handdator

Visa fullständig version : han inte köra motorcykeln kuggad uppkörning



leveland95
2012-08-06, 18:04
Hej!

Idag 2012-08-06 så var det äntligen dax för mig och pappa att köra upp, jag 16 år som har hållt på hela halvåret med mc och lika så pappa.
Jag och pappa satte oss i bilen påväg till Ludvika för uppkörning, det var nervöst på morgonen och hade den känslan ända tills det var min tur att göra säkerhetskontroll,lågfart osv men när jag kom fram så sa han direkt att jag skulle kolla fälgarna och däck, det gick bra ända tills jag kom till bakdäcket, då sa han
- hur tycker du mönsterdjupet är på bakdäcket, jag sa att det var i lite dåligt skick men att jag fortfarande var ganska säker på att det är 1 mm djupt, men det tyckte inte han och han berättade att jag kommer inte få köra på hans prov och då kände jag hur det kom en klump i halsen, hur fan ska jag göra nu tänkte jag och frustationen började spela in, och jag började säga emot honom eftersom han hade sagt att ifall det regnar så tappar jag fästet det är klart jag kan göra men det var inge regn och det var på senare tid han sa att det var olagligt det var då jag förstod att det inte var någon ide och att jag inte ens hade fått en chans till uppkörning, han sa sedan att han hade sett det att däcket var i odugligt skick precis när vi hade lastat av hojen och det var jag som skulle göra lågfart mm ganska sent så han var alltså inställd redan då han såg det att kugga mig, det tycker jag är skit dålig stil för jag hade kunnat fixat en hoj om han hade sagt till att han tycker mitt däck är alldeles för dåligt?

Kom gärna med åsikter och tips! det kanske är någon annan som har råkat ut för något liknande

Känns iaf bara skit nu!

Det var A1 jag körupp för

Joachim
2012-08-06, 18:22
Inte mycket att göra tyvärr, dom gör som dom vill och det är deras ord som är lag dessvärre.
Du kan kontakta transportstyrelsen och påpeka att det var ett orättvist beteende och oschysst bedömning. På sin höjd får du en ny tid eller pengarna tillbaka om dom håller med dig :)

Ankan1
2012-08-06, 19:43
Åsikter om vadå ... att du kommer fram till en uppkörning med en hoj som har extremt dåligt mönster på ett av däcken och blir kuggad innan du hunnit sätta dig på hojen.Vad annat är att förvänta sig på en uppkörning i denna situation.Bara att försöka igen med lagliga däck.

Mats Liifv
2012-08-06, 20:31
Dömt att misslyckas!

Gör ett nytt försök med hojen i ordning, så ska det nog gå vägen!

TMax500
2012-08-06, 20:51
Trist! Men jag håller med de tidigare skribenterna. Man kan inte komma till uppkörningen med (för) slitet däck. Det skall ju göras en säkerhetskontroll före uppkörning. Och i det momentet så ingår kontroll av däcken och mönsterdjup.

Vill inte låta taskig mot dig, men sådant borde du ha kollat redan hemma. I god tid före uppkörningen. Pappa (pappa=körskolan?) borde kanske också ha påmint dig. Lite curling-ansvar får man ta som pappa/körlärare! :)

EDIT: hittade den här på nätet http://www.youtube.com/watch?v=i1pc8lnZHEM&feature=related

Olle Å
2012-08-07, 09:01
Trist! Men jag håller med de tidigare skribenterna. Man kan inte komma till uppkörningen med (för) slitet däck. Det skall ju göras en säkerhetskontroll före uppkörning. Och i det momentet så ingår kontroll av däcken och mönsterdjup.

