handdator

Visa fullständig version : Hjälp vad är detta för en husqvarna?



glidet
2012-08-05, 18:50
Har en gamal husqvarna som min morfar har haft sen 18år older och innan de hade en fjärdingsman dena motorcykel har försökt att fastställa vad det är för en är väl inne på 1930-1931 av reg bevisen att bedöma har 2st där det står 1929 om jag inte minns fel och på ett annat 1931. fattas några delar på den också som jag gärna skulle vilja ha för att få den fungerande lägger upp några bilder så ni kan se vad det är för någon och vad jag fattas på den.



2967

2968

Ove
2012-08-05, 19:03
:) Fin hoj! En sån har jag aldrig sett förut så jag kan vara till nån hjälp. Bara jublar lite. :hello:

glidet
2012-08-05, 19:13
tack nä förstår att de värkar vara svårt att fastställa men hoppas här e någon som vet :) ca 10år sedan min morfar gick bort så har gått och funderat länge på detta men aldrig kommit till skott . har fler bilder med bättre kvalitet om de hjälper men gick inte att lägga upp här tyvärr

MVH//micke

wbr
2012-08-06, 00:45
Glidet. Tycker du skall kolla på http://hvamc.henrix.se/hem.aspx
Där finns nog en del kunnande som du kan ha nytta av.

Ankan1
2012-08-06, 01:15
Min gissning är att det är en 1930 talare :

25 175cc
30 248cc
30A 248cc

http://forumbilder.se/images/ab201211417AM2b51.jpg (http://forumbilder.se)

Det som gör det hela lite osäkert är den där gummiblaffan på tanken som inte riktigt passar in på dessa modeller som annars rullade under smeknamnet "Kattungen".Om nu allt är original på den röda hojen ...

glidet
2012-08-06, 05:55
tack de ska jag göra :)

glidet
2012-08-06, 06:00
ankan, det är också min gissning men det som får mig att tveka är gummit på tanken lampan på bakskärmen och målnigen på tanken, ja orginal är det har ståt väldig länge i en ladgård och nu i mitt föråd de jag vet är att de har målat på tanken de vita men vet också att dom bara har fyllt i det gamla för de dom har målat i har börjat flagna av och man börjar se de gamla under ska ta mig tid att ta bort den ärgen och se vad som gömmer sig under . mvh//micke

glidet
2012-08-06, 06:01
vet också att den är på 9hk enligt regg bevis och tror den va på runt 300cc

CKn
2012-08-06, 16:16
Det är en 350 cc sidventilare från första halvan av 1930-talet, troligen början av dito. Modellen heter 35SV. Den ser ut att vara nästan helt komplett. Den har den stora Boschlyktan som brukar kallas "sillburken". Batteriet saknas (sitter i hållaren under sadeln), den är omlackad och baklyktan ser inte ut att vara den ursprungliga. Tändmagneten/generatorn saknas, den heter Bosch D1 och sitter med spännband ovanpå vevhuset bakom cylindern. Transmissionskåpan och kedjan mellan motor och växellåda på vänster sida saknas, men kåpan kanske finns nytillverkad. Tror att den är av aluminiumplåt på denna modell. Den har inte kvar verktygsväskorna som ska hänga på pakethållaren. Googla på bilder för 35SV så hittar du nog en del om den. Var rädd om den, den verkar ha nästan alla svårfunna delar och borde gå att få i körbart skick. Oljetanken sitter inbyggd i motorn, och bensintanken består av två halvor ihopsatta med ett bandjärn. Halvorna ska ha varsin bensinkran som går ihop till ett gemensam rör innan det går till förgasaren. Det stämmer med uppgiften om 9 hkr, står så i Husqvarnas broschyrer också.

Mvh, Christer

glidet
2012-08-06, 17:46
Det är en 350 cc sidventilare från första halvan av 1930-talet, troligen början av dito. Modellen heter 35SV. Den ser ut att vara nästan helt komplett. Den har den stora Boschlyktan som brukar kallas "sillburken". Batteriet saknas (sitter i hållaren under sadeln), den är omlackad och baklyktan ser inte ut att vara den ursprungliga. Tändmagneten/generatorn saknas, den heter Bosch D1 och sitter med spännband ovanpå vevhuset bakom cylindern. Transmissionskåpan och kedjan mellan motor och växellåda på vänster sida saknas, men kåpan kanske finns nytillverkad. Tror att den är av aluminiumplåt på denna modell. Den har inte kvar verktygsväskorna som ska hänga på pakethållaren. Googla på bilder för 35SV så hittar du nog en del om den. Var rädd om den, den verkar ha nästan alla svårfunna delar och borde gå att få i körbart skick. Oljetanken sitter inbyggd i motorn, och bensintanken består av två halvor ihopsatta med ett bandjärn. Halvorna ska ha varsin bensinkran som går ihop till ett gemensam rör innan det går till förgasaren. Det stämmer med uppgiften om 9 hkr, står så i Husqvarnas broschyrer också.

