handdator

Visa fullständig version : Jävligt taggad



Nina
2012-08-02, 11:26
Jag är enormt taggad just nu, springer till gymmet så fort jag får tid över, för närvarande tre gånger i veckan. Musklerna tycks ha ett minne så jag har fått öka på vikter, i går hade jag 90 kg i benpress, 110 är det mesta jag orkat lyfta med benen så jag är snart där. Det känns helt underbart att få röra på sig nu och jag kommer snart sova bättre. En av sömnstörigheterna kan bero på övervikt och noll motion samt fel sorts kost, även att man kanske äter rätt men för mycket av något som innehåller för mycket kalorier. Hur många vet att t ex majs innehåller mycket socker?

Kosten har också styrts om och det syns lite då och då på vågen. I kväll efter jobbet tänkte jag gå en skog- och terrängmarsch på ca 6,5 km. Jag glömmer aldrig spurten i skogen jag fick göra för ett par år sen då jag gick ner 16 kg i vikt. Min man ökade farten att jag till slut för att hinna med, var tvungen att springa mellan varven. Det roliga är att jag tyckte inte ens att det var jobbigt! Så det har liksom blivit ett av mina mål – att spurta i skog och terräng om ett tag. :)

I dag har jag ingen träningsvärk i låren, trodde jag skulle få det när jag pressade 90 kg upp i taket. Annat var det förra veckan ha ha ha! Jag kunde knappt gå på flera dagar och då hade jag som mest 60 kg. Jag tog 60 kg som start i går och det var nu plättlätt, jag förundras och förvånas över muskelminnet, så lätt att komma igång med tunga vikter. Annat var det när man började träna styrketräning första gången. Dels tog det tid att komma upp i några vikter och dels behövde musklerna vänja sig. Nu vänjer de sig kvickt och jag får öka på tyngderna.

Det enda muskelgrupp jag har träningsvärk i idag är i skinkorna och baksidan av låren, jag ökade där också för den vikten jag hade förra veckan var nu för lätt. Snart kommer jag till ett läge när jag inte tycks komma nån vart med vikterna, när det så att säga stannar av. Då får jag räkna med att det kommer ta lite tid innan jag orkar tyngre vikter. :)

Gymmet i sig är helt underbart, flera olika stationer för olika muskelgrupper. De är också samlade gruppvis så tränar jag benen är jag i en del av gymmet. I en annan del av gymmet finns vikter för armar och axlar t ex. Det är väldigt bra planerat tycker jag, man slipper springa runt i hela gymmet kors & tvärs. För den som vill använda maskiner finns det rum för dem också. Även en avskild lugnare del med maskiner och löpband, roddmaskin etc utan en hel del folk finns också. http://www.hojen.nu/forum/images/icons/icon14.gif

Jag räknar med att om nåt halvår/ett år vara smal igen med lite former på armar, ben etc.

Nina
2012-08-02, 11:37
Ber om ursäkt för att inlägget inte handlade om mc och turer men jag är bara så fruktansvärt taggad att jag måste få dela med mig. :)

Kret
2012-08-02, 21:39
Jag blir alltid imponerad av att folk kan motivera sig tillräckligt för att börja träna och lägga om kost.
För några år sen anmälde jag mig till Vasaloppet (öppet spår) för att får lite motivation. Men har man inga skidor går det ju inte att träna...
Dagen innan loppet handlade jag allt som behövdes. Jag kom iaf ca 8 mil innan jag fick ge upp p.g.a. skoskav. (Men var inte särskilt trött. Rökpauser i spåret ger kraft. )
Iår har jag anmält mig till cykelvasan (45km i skogen). Nästa fredag är det dags. Måste bara skaffa en cykel först...
Men jag har väl tur som har en hyfssad grundfysik och alltid ätit helt ok kost.
(T.o.m. barnen tror att pappa inte äter godis. )
Att majs innehåller mycket socker visste jag. Men det finns även sorter med mindre socker. Samma sak gäller de flesta frysta eller konserverade grönsaker. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nina
2012-08-03, 06:43
Inte dåligt att orka ca 8 mil för att vara otränad. Slutar du röka lär du orka mer tippar jag. Har själv varit rökare och när jag slutade fick jag sån energi att jag började gå flera mil i veckan. Det höll i sig några år för att sen avta. Tyvärr.

