handdator

Visa fullständig version : Lättklädda customåkare



Cubalibre
2012-08-02, 14:14
Varje gång det är fint väder ute och man är ute och kör en vända så ser man alltid minst en förare på en customhoj som kör i enbart shorts och t-shirt, hur tänker dom där egentligen?

Kan man inte gå omkull med en customhoj? klart som fan att man kan det! Och vad händer då med ben och armar m.m?

Förstår inte hur man kan utsätta sig för en sådan risk. Blir nästan lite förbannad varje gång jag ser detta.

Det är givetvis upp till var och en vad man vill ha för skydd på sig. Det är bara väldigt
svårt för mig att förstå. Själv skulle jag inte ens köra utan handskar på mig.

Gert
2012-08-02, 14:39
Det fenomenet finns i alla kategorier av hoj och som svar på din fråga så gör dom nog inte det.

För ett par år sedan såg jag en förare i mc-stövlar, shorts, linne, ryggskydd och hjälm iofs inne i Malmö men det svider bra i skinnet även i 50 km/h.

Ia_
2012-08-02, 14:42
Och sen har vi de där som själv åker i full utrustning, men skall vara schyssta och skjutsa någon bakpå nånstans. Och den som får skjuts kan sitta i hjälm, jeansjacka och kjol...
De förstår jag mig inte heller riktigt på...

namn
2012-08-02, 14:53
Och sedan har vi dom som bara klagar....på andra och allt...

Twenty2
2012-08-02, 14:57
Fenomenet att köra med för lite/utan skydd finns som sagt tidigare inom alla kategorier, personligen upplever jag att jag ser flest sådana på sport-touring hojar... men det kan bara vara en slump.
Visst har det hänt att jag själv slarvat med både stövlar och ryggskydd nån gång. men har för vana att ha på mig rätt klädsel. Även kravet på att den som skjutsas ska ha fullgott skydd. Man vet aldrig när olyckan är framme.

Ia_
2012-08-02, 15:20
Och sedan har vi dom som bara klagar....på andra och allt...

True swedish style. Är man svensk så är man! :D

Nina
2012-08-02, 15:25
De som kör i t-shirt, foppatofflor/flipflop, shorts etc har helt enkelt inte ramlat ännu. ;)

Mats Liifv
2012-08-02, 15:48
Känner några stycken som jobbar inom räddningstjänsten och när man hör vad dom berättar är valet inte svårt! Inga trevliga historier med folk som kört i linne, shorts etc och gått omkull...

Kan inte riktigt anse att det är vars och ens ensak hur man är klädd. Vi får alla, via våra försäkringspremier vara med och betala rehabiliteringen av dom som valt att åka lättklädda. Det kan uppgå till mångmiljonbelopp för dessa individer.

Olyckor kan alltid ske, men man kan lindra effekterna av dom med lite tankeverksamhet innan man sätter sig på hojen i linne och shorts....

För min del gäller alltid riktig hojklädsel, liksom för den som ska åka med mig.

Olle Å
2012-08-02, 17:20
Kommer ihåg hur det kändes att vurpa med trimmad moppe utan skyddskläder.:mad::mad::mad::

Hamre
2012-08-02, 17:37
Hojåkare tycks tro att det finns hur många handkirurger som helst!! Med tanke på hur många idioter som kör utan handskar!! Eller dom kanske lägger händerna på ryggen när dom vurpar?

Skickat från min YP-G70

mirrisen
2012-08-02, 21:00
Kommer ihåg hur det kändes att vurpa med trimmad moppe utan skyddskläder.:mad::mad::mad::

För att inte tala om att ramla på gymnastiksalens golv iklädd shorts! :eek: (brännsår på knä deluxe...)

mirrisen
2012-08-02, 21:03
Och sen har vi de där som själv åker i full utrustning, men skall vara schyssta och skjutsa någon bakpå nånstans. Och den som får skjuts kan sitta i hjälm, jeansjacka och kjol...
De förstår jag mig inte heller riktigt på...

