handdator

Visa fullständig version : Att bli omkörd



Hornet
2012-08-17, 21:27
Har blivit omkörd av mc åkare på min egen väghalva och blir lika förbannad varje gång det händer, har inte hänt ofta men händer ibland. Om någon känner sig träffad så tänk på att ge utrymme åt den du kör om,

pumpe3
2012-08-17, 22:04
Man får ju köra om i samma fil om det finns utrymme.
Själv tar jag ut om det finns utrymme dock så har jag uppmärksammat att sjukt många är usla på att ha koll bakåt (speciellt på mc).

Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

Olle Å
2012-08-18, 09:05
Har blivit omkörd av mc åkare på min egen väghalva och blir lika förbannad varje gång det händer, har inte hänt ofta men händer ibland. Om någon känner sig träffad så tänk på att ge utrymme åt den du kör om,

Det gäller även för en mcåkare att hålla koll i backspegeln. Kommer en annan mc i kapp och vill köra om, så håll till höger på körbanan och försök inte vara någon moraltant. Man får enligt lagen köra om , om man håller sig på samma körbana även om det kommer mötandde. Alltihop hänger bara på att kunna samarbeta.:):):)

pentti01
2012-08-18, 11:17
Det gäller även för en mcåkare att hålla koll i backspegeln. Kommer en annan mc i kapp och vill köra om, så håll till höger på körbanan och försök inte vara någon moraltant. Man får enligt lagen köra om , om man håller sig på samma körbana även om det kommer mötandde. Alltihop hänger bara på att kunna samarbeta.:):):)
Håller med Olle Å fullständigt. Jag håller gärna åt sidan för en mc i alla lägen :)

mirrisen
2012-08-18, 11:19
Det gäller även för en mcåkare att hålla koll i backspegeln. Kommer en annan mc i kapp och vill köra om, så håll till höger på körbanan och försök inte vara någon moraltant. Man får enligt lagen köra om , om man håller sig på samma körbana även om det kommer mötandde. Alltihop hänger bara på att kunna samarbeta.:):):)

Nej, jag går faktiskt inte åt sidan med nån sorts skyldighet och automatik bara för att en hoj kommer i kapp mig och vill om, lika lite som när en bil beter sig så! Jag avskyr när ett fordon kommer ikapp i hög fart och lägger sig två meter bakom mig och pressar/kräver att få fri lejd för omkörning! Hur var det med att visa hänsyn???

Kommer nån däremot ikapp, lägger sig på drägligt avstånd, visar med fordonsplacering att hen vill köra om (inget helljusblinkande, tack!) så försöker jag så snart det är möjligt och känns bra för mig att gå åt sidan och släppa förbi bakomvarande. Den som kommer i högre hastighet har väl inte mer företräde till vägen än den som kör lagligt? (och nu pratar vi inte om utryckningsfordon och motsvarande)

Olle Å
2012-08-18, 12:01
Nej, jag går faktiskt inte åt sidan med nån sorts skyldighet och automatik bara för att en hoj kommer i kapp mig och vill om, lika lite som när en bil beter sig så! Jag avskyr när ett fordon kommer ikapp i hög fart och lägger sig två meter bakom mig och pressar/kräver att få fri lejd för omkörning! Hur var det med att visa hänsyn???

Kommer nån däremot ikapp, lägger sig på drägligt avstånd, visar med fordonsplacering att hen vill köra om (inget helljusblinkande, tack!) så försöker jag så snart det är möjligt och känns bra för mig att gå åt sidan och släppa förbi bakomvarande. Den som kommer i högre hastighet har väl inte mer företräde till vägen än den som kör lagligt? (och nu pratar vi inte om utryckningsfordon och motsvarande)

Vet inte varför du skulle behöva känna att det är din skyldighet att gå åt sidan. DET ÄR JU BARA ATT GÖRA DET. Kan faktiskt finnas anledning att en annan hoj vill köra om. Ligg för tusan inte kvar vid mittlinjen bara för att visa att du betalar lika mycket i vägskatt.:):):)

Jan-Olov
2012-08-18, 22:34
När en bil kommer upp bakom och vill köra om så får dom faktist vänta. Jag har varit med om när bilisten blinkar för att jag skall körat sidan, speciellt när jag ämnar svänga av åt höger, jag litar inte på att det inte ligger en hoper grus på vägbanan där för vill jag sakta ner och hålla åt vänster.