Mvh, Christer

tjena christer kul att höra att de finns hopp och att du verkar veta en hel del har faktiskt både pudan till passagerare och verktygs väskorna skinn hjälmar och vindstruten eller vad den kallas dok är skinnet väldigt hårt tyvärr vet inte om de går att göra vid. Jag pratade med min mor och hon menar att den alltid har varit röd vet inte med tittar man på den så verkar de så också. Vet du var man kan få tag på delar till den och vad tror du hur mycket ska man renovera den utan att påverka den på något negativt sätt. är det en ovanlig modell och vad tor du om värdet mellan tummen och pekfinger i skicket som den är i nu och vad man skulle få för den renoverad. jag kollade närmre på gummit på tanken som är större än på den 35sv som jag hittade på bild och den verkar vara orginal fästet sitter där och ja verkar vara i sin ordning . mvh micke

CKn
2012-08-07, 13:41
Skojigt att du har kvar väskorna, de brukar man få låta nytillverka annars. Det kanske går att mjuka upp dem med något medel, kolla hos en sadelmakare.

De här modellerna brukade vara svarta med kromad tank när de kom från fabriken. Jag tycker du kan behålla den nuvarande färgen och försöka få den komplett och i körbart skick först. Sen kan man ju börja fundera på utseendet. Det finns ju också ett visst värde i att ha den som den såg ut när din morfar körde med den. Jag har blivit lite osäker på det jag sa om att baklyktan är utbytt, jag har just sett en bild på en renoverad med en likadan baklykta.

Det kan vara lite knepigt att hitta nya delar till 30-talare. Här är några tips:
Jag tror att tankgummina är utbytta, tycker de ser ut att komma från en 50-tals NV eller något liknande. Men de kan ju vara kvar tillsvidare. Nya gummidetaljer finns nog annars att köpa från Erland Lagerqvist: http://www.rubbermek.com/ Allt finns inte på hemsidan, så man får ringa eller maila. Han är mycket kunnig vad gäller Husqvarna från den här tiden.
Jag har köpt en nytillverkad transmissionkåpa till en 30sv 1929 av någon för ett antal år sedan, men kan tyvärr inte minnas av vem. Det är heller inte säkert att den person jag köpte den av tillverkar dem längre.
En Bosch magnetgenerator kanske man kan hitta på Tradera, men den blir nog dyr där. Annars kanske den kan dyka upp på någon veteranmarknad eller tidningsannons.
Tidigare kunde man beställa nytillverkade gaffellänkar, axlar och muttrar från Bröderna Thorsson i Jönköping. Jag tror de fortfarande kan tillverka sådant, även om de inte längre nämner det på sin hemsida: http://www.brthorsson.se/
Packningar till motorn får man nog räkna med att tillverka själv av packningsmaterial, finns hos Biltema bl.a. Beträffande topplockspackning får man googla efter någon firma som säljer lämpligt material. Kolla om Jim Lundberg rekommenderar någon firma under rubriken Experten på Classic Motors hemsida. Han brukar ha bra koll på var man hittar sådant.
Gå med i t.ex. Club MC-veteranerna, så kan du få lite kontakter och hjälp. Begagnade och nytillverkade delar kan man också hitta på veteranmarknader om man har lite tur.

Svårt att säga något om värdet, men det brukar vara svårt att få igen pengarna man lagt ner efter en omfattande renovering om man säljer den. Det känns inte som att den är särskilt ovanlig, även om den kanske inte tillverkades i så många exemplar. Har ingen koll på hur många som gjordes.

Mvh, Christer

glidet
2012-08-08, 20:50
Skojigt att du har kvar väskorna, de brukar man få låta nytillverka annars. Det kanske går att mjuka upp dem med något medel, kolla hos en sadelmakare.

De här modellerna brukade vara svarta med kromad tank när de kom från fabriken. Jag tycker du kan behålla den nuvarande färgen och försöka få den komplett och i körbart skick först. Sen kan man ju börja fundera på utseendet. Det finns ju också ett visst värde i att ha den som den såg ut när din morfar körde med den. Jag har blivit lite osäker på det jag sa om att baklyktan är utbytt, jag har just sett en bild på en renoverad med en likadan baklykta.

