handdator

Visa fullständig version : Höstresa Norge.



Olle Å
2012-08-25, 10:50
Finns det något intresse för en resa i den norska fjällvärlden i all dess färgprakt???
Troligen början av Oktober.
Några krav på deltagarna är ju att vara medvetna om att grusvägar förekommer, dock bra sådana. Att gärna ha lite grovmönstrade däck typ Tourance eller Anakee. Ha god mcvana. Att vara förberedda på att det kan bli skitväder ibland. Både lite kallt och blött.
Vi kommer att bo i förbeställda hytter.
Turen kommer att gå ungefär så här:
Dag ett. Borgvik i Värmland-Trysil-Lom
Dag två. Lom- Lesja-Trollstigen- Geiranger-Lom.
Dag tre. Lom- Sognefjäll-Övre Årdal-Voss-
Dag fyra. Voss-Eidsfjord-(ev. Kjeåsen)-Geilo-Borgvik

Om du är intresserad, så maila mig direkt olle.borgvik@swipnet.se , så får du veta mera.

jtr
2012-08-28, 18:56
intresse finns men alt hänger på vädret.
jtr

Jourtjänst
2012-08-28, 20:10
Finns det något intresse för en resa i den norska fjällvärlden i all dess färgprakt???
Troligen början av Oktober.
Några krav på deltagarna är ju att vara medvetna om att grusvägar förekommer, dock bra sådana. Att gärna ha lite grovmönstrade däck typ Tourance eller Anakee. Ha god mcvana. Att vara förberedda på att det kan bli skitväder ibland. Både lite kallt och blött.
Vi kommer att bo i förbeställda hytter.
Turen kommer att gå ungefär så här:
Dag ett. Borgvik i Värmland-Trysil-Lom
Dag två. Lom- Lesja-Trollstigen- Geiranger-Lom.
Dag tre. Lom- Sognefjäll-Övre Årdal-Voss-
Dag fyra. Voss-Eidsfjord-(ev. Kjeåsen)-Geilo-Borgvik

Om du är intresserad, så maila mig direkt olle.borgvik@swipnet.se , så får du veta mera.

Vilken härlig resa! Jag har nytaget körkort (tre veckor sedan) och därmed förstås begränsad MC-vana och en hoj mest för asfalt så jag får nog avstå åtminstone detta år. Annars är detta precis den sorts mc-träffar och resor jag verkligen gillar och längtar efter!

Svein2
2012-08-29, 12:24
Skal dere besøke den Norske fjellheimen bør dere få med Friisveien mellom Atna og Ringebu. Når dere kjører om Trysil kan dere enten kjøre mot Drevsjø/Engerdal og ned mot Koppang og Atna eller ned til Elverum og kjøre østsida av Glomma nordover mot Koppang. Litt lenger, men mye finere MC-veier og dere slipper kjedelige E6. Fast dekke begge veier.
Blir dere sultne etter å ha kjørt Friisveien stopper dere på Måsåplassen rett nedenfor skoggrensa, 1 mil før Ringebu, der har de meget god mat.
God tur.

Guzzi-Leif
2012-08-29, 23:42
Vilken fin rutt du lagt upp! Har kört där tre sensomrar i sträck och mått så bra!
Hoppas många ansluter och att ni får de där härligt gnistrande höstdagarna!

Olle Å
2012-08-30, 20:37
Tack för vägtips. skall man uppleva det verkliga Norge med gammalt kulturlandskap och riktig vildmark, så får man ju åka en del på grusvägarna.
Exvis så kommer turen passera Trysil och vidare upp mot Åkreströmmen på grusvägar. Från Koppang går det en väg över högfjället mot Ringebu vid E 6. Första delen är också grus, Men grusvägarna brukar vara i väldigt bra skick, om inte regnandet har förstört dem förstås
Kommer nog själv lägga på ganska grova däck för säkerhets skull. Kör en Transalp.
Viktigaste utrustningen på en sån här tur är ju att kunna klä sig varmt och hålla sig torr.
Bra Goretex eller en regnoverall är ett måste, samt vattentäta handskar. Handtagsmuffar är faktiskt ett kanonfint komplement.
Troligt avresedatum blir Lördag den 6:e Oktober.
Intresseanmälningana till min mail senast 15/9. Vi bör var minst 4 st. som åker.
Grovt räknat kan man räkna med att mat, bensin, logi kostar ca 1000 / dag.:):):):)