Reject
2012-08-18, 23:07
Ska man inte också, enligt lag, underlätta för trafiken och för framkomligheten? Jag vet inte om man gör det när man envist hävdar "sin rätt".

Det är sällan en bra idé, speciellt inte mot bilar som ju bekant har ett ytterskal av metall...

Molgan
2012-08-19, 01:24
Det är så typiskt Svenskt att bli förbaskad och bitter när folk avviker från ens eget beteende. Hur svårt är det att släppa förbi nån som har bråttom? Är det nåt att bli lipfärdig för? Varför svider det så hårt i själen att nån vill om? Slappna av, sluta vara obstinat och gör dina mottrafikanter till medtrafikanter så blir livet lättare.

Jan-Olov
2012-08-19, 06:33
Det är så typiskt Svenskt att bli förbaskad och bitter när folk avviker från ens eget beteende. Hur svårt är det att släppa förbi nån som har bråttom? Är det nåt att bli lipfärdig för? Varför svider det så hårt i själen att nån vill om? Slappna av, sluta vara obstinat och gör dina mottrafikanter till medtrafikanter så blir livet lättare.

Vist har du rätt men inte till vilket pris som helst. Som jag skrev senast så menade jag speciellt när jag skall svänga av vägen vid en korsnig och då behöver jag mer av vägbanan för att undvika det eventuella grus som ligger i inner svängen, jag vill inte gå omkull för att bilisten vill tränga sig.

Olle Å
2012-08-19, 08:31
När en bil kommer upp bakom och vill köra om så får dom faktist vänta. Jag har varit med om när bilisten blinkar för att jag skall körat sidan, speciellt när jag ämnar svänga av åt höger, jag litar inte på att det inte ligger en hoper grus på vägbanan där för vill jag sakta ner och hålla åt vänster.

Om du saktar in ordentligt före en högersväng och håller åt sidan, så skall du förbaske mig kunna köra en hoj även om det är lite grus på asfalten. Annars tycker jag att du skall öva dig i att köra hoj.:D:D:D
Jag har ju sett äldre herrar köra HD på rullgrusvägar.:eek::eek::eek::):):)

mirrisen
2012-08-19, 08:53
Det är så typiskt Svenskt att bli förbaskad och bitter när folk avviker från ens eget beteende. Hur svårt är det att släppa förbi nån som har bråttom? Är det nåt att bli lipfärdig för? Varför svider det så hårt i själen att nån vill om? Slappna av, sluta vara obstinat och gör dina mottrafikanter till medtrafikanter så blir livet lättare.

Och när nu jag (och några fler) avviker från DITT beteende, genom att inte köra om på ditt sätt och inte kasta mig åt sidan så fort du vill om, så kanske inte DU ska lipa över det...?

Ankan1
2012-08-19, 09:46
Klart som korvspad att man ska flytta på sig om det finns utrymme och tillräcklig sikt för detta på vägsträckan när man ser att betydligt snabbare trafik närmar sig bakifrån.Om inte, varför ?.Rädda för alla de vilda djuren i vägrenen eller någon form av licens på att djävlas med andra trafikanter !?.

simonwellander
2012-08-19, 10:04
Förstår inte riktigt heller varför man inte skulle vilja göra det, om väglaget är fint så är det väl bara att åka in lite mot höger?

freddemannen
2012-08-19, 11:02
Slappna av, sluta vara obstinat och gör dina mottrafikanter till medtrafikanter så blir livet lättare.

Tänk om alla hade tänkt så här istället för att bli arga i trafiken!
Hade sparat mycket onödig ilska och korkade manövrar där folk håller på vad dom tror är sin rätt..