Du kommer nog orka en bra bit i skogen på cykel, hade du haft en att träna på före tror jag du skulle komma runt hela banan, det kanske du gör ändå. Du verkar rätt motiverad du också och det är toppen. :)

I dag ska jag träna baksida av armar och axlar, mina favoritövningar är just triceps. Vet inte varför, om det är för att det är muskler man knappt använder och är mest svag i antar jag. Likaså baksida av benen är nåt jag gillar att träna mer. Nu senast hade jag 10 kg på bröstet vid situps, min egen vikt var för lätt. Jag fick inte ens träningsvärk, ska ta tyngre vikt nästa gång. :)

Ove
2012-08-03, 08:09
I dag ska jag träna baksida av armar och axlar, mina favoritövningar är just triceps. Vet inte varför, om det är för att det är muskler man knappt använder och är mest svag i antar jag. Likaså baksida av benen är nåt jag gillar att träna mer. Nu senast hade jag 10 kg på bröstet vid situps, min egen vikt var för lätt. Jag fick inte ens träningsvärk, ska ta tyngre vikt nästa gång. :)

:eek: Men ojojoj! Vill bara komma med en litet pekfinger. Tunga belastningar gör att man blir en köttbulle med onödigt svällande muskler. Egen pinsam erfarenhet när jag på 70-talet letade byxor som rymde mina överdimensionerade lår och skjortor som hade ärmar som inte pajade. Det var ett slimmat mode ett tag - men ändå. Det kan vara kul att ha annat än T-shirt och mjukisbrallor :rolleyes:

Bättre att köra med lätt belastning + många repetitioner och få lite slimmade muskler istället. ;)

Men det är ju en smaksak. :cool:

Nina
2012-08-03, 08:31
Jag har inte tänkt bli en biff, Ove. ;)
Beror lite på hur man äter, i mitt fall minimalt med fett och de fetter jag stoppar i mig är mest Omega 3 som jag hittar i linfrön, fisk, nötter t ex. Jag är 1,75 m lång, trots min övervikt ser jag inte tjock ut heller, en vandrande synvilla helt enkelt. Apropå övervikt, i dag visade vågen 92,6 kg, jag är under 93 kg nu och det kändes helt toppen! Jag siktar på ca 73-75 kg eller där jag stannar av, vilket som kommer först och beroende på hur jag ser ut estetiskt.

Allt kontrolleras noga och jag kikar hela tiden på vad jag äter. Just nu är det mer fibrer och minimalt med kolhydrater och det är det som visar sig på vågen. :)

Nina
2012-08-03, 08:33
Får tillägga att ska jag se slimmad och ha lite former finns inte pizza, hamburgare eller övrig snabbmat i min värld. Allt tillagas av mig, då har jag koll på innehållet jag får i mig.

Håkan46
2012-08-03, 10:11
Det låter som om du tagit till dig LCHF konceptet. Det fungerar tro mig. Påverkar blodsockernivåerna positivt dessutom.
Svårt på sommaren med allt fika hos vänner och ute på fik.

Nina
2012-08-03, 12:59
Det låter som om du tagit till dig LCHF konceptet. Det fungerar tro mig. Påverkar blodsockernivåerna positivt dessutom.
Svårt på sommaren med allt fika hos vänner och ute på fik.

Ha ha nej nej, inga trend-dieter här inte. Rena rama tallriksmodellen fast med lite fler fibrer som grönsaker. Eller kika på stenålderskosten: inga potatisar, pasta eller ris och inga såser heller. Bröd som innehåller dinkel och gärna grovkornigt, fröer, olivolja, vatten i mängder per dag (ca 3 liter), quinoa, bulgur, ägg, fisk, kött, kyckling, nötter som valnötter t ex. Ingenting med socker i, fruktsocker ser jag upp med då det omvandlas till just socker i kroppen. Möjligen tar jag en halv banan efter träningen så inte musklerna bryts ner. :hello:

Mats Liifv
2012-08-03, 14:31
Gäller att hitta "sin" metod för att må bra. Man ska ju bara inte gå ner i vikt, utan även stanna där och må bra under tiden. En inte helt lätt ekvation att få ihop...;)

Håkan46
2012-08-03, 15:51
Må bra ja. Precis.
Det är tillåtet att vara salig på sin egen tro.

