handdator

Visa fullständig version : Dags för ny grushoj!



Mats Liifv
2012-08-27, 10:55
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/185169_10151106612557964_325966941_n.jpg

En Yamaha XTZ 750 -92:a utrustad precis som jag vill ha den, för grusåkning! Ska hämtas på söndag, sen ska det bli lite åkande på grusvägarna både norr och söderut från Stockholm.

Var ett tag sedan jag hade någon grushoj, men denna kunde jag bara inte motså. När hustrun dessutom gav sitt bifall var det inget att tveka över...:)

Nina
2012-08-27, 10:56
Men... Du menade förut att du inte kunde åka på grus pga att om du ramlar så var det nåt med hälsan och därför inte kör på grus längre? Har du redan gift om dig?? Det var snabbt jobbat.

Mats Liifv
2012-08-27, 11:00
Jodå, bör absolut inte slå mig så att jag behöver gipsas!

Kommer att köra än försiktigare än tidigare. Nu kunde jag bara inte motstå att ge mig ut på det mindre vägnätet igen. Har kört några mil med Varaderon på grusvägar. Då har jag haft skjuts, men det har funkat kanon ändå. Då kom grussuget tillbaka med full kraft...;)

pentti01
2012-08-27, 11:18
Grattis till ny hoj, hoppas du blir nöjd med den !
En nyfiken fråga; hur funkar det att köra asfalt med crossdäck? Måste man vara extra uppmärksam/försiktig vid kurvtagning och inbromsning?
Var lite sugen förut på att montera crossdäck på min Rat bike men tvekade p.g.a ovanstående frågor,,

Nina
2012-08-27, 11:30
Fan vad jag saknar grusturerna. Sista som jag lever på än skedde i höstas på Husqvarnan och det var sååå gott för själen! =)

Mats Liifv
2012-08-27, 12:16
Grattis till ny hoj, hoppas du blir nöjd med den !
En nyfiken fråga; hur funkar det att köra asfalt med crossdäck? Måste man vara extra uppmärksam/försiktig vid kurvtagning och inbromsning?
Var lite sugen förut på att montera crossdäck på min Rat bike men tvekade p.g.a ovanstående frågor,,
Det funkar okay med dessa Mezeler Karoo på asfalt, än bättre tycker jag att Continental TKC 80 är. Ska du köra mest asfalt tycker jag att dom funkar bäst. Om det är mer grus som gäller så kanske Karoo är snäppet bättre. Ska köra hem hojen från Linköping på söndag, inget som jag tvekar på en enda sekund. Sen finns det ett däck som heter Heidenau som har lite olika modeller. Där har jag ingen egen erfarenhet, men dom ser ut att vara mer orienterade åt asfaltshållet, men ändå dugliga på grus. Googla och kolla läget.

Mats Liifv
2012-08-27, 12:18
Fan vad jag saknar grusturerna. Sista som jag lever på än skedde i höstas på Husqvarnan och det var sååå gott för själen! =)Vi får väl ta en sväng framöver och köra lite grusvägar i skönt tempo...det är verkligen välgörande för själen! :)

Nina
2012-08-27, 13:17
Vi får väl ta en sväng framöver och köra lite grusvägar i skönt tempo...det är verkligen välgörande för själen! :)

Ja, abstinensen är inte rolig. Husqvarnan hade ett allvarligt snack med mig i garaget. Den har lovat att inte orsaka skräp i varken tank eller bränslefilter eller låta mig stå vid vägkanten nån mil hemifrån. Och därpå tvinga mig att ringa efter skam-kärran (bil & släp för hemtransport). Säg till när det blir nån grustur bara, vore skoj med en tur.

Glömde: fin hoj du hittat!

Mats Liifv
2012-08-27, 13:48
Ja, abstinensen är inte rolig. Husqvarnan hade ett allvarligt snack med mig i garaget. Den har lovat att inte orsaka skräp i varken tank eller bränslefilter eller låta mig stå vid vägkanten nån mil hemifrån. Och därpå tvinga mig att ringa efter skam-kärran (bil & släp för hemtransport). Säg till när det blir nån grustur bara, vore skoj med en tur.

Glömde: fin hoj du hittat!Hör av mig när det blir dags. Hoppas din gamle krigare håller vad den lovat... ;)

Nina
2012-08-27, 13:59
Hör av mig när det blir dags. Hoppas din gamle krigare håller vad den lovat... ;)

Ha ha ja det kommer den. Den fick sig en omgång sist i garaget (rengöring av hela bränslesystemet inkl tank). :)

veteranmc
2012-08-27, 21:10
256:an är ju en riktig kul motorcykel. jag diggar den. riktigt kul att vara ute å gasa med den efter skogsvägarna å det är den nyaste i garaget. älsta är 2st monark albin från 1942

Molgan
2012-08-27, 21:59
Snygg hoj Mats! =)

DearHunter
2012-08-27, 22:06
Grattis till grussprättaren... Se upp för lågt hoppande rådjur bara ;)

Mats Liifv
2012-08-28, 10:13
Grattis till grussprättaren... Se upp för lågt hoppande rådjur bara ;)

Hoppas dom inte knuffar omkull den här hojen också. Den är en hel del tyngre än min gamla Yamaha. Trots sin till synes imponerande storlek känns hojen smidig. Ska bli kul att testa den på sitt rätta underlag!

Guzzi-Leif
2012-08-29, 23:45
Grattis!
Jag föll för samma frestelse för någon månad sedan och har mått som en prins ute mellan granar o tallar (givetvis på underlag som klassas som väg - man vill ju inte bryta mot terrängkörningslagen).

Mats Liifv
2012-08-30, 07:49
Grattis!
Jag föll för samma frestelse för någon månad sedan och har mått som en prins ute mellan granar o tallar (givetvis på underlag som klassas som väg - man vill ju inte bryta mot terrängkörningslagen).Vad blev det för grushoj för din del?