handdator

Visa fullständig version : Däckslitage fråga !



Foosi
2012-08-16, 19:29
hoj hoj.
köpte en hoj fast jag såg att framdäcket var skitskumt slitet. han hade 5 bar nästan i lufttryck dessutom.. men efter lite prut och koll om att det mesta annat lager, styrlager etc så tänkte jag att däcket är väl skit i vilket fall. inget att tjata om mer.
men jag gick och funderade om jag skulle ändå försöka balansera däcket och kanske köra slut på det iaf ?
alltså jo, däcket är alltså slitet på sidorna, och som en rygg skjuter ut i mitten. faktiskt första gången jag ser ett sånt konstigt slitet däck. att ägaren hade just när jag kollade iaf nästan 5 bar i däcket säger inget egentligen. det slitaget tyder väl på att man kört med alldeles för lågt tryck tidigare alterantivt väldig obalans någonstans eller vad har ni för erfarenheter ? tror ni det överhuvudtaget är lönt lägga ner tid och pengar på att balansera däcket, för visst rullar det lite konstigt i vissa hastigheter känns det som, fast bättre än det ser ut :eek: man skulle kunna tro av att se på det att det aldrig skulle gått köra ens på skiten men det går inte så illa alltså .. nu går det inte i 200 precis på Wildstaren, bara 180 :rolleyes: neh.. det vart misstag det... men har ni tips på om vad annars kan orsaka så konstigt slitage ?
tack på fh
/Mange
:beer:

Ankan1
2012-08-16, 19:49
Ett alltför lågt lufttryck som vederbörande av någon anledning sedan bytt ut mot ett rent för högt tryck.Med 5 kg tryck så försökte kanske tidigare ägare bygga om hojen till luftballong.

Foosi
2012-08-16, 20:06
Ett alltför lågt lufttryck som vederbörande av någon anledning sedan bytt ut mot ett rent för högt tryck.Med 5 kg tryck så försökte kanske tidigare ägare bygga om hojen till luftballong.


tack för svaret ankan.. förresten känner igen dig från sh :shakehands:
då bekräftar du mina misstankar om att han kört länge med alldeles för lågt tryck. sedan när märkt detta pyst i utav helv istället... det som var lite kul när jag påtalade detta är att ägaren och hans polare såg ut som två frågetecken och som om dah.. ser inte det normalt ut menar du :sleep: och gick runt och kände på andra hojars framdäck... :o

Mats Liifv
2012-08-16, 21:13
Man kan fundera över hur andra delar av hojen skötts?

"Va, olja ska man byta den?" :rolleyes:

namn
2012-08-16, 21:30
om du ens är orolig så byt.
enligt vad jag kan se så ska en xv 1600 ha 130/90-16 och då starar prislappen hos däckonline på 582 kr inkl frakt. men om vi siktar på ett märkesdäck (dunlpo/metzeler/conti) så landar det på ca 900kr.. och trots allt så är det DITT förtroende för däcket som kommer vara det som avgör dina beslut.
Att lägga om är inte dyrt, bor du nära Gbg så kan jag hjälpa dig...

rekomenderat tryck 2.5 fram 2.9 bak enl hojdäck.se
http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=6

Foosi
2012-08-16, 21:41
om du ens är orolig så byt.
enligt vad jag kan se så ska en xv 1600 ha 130/90-16 och då starar prislappen hos däckonline på 582 kr inkl frakt. men om vi siktar på ett märkesdäck (dunlpo/metzeler/conti) så landar det på ca 900kr.. och trots allt så är det DITT förtroende för däcket som kommer vara det som avgör dina beslut.
Att lägga om är inte dyrt, bor du nära Gbg så kan jag hjälpa dig...

man tackar för erbj om hjälp :beer:
jag bor dock en bit inåt landet från gbg men det blir nog ett nytt däck i vilket fall.
antar att ett sånt "Full Bore" håller ett tag och så på en sån hoj, och det var ju väldigt billigt dessutom. meningen är ju att man skall lugna sig lite på den här släden... har ju en Aprilia falco för busåkning. än så länge iaf ;) får se vad det blir sen. man är ingen tonåring längre. det märkte jag efter semesterresan på prillan... hmm

även däck365 har ganska bra pris på Michelin Commander däck till denna. 967:- +frak.