Molgan for president :D

freddemannen
2012-08-19, 11:07
När en bil kommer upp bakom och vill köra om så får dom faktist vänta. Jag har varit med om när bilisten blinkar för att jag skall körat sidan, speciellt när jag ämnar svänga av åt höger, jag litar inte på att det inte ligger en hoper grus på vägbanan där för vill jag sakta ner och hålla åt vänster.

Måste ju kännas bättre att göra högersvängen där det säkert ligger grus och gå mot den förväntade vurpan med en arg bilist 2 meter bakom sig..... :confused:

engström67
2012-08-19, 17:55
Är väl många som inte vet vad backspegel är.körde själv från sommarstugan utan för Mora idag,ca 12 mil folk ligger och knallar i 70-80 på 90 väg:confused::confused:HÅLL HASTIGHETEN ELLER KÖR AV VÄGEN BLIR SÅ IRRITERAD.Det är tur man kan klippa ett par tre bilar med ett litet knick med gasen:D

veteranmc
2012-08-19, 22:18
när man läser vad ni skriver så verkar det vara lätt att reta upp sig i trafiken. personligen försöker jag underlätta för dom som har mer bråttom än jag, kör jag mc eller bil så nog håller jag åt sidan om möjlighet finns å underlättar om nån vill köra om. å inte sitter jag å irriterar mig över sånna som inte håller farbegränsningarna utan kör för sakta eller på tok för fort. jag har inte så bråttom här i världen så jag måste hålla högsta upplåtna hastigheten ska jag nånstans far jag i god tid så man inte behöver jäkta

Molgan
2012-08-20, 01:04
Och när nu jag (och några fler) avviker från DITT beteende, genom att inte köra om på ditt sätt och inte kasta mig åt sidan så fort du vill om, så kanske inte DU ska lipa över det...?
Vet inte vad du menar med MITT beteende då jag är en väglus på en nerdrevad Tenere. Släpper glatt förbi folk som inte håller mitt tempo, så jag lipar inte. =)

Jan-Olov
2012-08-20, 06:30
Om du saktar in ordentligt före en högersväng och håller åt sidan, så skall du förbaske mig kunna köra en hoj även om det är lite grus på asfalten. Annars tycker jag att du skall öva dig i att köra hoj.:D:D:D
Jag har ju sett äldre herrar köra HD på rullgrusvägar.:eek::eek::eek::):):)

Jag gillar inte att bli trängd i en enkelfil av en långtradare därför behåller jag min plats i vänster körfält. Sedan får vi faktiskt axeptera att alla inte vill eller kan köra i den fart som anges på skyltarna, det är bara att vänta tills det ges möjlighet att köra om. Det är så många som nödvändigtvis måste köra om för att tvåhundra meter senare skall svänga av vägen.

engström67
2012-08-20, 07:00
Jag gillar inte att bli trängd i en enkelfil av en långtradare därför behåller jag min plats i vänster körfält. Sedan får vi faktiskt axeptera att alla inte vill eller kan köra i den fart som anges på skyltarna, det är bara att vänta tills det ges möjlighet att köra om. Det är så många som nödvändigtvis måste köra om för att tvåhundra meter senare skall svänga av vägen.

Inte vill eller kan köra i det som anges på skyltarna,vill man inte då ska man då inte störa andra,kan man inte ska man inte vara ute efter vägarna,var det värsta jag hört.:confused:.
Kör själv långtradare och gjort det i 26 år och skulle aldrig få för mig att tränga någon eller ligga i häcken och nosa,men jag vet att det finns idioter som gör det,blir själv vansinnig på det:mad:.Men att inte hålla hastigheten är ju riktigt illa.Ska jag ligga mil efter mil och köra i 70 när jag får åka 80,hallå visst är pressade tider i dag men behöver inte vara stress men att sitta och lulla för sakta då spricker ju allt så småningom.Är väl fel att diskutera detta här.Men tråden har ju spårat ur lite redan.Det här förstår ju ingen som inte jobbar i trafiken och ganska olönt att diskutera men väldigt frustrerande för oss som jobbar efter vägen.Därför är det underbart att köra hoj och bara kan njuta av att flyga förbi dönickar:)

Mavve65
2012-08-20, 08:48
Kan oxå irritera mig på andra mc åkare som dyker upp lite varstans på vägen-hur ska man kunna hålla åt höger när de dyker upp snett bakom på höger sida i en fart som är löljigt olaglig?
Det säkraste då är att hålla sig mitt i filen tills man vet vad de tänker ta vägen och SEDAN eventuellt flytta sig när det känns säkert.