Vill inte låta taskig mot dig, men sådant borde du ha kollat redan hemma. I god tid före uppkörningen. Pappa (pappa=körskolan?) borde kanske också ha påmint dig. Lite curling-ansvar får man ta som pappa/körlärare! :)

EDIT: hittade den här på nätet http://www.youtube.com/watch?v=i1pc8lnZHEM&feature=related

Med tanke på säkerhet, så är ju däcken det första man ser på en hoj oavsett man är besiktningsman eller inte. Tyvärr så slits de flesta däck ut på mitten och kan ha hela mönstret kvar på sidorna. Då kommer en annan aspekt in på det hela och det är ju om man då måste lägga ner hojen vid en oväntad situation, så minskas ju väggreppet katastrofalt jämfört med att köra på platten. Då får man ju bara en smal kant att köra på.:mad::mad:
Extremfallet är ju ett grovt endurodäck nerslitet på mitten och hela klackarna kvar på sidorna. Då är det spännande och farligt att köra på asfaltbelaggda serpentinvägar om det regnar. Jag vet.:):)

Mavve65
2012-08-07, 09:59
Han borde givetvis upplyst dig om däcket först när han såg det, så du fått chansen att fixa en ny hoj. Tveksamt till att han överhuvudtaget kunde kugga dig för däcket. Han tycker det är för slitet, men frågan är om han över huvdtaget har rätt till att göra en sådan bedömning. Mig veterligen är det en polisär sak att kontrollera däck, men uppkörningsmännen går väl ofta utanför sina egentliga befogenheter. Hur som hels betedde han sig ytterst dåligt. Trist att behöva råka ut för sådana.

Tyvärr är det bara att glömma och ta nya tag. Hoppas det går bättre nästa gång!

leveland95
2012-08-07, 12:30
Ja det är ganska dålig stil av han, han var gamal och tråkig plus att hab var en gamal militär och det märktes kan jag lova, han har visserligen rätt med däcket men han var lika dålig själv som jag, hade lektion Dan innan och min körskolelärare sa ingenting fast att vi gjorde en säkerhetskontroll så jag trodde det var gokänt iaf, måste tilllägga att det var min kompis hoj jag lånade eftersom min tvåtaktare är lite svåraare att köra på lågfarten och hade lite problem, kompisen hade iaf kollat med lärarna 2 veckor innan och då trodde dom det var 1,5 mm kvar och de tyckte han skulle köra såsongen ut och den har knapptgått något efter det och nu var det jag som åkte på nedslag ist för honom:-( Nu har jag iaf boka tid i Valbo Gävle ist den 12 september, jag fick betala 1500 för att körskolan kör upp mcn och vi fick ändå åka bil själva dit, så 3000 kr bara försvann för en skit sak, fan vad dyrt det blev....

klaus
2012-08-07, 17:18
Ja, står i förutsättningarna att fordonet som man ska använda ska vara godkänd på alla punkter, det är därför man ska göra säkerhetskontrollen.
Du blev kuggad för att du inte hade läst noga vad som gäller,ska man låna andras prylar så kan man väl kolla dom först,folk slarvar med mycket så länge man inte har besiktning i krokarna. Du visste att däcket var dåligt,då gäller att kolla,ett nytt hade kostat mindre än en ny uppkörning,så inget att gnälla,det var ju snålheten före visheten.
Uppkörningmannens beslut är inte möjliga att överklaga så ingen ide att käfta,du får bara en kryss i kanten och en mycket hård ny uppkörning.
Tycker att klassen på dina lärare är inget vidare,dom borde åtminstone ha mer vett att kolla sakerna
Trafiken handlar mycket om attityder och samspel,tycker att din attityd är lite fel när du skyller på andra när grundfelet är ditt eget,har du samma beteende när du kör så är du inte mogen än.
Annars tycker jag bara att ta lärdom om felen,älta inte i det som har gått,ta nya tag,var lagom ödmjuk, så ska du se att kortet kommer - lycka till

RobbeS
2012-08-07, 17:39
Han borde givetvis upplyst dig om däcket först när han såg det, så du fått chansen att fixa en ny hoj. Tveksamt till att han överhuvudtaget kunde kugga dig för däcket. Han tycker det är för slitet, men frågan är om han över huvdtaget har rätt till att göra en sådan bedömning. Mig veterligen är det en polisär sak att kontrollera däck, men uppkörningsmännen går väl ofta utanför sina egentliga befogenheter. Hur som hels betedde han sig ytterst dåligt. Trist att behöva råka ut för sådana.

