handdator

Visa fullständig version : Byte av bromsvätska gick fel



WmB
2012-08-13, 22:20
Hej.

Skulle byta bromsvätska idag fram på min dragstar -99. Gick sådär

Tänkte mig inte riktigt för och öppnade påfyllningkoppen (vad heter den??), tog bort packning. Var riktigt grisigt där i med vatten som kommit in ovanpå packningen, och rätt äckligt även nedaför. Så mitt beslut var nog rätt så långt.

Lossade slangarna på oken, och började pumpa (kanske inte så klokt såhär i efterhand, men gjort är gjort)

Fyllde sedan på ny vätska och försökte få ner den med öppna luftskruvar, gick inte bra. Sen kom jag på hur man faktiskt gör med luftning, läste på lite och försökte.


Men hur jag än gör så får jag absolut inget motstånd i handtaget, alls.
Det fräser även lätt om påfyllningskoppen när jag trycker på bromsen.

1. Hur fungerar egentligen den där påfyllningskoppen, blecket där i, packningen osv?

2. Är det bättre att försöka trycka in nya vätskan vid luftskruvarna upp till koppen?

3. Vad kostar en ny packning? Är nästan så jag tror den är för dålig. Den ser riktigt trist ut

Nina
2012-08-14, 09:36
3. Du säger det själv, det läcker in luft genom en dålig packning.

Så här gjorde jag när jag bytte bromsvätska (och bromsar dito) på min Scrambler:
Jag lät min man sköta bromsnippeln vid hjulen, när han sa ”Okej” var nippeln öppen, då pumpade jag samtidigt som jag höll ett öga på bromsvätskebehållaren på styret. Jag släppte inte handtaget/bromspedalen förrän han dragit åt nippeln. Jag fyllde på vätska när det behövde fyllas på. Till slut hade jag bytt vätska både fram och bak på hojen. Jag tycker det är enklast att göra så här, så gör vi på bilarna också (finns säkert snabbare och enklare sätt).

Byter du även bromsklotsar när vi ändå pratar bromsar: se till att pumpa upp tryck i bromsarna före du ger dig ut på vägarna. För när man bytt klotsar och tryckt tillbaka bromscylindern för att få dit klotsarna finns ingen bromsverkan. Pumpa i handtaget/bromspedalen så trycks cylindrarna tillbaka till sin plats och du har bromsverkan sen.

WmB
2012-08-14, 12:38
Jag har beställt ny packning och nytt lock då det är jättefult.

623kr hos mcmontörerna

WmB
2012-08-14, 15:59
Jag fick ordning på allt.

Tryckte helt enkelt bakvägen med min oljebytarpump (manuell) så fungerade det direkt. Var galet enkelt

Ska försöka avbeställa nya grejorna