handdator

Visa fullständig version : Bromsa i en kurva?



Mohlin
2012-08-14, 12:16
Om man nu måste bromsa i en kurva, pga det dyker upp en älg eller liknande, är det med fram- eller bakhjulsbromsen då? Jag och min man började diskutera detta på väg hem efter dagens lektion.

Jag säger fram, han bak.
Vad säger ni som kan, och kanske har praktisk erfarenhet.

Reject
2012-08-14, 12:39
Bak, definitivt bak. Det är alltid värre att låsa upp framhjulet än bakhjulet. Låser du fram, resulterar det nästan alltid i ett fall, speciellt i en kurva.

Mohlin
2012-08-14, 13:01
Bak, definitivt bak. Det är alltid värre att låsa upp framhjulet än bakhjulet. Låser du fram, resulterar det nästan alltid i ett fall, speciellt i en kurva.

Men om man läser i "Full Kontroll" (http://svmc.se/upload/School/Dokument/Manualer/FULL%20KONTROLL%20SVENO.pdf) som är utgiven av Svenska Motorcyklister så står det "I en kurva är det inte att rekommendera att använda fotbromsen eftersom risken för bakhjulssläpp är stor. När du bromsar med handbromsen i en kurva kommer cykeln att försöka räta upp sig och vill gå rakt fram. För att hålla svängen måste du därför motstyra samtidigt".

En kompis till mig som råkade ut för ett rådjur i en kurva sa att han klarade sig eftersom han bromsade fram, inte bak. Å andra sidan har jag fått samma svar som från dig av andra - bakbromsa i kurvor om du måste. Lite förvirrande.

Molgan
2012-08-14, 13:19
Beror lite på hoj, med SV'n jag hade innan kunde jag gå på med frambromsen rätt hårt medan bakbromsen var omöjlig, Teneren jag har nu tappar fästet snabbt fram så det blir kombination av motorbroms (som tar rätt bra på en stånka) och frambroms. Har testat gränserna genom ofrivilliga och smärtsamma praktiska experiment.. =)

Nina
2012-08-14, 15:39
Jag har bromsat hårt i en högerkurva. Hojen reste sig och gick raka vägen fram mot skogen. Jag tittade dit jag egentligen skulle och la ner hojen. Snart var jag tillbaka i mitt körfält och for vidare. Med hjärtat i halsgropen. Det är svårt att bromsa rätt i en kurva och inte gå ut, för min del var det nog bara nybörjartur, jag övningskörde då.

Mats Liifv
2012-08-14, 15:41
Det är alltid värre att låsa upp framhjulet än bakhjulet. Låser du fram, resulterar det nästan alltid i ett fall, speciellt i en kurva. Min erfarenhet är en annan. Att låsa upp framhjulet leder inte till några obehagligheter, såvida du inte vrider styret, hojen fortsätter bara rakt fram. Låser du upp bak händer något annat, du får en sladd. Bara att testa själv på lämpligt ställe och se vad som händer. Om jag skulle tvingas bromsa i en kurva skulle jag göra som alltid, använda båda bromsarna. Har funkat för mig, andra har säkert andra erfarenheter...

Bästa tipset är annars att se till att ha rätt hastighet och växel innan kurvan för att inte sätta sig i den situationen! Svårt att bromsa under nedlägg, stora risker med det.

Ankan1
2012-08-14, 15:58
Fram eller bakbroms i kurva !?.Båda alternativen enbart var för sig är egentligen lika illa.Har bromsat med enbart bakre broms och fått ett klart otrevligt kast som jag lyckades reda ut.Bromsade enbart fram en gång på en hal kullerstensgata och gaffeln vred sig skarpt mot vänster och hojen höll på att gå omkull.Bägge incidenterna reddes ut pga att farten var relativt låg.Har jag inget val utan måste bromsa i en kurva så väljer jag nog både fram och bakbroms samtidigt.

Jåke
2012-08-14, 16:59
Om man nu måste bromsa i en kurva, pga det dyker upp en älg eller liknande, är det med fram- eller bakhjulsbromsen då? Jag och min man började diskutera detta på väg hem efter dagens lektion.