Ankan1
2012-08-03, 16:03
Låter jobbigt och stressande.Tur man inte har dom problemen.Pizza och öl märks fortfarande inte på figuren som tur är.Andra stackare verkar ju knappt kunna titta på en kaka ens förrän de har gått upp några kg.Jag blir mest förbannad i affären över alla dessa light dieter.De brukar stirra förvånat när man frågar var maten med normal fetthalt finns. :)

Nina
2012-08-03, 19:49
Må bra ja. Precis.
Det är tillåtet att vara salig på sin egen tro.
Jag tror att var och en får hitta sin kosthållning som fungerar för dem, LCHF fungerade inte på min man bl a. Jag provade att testa Aftonbladets recept, hände ingenting när jag åt enligt deras modell. Jag provade att äta enbart kött och såser utan potatis (modell Atkins), hände ingenting där heller. När jag provade tallriksmodellen och lite mer åt stenålderskost ramlade allt på plats, jag började gå ner i vikt. Det är inte illa menat åt dig med mitt tidigare inlägg och ”trend-dieter”, det är så många namn på olika sätt att äta. :hello:



Andra stackare verkar ju knappt kunna titta på en kaka ens förrän de har gått upp några kg.
Ungefär så där funkar jag, går jag förbi godishyllorna i butikerna fastnar några kilon på mig utan att jag ens rört varorna. Eller bara titta på en kaka. :rolleyes:

Nina
2012-08-04, 10:01
Gäller att hitta "sin" metod för att må bra. Man ska ju bara inte gå ner i vikt, utan även stanna där och må bra under tiden. En inte helt lätt ekvation att få ihop...;)

Just det, i mitt fall vet jag varför jag gick upp i vikt i vintras: tröstätning. Jag sket blanka katten i om jag fick några kilon på köpet, vad gör det om 100 år säg och helst ville jag dö på stört, så för att påskynda takten åt jag bara fel och massor. Under våren gick jag på samtalsterapi och la saker tillrätta, annat kom också upp till ytan som jag varit utsatt för och bearbetat men det kom tillbaka så det fick jag bearbeta och lägga bakom igen. Senare for jag på en 2 veckors semester till Gran Canaria, låg på playan och filosoferade om livet och annat hela dagarna med avbrott för dopp i havet samt luncher. I samma veva under de två veckorna började jag fundera över min situation, styrde om kosten redan där. Det var ju så mycket enklare i en annan miljö som man inte är van med.

Det första jag gjorde när jag kom hem var att springa till Najadens Fitness Center och köpa ett kort. Och sen har det bara rullat på, ett sista samtal är inbokat, jag har bestämt mig för att jag har huvudrollen i mitt liv. Den enda som styr min skuta är jag och jag ska till mina mål. Sen att det ramlar av ett och annat kilo på vägen är bara motiverande, jag blir mer och mer taggad tack vare att kilona börjar ramla av att fortsätta mot mina mål.

Jag har inte ätit pasta, potatis eller ris sen jag kom hem från Gran Canaria och jag saknar det inte heller. Då är man verkligen motiverad! =)

Det första målet har jag uppfyllt: komma ner i mina mc-kläder. När jag kommer ner i Streetens kläder får jag köra den, inte förr. =)

Håkan46
2012-08-05, 19:36
Ha ha nej nej, inga trend-dieter här inte. Rena rama tallriksmodellen fast med lite fler fibrer som grönsaker. Eller kika på stenålderskosten: inga potatisar, pasta eller ris och inga såser heller. Bröd som innehåller dinkel och gärna grovkornigt, fröer, olivolja, vatten i mängder per dag (ca 3 liter), quinoa, bulgur, ägg, fisk, kött, kyckling, nötter som valnötter t ex. Ingenting med socker i, fruktsocker ser jag upp med då det omvandlas till just socker i kroppen. Möjligen tar jag en halv banan efter träningen så inte musklerna bryts ner. :hello:

Måste bara tillägga att LCHF inte är en trend diet. Du vet säkert att den startades genom läkaren Annika Dahlqvist. Avsikten var att få folk att äta så att diabetes typ 2 ej uppstår samt att minska negativa effekter av denna diabetes där insulinkänsligheten redan är svårt störd.
Följer man LCHF konceptet så uppstår viktnedgång i nästan alla fall. Därför har denna diet tyvärr "kidnappats" av en s.k. bantningsmaffia och viktnedgång har blivit den enda och primära effekten som man talar om i media bl.a.
//Håkan