Olle Å
2012-08-20, 10:47
Varför upplever man mc mera STÖRANDE NÄR MAN SJÄLV KÖR BIL??
När man själv kör mc, så bara det flyter på, men man retar sig på bilisterna.
Många bilister gör vansinniga omkörningar. Har en bekant som helt enkelt blev trängd mot en trottoarkant och vurpade. Oj, sa föraren . Jag trodde jag hade kommit förbi dig. Han var mera bekymrad över de repor han fick på sin bil.:mad::mad::mad:
Kallas detta för en paradox?:):):)

engström67
2012-08-20, 11:01
Varför upplever man mc mera STÖRANDE NÄR MAN SJÄLV KÖR BIL??
När man själv kör mc, så bara det flyter på, men man retar sig på bilisterna.
Många bilister gör vansinniga omkörningar. Har en bekant som helt enkelt blev trängd mot en trottoarkant och vurpade. Oj, sa föraren . Jag trodde jag hade kommit förbi dig. Han var mera bekymrad över de repor han fick på sin bil.:mad::mad::mad:
Kallas detta för en paradox?:):):)

Håller med dig,och det värsta jag vet är alla bilister som verkar tycka det är kul att jag oss motorcyklister,värst på våren tycker jag:mad::mad:Ha ha jag trodde att jag kommit förbi dig,jo det är rätt vanligt.Hur många bilister med släpvagn,husvagn som ska förbi och så fort dom är förbi med bilen då viker man in,sett det ofta.Synd om dom om man råkar klämma dom av vägen:)) (nu menar jag när jag kör tradare).Det är ju ofta därför man vill åka förbi alla blåbär,kör gärna i 90 med hoj på 90 väg bara jag får ligga först och slipper ligga i gummisnodden och åka:)

Kimmo
2012-08-20, 11:31
Inte vill eller kan köra i det som anges på skyltarna,vill man inte då ska man då inte störa andra,kan man inte ska man inte vara ute efter vägarna,var det värsta jag hört.:confused:.
Kör själv långtradare och gjort det i 26 år och skulle aldrig få för mig att tränga någon eller ligga i häcken och nosa,men jag vet att det finns idioter som gör det,blir själv vansinnig på det:mad:.Men att inte hålla hastigheten är ju riktigt illa.Ska jag ligga mil efter mil och köra i 70 när jag får åka 80,hallå visst är pressade tider i dag men behöver inte vara stress men att sitta och lulla för sakta då spricker ju allt så småningom.Är väl fel att diskutera detta här.Men tråden har ju spårat ur lite redan.Det här förstår ju ingen som inte jobbar i trafiken och ganska olönt att diskutera men väldigt frustrerande för oss som jobbar efter vägen.Därför är det underbart att köra hoj och bara kan njuta av att flyga förbi dönickar:)

Och hur irriterade tror du folk blir på lastbilar som kör i 80 på 90 väg! Eller husvagnar som endast får köra i 80! Vilket är det samma som du själv irriterar dig om.

namn
2012-08-20, 12:41
Och hur irriterade tror du folk blir på lastbilar som kör i 80 på 90 väg! Eller husvagnar som endast får köra i 80! Vilket är det samma som du själv irriterar dig om.

Vad du inte fattat är att även om lagen säger att tung lastbil ska var begränsad till 90 km/h så är det hos många upphandlare ett krav att fordonet ska vara spärrat på 80km/h av miljö- och trafiksäkerhets hänsyn.