Tyvärr är det bara att glömma och ta nya tag. Hoppas det går bättre nästa gång!

Som förare av ett fordon är det ens skyldighet att se till att fordonet är i föreskrivet skick. Dvs t.ex skattat, besiktigat och att lampor och däck är i ordning. Det hör till det ansvar man har som förare och något vare sig polis eller provledare ens ska behöva påminna om. Om man kommer till en uppkörning med en mc med dåliga däck så har man uppenbarligen inte den kunskap som krävs om sina skyldigheter som förare av fordonet vilket provledaren har till uppgift att bedöma. Så jag tyckte väl att det var en ganska korrekt bedömning.
Det här får man ju sen leva med resten av sitt liv som fordonsförare. Det går inte att säga till polisen att "jag trodde att mc:n var besiktigad och skattad", "jag trodde att däcken var okey", "jag trodde att jag fick köra på bakhjulet i rusningstrafik på Storgatan" osv, osv.

leveland95
2012-08-07, 21:08
Som förare av ett fordon är det ens skyldighet att se till att fordonet är i föreskrivet skick. Dvs t.ex skattat, besiktigat och att lampor och däck är i ordning. Det hör till det ansvar man har som förare och något vare sig polis eller provledare ens ska behöva påminna om. Om man kommer till en uppkörning med en mc med dåliga däck så har man uppenbarligen inte den kunskap som krävs om sina skyldigheter som förare av fordonet vilket provledaren har till uppgift att bedöma. Så jag tyckte väl att det var en ganska korrekt bedömning.
Det här får man ju sen leva med resten av sitt liv som fordonsförare. Det går inte att säga till polisen att "jag trodde att mc:n var besiktigad och skattad", "jag trodde att däcken var okey", "jag trodde att jag fick köra på bakhjulet i rusningstrafik på Storgatan" osv, osv.

Haha den var bra skön kommentar! jag har iaf struntat i det som hände och tar nya tag nu!

RobbeS
2012-08-08, 00:22
Haha den var bra skön kommentar! jag har iaf struntat i det som hände och tar nya tag nu!

Perfekt. Det är så man ska göra. Du lär i alla fall inte komma med dåliga däck till nästa uppkörning;)

leveland95
2012-08-11, 09:50
Perfekt. Det är så man ska göra. Du lär i alla fall inte komma med dåliga däck till nästa uppkörning;)

Haha nej det har du rätt i jag kommer med däck som har minst 1 cm kvar ist då är jag på en säker sida!

Allaandranamnvarupptagna
2012-08-13, 18:35
Jag ska själv köra upp nu på torsdag ( 16e ) och hade själv ett gränsfalls frammdäck, låg kanske på 1.05 mm ( knappt godkänt ) men jag kostade på mig att köpa nytt ( 1500 :- ) och ska säga att jag märker en betydlig skildnad när jag kör, kommer aldrig vänta så länge med att byta däck, jag håller med "övningsledaren" det är inte säkert att köra med slitna däck.. speciellt med tanke på hur lite däck som ligger mot asfalten på en mc!

Dock snopet för din del, själv hade jag oxå lackat ur och sakt imot! galet förbannad jag blivigt på mig sjäv oxå.

fick du pröjsa 1500 kr endå för uppkörningen ?!
Hur länge till fick du vänta innan nästa uppkörning ?

leveland95
2012-08-20, 20:27
Japp jag fick betala 1500 kr ändå för uppkörningen :/ jag körupp i Valbo den 12 september känns lite skönare att köra upp där, då jävlar tar jag min egna tvåtaktare och knöglar mig igen om lågfarten sen jävlar går det när jag fär köra i lite fart då kan inte ledaren gnälla på för segt axx som dom brukar göra :)