handdator

Visa fullständig version : Trevligaste hojtur ni haft i år?



Nina
2007-09-27, 11:58
Vilken är er absolut trevligaste hojtur ni haft i år?

Min är nog den dagen när vi körde på en hel del grusvägar under ca 7 timmar. ;D

Nilsson
2007-09-27, 15:17
trodde det var när du körde hem från uppkörningen , jag tycker alla körningar e trevliga

LillArne
2007-09-27, 17:42
Håller med Nilsson där ;D det måste väl ha varit första turen med körkortet ;)

Gibson
2007-09-27, 18:14
Det var när vi åkte Sommen runt, väldigt vackert. ;)

Nina
2007-09-27, 18:21
trodde det var när du körde hem från uppkörningen


Ha ha, jo DEN turen förstås ja men den hojen jag körde hem hade voltat ett par veckor innan så reglagen satt snett och ena fotpinnen pekade snett uppåt så det var lite bökigt att växla och dessutom spårade den. Undrade efteråt om jag råkade ta fel hoj och köra hem. Fast det kanske var en baktanke med det också, att få prova köra med en sån som rumlat runt och diverse saker sitter på sniskan så man får känna hur en sån hoj känns.

Men grusdagen var nog den roligaste jag upplevt under en övningskörning, helt klart.
Jo, Kanalrallyt i Norrköping också! Då var det också en hel del grus förstås… :D

Jåke
2007-09-27, 21:33
Inte så säker på att jag kan svara, ibland tycker jag inte längre hojkörning är "trevligt". Det har blivit lite för mycket teknik och övning :(

Men en dag jag hade på Sviestad var faktiskt trevlig, liksom självklart första längre turen efter att jag bytt hoj och äntligen fick köra min egen "plastraket" ;)

Grus är nästan alltid balsam för själen, men det har inte blivit nåt sånt i år.

pewa
2007-09-27, 23:43
Första svängen varje säsong är alltid speciell. Åtmindstone här uppe i norr när hojen stått ett par månader och man har glömt bort hur skoj det faktiskt är. Man vrider till lite på gasen och får den där sköna känslan i magen, bättre inledning på säsongen finns inte! :)

En annan skön tur i somras var 15 mil en perfekt sommarkväll på sköna kurviga vägar!

Printer
2007-09-28, 09:31
Jag åker ofta tillsammans med en gasglad Harleysnubbe.
Efter att ha kört tillsammans med honom ett par dagar eller så, kör jag ensam och njuter av att få köra i min takt. Jag förvånar mig själv flera gånger över att jag låter mig dras med i hans tempo när jag egentligen vill köra lite saktare. Jag hämtade min "nya" hoj i Höllviken och softade hem till Ystad det är nog den (hitentills) bästa körningen. På andra plats ligger alla andra körningar, finns alltså bara 2 klasser: Bästbäst och bäst.

8) Printer

Gnistvändaren
2007-09-28, 14:09
Många trevliga har det varit, men den bästa av dem alla var när jag körde hem från att ha köpt min alldeles egna hoj (och dessutom min första mc-tur efter att jag fått kortet).

Det var en kväll i juni, under den utdragna skymningen. Lite lätt, lätt duggregn i luften, körde mot den brinnande solnedgången med den orange himlen speglandes i den fuktiga asfalten. Ett rådjur skuttade över vägen en trygg bit framför mig. En älg stod och tuggade på en äng brevid vägen. Och den påtagliga tillfredställelsen att ha fullbordat projektet som påbörjades hösten innnan: Ta kort, skaffa utrustning, och nu puttrade jag hem på just en sådan hoj som jag önskat mig ända från början.

Jag får en härlig kittlande klump i magen när jag drar mig till minnes och skriver detta.

Hamre
2007-09-29, 21:00
Jag har kört hoj i 30 år snart, förr körde man alltid ihop med ett gäng. Nuförtiden är det absolut skönast att köra ensam i sitt eget tempo (alldeles för fort) Så den trevligaste Hojturen i år var nog när jag och min son på 15år (som fortfarande tycker det är kul att åka med farsan på hojen) körde till Baldersnäs i Dalsland och tittade på en bil och mc utställning. ;D

turbo
2007-09-30, 17:47
trevliga berättelser!

mitt bästa minne är från början av sommaren. jag var ute och körde lite på måfå, mitt sällskap hade annat för sig så jag körde själv. hittade en riktigt snäv väg jag inte kört förut, passade supermotraden som handen i handsken!

jag KUNDE inte vända utan var tvungen att köra vidare, hade sådant flyt i körningen att man blir tårögd :) tillslut insåg jag att det inte kommer någon bensinstation framöver och om jag inte vill gå hem så är det vända som gäller.

Ronin
2007-10-16, 15:07
Tog en spontantur till Växjö, spontan i den mån att det ej var någon direkt planering innan i veckan.
Åkte ned lördag efter ett stopp på AVA för att inhandla ett rökvisir till hjälmen.
Efter att det var monterat på hjälmen bar det av söderut, passerade s-tälje 14:30.
1:a tankstopp i mjölby men en 20min matpaus sittande kvar på hojen & njuta i solen med medhavd matsäck.
Vidare ned till Vetlanda på roligare vägar än E4:an, tackar den som tipsade om den vägen :)
Kom fram till Växjö vid 18:30 ca, framme vid kalaset dit min resa var styrd ca 19, jag körde fel några ggr ??? den som gav vägbeskrivningen glömde bort att det var 3 rondeller, inte 2! :-\

Kalas på kvällen = grogg & pizza ::)

För hemfärden var planen att åka samma väg men jag lyckade köra fel igen.
Men efter som jag ej hade några tider att passa & var nyfiken hur det så ut i Nybro tog jag kustvägen hem.
Efter som min tur höll i sig vad det gällde tider & dyl. hade färjepersonalen vid skanssundet matrast när jag väl kom dit :-X

Bästa Mc-turen i år ;D
.

Kanten
2007-10-17, 20:36
Kanske inte den bästa turen, men absolut den mest minnesvärda i år, var när hustrun och jag hämtade hem den nya Triken från Hudiksvall.
Tog tåget upp i strålande solsken på fredagen för att köra hemöver på lördag morgon.
Tyvärr så var inte väderutsikterna de bästa inför hemfärden utan man kunde bara hoppas på det bästa.
Påbörjade hemfärden vid 8-snåret på morgonen i strilande regn, och detta pågick i stort sett hela vägen hem.
Efter totalt 71 mil kunde konstateras att det hade regnat ungefär 50-60 mil. Men det kunde ju varit värre, kunde ha regnat hela sträckan. ::)

pewa
2007-10-18, 15:59
Trevliga historier! Maila gärna över dom till tavling@hojen.nu och var med i tävlingen. Vinn ett par handskar eller en tuff keps :)