handdator

Visa fullständig version : Första norgeresan avklarad - ris o ros



lasrberglund
2012-08-04, 10:55
Jag har ingen Facebook o eftersom man måste skryta om vad man gör någonstans så blir det här :D

Blev iaf en tur till norge. Piteå - silvervägen - saltstrumen via saltfjället - feuske - narvik - kiruna - överkalix - piteå.

Totalt 1352.57km o 18.30ttim körtid enligt GPSen.

Ros:
Jag har kört Junkerdalen med bil men aldrig tyckt att den varit bra eller kul.
Blev en helt annan sak med hojen. Bland det beesta jag kört.

Tog Gamla vägen till Saltstrumen via saltdal som går rakt över fjället. Mycket finare än Bodövägen.

Hamnade mitt i ett Stor-bmw-mcmöte på campingen....(Går det under ris eller ros??)

Blev E6an till narvik o sen över till abisko. Fin väg men ganska guppig.


Ris :

ÅT HELVETE FÖR TUNGT LASTAD!! Tog mot kedjerullaren i guppen.
.... men jag vill inte prioriteta bort nåt...
Blir en 23 l acerbis tank så jag kan lämna extra soppan hemma. Blir att tanka hela tiden om jag ska klara mig på 15 liter.
Dunkar, hållare, bensin, blev efter viktning 18 kg o de är åt h-vete för mycket.
Räcker med 2 liter vatten. -3kg
Bort med tältet = boka stuga i förväg (Jag glömmer alltid bort hur mycket jag hatar tält)
Alla som vill säga "vad var det jag sa" får givetvis göra så men eftersom vi är svenskar så gör väl ingen det :p:p

Körde 50 mil första dagen = lämpligt.
Andra dagen var jag i kiruna kl 18 o tänkte vafan det är ju nära hem. blev 80 mil = 30 mil plååga. Är man idiot får man ha det.

Summa av allt :
Blir garanterat fler långturer i norge o lite överallt men måste tyvärr planera bättre.
Tror att jag vill köra med flera. Blir o övertala bröderna o skaffa kortet.

blinken
2012-08-04, 11:17
Kul! Gjorde även min första Norgeresa för en månad sedan. En riktigt bra upplevelse. Hade varken vatten, tält, extra bensin eller bokad stuga, men gick bra ändå. Det kanske dock är svårare längre norrut?

lasrberglund
2012-08-04, 12:03
Kul! Gjorde även min första Norgeresa för en månad sedan. En riktigt bra upplevelse. Hade varken vatten, tält, extra bensin eller bokad stuga, men gick bra ändå. Det kanske dock är svårare längre norrut?

Hade tur på stugan, En camping var helt full o den andra hade en stuga kvar så det kan vara lite knivigt beroende på vars man är. Saltstrumen är ganska poppis säger dom.

Vatten är egentligen ett litet problem tror jag. 1 liter borde räcka om man fuller på när man tankar.

Jag vill ha med mig ALLT! Kanske leja följebil?

Bighoj
2012-08-05, 10:25
Ha ha....Jag har inte glömt att jag hatar tält,men det har väl med åldern och den personliga bekvämligheten att göra kan jag tro.
Riktigt kul att ni tagit steget att göra en längre mc resa.Efter första resan lär man sig hur mycket som helst så nästa resa blir säkert mycket mer ros än ris.Det där med för mycket packning på första resan är nog mer regel än undantag,men det lär man sig ganska fort att det inte går att ta med sig hela bohaget.
Vi har själv varit neråt i europa några år nu med hoj så nu ska vi testa att åka med bil i stället.Har märkt att man inte längre orkar trotsa väder,av och på med kläder i 30 graders värme,Ja ! sådana saker som hör mc resor till.Tänkte det kunde vara skönt att bara resa omkring i kortbyxor & T-tröja & keps som omväxlings skull.
Hemmavid blir det dock mc körning.

lasrberglund
2012-08-05, 14:27
ska minska lasten med minst 20 kg till nästa sväng.