handdator

Visa fullständig version : ett litet bekymmer (lokalisera kabel)



Bael
2012-08-22, 19:58
jahapp nu är det så att jag har lite bekymer med en temp mätare jag inte kan lokalisera om den sista kabeln är ström eller inte och om den ska kopplas till 12 volt eller ej,

sitter 3 kablar i denna ordning grön(antar att det är signal) Svart(Jord) Brun (?ström?)

Bael
2012-08-22, 20:37
bör nog vara samma typ av inkopplingar på en bensin mätare.

janlef
2012-08-22, 21:30
Borde väl vara någon lampa för instrumentbelysningen. Mät vilken som är tolv volt så är nog den till lampan. Prova

Bael
2012-08-22, 21:42
sitter en lampa överst och det är blå och svart på den. blå ström till lampan och svarta är jue jord. men det är just den bruna kabeln jag är nyfiken på. för 2 st kan inte vara signal då det bör pasera någon for av ström till mätaren för att den ska kunna reagera.

Bael
2012-08-23, 17:43
kan man på något sätt mäta upp via ohm vilken kabel som är ström utan att sätta ström på den m.m

Bael
2012-08-26, 11:21
ingen annan som kan ha en ide.?

akems
2012-08-26, 17:32
Det brukar va så att det sitter ett motstånd inne i givaren som ändrar sig med temperaturen,kan mycket väl va så att den jordar med en enkel kabel till givaren som då visar olika värde beroende på temperaturen.Mät med en ohm mätare till till givaren och se om den ändrar sig räcker ju att doppa den i varmvatten för att se om den ändrar resistans.

Bael
2012-08-26, 22:31
Det brukar va så att det sitter ett motstånd inne i givaren som ändrar sig med temperaturen,kan mycket väl va så att den jordar med en enkel kabel till givaren som då visar olika värde beroende på temperaturen.Mät med en ohm mätare till till givaren och se om den ändrar sig räcker ju att doppa den i varmvatten för att se om den ändrar resistans.

grejjen är den att jag har ingen givare att koppla in på den men har mätt up kablarna ena visar mellan 69 - 80 den andra vosar 198.2 ohm och enligt det jag har lyckas att söka mig till på google så verkar kabeln som visar 198.2 vara plus. och gröna som visar 68 - 80 signal eller är det helt fel tänke sätt.
jag har även granskat hela kabel stammen som den mätaren går til och har sätt att samma bruna kabel som jag misstänker är en plus kabel går öven till 3 - 4 lampor och även till varvräknaren och där antar jag att det är en gråa som är signalen till rpm då det är grå svart brun så man börjar ha sina misstankar

janlef
2012-08-30, 22:52
grejjen är den att jag har ingen givare att koppla in på den men har mätt up kablarna ena visar mellan 69 - 80 den andra vosar 198.2 ohm och enligt det jag har lyckas att söka mig till på google så verkar kabeln som visar 198.2 vara plus. och gröna som visar 68 - 80 signal eller är det helt fel tänke sätt.
jag har även granskat hela kabel stammen som den mätaren går til och har sätt att samma bruna kabel som jag misstänker är en plus kabel går öven till 3 - 4 lampor och även till varvräknaren och där antar jag att det är en gråa som är signalen till rpm då det är grå svart brun så man börjar ha sina misstankar

Går det att komma åt kablarna på givaren? Om man om man lossar kabeln i den änden och kortsluter den mot jord sedan du anlutit den som du tror är signal kabeln i andra änden så borde mätaren visa fullt utslag.

Bael
2012-08-31, 01:23
Går det att komma åt kablarna på givaren? Om man om man lossar kabeln i den änden och kortsluter den mot jord sedan du anlutit den som du tror är signal kabeln i andra änden så borde mätaren visa fullt utslag.

förklara lite mer tack.
det du menar med givaren antar jag är mätaren?

janlef
2012-08-31, 16:03
förklara lite mer tack.
det du menar med givaren antar jag är mätaren?

Det sitter en tempgivare någonstans som tempmätaren är kopplad till.

Bael
2012-09-01, 12:07
Det sitter en tempgivare någonstans som tempmätaren är kopplad till.

roliga med det är att jag har ingen aning om vilka kablar som går till temp givaren då allt är mer eller mindre slaktad kabelväg då jag köpte hojjen