Fordon som drar släp får heller inte köras fortare än 80km/h i Sverige, fråga vilken Länsman som helst....

av dessa två orsaker kör jag 80 på 90 vägar och kan inte göra något åt det även om jag skulle vilja köra fortare.:beer:

nfs
2012-08-20, 12:56
Hej

Förstår inte varför man skulle försvåra en omkörning släpp förbi snabbare trafik vid lämpligt ställe så slipper du folk som vill ta dig på rumpan. Jag har hellre idioter och stressat folk framför mig än bakom särskilt när jag sitter på cykeln.

Fredrik...

nfs
2012-08-20, 13:08
Har blivit omkörd av mc åkare på min egen väghalva och blir lika förbannad varje gång det händer, har inte hänt ofta men händer ibland. Om någon känner sig träffad så tänk på att ge utrymme åt den du kör om,

On Topic

Blev själv omkörd av 2st sporthojar som knappast hade lagliga pipor på för några veckor sedan. Utanför Statoil Hällingsjö skyltat 60kmt jag gjorde kanske 70 och höll på att göra ner mig när första cykeln körde förbi mellan mig och refugen, är man inte med på vad som händer så kan det gå riktigt illa.

Lagligt eller inte så borde det sunda förnuftet råda.

Fredrik...

Olle Å
2012-08-20, 15:29
Visst Fredrik. Om förnuftet alltid skulle råda, så behövdes det ju inga hastighetsbegränsningar.:)

nfs
2012-08-20, 15:39
Visst Fredrik. Om förnuftet alltid skulle råda, så behövdes det ju inga hastighetsbegränsningar.:)

Du har självklart helt rätt i det, Det går dock inte att sätta lag och regler på allt här i världen. :)

Fredrik...

engström67
2012-08-20, 20:32
Vad du inte fattat är att även om lagen säger att tung lastbil ska var begränsad till 90 km/h så är det hos många upphandlare ett krav att fordonet ska vara spärrat på 80km/h av miljö- och trafiksäkerhets hänsyn.

Fordon som drar släp får heller inte köras fortare än 80km/h i Sverige, fråga vilken Länsman som helst....

av dessa två orsaker kör jag 80 på 90 vägar och kan inte göra något åt det även om jag skulle vilja köra fortare.:beer:

:beer::beer::beer:

Kimmo
2012-08-21, 11:15
Vad du inte fattat är att även om lagen säger att tung lastbil ska var begränsad till 90 km/h så är det hos många upphandlare ett krav att fordonet ska vara spärrat på 80km/h av miljö- och trafiksäkerhets hänsyn.

Fordon som drar släp får heller inte köras fortare än 80km/h i Sverige, fråga vilken Länsman som helst....

av dessa två orsaker kör jag 80 på 90 vägar och kan inte göra något åt det även om jag skulle vilja köra fortare.:beer:

Självklart vet jag att det är lagen som styr hastigheten. Aggerar själv stoppkloss i trafiken lite då och då när vi är ute med husvagnen där oxå lagen styr hastigheten. MEN det innebär iaf att Vi är stoppklossar i trafiken och tycker att det är märkligt att man klagar på andra som inte håller den hastighet som gäller för den aktuella vägsträckan när vi själv gör samma sak.

Olle Å
2012-08-21, 12:33
Eftersom det är flera som är yrkeschaufförer här vill jag nog ge er eloge till er för ert tålamod i trafiken.
Nu finns det ju undantag även där exvis utlädska förare med manipulerade fartbegränsare, för hur kan de annars köra fortare än 100 km/h med släp långa sträckor.
I vilket fall som helst så är ju att visa hänsyn som är det viktigaste. Ligger man och agerar stoppkloss bara för att inte låta någon annan skall kunna köra fortare så gör man inte det. Om någon vill köra olagligt fort, så låt den personen göra det.:):):)

nfs
2012-08-21, 15:14
Ännu mer off topic.

Tänk även på att de flesta hastighetsmätare i bilar och motorcyklar är glädjemätare och kan visa ganska många km/h fel, I lastbilar skall dock mätarna vara kalibrerade, helt exakta är de dock oftast inte.

