lindriga, men finns där

Tror det kan hjälpa med njubälte, ryggstöd, ryggplatta med njurbälte??

Har provat många olika körställningar och börjar bli smått desperat!

Har ni tips, egna erfarenheter så berätta gärna. Om det är pinsamt ta gärna i PM


edit: Jag har en lånad Bandit 1200s som jag kan åka minst dubbelt så långt på innan jag får besvär

mirrisen
2012-08-28, 11:15
Jag har problem med magkatarr som hålls i schack med medicinering. När jag körde sporthoj var problemen värre, och då framförallt om jag ätit och sen körde (dvs låg framåtlutad med tryck på magen och sträckta armar...)
På senaste hojarna, av offroad-typ, har jag inte haft besvär (det är väldigt trevligt att faktiskt kunna äta när man är ute på hojturer! ;-)) och jag kopplar det till upprätt körställning med avslappnad armplacering. På en customhoj kan ju körställningen bli lite mer bakåtlutad och med lite mer ansträngd armställning?
Det är nog högst individuellt vad som funkar, men du kan ju fundera på vad som lindrar dina problem när du inte sitter på hojen - vilken kroppsställning, värme, dryck, vila, vad? Så kanske du får ledtrådar som kan "översättas" till körningen.

WmB
2012-08-28, 11:20
Jag tror det beror helt och hållet på körställning.
På banditen sitter man rakt och fint, utan att det är jobbigt alls'.

På custom så blir det lätt att ryggen tar en stor smäll när man lutar sig tillbaka

Börjar för övrigt få ganska hyggerlig koll på vad som ska ätas, hur ofta osv. Har tagit hela sommaren dock.

Kanske skulle offra 3000kr på ett ryggstöd åt mig på dragstaren

Jourtjänst
2012-08-28, 11:35
När jag körde scooter fick jag ont i ryggen på nolltid pga konstig sittställning, med min BMW F800ST kör jag massor av mil (67 senast i söndags, 15 till sedan dess) utan att känna av ryggen alls. Det enda är att jag behöver sträcka på benen efter 1,5 timmar och kan få en liten släng av träsmak efter 10 timmar på hojen. Så jag är helt säker - typ av hoj gör hela skillnaden.

Jourtjänst
2012-08-28, 11:37
Scootern var en Piaggio MP3, för övrigt.

WmB
2012-08-28, 11:51
Min scooter, har en kina 150cc kör man aldrig så långt på. Men jag kan föreställa mig om jag skulle prova

Det är ju jävligt synd bara. Detta är första hojen jag faktiskt köpt. Dessutom ska min fru övningsköra på denna . Har ju inte råd att köpa ytterligare en bara för detta.'

Fan rent ut sagt

Ankan1
2012-08-28, 11:53
Hmmm, är det så att du blir stressad och nervös av körningen när stress och kost ofta är orsaken till magkatarr.Beroende på att magvätska ibland rinner ut i tarmarna vid magkatarr så kan mycket väl en ordentlig sittställning på hojen leda till en bättre känsla.Hade nog börjat med att istället syna kosten samt vad som eventuellt kan orsaka eventuella stresskänslor där de två i en kombination förvärrar dina symptom.

Har själv haft en del problem med magen som för mycket luft i tarmarna som kan ge både lättare förstoppning med samtidig diarre och har fått ändra en del i min kost som tillsammans med viss medicin gjort livet bättre.Men för mig har mc åkningen varit ett bra botemedel.Har nog aldrig sketit så bra som efter att ha kört en runda med hojen.LOL ... :)

WmB
2012-08-28, 11:57
Jo, det är rätt Ankan. Viss stress blir det. Men jag är ju MYCKET mer stressad när jag lägger ner banditen än när jag puttrar på dragstar

Jag har, eftersom problem hela sommaren, stenkoll på kosten såklart. Har inte ätit varken något dumt eller druckit alkohol på säkert 5 veckor nu

Luft i tarmarna. det låter mer troligt. Har funderat på just det när jag åker. Blir mycket svullen mage, uppblåst osv samt en känsla av att vilja göra nr2 men inte kan

Diversion
2012-08-28, 22:35
Det där låter bekant, jag tror absolut att körställningen är en faktor i kombination med individuella faktorer förstås. På sportiga hojar stramar byxlinningen åt ordentligt och det kan nog påverka tarmarnas arbete om det får fortgå i timmar.

Nina
2012-08-29, 08:41
Jag kan inte köra en custom bl a, bäst mår kroppen på en upprätt körställning för mig. Fast jag tycker det påminner om min mans nervösa mage. Är han stressad kör magen ihop sig direkt.