Det kan vara lite knepigt att hitta nya delar till 30-talare. Här är några tips:
Jag tror att tankgummina är utbytta, tycker de ser ut att komma från en 50-tals NV eller något liknande. Men de kan ju vara kvar tillsvidare. Nya gummidetaljer finns nog annars att köpa från Erland Lagerqvist: http://www.rubbermek.com/ Allt finns inte på hemsidan, så man får ringa eller maila. Han är mycket kunnig vad gäller Husqvarna från den här tiden.
Jag har köpt en nytillverkad transmissionkåpa till en 30sv 1929 av någon för ett antal år sedan, men kan tyvärr inte minnas av vem. Det är heller inte säkert att den person jag köpte den av tillverkar dem längre.
En Bosch magnetgenerator kanske man kan hitta på Tradera, men den blir nog dyr där. Annars kanske den kan dyka upp på någon veteranmarknad eller tidningsannons.
Tidigare kunde man beställa nytillverkade gaffellänkar, axlar och muttrar från Bröderna Thorsson i Jönköping. Jag tror de fortfarande kan tillverka sådant, även om de inte längre nämner det på sin hemsida: http://www.brthorsson.se/
Packningar till motorn får man nog räkna med att tillverka själv av packningsmaterial, finns hos Biltema bl.a. Beträffande topplockspackning får man googla efter någon firma som säljer lämpligt material. Kolla om Jim Lundberg rekommenderar någon firma under rubriken Experten på Classic Motors hemsida. Han brukar ha bra koll på var man hittar sådant.
Gå med i t.ex. Club MC-veteranerna, så kan du få lite kontakter och hjälp. Begagnade och nytillverkade delar kan man också hitta på veteranmarknader om man har lite tur.

Svårt att säga något om värdet, men det brukar vara svårt att få igen pengarna man lagt ner efter en omfattande renovering om man säljer den. Det känns inte som att den är särskilt ovanlig, även om den kanske inte tillverkades i så många exemplar. Har ingen koll på hur många som gjordes.

Mvh, Christer



Tjena krister tack för ditt svar har tänkt och ska nog faktiskt behålla den som den var när min morfar hade den håller på att putas upp de som går bara. Har allt var de verkar utom generatorn kollade tradera men hade ingen men ska försöka hitta en e du säker på att det är bosch d1? Har faktiskt prata med jim lundberg igår och han känner en som jobbat på husqvarna fabriken och jag har skickat bilder som han ska kolla på. E fortfarande lite inne på att om den har varit en fjärdingsmans motorcykel så kanske den blivigt röd ut av den anledningen och de med gummit på tanken bla (lite anorlunda av den anlednigen). Men ska bli intressant att se vad han säger med :)

mvh micke

CKn
2012-08-09, 15:56
Helt säker på någonting kan man nog aldrig vara. Jag har inte hållit på med just den här modellen, men jag tror de använde Bosch som de flesta andra på den här tiden (den ansågs bäst, och det stämmer nog). Man får kolla med någon som har en likadan och höra vilken beteckning som står på magnetgeneratorn. Har du tur så ligger kedjedrevet kvar löst inuti kåpan för drivningen till den, annars måste du hitta ett sådant drev också, och kedja förstås.
Jag tror inte färgen har något med fjärdingsmannen att göra. Det var populärt att måla om, jag minns själv när jag var 15 och det skulle bara göras helt enkelt tyckte man.

Mvh, Christer

glidet
2012-08-09, 16:51
Helt säker på någonting kan man nog aldrig vara. Jag har inte hållit på med just den här modellen, men jag tror de använde Bosch som de flesta andra på den här tiden (den ansågs bäst, och det stämmer nog). Man får kolla med någon som har en likadan och höra vilken beteckning som står på magnetgeneratorn. Har du tur så ligger kedjedrevet kvar löst inuti kåpan för drivningen till den, annars måste du hitta ett sådant drev också, och kedja förstås.
Jag tror inte färgen har något med fjärdingsmannen att göra. Det var populärt att måla om, jag minns själv när jag var 15 och det skulle bara göras helt enkelt tyckte man.

Mvh, Christer


okey ja jag har faktiskt alla kedjor och till bakhjul och från växellåda till motor och även kedjan till generatorn även dreven faktiskt :)

får luska vidare och försöka hitta en hade ju varit rätt kul att få den körbar :)