Nina
2012-08-05, 20:04
Måste bara tillägga att LCHF inte är en trend diet. Du vet säkert att den startades genom läkaren Annika Dahlqvist. Avsikten var att få folk att äta så att diabetes typ 2 ej uppstår samt att minska negativa effekter av denna diabetes där insulinkänsligheten redan är svårt störd.
Följer man LCHF konceptet så uppstår viktnedgång i nästan alla fall. Därför har denna diet tyvärr "kidnappats" av en s.k. bantningsmaffia och viktnedgång har blivit den enda och primära effekten som man talar om i media bl.a.
//Håkan

Oh ja, Annika Dahlqvist har man läst om. En hel del i media. Folk hakar på något som funkar och lägger till och drar ifrån och vips har de skapat en ny diet. Faktiskt så tycker jag att de flesta kosthållningar påminner om varann. ;)

Fast på mig fungerar stenålderskosten riktigt bra. Jag går ner i samband med motion, mina blodvärden och kolesterol etc ligger riktigt bra fast det har de gjort ändå. Jag får en klart bättre sömn, hår och naglar blir jättefina, huden likaså. Magen slutar krångla och de där sura uppstötningarna upphör, jag blir piggare och mer energisk och orkar mer, gladare och positivare, mindre svullen i magen. Ja allt är bara fördel för mig. Sen kan det finnas andra som inte alls fungerar med att äta fröer, bär, kött, fisk, fågel, grönt, dinkel etc och dricka vatten. :)

Håkan46
2012-08-05, 20:07
Ja visst. Stenålderskosten är väl att gå ett steg längre än LCHF, där ingår väl inte mjölkprodukter..?

Nina
2012-08-05, 20:12
Låter jobbigt och stressande.Tur man inte har dom problemen.Pizza och öl märks fortfarande inte på figuren som tur är.Andra stackare verkar ju knappt kunna titta på en kaka ens förrän de har gått upp några kg.Jag blir mest förbannad i affären över alla dessa light dieter.De brukar stirra förvånat när man frågar var maten med normal fetthalt finns. :)Påminner mig just hur jag var förr: jag kunde smälla i mig skogshuggarmiddagar. Riktiga mängder och det syntes inte på mig. Såg anorektisk ut i min ungdom. Vid 23 års ålder hände något, jag gick upp 15 kg på 3 mån och vägde sen normalt. Jippi, äntligen ser jag normal ut.

Efter giftstumaoperationen hände annat, jag började få problem att hålla vikten nere. Jag kan inte äta pizza, hamburgare och feta såser etc längre, inte i de mängder jag åt i min ungdom. Så, man kan säga att jag gått igenom hela rasket: från spinkig med anorektiskt utseende till lagom till överviktig. Jag förstår alla tre världarna.

Något jag minns sen 16-årsåldern var att jag var med mina kompisar och vi skulle bada. Visst, jag var smal och jag var medveten om det och kunde inte få upp vikten hur jag än bar mig åt. Det var lönlöst att försöka få på mig de 15-20 kilon jag saknade. När vi gick ner mot vattnet hörde jag glåporden skallra genom luften:

— Men herregud! Kolla så hon ser ut, får hon ingen mat hemma??
— Äter hon ingenting den där?
— Fy fan vad fult, usch för att vilja vara så där spinkig!

1) Jo jag fick mat hemma.
2) Jo, jag åt massor, dubbelt upp jämfört med andra i min ålder.
3) Nej, jag ville verkligen inte vara så där smal.

Det enda jag kan trösta mig med är att tänka: De begrep inte bättre. Som de hävde ur sig sina synpunkter om mig på min väg ner mot vattnet, somliga beter sig bara efter sitt förstånd. Och, där var det inte mer än så. :rolleyes:

Nina
2012-08-05, 20:14
Ja visst. Stenålderskosten är väl att gå ett steg längre än LCHF, där ingår väl inte mjölkprodukter..?

Nej, för mjölk fanns inte då. Fast jag tar minimjölk, måste ha lite mjölk i tekoppen, det smakar ruggigt illa utan mjölk tycker jag. :)

Nina
2012-08-05, 20:17
Titta vad jag hittade, en grundlig utförlig förklaring (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Stenalderskost/) hur stenåldersfolk åt. :)

Håkan46
2012-08-05, 21:18
Den var bra.
Jag har svårt att undanta mjölkprodukter. Ost, yoghurt, grädde, vassleprotein, etc för det är så lättillgängligt Jag har försökt kolla upp effekterna av mjölksockret, där råder det ju en hel del delade meningar.

Nina
2012-08-06, 12:19
Dagens luncher ser ut så här, observera att de äts utan dressing.2969


Scribbled from my iPhone using Tapatalk.