engström67
2012-08-30, 21:07
Tack för vägtips. skall man uppleva det verkliga Norge med gammalt kulturlandskap och riktig vildmark, så får man ju åka en del på grusvägarna.
Exvis så kommer turen passera Trysil och vidare upp mot Åkreströmmen på grusvägar. Från Koppang går det en väg över högfjället mot Ringebu vid E 6. Första delen är också grus, Men grusvägarna brukar vara i väldigt bra skick, om inte regnandet har förstört dem förstås
Kommer nog själv lägga på ganska grova däck för säkerhets skull. Kör en Transalp.
Viktigaste utrustningen på en sån här tur är ju att kunna klä sig varmt och hålla sig torr.
Bra Goretex eller en regnoverall är ett måste, samt vattentäta handskar. Handtagsmuffar är faktiskt ett kanonfint komplement.
Troligt avresedatum blir Lördag den 4:e Oktober.
Intresseanmälningana till min mail senast 15/9. Vi bör var minst 4 st. som åker.
Grovt räknat kan man räkna med att mat, bensin, logi kostar ca 1000 / dag.:):):):)

ntressant kanske blir med:)

Olle Å
2012-08-30, 21:44
Det kommer ju att kunna gå att sammanträffas i Trysil vid macken ca kl 10.30:):):)

jtr
2012-08-31, 00:15
Är du säkert på att den 4. oktober är en lördag? Jag kan åka med på lördag men inte den 4. (dvs torsdag)

Olle Å
2012-08-31, 08:36
Är du säkert på att den 4. oktober är en lördag? Jag kan åka med på lördag men inte den 4. (dvs torsdag)

ursäkta. Misstag. Skall vara Lördag den 6:e Oktober.:rolleyes::rolleyes:

Olle Å
2012-08-31, 09:18
Det kommer ju att kunna gå att sammanträffas i Trysil vid macken ca kl 10.30:):):)

Orten heter egentligen Innbygda och fjället med skidorten, Trysilfjället.
Mötesplatsen är då vid macken som ligger vid rondellen där väg 572 möter väg 26.
Finns ett annat alternativ och det är att komma till Innbygda på fredag kväll och hyra en hytteplats till lördag morgon.
För de intresserade kommer vi att kunna utveckla detaljerna senare.:):):)

Håkan46
2012-08-31, 10:18
Intressant. Nu har jag just varit upp till Sunndalsöra (28/8 med bil) och bl.a. åkt Aursjövägen. Det blåste hårt, trodde nästan att bilen skulle blåsa av vägen.
Jag funderar vidare, ,skall byta drivpaket efter 4200 mil samt serva hojen först.
//Håkan

jtr
2012-09-02, 10:00
Hej alla MC kungar. Jag har kollat långtids-väderstatistik för område och har omvärderat mina planer att åka med. (ditt skall man åka juni, juli eller max augusti - enligt väderstatistik) Men det kanske går att hitta ngt kortare och mindre avanc. resa. (Kanske lite "grusbus" i Bergslagen eller Dalarna?) Tack Olle - gärna Norge men ngn. annan gång.
// Jarek

epa23
2012-09-02, 11:42
Går det att "lita" på långtids-väderstatistiken? Var hittade du den?

Tänkte själv göra en liknande resa 2 veckor tidigare, dock helst utan grusvägar..
Göteborg - Dalsland - Värmland - Dalarna - sedan in i Norge och köra söder ut...

