handdator

Visa fullständig version : Letar efter ett verktyg!



Reject
2012-08-09, 18:46
Jag behöver en s.k. "hook wrench" för att justera mina stötdämpare. Den ska uppenbarligen se ut som en skiftnyckel, fast med en liten "krok" på insidan av ena tanden.

Vet inte riktigt vad jag ska googla på...Vad heter verktyget på svenska?

epa23
2012-08-09, 18:50
Jag tror det är en "haknyckel" du tänker på..

Reject
2012-08-09, 18:57
Haknyckel it is! Fick google-träff på Biltema. Förvisso för vanliga cyklar (?), men den fungerar nog ändå. Tackar!

Ove
2012-08-09, 22:30
:confused: Jag brukar stoppa in en lagom tjock insexnyckel i hålet och sen snurra men hjälp av den och det funkar. Ingen aning om att det skulle behövas specialverktyg. :hmmmm2:

Twenty2
2012-08-09, 22:44
Rätt vanligt verktyg vid rörkopplingar inom industrin. Tror det kallas mejerikoppling.. Lite kuriosa så där utan att försöka vara någon bror-duktig.
Finns nog även på jula eller claes ohlsson skulle jag tro.

Kan även funka att slå loss muttern/kopplingen med hammare och dorn.

Mats Liifv
2012-08-10, 07:30
Haknyckeln har nästan alltid ingått i vertygssatsen som följt med mina hojar genom åren.

Tror mig dock bara vid något enstaka tillfälle använt den. Har för mig att det gått bra att göra som Ove. Det har varit så jobbigt att riva upp påsen med verktyg och sedan inte minst packa ihop den igen...

Olle Å
2012-08-10, 08:06
Flera hojar har en stor mutter kanske ca 6 cm diameter och ser ut som ett kuggdrev med nerslipade kugg.Där finns inga hål att stopp i något annat verktyg. Där funkar en haknyckel bäst, eller ett långt smalt dorn och en hammare, men då är ju risken att förstöra kuggarna. :bawling:Det finns haknycklar i olika storlekar.:):):)
OBS, den stora muttern kan på en del hojar vara låst av en tandad bricka där någon tand ligger i kuggspåret:mad::mad:

V Saarela
2012-08-10, 08:08
:confused: Jag brukar stoppa in en lagom tjock insexnyckel i hålet och sen snurra men hjälp av den och det funkar. Ingen aning om att det skulle behövas specialverktyg. :hmmmm2:


Haknyckeln har nästan alltid ingått i vertygssatsen som följt med mina hojar genom åren.

Tror mig dock bara vid något enstaka tillfälle använt den. Har för mig att det gått bra att göra som Ove. Det har varit så jobbigt att riva upp påsen med verktyg och sedan inte minst packa ihop den igen...


+1
Lättar man dessutom på bakdelen på hojen så kan man ibland på vissa hojar t o m skruva dom för hand.