Ankan1
2012-08-29, 10:07
Som sköterska och samtidig patient i min egen kropp med erfarenhet av denna oroliga mage mår man naturligtvis inget vidare bra.Magproblemen i sig orsakar ofta stress och funderingar övar vad som kan vara fel.Lösningar finns som tur är.

Själv hade jag som sagt en period stora problem med gaser/luft som samlades i tarmarna och genom detta bidrog till skiftande förstoppning eller diarre.Börja med att föra lista över vad du äter och dricker och vid vilka tidpunkter dessa måltider intas på dygnet.Här kan du sedan backa tillbaka om symptomen förvärras eller blir bättre för att kolla om kosten kan ha något samband med problemen.Ett tips är att kokt mat nästan uteslutande alltid bättre för en stressad mage än stekt mat.

Det finns ett flertal receptfria mediciner som kan göra underverk vid bla gaser i magen som t ex :

"Miniform" som är till för gasbesvär i mag och tarmkanalen.

"ProbiMage" och "Trevis" som gör att man normaliserar bakteriefloran i magen.

"Inolaxol" är ett till ögonen grusaktigt ämne (granulat/stenkulegummi) som brukar fungera mycket bra för de som tar medlet.Detta (granulat/stenkulegummi) sväller i vätska och får på så vis tarmarna att utvidgas för att lättare transportera bort problem som förstoppning samtidigt som det binder ihop exempelvis diarre.

Hälsokost i butik är INTE ALLTID BLUFF.En mycket bra neutral yoghurt är "Arla mejeriernas Cultura" som stabiliserar och tillför tre probiotiska kulturer.

Kolsyrat vatten är också en enkel och bra lösning som vätskeintag vid t ex måltidsintag när kolsyran hjälper en orolig mage att må lite bättre.

Ovanstående medel bör provas av den enskilde under ca en månads period innan man dömer ut preparaten där dom i de flesta fall har visat sig ge resultat en bra tid innan.

Om magproblemen är förvärrade och långvariga som ingen avföring alls med svår magont och i vissa fall blödningar bör naturligtvis läkare kontaktas.

Att ha ont i magen jämt och ständigt är som sagt var stressande i sig och ger en oroligare vardag men gör man ett försök att ta itu med problemen får man oftast också ett bättre liv.Ha det gott. :)

WmB
2012-08-29, 15:53
Tack Ankan för ditt engagemang

Jag ska ta till mig detta och fundera över vad man kan göra

Tyvärr jobbar jag 6-skift vilket kanske inte direkt hjälper till med mat-tider

WmB
2012-08-30, 20:38
Efter tips av min far så gjorde jag om sissy-väska till ryggstöd. Packade väskan full och försökte justera in den.

Tog en sväng på runt 7 mil. Herregud så avslappnande. Och vilken kontroll man fick på hojen när man kan spänna sig mot ryggstöd för parera

Jag har goda förhoppningar om detta. Återkommer i ämnet.

Hjälper detta på lång sikt så importerar jag ett ryggstöd, kostar runt 2700kr. 5500kr på lokala affären (då får man även ny förarsits)

WmB
2012-09-03, 11:39
Vad tror ni om att klämma dit detta ryggstöd??

Kommer det att passa ens?

http://www.ebay.com/itm/Yamaha-V-Star-1100-Custom-Driver-Backrest-/221117313599?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item337b9e723f&vxp=mtr#ht_3253wt_1397

Ove
2012-09-03, 13:24
Vad tror ni om att klämma dit detta ryggstöd??

Kommer det att passa ens?

http://www.ebay.com/itm/Yamaha-V-Star-1100-Custom-Driver-Backrest-/221117313599?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item337b9e723f&vxp=mtr#ht_3253wt_1397

:hmmmm2: Jag tycker nog att det skulle funka. Det ser ut att fungera ungefär lika som väskan du hade på till Motala.

Justerbarhet? Finns det en något högre modell?

WmB
2012-09-03, 13:53
Det är den enda modellen som passar rakt av och inte kostar nästan 3000kr så det blev ett bud

Fasen, fint väder idag. Kanske blir en tur

WmB
2012-09-05, 06:12
Jag vann budet. Nu ska den bara skickas också.

640kr inkl frakt blev det.

WmB
2012-09-20, 15:36
Nu är ryggstödet monterat

Eftersom det är en mycket billig modell så finns inga möjligheter till justering tyvär

Jag sitter väldigt rakt och fint, alldeles för rakt.
Ska montera bort ramen och öka på böjen som redan finns några centimeter så man får en avslappnad körställning

WmB
2012-09-20, 15:42
Jag hatar att jag inte fattar hur varken google drive, box.net eller dropbox fungerar....

En bild på hur det ser ut nu



Väskor osv är bortplockade. Bara skrot, ska köpa nya

http://dl.dropbox.com/u/7719964/20120920_131848.jpg