/Peter

jtr
2012-09-02, 13:38
Jag har tittat på historik i områden "Trollstigen" http://www.yr.no/sted/Norge/M%C3%B8re_og_Romsdal/Rauma/Trollstigen/statistikk.html

Olle Å
2012-09-02, 18:46
Problemet med väderstatistiken verkar vara att du inte kan tro att det skall bli bättre eller sämre väder än förra året enligt statistik.
Väderprognosen har tyvärr verkat att bli mer och mer kortsiktig för att kunna hamna någorlunda rätt.
Hade lite problem med att hitta rätt väg undan utlovat snöfall när vi skulle till Lofoten i början på Juni. Hittade dock en rutt förbi ovädren och lyckades få en kanonfin resa fram och åter med bara några timmars regn på hela resan.
Man får alltså inte låsa sig vid en bestämd rutt utan får improvisera. det kan vara lite spänning i det också.
En sån här resa är nog inte till för de som bara vill ha allt på ett silverfat utan för de som är beredda på lite äventyrligt jäkelskap. Jag har gjort sån här resa förut och haft kanonfint väder, så visst är det en chansning. Men ser man att det verkligen är busväder på gång, så är det ju bara att ställa in det hela, om man inte kan hitta en alternativväg,för naturen rår man ju inte på. :):):)

TMax500
2012-09-02, 20:47
Titta inte för mycket på statistiken. Kolla yr.no dagarna innan istället. Jag har kört i Norge mitt i sommaren i +8 och snöblandat regn ena året och +23 och sol andra året.

Eller för att göra exemplet ännu tydligare: på morgonen hade vi +8 i Geilo, på kvällen satt vi iförda t-shirt i kvällssolen på en uteservering i Bergen, i +20.

Nu senast i juni 2012 hade vi +20 och växlande molnighet på vägen upp, dagen efter var det +7 och ihållande regn. Andra som åkt andra veckor talar om strålande sol.

Det kan även vara regn i ena dalen och sol i nästa.
Höga fjäll + närheten till Atlanten = rena väderlotteriet! ;)

..men allt det där kan väl Olle! :)

Hondamannen
2012-09-02, 21:02
Det är som T-max säger, vädret i Norge kan skifta markant! Allt ifrån +9 Celsius till 30 grader kan man uppleva på en och samma dag!

Olle Å
2012-09-02, 21:04
Titta inte för mycket på statistiken. Kolla yr.no dagarna innan istället. Jag har kört i Norge mitt i sommaren i +8 och snöblandat regn ena året och +23 och sol andra året.

Eller för att göra exemplet ännu tydligare: på morgonen hade vi +8 i Geilo, på kvällen satt vi iförda t-shirt i kvällssolen på en uteservering i Bergen, i +20.

Nu senast i juni 2012 hade vi +20 och växlande molnighet på vägen upp, dagen efter var det +7 och ihållande regn. Andra som åkt andra veckor talar om strålande sol.

Det kan även vara regn i ena dalen och sol i nästa.
Höga fjäll + närheten till Atlanten = rena väderlotteriet! ;)

..men allt det där kan väl Olle! :)

Kanske inte allt, men en hel del. Håller med TMax, så kan det vara. Eftersom Norge till stor del är delat av stora och långa kanske 15-20 mil långa dalgångar mellan höga fjäll, så kan det vara ett klimat i varje dalgång. En gång hade vi riktigt surt väder mellan Dombås och ner till Ålesund. En stund senare uppe vid Trollstigen strålande sol.:):):)

jtr
2012-09-02, 22:19
Vi får se närmare avresedatum. Jag vill gärna åka till Norge och är inte rädd för lite regn. Åkte i somras till Polen, Tjeckien, Slovakien och Österrike i 50% regn och det gick bra också. Och som Olle skriver " ser man att det verkligen är busväder på gång, så är det ju bara att ställa in det hela " Det finns säkert minst lika stor chans att det blir kanonväder. OK jag är med (om jag får)

Hamre
2012-09-02, 22:30
Sist jag var i Trondheim så var det +2 och snö när vi körde över Dovrefjäll, i början på Augusti!
Dan efter så va det 25+ på Trollstigen...

Olle Å
2012-09-03, 08:07
Sist jag var i Trondheim så var det +2 och snö när vi körde över Dovrefjäll, i början på Augusti!
Dan efter så va det 25+ på Trollstigen...

Det är ju precis det jag menar. Man kan inte sitta en månad före en resa och säga att förra året var det skitväder vid ett visst datum och mena att då är det likadant i år.
I Juni körde vi över Dovrefjäll i minusgrader och fick en kanonvecka upp mot Lofoten med några dagar med 20+.
Man måste vara beredd att improvisera sin färd om det visar sig att vädret slår om .:):):)