Foosi
2012-08-16, 22:07
Man kan fundera över hur andra delar av hojen skötts?

"Va, olja ska man byta den?" :rolleyes:

precis.. det var därför jag stod på mig och prutade lite mer, då jag märkte att det fanns vissa ??? .....eller så... gammal olja, tändstift etc .. allt det bytt nu men det ryker sot och skit som jag får köra ut nu ...speciellt stiften till bakre cylindern såg inte roliga ut :eek: tankade tom lite etanol innan för att rengöra förgasaren och hela vägen ut... eller försöka iaf...inte hundra hur mycket etanol eller annat sånt insprutningsrengöring gör egentligen men verkar som det blir renare för varje tur.. för ett tag började jag bli lite orolig för annan sorts rök.. och om jag blivit blå__st :bawling: men det är nog skiten i bakre cylindern som kommer lite i taget :confused:

tja.. smaken är som ... eller hur. men jag var lite sugen på nåt lite speciellt... och det vart det :o) sitter helt ok gör den gamle nu iaf. :D

http://flic.kr/p/cT2AZN

Foosi
2012-08-16, 22:11
http://flic.kr/p/cT2AZN

fick inte in bilden i inl ovan så klistrar en länk istället. något ombyggd Wildstar ( av Mothers MC i Gbg 07)

verkar annars ett trevligt forum det här ju. hoppas man kan bidra med nåt iaf framåt

namn
2012-08-16, 23:07
Har verkligen ingen sagt Välkommen? blir jag först ?:D

Även om det inte är min "typ" av hoj så gillar jag den...ingen tjejhoj direkt!!!
gå igenom den med en ordentlig service och är du osäker på ett däck eller två så är det inget att tveka på . byt. kolla när dom är tillverkade och du kommer säkert att att hålla med mig...

VÄLKOMMEN

:beer:

Foosi
2012-08-17, 06:49
Har verkligen ingen sagt Välkommen? blir jag först ?:D

Även om det inte är min "typ" av hoj så gillar jag den...ingen tjejhoj direkt!!!
gå igenom den med en ordentlig service och är du osäker på ett däck eller två så är det inget att tveka på . byt. kolla när dom är tillverkade och du kommer säkert att att hålla med mig...

VÄLKOMMEN

:beer:

man tackar :hello:

har gjort första hjälpen service iaf, olja filter & stift. hojen går riktigt fint.
beställde nytt däck fram. så snart vågar man sig ut på lite längre turer iaf.
får ju nyttja sensommarvärmen som dök upp som ett tröst
ha det gött :beer:

i helgen skall det liras lite på "Musträffen" :rock:

TMax500
2012-08-17, 08:29
Är det kanske så att förra ägaren slängt på ett beggat däck som tidigare gått på bana? I så fall är ju slitaget logiskt, slut på sidorna och mycket mönster kvar i mitten. Lägg upp ett foto på däcket så får du nog svar från någon banåkare.

5 bar däremot, finns väl ingen förklaring till... Jo, kanske en!

Jag har noterat flera gånger att däcktrycksmätarna på mackarna är av mycket skiftande kvalitet. Rena skiten i vissa fall. En mätare jag provade tidigare i somras visare helt åt pipsvängen fel. Jag hade 2,5 bar på mack nr ett. På mack nr två, ett par dagar senare hade jag (enligt mätaren) 1,5 bar!

Förvånad lade jag i 1 bar till. men kände på mig att något inte stämde. Cykeln var väl stötig. Så jag kollade på mack nummer tre och fick siffran 3,4 bar!

