handdator

Visa fullständig version : I vilket land har era hojar tillverkats?



Hondamannen
2012-08-07, 20:36
Hej,

Jag inbillade att japansk märken bara skickade bara japansk tillverkade hojar till kvalitets medvetna nordbor. Jag ble varse idag om att min honda är tillverkad i Italien.

En annan fråga är varför min italiensk tillverkad honda håller väl ihop men deras egna märken dras med kvalitets problem? Kvalitestest samt kvalite på komponenter är några orsaker. Någon som kan lyfta fram fler orsaker?

Mvh

Hondamannen

Reject
2012-08-07, 21:06
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=6413&highlight=italienska

Hondamannen
2012-08-07, 21:10
Reject, jag ser inte hur detta inlägg svarar på denna inlägg.

Reject
2012-08-07, 21:21
I tråden jag länkade till, så frågar du själv hur kvalitén är ang. italienska hojar. Du får en bunke svar som överlag säger att kvalitén är helt OK.

Sen postar du en ny tråd där du frågar varför kvalitén hos italienska hojar är så dålig?

Syntax error...

Hondamannen
2012-08-07, 21:32
Nej det sa jag inte. Hur kan ett märke tillverkas i ett land och ha bra kvalite. Hur kan ett annat märke tillverkas i samma land och ha sämre kvalite?

Brist på kvalitetstest, dålig kvalite på komponenter som man använder kan vara en annan orsak.

Min huvud fråga är var olika märken till verkad?

Ni som tex yamaha, suzuki och kawasaki, var era hojar tillverkade?

lasrberglund
2012-08-07, 21:34
Spelar väl egentligen ingen roll i vilket land en sak tillverkas? Däremot brukar kina m.f ha sämre maskiner , råmaterial, kontroll o personal. Tar du o skeppar över personal, råmaterial o maskiner från japan till kina blir hojen lika bra som annars.

lasrberglund
2012-08-07, 21:36
Transalpen har tillverkats i japan, italien o spanien. Vissa delar av den säkert på andra ställen.

Ankan1
2012-08-07, 22:12
Fick för mig att Sevenfiftyn var tillverkad på Hondas fabrik I Kumamoto men vid närmare eftertanke så var det kanske vid deras fabrik Suckiyacki eller vid Gårmegetfortframåtoavsettväxel fabriken ... LOL ... :)

Molgan
2012-08-07, 22:15
Däremot brukar kina m.f ha sämre maskiner , råmaterial, kontroll o personal.
Ja så var det fram till ett par år sen, nu håller de på att springa om oss.

Min hoj skruvas ihop i japan vad jag vet men delarna kommer från hela världen. Motorn är italiensk (minarelli eller nåt sånt heter tillverkaren) och är ett tungt as men odödlig. Går inte längre att påstå att en viss nationalitet är bättre eller sämre på att tillverka nåt.

Hondamannen
2012-08-07, 23:07
Detta är ett mkt intressant ämne tycker jag. Överlsg håller jag med om att kvalite'n på hojar blivit bättre. Dock finns det fortfarande skillnader. Även om harley har blivit bättre så tror jag att hojar av andra märken som tillverkas i usa har bättre kvalite. Man kan fråga sig varför det är så?

V Saarela
2012-08-08, 06:48
Honda är väl det märket av dom japanska som har spritt ut sin produktion mest.
Spelar ju egentligen ingen roll om det är en japansk, kinesisk, taiwanesisk hand som skruvar. Det är ändå "han som står bakom och kollar" att det blir riktigt gjort som har ansvaret.
Gissar att "han bakom" är då en japan och får man ett sånt förtroende utanför sitt land så inbillar jag mig att dom dessutom lämnar fabriken med bättre kvalite än hemma?

I garaget står nu bl a två småfordon från Honda. Den ena är från Indien(Innova) och den andra är från Kina(Vision). Båda har 5 års garanti. En garanti som ingen annan lämnar på sina småmaskiner.

Verkar alltså som Honda håller på att flytta sin produktion av småfordon till Kina så smått? Den första var väl NHX 110 Lead redan 2008. I och med det så kommer väl också dom andra efter.

Hondamannen
2012-08-08, 07:21
Håller med dig! Har man bra koll på tillverkningen och rätt företagsanda så spelar det ingen roll vem som skruvar ihop det.

LowTech
2012-08-08, 09:30
Honda är väl det märket av dom japanska som har spritt ut sin produktion mest.
Spelar ju egentligen ingen roll om det är en japansk, kinesisk, taiwanesisk hand som skruvar. Det är ändå "han som står bakom och kollar" att det blir riktigt gjort som har ansvaret.

Har för mig att min GL1200 är "made in The US"?
"Monterad" eller "tillverkad" där är mig obekant..Gissar att motorerna kommer färdiga(?)
Men inköps- och kvalitetskontroll är ALLT.
Dåligt material men rätt monterat blir sk-t, så även rätt material men fel monterat resulterar i samma sak, typ fel moment nånstans pga felinställda mutterdragare, listan kan göras lååång.
För att inte tala om "omotiverad personal", nåt som kan bli rena katastrofen och det är nog där mitt bristande förtroende för avancerade kinaprodukter kommer.

V Saarela
2012-08-08, 09:42
Har för mig att min GL1200 är "made in The US"?
"Monterad" eller "tillverkad" där är mig obekant..Gissar att motorerna kommer färdiga(?)
Men inköps- och kvalitetskontroll är ALLT.
Dåligt material men rätt monterat blir sk-t, så även rätt material men fel monterat resulterar i samma sak, typ fel moment nånstans pga felinställda mutterdragare, listan kan göras lååång.
För att inte tala om "omotiverad personal", nåt som kan bli rena katastrofen och det är nog där mitt bristande förtroende för avancerade kinaprodukter kommer.

Så rätt så rätt.....
Jo, dom större motorerna brukar vara färdiga när dom kommer till fabrik. Wingarna vet jag inte hur långt tillbaka dom monterades i US. Nu den nya uppdaterade modellen av GW är ju tillbaka i Japan iallafall, förmodar tillfälligt......åtminstone tills det kommer en helt ny modell.

Dom tre första tecknen talar om i vilket land hojen är monterad. USA är då 1HF (japan är JH2)

Hondamannen
2012-08-08, 10:04
Goldwingen tillverkas återigen japan för att det var klagomål på att det fanns glipor mellan olika detaljer som orsakades av dålig montering. Det är iaf vad jag har hört.