handdator

Visa fullständig version : Ännu mer taggad och motiverad



Nina
2012-08-09, 09:27
Nu är mina muskler vana att jobba som förut: på gymmet pressandes skivstänger och hantlar att jag inte får träningsvärk. Det finns något som heter muskelminne vilket innebär att de praktiskt taget kommer ihåg hur de har jobbat en gång i tiden och därför kommer de snabbt in i sina invanda mönster igen. Den som tror att man haft för låga vikter tror fel, jag lyfter redan rätt tunga vikter. I morse när jag ställde mig på vågen stannar den på 92 kg prick. Härligt, det går åt rätt håll, min kosthållning och att röra på sig fungerar. :D

Jag vill inte bli nåt muskelpaket, däremot få min BMI på lagom nivå och ha kvinnliga former plus styrka på köpet. Hur ska jag annars orka lyfta upp hojen om jag råkar välta den? =)

Susie
2012-08-09, 23:21
För ett par månader sedan hittade jag en sajt där en kvinna visade hur man får upp hojen genom att vända ryggen till; gör ett ordentligt knäböj, ta tag med händerna på lämpliga ställen (minns inte exakt var) framtill och bak och på så sätt få upp hojen med hjälp av din benstyrkan och rygg förmodar jag...
såg ut att vara "lätt som en plätt" Det var inga små lättviktare hon tog upp heller.Tänker att jag ska testa men antingen glömmer jag bort det eller har redan fått hjälp då jag ännu inte får köra på egen hand.

Nina
2012-08-10, 06:48
För ett par månader sedan hittade jag en sajt där en kvinna visade hur man får upp hojen genom att vända ryggen till; gör ett ordentligt knäböj, ta tag med händerna på lämpliga ställen (minns inte exakt var) framtill och bak och på så sätt få upp hojen med hjälp av din benstyrkan och rygg förmodar jag...
såg ut att vara "lätt som en plätt" Det var inga små lättviktare hon tog upp heller.Tänker att jag ska testa men antingen glömmer jag bort det eller har redan fått hjälp då jag ännu inte får köra på egen hand.

Den har jag sett, det är en tung glidare hon lyfter upp. Det är nån show eller skola där en man förklarar hur man ska göra och ber en tjej komma som först tvekar men efter lyftet är jätteimponerad över att hon lyft upp en tung custom. :)

Jag har som tur är, ännu inte tappat guldklimparna. Däremot Husqvarnan men den är lätt att få upp, väger ju bara 130 kg ungefär.

Bighoj
2012-08-10, 08:01
Bara att testa,bra att kunna få upp sin hoj på egen hand.Jag reser min GL 1800 cc hyffsat lätt,antingen så som Susie beskrev eller med kroppen mot hojen och lägga magen och min tyngd över hojen så att tyngdkraften gör det mesta av jobbet,och jag är ganska liten men klarar det ändå själv.
Lägger den på sidan bl a då jag ska byta bakdäck.

Susie
2012-08-10, 10:01
Bra tips där Bighoj ska komma ihåg att testa även det när ytterligare oundvikliga tillfället ev. ges. Är så glad att jag endast köpte mig en billig gammal hoj att övningsköra på, det gör inte ont i hjärtat när jag tappat den.

Min man tappade sin förra Honda Firestorm för första gången på 12 år när vi var ute och övningskörde för ett par månader sedan,vi skulle göra en vändning på grusunderlag och han var fullt koncentrerad på mig och fick tjuvstopp... Det gjorde ont i båda våra hjärtan kan jag säga.
Nina,
Måste vara underbart att ha flera hojar att välja på beroende på vad man är sugen på för slags körning.

Nina
2012-08-12, 20:35
Susie, jo det är en fördel att ha olika hojtyper beroende på vad man vill köra. Ibland känner jag mig för kurvig asfalt och då blir det Streeten som luftas, ibland lugnare tempo på asfalt, då rastar jag Scramblern. Och andra gånger grus och då tar jag ut min Hva. Och vinterkörning är riktigt skoj så jag längtar till vintern. Jag kan inte placera mig i något ”fack” vad gäller mc-körning, jag är lite av varje förare och gillar nog all sorts mc-körning. =)

Gillar att köra fordon i det stora hela, är ganska duktig får jag lov att säga. I dag var det husvagnsekipage modell stort och långt, har inte sett nån annan tjej dra stor & lång husvagn bakom en större bil, brukar spana efter fler men ser mest gubbar. Däremot tittas det när jag kommer...

Susie
2012-08-13, 17:38
Ha ha vilken levnadsglädje jag anar här, känner hur leendet bara blir bredare och bredare ju längre jag läser. Måste var underbart att "bara gå ut" och grensla den maskinen du för tillfället känner för att köra..

Själv kan jag bara torrdregla än så länge på vad jag kan tänkas vilja köra nästa år, men jag har några favoriter som jag tittar på, och det är Honda hornet vilket är den enda förutom skolans och min egna Suzuki Bandit jag kört hitintills. Sen har jag ett gott öga till Street tripel och nu senast har jag börjat titta på KTM duke men, men vad vet väl jag. Kan ju inte ens provköra än suck.

