handdator

Visa fullständig version : Alperna 2012



ralsbo
2012-08-05, 14:14
Hej alla.
Efter att ha varit i England kring midsommar så gjorde jag Alperna denna gången.
Stelviopasset och Grossglockner mm har passerats.
Välkomna in till min hemsida och kolla runt lite om resan.
http://www.sanny.be

Kimmo
2012-08-05, 17:08
Härlig läsning som vanligt.

Mats Liifv
2012-08-06, 12:56
Verkligen trevlig läsning!

Hade tänkt åka ner dit nästa sommar. Har inte riktigt koll på geografin därnere, hur långt är det från Bolzano till Bormio? Vilken väg körde du från Bolzano. Tacksam för lite tips eftersom jag inte varit där tidigare!

ralsbo
2012-08-06, 14:28
Hej Mats
Första frågan är ganska lätt att svara på.
Det är cirka 12-13 mil mellan Bolzano och Bormio, men där emellan har ju du Stelviopasset.
Jag körde ju inga motorvägar men körde: Bolzano-Merano-Stelvio-Bormio. Det är ca 12½ mil. Går kanske att korta av lite om du väljer motorvägen mellan Bolzano och Merano.
Nästa fråga är lite klurigare, om du menar hur jag åkte mellan Bolzano och Heiligenblut då det var många små vägar med olika vägnummer, men jag kan kolla det om du är intresserad. (Om det nu var den rutten du menade)

Mats Liifv
2012-08-07, 07:53
Tack för svaret, då har jag lite mer koll. Har läst någonstans att man får en bättre upplevelse av att åka norrut i passet, från Bormio. Stämmer det med din uppfattning? Tänkte ta mig från Bormio mot Heiligenblut och över Grossglockner till Zell am See. Så ser planen preliminärt ut. Några tips på sevärdheter på den vägen, eller något man bör undvika?

ralsbo
2012-08-07, 09:28
Jag har också hört eller läst det någonstans att det ska vara bättre att åka norrut över Stelvio, men det var min första gång där uppe så det hade nog inte spelat någon roll vilket håll jag åkt åt, jag var lika imponerad ändå.
Så egentligen har jag ingen åsikt om detta, jag tror det är lika imponerande åt bägge hållen.
När du kommer till Bolzano, kör några km söderut och leta upp den lilla byn Cavalese, sätt gps:en på "undvik motorväg" sätt den på Heiligenblut och kör.
När du kör upp längs bergssidan upp mot Cavalese så njut av utsikten du får över hela dalen och över Bolzano, sedan är det bara att njuta hela vägen till Heiligenblut.
Det finns säkert lika bra eller bättre vägar dit, men det får andra som har varit där tipsat om. Detta var den vägen jag tog.

V Saarela
2012-08-07, 10:45
Egentligen borde det väl inte spela någon roöö vilket håll man kommer ifrån. Man stannar ju ändå och kikar runt allt eftersom.

Trots det så känns det på nåt konstigt sätt mer naturligt att ta passen(både Stelvio och Grossglockner) från norrsidan?

Mats Liifv
2012-08-07, 11:13
Längtar redan dit!

Blev ingen alpresa i år, av olika skäl, men nästa år är det dags igen. Ungefär hur långt var det mellan Cavalese och Heiligenblut, gjorde du någon övernattning på vägen dit?

ralsbo
2012-08-07, 12:00
Tror det var lite drygt 20 mil på små och kurviga vägar.
Startade tidigt på morgonen och kom fram på eftermiddagen i tid för att sätta upp tältet, åka upp till byn och käka samt gå till affären och köpa pilsner.

Mats Liifv
2012-08-07, 12:38
Tror det var lite drygt 20 mil på små och kurviga vägar.
Startade tidigt på morgonen och kom fram på eftermiddagen i tid för att sätta upp tältet, åka upp till byn och käka samt gå till affären och köpa pilsner.Låter som en perfekt dagsetapp för vår del. Tältar dock inte nästa gång. Bodde på campingen -86, ruskigt så fort tiden gå. SMC-märket fanns redan då...