handdator

Visa fullständig version : Miltal i annonser



Hondamannen
2012-08-15, 15:36
Hej,

Jag blir ofta förvånad när jag läser annonser.

Jag kollade nyss på några moto guzzi blocket som är från 2006-2007 med några hundra mil på mätaren. jmf det med min hoj som är från 2008 och har gått drygt 5000 mil. Jag får inte det hela att gå ihop. Ngn som vet varför relativt nya hojar har så få mil på mätaren?

Mvh

Hondamannen

Ove
2012-08-15, 16:13
Hej,

Jag blir ofta förvånad när jag läser annonser.

Jag kollade nyss på några moto guzzi blocket som är från 2006-2007 med några hundra mil på mätaren. jmf det med min hoj som är från 2008 och har gått drygt 5000 mil. Jag får inte det hela att gå ihop. Ngn som vet varför relativt nya hojar har så få mil på mätaren?

Mvh

Hondamannen

Det är väl så att en del bara har en MC och är nöjda med det. Sen är det dom som har och även kör MC. ;)

Hondamannen
2012-08-15, 16:22
Jag menar är det slöseri med pengar att köpa en hoj för en massa pengar och sen inte använda den så mkt?

Ove
2012-08-15, 16:28
Jag menar är det slöseri med pengar att köpa en hoj för en massa pengar och sen inte använda den så mkt?

Instämmer. Men en del har gott om den varan och det är ju bra för oss som vill ha en ny begagnad. ;)

Hondamannen
2012-08-15, 16:36
Instämmer Ove :-)

lasrberglund
2012-08-15, 16:44
Många är ju så att man måste ha det grannen har och ännu bättre. Sen om man använder sakerna är sekundärt.

Det är ju bra för oss som har hoj-bytar-sjukan. Fina hojar med få mil till billig peng.

Foosi
2012-08-15, 16:48
jo, det är det där med milen.....
man får väl räkna med att inte få något alls för sina hojar när det blir dags då jag tillhör dom som faktiskt kör och inte bara förvarar. Min Aprilia 01:a gått 6000 precis och den nyinförskaffade Wildstar 99:a som gått 5800. Det blir väl bara att köpa och inte sälja alls.... hädanefter ;o)

Ni vet väl att någonstans mellan 8-10 000 mil så skär nästan alla mc motorer och det är oavsätt märke eller skötsel.
de bara gör det.

ps: inte att tala om, om man nu använt olja av ej "känt från reklam" märke typ Pisstrol eller vad det nu heter... då är det avsevärt kortare livslängd vi pratar om.

Hondamannen
2012-08-15, 17:01
Det där att de skär mellan 8-10000 mil det köper jag inte. Jag känner folk som har kört mellan 10-20 000 mil med sina hojar och det tuffar på fortfarande. Dagens japsmotorer håller närmare 20000 mil om sköter om dem och kör vettigt.

Bighoj
2012-08-15, 17:07
jo, det är det där med milen.....
man får väl räkna med att inte få något alls för sina hojar när det blir dags då jag tillhör dom som faktiskt kör och inte bara förvarar. Min Aprilia 01:a gått 6000 precis och den nyinförskaffade Wildstar 99:a som gått 5800. Det blir väl bara att köpa och inte sälja alls.... hädanefter ;o)

Ni vet väl att någonstans mellan 8-10 000 mil så skär nästan alla mc motorer och det är oavsätt märke eller skötsel.
de bara gör det.

ps: inte att tala om, om man nu använt olja av ej "känt från reklam" märke typ Pisstrol eller vad det nu heter... då är det avsevärt kortare livslängd vi pratar om.

Har ALDRIG hört talas om någon goldwing som skurit vid 10 000 mil,inte ens vid 30 000 mil.Men det är klart att,kör man på spillolja och pressar motorn till max så kan grejerna heller inte hålla.

Mavve65
2012-08-15, 17:11
Tror många är återfallare och livskrisare som efter en säsong tröttnar för det var inte så kul som de minns/hade tänkt sig. Då köper de sportbil eller husbil istället.

Nina
2012-08-15, 18:23
Tror många är återfallare och livskrisare som efter en säsong tröttnar för det var inte så kul som de minns/hade tänkt sig. Då köper de sportbil eller husbil istället.