-Åh vad kul låt dom titta, du morsar väl då också

Nina
2012-08-14, 09:44
Ja fast några av mina hojar är veteraner, kostar ören i försäkring för mig så de är billiga. Läste i senaste numret Allt om MC om Yamaha XJ6, hur kan den vara så mycket dyrare i försäkring än min Triumph Street Triple?? Jag har ca 108 hk i motorn och kostar för mig i helförsäkring per år lite över 6000 kr. En Yamaha XJ6 med 78 hk kostar drygt 11000 kr per år! Helt sanslöst, jag tycker jag gjorde ett bra val när jag köpte min Street Triple R. Kikar man på Triumph Daytona som har samma växellåda och motor fast lite mer hk än Streeten kostar den skjortan. Då kan man ta en naken modell, med Speed Triple-ram och slänga i Daytonans motor & låda och vips har man en skitskoj hoj för billigare peng. Jämfört med Yamaha XJ6 så är den ruskigt billig i försäkring. :)

Jourtjänst
2012-08-14, 22:18
Ja fast några av mina hojar är veteraner, kostar ören i försäkring för mig så de är billiga. Läste i senaste numret Allt om MC om Yamaha XJ6, hur kan den vara så mycket dyrare i försäkring än min Triumph Street Triple?? Jag har ca 108 hk i motorn och kostar för mig i helförsäkring per år lite över 6000 kr. En Yamaha XJ6 med 78 hk kostar drygt 11000 kr per år! Helt sanslöst, jag tycker jag gjorde ett bra val när jag köpte min Street Triple R. Kikar man på Triumph Daytona som har samma växellåda och motor fast lite mer hk än Streeten kostar den skjortan. Då kan man ta en naken modell, med Speed Triple-ram och slänga i Daytonans motor & låda och vips har man en skitskoj hoj för billigare peng. Jämfört med Yamaha XJ6 så är den ruskigt billig i försäkring. :)

Min helförsäkring för BMW F800ST på 85 hk kostar 3.500 per år.

Nina
2012-08-15, 07:34
Min helförsäkring för BMW F800ST på 85 hk kostar 3.500 per år.

Det var billigt. Kom på just som jag skulle somna i går att jag har ju märkesförsäkring på Streeten vilket jag tror du också har. Min F650 GS jag hade kostade 1300 kr per år i hel.

DearHunter
2012-08-15, 07:49
En del hojar och märken är stöldbegärligare än andra.. Ingen vill sno din hoj... :D

Jourtjänst
2012-08-15, 11:50
En del hojar och märken är stöldbegärligare än andra.. Ingen vill sno din hoj... :D

Det kallas märkesförsäkring

DearHunter
2012-08-15, 13:58
Jag jämförde mina nuvarande försäkringar med motsvarande märkesförsäkringar och i samtliga fall var märkesförsäkringarna dyrare ett par hundralappar...

Mats Liifv
2012-08-15, 14:19
Inte alls säkert att märkesförsäkring är billigast. Kommer inte ihåg de exakta siffrorna nu, men det skilde en hel del på min Varadero mellan min tidigare märkesförsäkring hos IF och Svedea. Blev ett byte direkt. Man måste alltid kolla, inget bolag kan sägas vara billigast för alla hojar. Går ju lätt att kolla via nätet. Finns mycket att spara i vissa fall!

DearHunter
2012-08-15, 17:18
Bilsport & mc har tex veteranförsäkring.... tror den ligger på ca 1800 (helförsäkring). Man får ändå bara ut ung marknadsvärdet om f-bolagen löser in hojen!

Nina
2012-08-15, 18:38
Nja inte alltid det är dyrare, jag har min muskelbil hos Trygg Hansa, nu blev det omvandlat per automatik till en Dodge märkesförsäkring och vips sjönk summan med 500 kr så nu betalar jag drygt 200 kr per år för en garageförsäkring… ;)

Apropå ingenting så lyfte mina ben 90 kg i benpress i dag, bara 20 kg kvar nu så är jag där jag slutade sist (110 kg i benpress). Fast baksidan av låren kändes svaga eller så var det för att jag inte fått i mig tillräckligt med energi för att orka hela benpasset. Eller så var jag bara trött, ska ändra om ordningen till nästa gång.

Härom dagen fick jag hem mina nya böcker, jag har hittat en toppenbra bok som jag rekommenderade gymmet. Den visar med illustrationer vilka muskler och muskelgrupper man aktiverar i de olika lyften och momenten. Där finns också hur man utför alla momenten samt OM man gör fel vad som påverkas. Det är en anatomisk bok alltså, mycket bra illustrerat och förklarat för en novis som jag. =)
Den andra boken är en stretchbok, med illustrationer och hur man ska stretcha musklerna efter ett pass. Också mycket bra!

I dag hittade jag en jättebra crosstrainer, den blev snabbt min favorit. Och i dag lämnade jag in min pulsklocka som hittat på att gå sönder just som jag behöver den. Den behövde nytt batteri så jag bytte men det gick inte att få liv i den. Jaha, den har hängt sig, tänkte jag och tryckte in fyra knappar. Efter 4 sek noterar jag att ingenting händer så jag gör om momentet och ser verkligen till att alla 4 knappar ÄR intryckta. Händer fortfarande ingenting av nollställningen att döma. Hm, så den är trasig nu när jag behöver den??

Det är en toppenklocka där jag ser min puls, vid maxpuls piper den till så man får sänka tempot lite. Jag ser fettprocent jag bränt och jag ser kalorier jag förbrukat och kan lägga upp egna träningsprogram i den. Så jag behöver den verkligen, hoppas de kan laga den. Annars måste jag köpa en ny.

Jag fick gubbens för han använder inte sin men det är mer en löparklocka med tillhörande footpod, de funktioner jag vill se och använda mig av finns inte i den.