Eller moppefuckona som skjutsar en tjej och lånar ut sin hjälm till henne... Jaaa, vad glad tjejen kommer att vara att hon överlevde ev. krock/vurpa, när killen ligger i koma pga smashad skalle! :confused: *ironi*

Kret
2012-08-02, 21:48
Har en på jobbet som brukar åka i kortärmat, shorts, sandaler och varselväst till jobbet. Han tycker det är upprörande att folk åker utan varselväst eftersom det förhindrar så många olyckor.
Sen tycker jag att det mest brukar vara custom- och sporthojar man ser utan full mundering. Youtube och äventyrare har nästan alltid allt på.
Själv fuskade jag när min jacka var på lagning. Goretex-jacka, ryggskydd och armbågsskydd för inlines hade jag då.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Figurehead
2012-08-02, 22:00
De som kör i t-shirt, foppatofflor/flipflop, shorts etc har helt enkelt inte ramlat ännu. ;)

Jorå! Det finns allt dom som vurpat ordentligt och som ändå inte lär sig. En bekant till mig smällde med en bil i minst 150, fick rehabilitering och ordentliga motoriska svårigheter under längre tid. Såg honom här om dan åkandes i träningsbyxor och T-shirt. Han skulle ju bara hem den korta vägen från gymmet... =/

Gawriel
2012-08-04, 12:42
Vart på MC-semester i Rumänien och på grund av värmen så var det omöjligt att ha munderingen på...
38 grader i skuggan (50+ i solen) i 2 veckor resulterade i en ordentlig bonnabränna

lasrberglund
2012-08-04, 13:19
Varför blir vissa mer upprörd över en mc utan skyddskläder i stan som kör 40 än en moppe???
INGEN har frågat mig var jag har skyddskläderna när jag tar moppen ist för mcn.

Ove
2012-08-04, 15:51
Varför blir vissa mer upprörd över en mc utan skyddskläder i stan som kör 40 än en moppe???
INGEN har frågat mig var jag har skyddskläderna när jag tar moppen ist för mcn.

:confused: ...eller om man åker nerför fjällväggen i 120 på skidor utan ett enda skydd? :D

Molgan
2012-08-04, 17:57
För 2 år sen när jag var ung och dum tänkte jag åka ner till stranden i shorts och gympadojjor, det resulterade i ett fett blåmärke på smalbenet när jag försökte svinga benet över hojen innan jag ens startat hojen. Kom fram till stranden iförd full mundering. =)

Ankan1
2012-08-05, 15:06
Varför blir vissa mer upprörd över en mc utan skyddskläder i stan som kör 40 än en moppe???
INGEN har frågat mig var jag har skyddskläderna när jag tar moppen ist för mcn.

Förmodligen för att man begär att en mc förare med riktig utbildning och körkort ska ha mer vett än en mopedist i kortbrallor en varm sommardag.Det ser nämligen lika bedrövligt ut med dessa eu mopeder när förarna far fram i trafiken i t-shirt, kortbyxor och lågskor.Ett lysande exempel på låg iq.

lasrberglund
2012-08-05, 20:00
Förmodligen för att man begär att en mc förare med riktig utbildning och körkort ska ha mer vett än en mopedist i kortbrallor en varm sommardag.Det ser nämligen lika bedrövligt ut med dessa eu mopeder när förarna far fram i trafiken i t-shirt, kortbyxor och lågskor.Ett lysande exempel på låg iq.

Drar inte alla sin egen gräns för skyddskläder?
Jag kommer INTE att ta på mig hela skyddsstället när jag kör moppen oi 30+C.
Jag använder inte cykelhjälm.
Ska rätt vara rätt är det väl idiotiskt att körta mc över huvud taget? Du är ändå oskyddad vid en krock dessutom är det mest körning för nöjes skull. Totallt oansvarigt.

kitsapgrl
2012-08-05, 20:40
Den här filmen borde få folk motiverade att ha på sig skyddskläder...eller?:eek:

http://vimeo.com/22897515

Ia_
2012-08-05, 20:49
Bra klipp!

Bighoj
2012-08-06, 14:26
Jorå! Det finns allt dom som vurpat ordentligt och som ändå inte lär sig. En bekant till mig smällde med en bil i minst 150, fick rehabilitering och ordentliga motoriska svårigheter under längre tid. Såg honom här om dan åkandes i träningsbyxor och T-shirt. Han skulle ju bara hem den korta vägen från gymmet... =/

Hem från gymmet ?? Det kan då inte varit hjärngympa med tanke på klädseln,men en del byter ut hjärna mot muskler.

Olle Å
2012-08-06, 18:47
Bra klipp!

Håller med om klippet. Synd bara att inte alla kollar på det innan färden.
Efter en vurpa med moppe , då jag var grabb, så har alltid hjälmen och skyddskläder varit på, även vid kortare färder med mc. Sönderskrapat ansikte och lite småblessyrer blev resultatet av den turen.:mad::mad:
Ofta är den korta färden till macken eller kiosken farligast eftersom man då inte " är i trafiken " utan någon annanstans i tanken.
Hoppas du som ser någon som kör utan skydd har möjlighet att påtala riskerna.;);)