Jag säger fram, han bak.
Vad säger ni som kan, och kanske har praktisk erfarenhet.
Fram. Om vi ska hålla oss till antingen eller.

Bakbromsen har inte speciellt mycket effekt ändå och kommer garanterat att låsa om du därtill lägger lutning. Frambromsen är inte så lätt att låsa i fart som många vill få gällande, förutsatt att man inte gör det på löst underlag.

Bromsar du enbart bak är du alltså nästan garanterad antingen omkullkörning eller krock. Med frambromsen har du stor chans att undvika bägge. Även om risken för omkullbromsning föreligger är den mindre än med enbart bakbromsen. Det finns variabler här beroende på hojtyp och all världens olika underlag och omständigheter, men det generella är alltid: Utgå från frambromsen.

Sen skadar det inte att fundera på undanmanöver, det fokuseras på tok för mycket på att man måste hinna stanna för alla hinder. Det är bara korkat.

DearHunter
2012-08-15, 07:42
Jag nämner bara en sak.....ABS! :hello:

TMax500
2012-08-15, 08:33
Fram. Som flera redan har skrivit, bromsar du bak och får hjullåsning så kan det resultera i ett kast, som kan bli en bredsladd och i värsta fall en avåkning.

Bromsar du fram lägger du tyngden (massan, vad säger man? minns inte all fysik från högstadiet... :-) på det styrande framhjulet. Mer massa på det hjul som s a s håller kursen. Självklart måste du bromsa försiktigt, annars riskerar du framhjulssläpp och kan åka av p g a det.

Visst, cykeln reser sig upp när du bromsar, och strävar efter att gå rakt fram. Så du får motstyra ännu mer för att "hänga ned" hojen och samtidigt fokusera blicken på vart du ska. Inte titta på hotet/hindret/mötet utan på den punkt dit du skall köra för att klara dig ur situationen. Man styr ju - omedvetet - mot det som blicken tittar på, som bekant.

Full kontroll, som citeras nedan är bra. Ladda ned den! Jåkes tankar om undanmanöver är också viktiga. Det finns - säger de som vet - många exempel där folk har bromsat på sig och krockat (i ren panik), när de istället hade kunnat göra en undanmanöver. Men, man låser sig (blicken, tanken) på hotet och klarar inte alltid av att se alternativ och möjligheter att undvika olyckan.

ABS är kalas, DearHunter, men alla har inte det... Tyvärr!

Olle Å
2012-08-15, 08:37
Om man nu måste bromsa i en kurva, pga det dyker upp en älg eller liknande, är det med fram- eller bakhjulsbromsen då? Jag och min man började diskutera detta på väg hem efter dagens lektion.

Jag säger fram, han bak.
Vad säger ni som kan, och kanske har praktisk erfarenhet.

Vill man ha maximal bromsverkan , så gäller ju både fram och bak. Om man då låser ett hjul har man ju gått över gränsen för greppet mot vägbanan oavsett om det är grus eller asfalt.
Antar ni menar asfaltbromsning. Att bara använda bakbroms lönar ofta inget om det gäller hård bromsning eftersom hjulet lätt låser sig om man saknar ABS.
Finns bara en sak som gäller och det är att lära sig att bromsa hårt i en kurva och försöka lära sig var gränsen går. Att vänta till något händer funkar inte. Tänk på en annan sak. bromsarna tal olika från hoj till hoj.
Synd bara att inte körskolorna lär ut bromstekniken.:mad:
PÅ riktigt löst grus kan du få bästa greppet ibland om du låser framhjulet för att skära ner igenom det lösa och få fäste i underlaget. Mycket svårt att köra så. kräver mycket övning.:eek:
Skulle själv gärna ha en hoj med ABS, för då slipper man ju fundera.:):):)

pumpe3
2012-08-15, 09:13
Han verkar mest bakhjulsbromsa
http://www.youtube.com/watch?v=Up2UvuRLdTE&feature=youtube_gdata_player

Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

räven
2012-08-15, 09:55
Säger bara, tack tyska ingenjörer, ni kan detta med bromsar. Integrerat bromssystem med ABS sköter teckniska bitarna när föraren panikbromsar

Olle Å
2012-08-15, 13:09
Säger bara, tack tyska ingenjörer, ni kan detta med bromsar. Integrerat bromssystem med ABS sköter teckniska bitarna när föraren panikbromsar

Jo.JO. du Räven. Men vi andra 90 % som saknar den finessen måste träna på bromsning i förväg och inte lita på att " det händer inte mig ", för då är det för sent.
Finns ca 50 m bromsspår efter en mc före en kurva en bit från där jag bor. Slutade med att vägen tog slut rakt fram och föraren omkom. Med den hojen borde han lätt kunnat köra genom böjarna med ca 130 km7tim
Han fick tydligen panik och låste bakhjulet. Då kunde han ju inte svänga heller.:mad::mad::mad:

DearHunter
2012-08-15, 13:31
Man får heller inte glömma i debatten hur viktigt det är att ha rätt däck med rätt tryck och relativt fräscht gummi. Rätt bromsteknik, rätt hastighet, rätt däck så ökar marginalerna med eller utan ABS.

Adhesion is the limit ;)

räven
2012-08-15, 14:11
Jo.JO. du Räven. Men vi andra 90 % som saknar den finessen måste träna på bromsning i förväg och inte lita på att " det händer inte mig ", för då är det för sent.
Finns ca 50 m bromsspår efter en mc före en kurva en bit från där jag bor. Slutade med att vägen tog slut rakt fram och föraren omkom. Med den hojen borde han lätt kunnat köra genom böjarna med ca 130 km7tim
Han fick tydligen panik och låste bakhjulet. Då kunde han ju inte svänga heller.:mad::mad::mad:

Jag vet allt det där Olle, men teckniska hjälpmedel räddar liv. Man bör ju kunna köra hoj ändå så man vågar göra undanmanövrar å sånt

Mavve65
2012-08-15, 17:16
Står det inte också i SMC:s skrift att vid nedlägg ska man vid behov bromsa i omgångar, dvs undvika tvärbroms.?

Jåke
2012-08-16, 09:05
Står det inte också i SMC:s skrift att vid nedlägg ska man vid behov bromsa i omgångar, dvs undvika tvärbroms.?

Nej. Det står att man ska undvika tvärbroms som du påstår. Men sen står det att man ska bromsa, och när hojen reser sig och vill gå rakt fram KAN man släppa bromsen för att kunna svänga och sedan våga bromsa igen. Det är inget självändamål att bromsa i omgångar, dvs man SKA inte.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Mats Liifv
2012-08-16, 09:15
Nej. Det står att man ska undvika tvärbroms som du påstår. Men sen står det att man ska bromsa, och när hojen reser sig och vill gå rakt fram KAN man släppa bromsen för att kunna svänga och sedan våga bromsa igen. Det är inget självändamål att bromsa i omgångar, dvs man SKA inte.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Bra klarläggande där!

Har ett antal gånger mött uppfattningen att man ska hålla på och pumpbromsa sig igenom de situationer som uppstår...

Ove
2012-08-16, 09:16
En bra regel är också att köra sakta in i böjen och fort ut. Det ger utrymme för en del överraskningar. :cool:

räven
2012-08-16, 09:34
En bra regel är också att köra sakta in i böjen och fort ut. Det ger utrymme för en del överraskningar. :cool:

Just det Ove

Mavve65
2012-08-16, 11:20
Nej. Det står att man ska undvika tvärbroms som du påstår. Men sen står det att man ska bromsa, och när hojen reser sig och vill gå rakt fram KAN man släppa bromsen för att kunna svänga och sedan våga bromsa igen. Det är inget självändamål att bromsa i omgångar, dvs man SKA inte.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Tack för klargörandet! :deal: Ska absolut tänka på detta, man vill ju inte tillämpa fel teknik.
Märker att jag har mycket kvar att lära mig som återfallare på gamla dar. Blir till
att göra om läxan och läsa SMC:s skrift några gånger till.