Tre helt olika noteringar på tre mackar. Att det finns små skillnader är ju rätt vanligt (0,1-0,2 upp eller ner). Men att det skiljer ett bar eller mer är inte ok... Tycker mig ha noterat att det blir vanligare än förr att det är mätare av skräpkvalitet på mackarna. De gamla stora tunga öken verkade ha bättre precision.

OT: Tycker mig ha sett bild på din "dödskallemoppe":D tidigare - på sporthoj.com? Eller finns det kanske fler sådana?

Mats Liifv
2012-08-17, 08:50
Jag har noterat flera gånger att däcktrycksmätarna på mackarna är av mycket skiftande kvalitet. Rena skiten i vissa fall. En mätare jag provade tidigare i somras visare helt åt pipsvängen fel. Jag hade 2,5 bar på mack nr ett. På mack nr två, ett par dagar senare hade jag (enligt mätaren) 1,5 bar!

Förvånad lade jag i 1 bar till. men kände på mig att något inte stämde. Cykeln var väl stötig. Så jag kollade på mack nummer tre och fick siffran 3,4 bar!

Tre helt olika noteringar på tre mackar. Att det finns små skillnader är ju rätt vanligt (0,1-0,2 upp eller ner). Men att det skiljer ett bar eller mer är inte ok... Tycker mig ha noterat att det blir vanligare än förr att det är mätare av skräpkvalitet på mackarna. de gamla stora tunga öken verkade ha bättre precision.
Två mackar verkar ju i alla fall visa lika. Den första och den sista kan ju stämma. Hade du i verkligheten runt 2,5 och fyllde på med ett så verkar det rimligt. Brukar kolla med min egen mätare och jämföra med de elektroniska vi har i Stockholm. Har stämt bra för min del. Får du ett konstigt värde så kolla igen, kanske på en annan mack eller med egen mätare.

LowTech
2012-08-17, 10:04
Jag har noterat flera gånger att däcktrycksmätarna på mackarna är av mycket skiftande kvalitet. Rena skiten i vissa fall.

Amen på det!
+1
Word!
etc etc...

Har hemma en sån där lågprispryl med mätare för att fylla däck. Den visar nog mest yttertempen tror jag..Eller nåt sånt.:confused:
Felprocenten brukar räknas på fullt utslag, med maxvärdet på skalan 12bar och man fyller 2-2.5 bar så blir ju mätfelet i det området enormt!
5% fel blir ju +- 0.6 bar..

Ska försöka skaffa en manometer för max 4 bar.

Foosi
2012-08-17, 16:10
finns en sån där digital mätar som jag tänkte vore bra ha under kutsen och kolla lite hur pass det stämmer så man vet vilken mack/mätare är nära sanningen... dvs om nu den digitala Biltema saken är korrekt ;)
men det vart fan att få den lille djäveln på ventilen... man blir vansinnig

Jan-Olov
2012-08-18, 08:23
finns en sån där digital mätar som jag tänkte vore bra ha under kutsen och kolla lite hur pass det stämmer så man vet vilken mack/mätare är nära sanningen... dvs om nu den digitala Biltema saken är korrekt ;)
men det vart fan att få den lille djäveln på ventilen... man blir vansinnig

Kolla. http://www.touringbutiken.se/product_info.php?cPath=107_137_171_176&products_id=20149

Olle Å
2012-08-18, 08:57
Kolla. http://www.touringbutiken.se/product_info.php?cPath=107_137_171_176&products_id=20149

Den är väldigt praktisk, men om du sätter den på ett framhjul till en sporthoj och låter den vara där permanent, så måste du balansera om hjulet.:):):)

pentti01
2012-08-18, 11:21
Den är väldigt praktisk, men om du sätter den på ett framhjul till en sporthoj och låter den vara där permanent, så måste du balansera om hjulet.:):):)

Precis vad jag tänkte; hur mycket väger den,,? Men helt klart en bra grej!

Foosi
2012-08-18, 16:16
jo, den är ju bra. har faktiskt fram på en sådan på Wildstjärnan. skall absolut skaffa en där bak där det verkligen behövs.. med 190 brädd och satans massa ekrar i vägen överallt.