Eller så upptäcker de att kroppen blivit gammal och inte orkar eller kan sitta på en hoj några längre sträckor som de kanske kunde förr om åren. Eller så noteras det att de inte satt bra och byter in till en annan modell. För somliga kan det ske byten i det oändliga innan de hittar ”sin” modell av hojkörning och typ av mc för ändamålet. :)

engström67
2012-08-15, 18:33
Sedan kan det ju komma en ny modell som man hellre vill ha som är bättre:):)

Nina
2012-08-15, 18:42
Sedan kan det ju komma en ny modell som man hellre vill ha som är bättre:):)

Japp, det finns många, många anledningar till varför en rätt ny hoj byts in. Jag bytte ju in en Toyota Yaris efter precis inkörda 201 mil. Den som ville köpa den ringde upp mig och frågade mig varför jag bytte in den. Jag sa som det var att det var inte min stil, jag gillade inte bilen. Till råga på allt blev den blå, jag ville ha en röd. Så nej, det är inget fel alls på bilen, svarade jag.

Om man vill veta, ring upp förre ägaren och fråga varför de bytt in en relativt ny hoj. :)

Reject
2012-08-15, 19:19
För köparen är det ju bara till att tacka och ta emot; när jag köpte min Kawa '03:a förra månaden stod mätaren på 650mil, och det är ändå en 9 år gammal hoj, liksom...

Ove
2012-08-15, 19:50
jo, det är det där med milen.....
man får väl räkna med att inte få något alls för sina hojar när det blir dags då jag tillhör dom som faktiskt kör och inte bara förvarar. Min Aprilia 01:a gått 6000 precis och den nyinförskaffade Wildstar 99:a som gått 5800. Det blir väl bara att köpa och inte sälja alls.... hädanefter ;o)

Ni vet väl att någonstans mellan 8-10 000 mil så skär nästan alla mc motorer och det är oavsätt märke eller skötsel.
de bara gör det.

ps: inte att tala om, om man nu använt olja av ej "känt från reklam" märke typ Pisstrol eller vad det nu heter... då är det avsevärt kortare livslängd vi pratar om.

:rolleyes: Visst är det så, åtminstone om man lyssnar på snacket - över 5000 mil inget värd. inte nog att motorn pajar, hjulen ramlar av, styret kroknar och skit i förgasarhalsen så den hostar. :rolleyes:

Äschdå! Men det gör det billigare för oss som inte bangar för att hojen har lite egen erfarenhet och kan se förbi lite sliten lack och lite repor. :)

Mats Liifv
2012-08-16, 09:26
Mina tre mesta långmilare var vid försäljning: Honda CB750 -81 med 10.000 mil på mätaren, en BMW R80RT -83 med 11.000 mil. Sist, men inte minst en BMW R1100GS -97med 12.000 mil. R80:an var i behov av en ny kamkedja. För övrigt inga mekaniska problem eller hög oljeförbrukning hos någon av hojarna!

LowTech
2012-08-16, 11:46
Tror många är återfallare och livskrisare som efter en säsong tröttnar för det var inte så kul som de minns/hade tänkt sig. Då köper de sportbil eller husbil istället.
För den som har goott om slantar så står sig en H-D bra i garaget. Just det står.. Köra är inte nödvändigt..
I området där jag bodde förut kan jag nog tänka mig att det finns inemot ett halvdussin glidare som aldrig eller nästan aldrig används..
Närmaste grannen brukade vara ut på tur EN gång per år. Tror dock att han ett år var ute TVÅggr, en gång ensam och en gång med tanten, självklart iklädda dyra moderiktiga läderplagg..
Är man välbeställd och vill visa det så är nog detta ett sätt..
Är detta hojåkare? Inte alls..:thumpdown:
Dom är inte ens värda att ens sitta på en H-D. :thumpdown:

Ankan1
2012-08-16, 12:34
Som tidigare sagts, det finns två sorters mc ägare.De som kör i ur och skur och de som enbart putsar och visar grannen på villafesten att dom minsann har en riktigt cool mc i garaget.Båda kategorierna finns i alla åldrar och har uppenbart helt olika ideer om hur en mc ska användas.LOL ... :)

Titta bara en morgon eller kväll när du t ex pendlar till och från arbetet.Bor själv i ett folktätt område och möter knappt en handfull mc åkare på mina pendlingsresor så var är då resten.Jo, hemma i garaget och ägaren i en av bilarna.Finns ju fler linjebussar än mc åkare på dessa resor och dom är hopplösa med sin turbulens.

namn
2012-08-16, 13:24
Eftersom ingen vill nämna det så "offrar" jag mig.