Så om du undrar hur en lastbil kan köra närmare 100 så kan det vara din hastighetsmätare som visar fel. Förare i den tunga trafiken bör känna till detta och inte stressa upp sig för att bilen framför kör lite för sakta. Det kan nämligen vara så att bilen framför kör enligt sin mätare som visar lite fel.

Förövrigt så tror jag att förare med många bokstäver på kortet och som faktiskt också kör ett flertal olika fordon tex lastbil/buss, bil och mc får ett unikt sett att se på trafiken och trafikanter och kan nyttja den erfarenheten för att köra säkert.

Ta det vackert och visa hänsyn :beer:

Fredrik...

Olle Å
2012-08-21, 17:03
Vet att hastighetsmätare ofta visar för mycket. den hastighet jag talar om är kollad mad GPS.
Enligt.GPS, så visar både min och frugans bil 4-5 km för mycket vid 100 km/h.
Även hojens mätare visar för mycket.
Men då kommer ju frågan, kan man lita på hastigheten i en GPS om den tas under en längre sträcka?.
SBP godtar i allafall GPS som hastighetsmätare.:):):)

nfs
2012-08-21, 17:25
Vad jag har förstått så skall man kunna lita på en GPS, lite märkligt dock att så dina fordon visar för mycket det brukar väll vara tvärtom?

Mina bilar och motorcykeln visar alla lägre hastighet än min Garmin GPS, mellan 6 och 9 km/h fel vid 100.

Olle Å
2012-08-21, 17:29
Vad jag har förstått så skall man kunna lita på en GPS, lite märkligt dock att så dina fordon visar för mycket det brukar väll vara tvärtom?

Mina bilar och motorcykeln visar alla lägre hastighet än min Garmin GPS, mellan 6 och 9 km/h fel vid 100.

Jag har en Garmin 550, som visar mindre än mina fordons hastighet.
DVS. kör jag ca 100 med hojen , så visar gps ca 95.

engström67
2012-08-21, 17:57
Eftersom det är flera som är yrkeschaufförer här vill jag nog ge er eloge till er för ert tålamod i trafiken.
Nu finns det ju undantag även där exvis utlädska förare med manipulerade fartbegränsare, för hur kan de annars köra fortare än 100 km/h med släp långa sträckor.
I vilket fall som helst så är ju att visa hänsyn som är det viktigaste. Ligger man och agerar stoppkloss bara för att inte låta någon annan skall kunna köra fortare så gör man inte det. Om någon vill köra olagligt fort, så låt den personen göra det.:):):)

Tack:)Det var länge sedan jag såg någon tradare som gick fortare än 100.Men det skjuter på bra när det lutar med så många rullar på.

Jourtjänst
2012-08-21, 20:30
Vad jag har förstått så skall man kunna lita på en GPS, lite märkligt dock att så dina fordon visar för mycket det brukar väll vara tvärtom?

Mina bilar och motorcykeln visar alla lägre hastighet än min Garmin GPS, mellan 6 och 9 km/h fel vid 100.

I så fall har du problem med dina fordon. De flesta jag kört visar mer fart på mätaren än på gps. Det betyder att de går något långsammare än den fart mätarna visar. Vilket är helt ok. Att de visar mindre fart än fordonet gör i verkligheten = reparation bums!

Jourtjänst
2012-08-21, 20:32
Jag har en Garmin 550, som visar mindre än mina fordons hastighet.
DVS. kör jag ca 100 med hojen , så visar gps ca 95.

Detta är helt normalt och så funkar alla mina fordon.

nfs
2012-08-21, 21:39
I så fall har du problem med dina fordon. De flesta jag kört visar mer fart på mätaren än på gps. Det betyder att de går något långsammare än den fart mätarna visar. Vilket är helt ok. Att de visar mindre fart än fordonet gör i verkligheten = reparation bums!

Du har självklart rätt, jag hade lite otur när jag skrev eller kanske en tankevurpa. :)
Mer fart på mätaren kontra GPS skall det va.