handdator

Visa fullständig version : Tjenare!



Marcus
2012-08-14, 00:58
Hej!
Först vill jag säga att jag är lite av en cross nybörjare, man har väl kört men det har inte varit sig egen maskin = tagit det ganska lungt osv, men nu så har jag bestämmt mig att skaffa en själv!

Jag har ett litet problem, har stora tankar om va för hoj man ska köpa sig. Jag bryr mig inte så mycket om märke, det är mer min längd (189cm) och vikt (119Kg) som oroar mig nått enormt.
Kommer en 125;a att vara för litet för min vikt? Eller kan det vara mer tanke ett kolla på en 250 2takt eller 4takt?

Olle Å
2012-08-14, 08:48
Hej!
Först vill jag säga att jag är lite av en cross nybörjare, man har väl kört men det har inte varit sig egen maskin = tagit det ganska lungt osv, men nu så har jag bestämmt mig att skaffa en själv!

Jag har ett litet problem, har stora tankar om va för hoj man ska köpa sig. Jag bryr mig inte så mycket om märke, det är mer min längd (189cm) och vikt (119Kg) som oroar mig nått enormt.
Kommer en 125;a att vara för litet för min vikt? Eller kan det vara mer tanke ett kolla på en 250 2takt eller 4takt?

Den bästa maskinen iför dig tror jag är en av typen Honda xr 600, om du även vill köra landsväg.:):):)

Marcus
2012-08-14, 09:57
Den bästa maskinen iför dig tror jag är en av typen Honda xr 600, om du även vill köra landsväg.:):):)

Nja, det blir inte mycket på väg. Har en polare vars morbröder äger en massa skog, så det blir nog en massa småvägs/skogs åkning och en del på banor.
Jag är efter motion åkning, ska inte tävla.

TMax500
2012-08-14, 13:23
125 cc och 119 kg? Nä, säger jag (som absolut inte är expert, men som har testat lite). Det blir för klent - höga varv och gasen i botten.

250 minst, gärna 300-350. Helst inte 4-500 cc för en nybörjare. Jo, du kan köpa dig en sådan men de är en större utmaning än en 250-350. Jag har kört både KTM (400, 450, 525) och Husaberg (450, 650) och de bits rätt så bra om man inte är van... En mindre motorstark (mindre aggressiv) maskin är enklare att hantera.

Sedan kan du ju alltid byta upp dig säsong 2 eller 3 när du blivit lite varm i kläderna/halvduktig.

OM vi pratar en cross/enduro för bana och rejäl terräng. Talar vi mera "grusväghoj" så är Olle Å inte fel ute.