Ytterligare en kategori "lågmilare" är dom som kört med mätaren urkopplad, dvs dom har gått längre än vad som står på mätaren och i annonsen.
Jag tror/förutsätter det om alla begagnade fordon, bilar/mc/snöskotrar... ja alla, om jag inte själv känner dess historia riktigt väl eller om den är väldigt väl dokumenterad... (behöver inte vara en servicebok).
Sedan måste ju naturligtvis skicket stämma mot milen.

/Stefan

Hondamannen
2012-08-16, 13:40
Stefan, det stämmer jag har några i min omgivning som jag misstänker har fifflat med mätaren men frågan är hur vanligt där. Vissa offroadägare tar bort hastighetsmätaren helt och hållet för att de är dyra att reparera om man vurpar. Allt detta enligt min lokala handlare. Mätaren kostar tydligen 10000 kr.

Hondamannen
2012-08-16, 13:41
Går det överhuvudtaget att koppla bort mätaren på nya hojar?

namn
2012-08-16, 14:35
Skiter björnen i skogen ? har påven en lustig mössa? har spanjorer mustasch?

Ja...

Min egen är ett sådant ex... har det visat sig, jag antog det när jag köpte den och fick ännu en gång rätt...
inte mycket men ändå...det har visat sig att personer som tittat på den när den stod till försäljning noterat en icke fungerande hastighetsmätare men enligt den tidigare ägaren så stämmer miltalen bra, så det är någon som på firman lånat den och kört privat på något sätt och inte viljat visa miltalen, men i övrigt är allt rätt, det var ex orginaldäcken på när jag tog över den och skicket på dessa stämde väl mot miltalet. osv.

engström67
2012-08-16, 15:39
Som tidigare sagts, det finns två sorters mc ägare.De som kör i ur och skur och de som enbart putsar och visar grannen på villafesten att dom minsann har en riktigt cool mc i garaget.Båda kategorierna finns i alla åldrar och har uppenbart helt olika ideer om hur en mc ska användas.LOL ... :)

Titta bara en morgon eller kväll när du t ex pendlar till och från arbetet.Bor själv i ett folktätt område och möter knappt en handfull mc åkare på mina pendlingsresor så var är då resten.Jo, hemma i garaget och ägaren i en av bilarna.Finns ju fler linjebussar än mc åkare på dessa resor och dom är hopplösa med sin turbulens.

Håller med dig det finns olika slags åkare,tur är väl det:)Kör själv ca 1500-2000mil per säsong och putsar hur mycket som helst.Skulle aldrig komma på tanken att ta hojen till jobbet:confused: varför då är för mig ett nöjes redskap,inte för att det skulle vara krångligt med kläder och sådant på morgonen,för dom struntar jag ju i ,precis som alla andra som åker moped till jobbet??skillnad nää 50 vägar.Nä till jobbet åker jag bil.

Foosi
2012-08-16, 19:19
man får väl anta att där milantalet gör mycket på priset finns det säkert de som kopplar bort mätaren.

namn
2012-08-16, 21:14
man får väl anta att där milantalet gör mycket på priset finns det säkert de som kopplar bort mätaren.

Jag vet inte hur man ska värdera milen.... jag köpte en lågmilad hoj (även om den felar något 10 el. 100tal mil)men jag använder ju hojen till skillnad från föregående ägare. jag servar mer än boken kräver men tvätta och polera är jag mer tveksam till... hade beställt en ny Bmw 1200gs/a och av andra orsaker så sket sig den affären... men min hoj hade dom inga synpunkter på.. den såg ut som den ska, så även om den hade gått 950km från bostaden(när den tvättades senast) så var den okej. men inbytes bilen som hade färdas samma sträcka var för skitig för att man skulle kunna bedömma skicket och därför gissade man sig till ett antal prisnedsättande fel, (vissa var ren lögn).

