handdator

Visa fullständig version : använda gas eller inte?



MC-Fröken
2012-08-10, 21:06
Hej! Ny här på forumet och med en dröm om ett mc-kort:)
Min körskolärare och andra som varit med och övat lågfartsbanan med mig säger olika! Ska man koppla och möta upp med gasen eller bara använda kopplingen i lågfartsbanan?
Funkade bättre då jag inte tänkte "för mycket". P.S kör upp om tre veckor nu :)

Fores
2012-08-10, 21:12
jag håller oxå på att träna. jag använder bara kopplingen men jag kör då bara i ca 4-5km/h. bara prova se om motorn orkar annars får du möta med gas

MC-Fröken
2012-08-10, 21:22
Brukar mer använda gasen för att räta upp hojjen om jag håller på vicka i för låg fart. Oftast i svängen.

Ankan1
2012-08-10, 21:32
Beroende på hur stark hojen är så kan man lära sig precis var dragläget går i och ur i det närmaste på tomgång.Men det sliter ju en del på kopplingslamellerna.

Cubalibre
2012-08-10, 21:32
Min lärare "pumpade" alltid med gasen. Han sa att det var lättare att hålla balansen då pga vibrationerna som går genom hojen. Men det är väl bara att göra det som känns bäst för dig.

MC-Fröken
2012-08-10, 21:43
För tilfället gäller mest hur jag ska vara 100 säker att klara uppkörningnen som de vill ha den :-)
Jobbigt bara då läraren säger det är fel att gasa men den som hade en annan körskola sa att det var bra! Vem ska man då lita på? Båda har varit mc- lärare i ca 20-30 år typ.

Cubalibre
2012-08-10, 21:55
Ja dom verkar säga olika...... :-/ kan aldrig tänka mig att det skulle vara fel att gasa så länge du inte kör för fort.

Nenna75
2012-08-10, 22:05
Det beror ju lite på hur hojen funkar -- en del måste man ju smågasa med hela tiden. Inspektören säger inget om det -- huvudsaken är att du inte kör för fort.

Christian
2012-08-10, 22:39
Du ska jobba med kopplingen. Självklart måste du hålla lite gas då det inte räcker med tomgång. Åker lätt på motorstopp annars. Betydligt lättare att reglera hastigheten med kopplingen än med gasen vid krypkörning. Gasen ger lätt för mycket gas framåt annars.

Jourtjänst
2012-08-10, 23:11
Jag körde upp på en BMW f650GS (den med 800 cc-motorn). Kopplingen var huvudsättet men jag behövde stödja med lite gas då och då för att inte få motorstopp på hojen i riktigt låg fart.

MC-Fröken
2012-08-10, 23:56
Ok, bara att nöta på då tils jag är helt säker i banan! :-)

Jochen
2012-08-11, 00:28
Du får ju mer gyroeffekt om du varvar motorn och det hjälper till att stabilisera hojen. Det kan underlätta för en oerfaren i dom hastigheterna eftersom du ju inte får nån gyroeffekt av hjulen.

Allaandranamnvarupptagna
2012-08-13, 18:53
Även jag kör snart upp, med egen hoj, så tränar banan nästan varje dag, jag har så pass stark motor att jag endast andvänder koppling och bakbromsen, det funkar bra för mig tycker jag ( kör upp på torsdag )

sally101
2012-08-13, 20:01
mitt tips är att gasa mycket (men inte så att det varvas helt åt helsike för mycket) och sen jobba med kopplingen, då blir hojen stark och stabil och du har mer kontroll över vad du gör.
Vad har din körlärare kommit med för tips och råd när det gäller detta?

Lycka till!! :)

simonwellander
2012-08-14, 09:35
Min hoj orkar nog inte att åka i krypfart utan gas, men jag upplever också som många andra att hojen blir lite stabilare om man får upp motorn i lite varv (inte överdrivet dock).

Kör också upp snart, på Fredag. Lycka till! :)

pumpe3
2012-08-14, 13:20
Upplever det som enklast att gasa lagom och styra med koppling (tipset jag fick från min körskolelärare och en annan lärare), lätt att tappa balans och fokus om man ska behöva dosera gas helt plötsligt. Bromsa vill dom helst att man undviker.

Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

MC-Fröken
2012-08-14, 22:52
Tack för alla tips och goda råd! Var på banan igår och klarade farten de allra flesta gångerna med min custom. Använde kopplingen i huvudsak men lite därför att räta upp i vändningen ibland. Lycka till ni som kör upp i veckan!

Olle Å
2012-08-15, 08:51
Om man säger så här att lågfartsbanan är ju en förespegling av vad som kan hända i trafiken.
Vid krypkörning i kö är det ju koppling i kombination med lagom gas som gäller, för att undvika motorstopp.:):):)

Mohlin
2012-08-15, 12:15
Om man säger så här att lågfartsbanan är ju en förespegling av vad som kan hända i trafiken.
Vid krypkörning i kö är det ju koppling i kombination med lagom gas som gäller, för att undvika motorstopp.:):):)

Det är det ju faktiskt med bil också. I långa långsamma köer så bromsar jag nästan aldrig, man reglerar farten med kopplingen. Men det är klart, det är enklare att hålla balansen i en bil :D

Olle Å
2012-08-15, 12:59
Jag hade en mycket otrevlig upplevelse i en tunnel på E18 genom Oslo i högsommarvärme och stillastående trafik emellanåt. Luftkyld hoj med sidoväskor. Så småningom lyckades jag komma ut i bussfilen.Tjyvstopp flera gånger på 4-filig väg är faktiskt inte roligt.:mad::mad:
Verkar i allafall som norrmännen visar mera FÖRSTÅELSE FÖR MCÅKARE ÄN VAD SVENSKARNA GÖR.:eek::eek::eek:

Jourtjänst
2012-08-15, 17:22
Om man säger så här att lågfartsbanan är ju en förespegling av vad som kan hända i trafiken.
Vid krypkörning i kö är det ju koppling i kombination med lagom gas som gäller, för att undvika motorstopp.:):):)

Jag hade under utbildningen aldrig minsta problem med krypkörning vid köer och långsam trafik däremot var krypkörningsbana 1 (utan stopp) ett gissel för mig och en fullständigt orealistisk övning. Tycker jag.

Däremot tycker jag att krypkörningsbana 2 med start och stopp funkar ganska realistiskt när man jämför med hur det är i trafiken.