handdator

Visa fullständig version : yamaha xtz tomgångs elände



mybba
2012-08-03, 10:49
Hej alla igen,Jag blir snart knäpp på denna mc.Har ställt alla ventiler,Fixat choken så den inte den kärvade i förgasaren,Köpt nytt batteri,Nytt tändstift,Och den går som en dröm:)Men men denna tomgång får jag inte till,Den går en stund och sen så dör den,Sen får jag gnugga som bara den innan den startar,Ibland kan den faktiskt starta på en gång,Men bara ibland som sagt,Har höjt tomgången till 2000vrm,Men nä det går ej,Har också kollat alla vacumslangar,Filter nytt också..Finns det luftskruv på denna förgasare?Har jag missat nått,Någon kanske kan ge mig ett tips på nått jag missat.Mvh mybba

LowTech
2012-08-03, 11:39
Har du vakuumstyrd kran kan felet ligga där. Finns PRI-läge?
Prövat att köra med en "separat tank"? Funkar nog även med en hävertslang..
Jag har (nu hade, försvann i flytten) en sån får testbruk/-körning när tanken på nån hoj inte var tillfinnandes.
En 1-liters plåtburk med upphängningskrok och till-från-kran i botten.

mybba
2012-08-03, 13:02
Hej nä jag har inte en vacumstyrd kran,Vill också säga att förgasaren är en y26pv/TEIKEI.Om det kan va till någon hjälp.Mvh mybba

mybba
2012-08-08, 19:57
Ja det va ett jäkla felsökande för min del.Men äntligen så hittade jag felet på min maskin.Det var tändhatten som inte var ok.Det glappade på stiftet och gjorde att stiftet inte fick kontakt.Så gode gud va gött att man hitta detta fel.Bara ren tur att jag kolla i tändhatten att byglarna satt fel längst in som skall hålla stiftet på plats.Har väl blivit utslitet efter alla år.Så man fick köpa sig en ny tändhatt och ny tändkabel..Så alla som får fel på tomgången.Kolla tändhatten som ett enkelt fel först.Japp då kan man äntligen sova lugnt igen.Hadä alla

Ove
2012-08-08, 20:29
Ja det va ett jäkla felsökande för min del.Men äntligen så hittade jag felet på min maskin.Det var tändhatten som inte var ok.Det glappade på stiftet och gjorde att stiftet inte fick kontakt.Så gode gud va gött att man hitta detta fel.Bara ren tur att jag kolla i tändhatten att byglarna satt fel längst in som skall hålla stiftet på plats.Har väl blivit utslitet efter alla år.Så man fick köpa sig en ny tändhatt och ny tändkabel..Så alla som får fel på tomgången.Kolla tändhatten som ett enkelt fel först.Japp då kan man äntligen sova lugnt igen.Hadä alla

:) Gôtt att du fann felet. Tändhattar kan vara knepiga. Om dom varit tillräckligt varma eller p.g.a. fukt haft överslag mellan kabel och gods kan dom bli förkolnade på ytan och leda ström. Har det problemet på min antika Vespa och jag har även sett det på en gräsklippare. Gräsklipparen gick perfekt med kabeln löst liggande på stiftet men vägrade om kabeln satt på plats. Lurigt lurigt. :p