Guzzi-Leif
2012-08-18, 00:53
Har för mig att medel-knutten kör 300-400 mil/år.
Dessutom ser ju de flesta mc ut som om de kom direkt från fabrik, oavsett ålder och miltal...
Generellt är motorcyklar av alldeles för hög kvalitet och ägarna alldeles för noggranna för att det ska vara bra business för tillverkarna - fantastiskt att en 30-35 år gammal båge kan vara helfräsch och helt pålitlig samt att det finns reservdelsförsörjning till dem. En veritabel mardröm för producenterna!

classe8
2012-08-18, 14:11
Som tidigare sagts, det finns två sorters mc ägare.De som kör i ur och skur och de som enbart putsar och visar grannen på villafesten att dom minsann har en riktigt cool mc i garaget.Båda kategorierna finns i alla åldrar och har uppenbart helt olika ideer om hur en mc ska användas.LOL ... :)

Titta bara en morgon eller kväll när du t ex pendlar till och från arbetet.Bor själv i ett folktätt område och möter knappt en handfull mc åkare på mina pendlingsresor så var är då resten.Jo, hemma i garaget och ägaren i en av bilarna.Finns ju fler linjebussar än mc åkare på dessa resor och dom är hopplösa med sin turbulens.

Ja ja allt är ju svart eller vitt, personligen tycker jag att det är upp till var och en hur mycket man vill köra eller putsa. själv har jag haft motorcyklar i väldigt många olika prisklasser och i en massa olika varianter men jag har aldrig kört någon mer än 500 mil per år. Jag har mina speciella anledningar till detta. Jag har dock aldrig polerat en MC för att du eller någon granne eller vem som helst skall tycka min MC är cool. Äger jag en glidare med mycket krom tar jag inte gärna ut den på blöt grusväg bara för att visa att jag kör i ur o skur tex. Min nuvarande hoj kör jag dock både på grusvägar och i regn.
Jag tycker du har en underton där du gör dig lustig över andras sett att äga och bruka sin hoj. Kul att du vet hur du vill använda din MC men kul att andra resonerar annorlunda

V Saarela
2012-08-18, 18:57
Läste för ett par år sedan nånstans att en Honda rullar i snitt 460 mil.

janlef
2012-09-04, 16:36
För den som har goott om slantar så står sig en H-D bra i garaget. Just det står.. Köra är inte nödvändigt..
I området där jag bodde förut kan jag nog tänka mig att det finns inemot ett halvdussin glidare som aldrig eller nästan aldrig används..
Närmaste grannen brukade vara ut på tur EN gång per år. Tror dock att han ett år var ute TVÅggr, en gång ensam och en gång med tanten, självklart iklädda dyra moderiktiga läderplagg..
Är man välbeställd och vill visa det så är nog detta ett sätt..
Är detta hojåkare? Inte alls..:thumpdown:
Dom är inte ens värda att ens sitta på en H-D. :thumpdown:

Ursäkta mig. Kan ju vara som med många andra fritidsintressen. Jag menar, hur många tycker inte om att fiska ett par ggr per år, ta en tur med husvagnen, åka skidor i fjällen en vecka per år osv. För att kunna åka hoj behövs en hoj. Har man råd så köper man väl den hoj man vill ha? Har själv flera intressen som inte jag praktiserar så särskilt ofta. Detta förtar väl inte upplevelsen för det!
Nej. Åk hoj så mycket ni kan och vill!

Mavve65
2012-09-04, 17:21
Digitala mätare kanske är svårare att maniuplera miltalen??? Eller lättare?? Någon som vet?

simonwellander
2012-09-04, 21:18
Läste för ett par år sedan nånstans att en Honda rullar i snitt 460 mil.

Innan vad? :confused:

Jåke
2012-09-04, 21:22
Innan vad? :confused:
Per säsong.

Håkan46
2012-09-04, 23:40
janlef
Håller helt med dig! Suget är som högst April-Juni för att sedan övergå i trivsel..

Olle Å
2012-09-05, 08:22
För att slippa eventuella biverkningar och av abstinensbesvär bör man ju kunna ta en sväng på vintern också.:):):)