handdator

Visa fullständig version : De där sporthojjsåkarna...



Ia_
2012-08-01, 21:54
Nu på väg hem från jobbet var det en jäklans massa sporthojar ute och åkte.
Jag misstänkte att de skulle samlas upp någonstans för att plåga övriga trafiken med sitt oansvariga fartgalningsåkande, så som den delen av hojåkare alltid gör.

Det som då slog mig var att trots att de är flera stycken som kommer i klungor, på 73an (som är en väg med tre filer i varje riktning) och trafiken är väldigt gles den här tiden på dygnet... så kör alla väldigt lugnt?! :eek:

De ligger efter varann på led, använder blinkers och blir till och med omkörda av nästan alla bilar som är på deras sida. Det kändes rätt märkligt.

Min reflektion var att det kanske trots allt finns vettiga symaskinsåkare... :p
Funderar på att eventuellt omvärdera mina fördomar.

Tack till alla de jag såg idag, som gav mig hopp om genren och visar utåt att det kanske är de korkade som märks mest, men att det finns många fler som har vett! :adore:

pentti01
2012-08-02, 01:48
Så är det nog ! :)

Ia_
2012-08-02, 11:06
Jag vill tro att det är så i alla fall! :)

Nina
2012-08-02, 11:35
Jag har sett flera sporthojförare som tar det lugnt på vägarna, nu såg du också den delen av den kategorin. De flesta verkar anta att bara för att man sitter på en gathoj/sporthoj så måste man gasa duktigt. Fördomar tar överhanden tyvärr. Jag märker det när jag kör min gathoj som de flesta tror är en sporthoj.

De man ser tokgasa är för övrigt en liten klick ur hela sporthojkollektivet.

Ankan1
2012-08-02, 12:01
Oj då ... då kanske man kan få någon form av statligt bidrag för att man tillhör en minoritet som gasar på så gott det går med ljudliga blås på gamla bettan.140 km/h på hoj tycker jag är en lagom fart på de flesta större vägar även om turbulensen ibland kan vara tröttande.Problemet är ju att förutom motorväg så blir man ju ständigt nedbromsad av (jag måste titta på blommorna gänget). :)

Som idag t ex när jag for iväg sex mil efter Motul Olja och på motorväg i bil och under en lång sträcka har en bil snett bakom i omkörningsfil som aldrig tycks komma förbi.Dennas fart är marginelt aningen högre än min egen och när stollen väl lyckats ta sig förbi och går in framför mig så sänker vederbörande farten med ca 20 km/h.Varför undrar man ju då med ett skak på huvudet när man kör om denna stolle och tittar aningen kryptiskt på eländet bakom ratten.

pentti01
2012-08-02, 13:19
Oj då ... då kanske man kan få någon form av statligt bidrag för att man tillhör en minoritet som gasar på så gott det går med ljudliga blås på gamla bettan.140 km/h på hoj tycker jag är en lagom fart på de flesta större vägar även om turbulensen ibland kan vara tröttande.Problemet är ju att förutom motorväg så blir man ju ständigt nedbromsad av (jag måste titta på blommorna gänget). :)

Som idag t ex när jag for iväg sex mil efter Motul Olja och på motorväg i bil och under en lång sträcka har en bil snett bakom i omkörningsfil som aldrig tycks komma förbi.Dennas fart är marginelt aningen högre än min egen och när stollen väl lyckats ta sig förbi och går in framför mig så sänker vederbörande farten med ca 20 km/h.Varför undrar man ju då med ett skak på huvudet när man kör om denna stolle och tittar aningen kryptiskt på eländet bakom ratten.
Känner igen fenomenet,, ; många har svårt att ligga bakom med rätt avstånd, dom kör hellre om och ligger kvar i samma hastighet som innan,,:confused:

Jag tillhör ibland "titta på blommorna - kategorin men då ser jag till att inte hindra övrig trafik ;)

Nina
2012-08-02, 13:31
Ja eller hur? Sen har vi de där stollarna som står vid en stopplikt/väjningsplikt och väntar på sin tur att få köra ut. De kör ut framför sista bilen! Vad är det för dumhet somliga hittat på? Vill de inte ligga sist i kön, är det så nedvärderande..? Har hänt mig flera gånger, ligger sist av raden med fordon och en bilist måste knöla sig ut framför mig när det kan vara alldeles tomt efter mig. Spelar ingen roll hur kort avståndet är före mig, de ska bara in före mig. Stollar! :rofl:

Ia_
2012-08-02, 14:11
Hehe, ju mer jag har varit i trafik, desto mer inser jag att de flesta inte verkar kunna köra... :rolleyes:

Farten i sig är väl inte egentligen det jag personligen har tyckt varit det knepiga med de förarna som jag refererade till som korkade. Utan mer deras körsätt kombinerat med farten...
När det till varje pris skall slängas hej vilt mellan filer och bilar för att komma först fram (vissa till och med med småbarn bakpå?! :eek:) eller tränga sig en på det ena och andra stället för att hinna före alla, eller värst av allt, de som kör på MIN sida av vägen i kurvor i äckligt höga hastigheter! DÅ förstår inte jag. det är mer sådant jag blir sur på.

Själv tillhör jag den minoriteten som håller hastighetsbegränsnigarna, jag har ju inte kommit ifrån övningskörningen än.
DESSUTOM tillhör jag av naturen "titta på blommorna-gänget" och dessa två i kombination brukar innebära att jag alltid får leda gänget! (LÄS: "leda bilkön!" ;) )

Allaandranamnvarupptagna
2012-09-15, 15:10
Jag har sporthoj för jag tycker de ser fräcka ut!
Har inget med hastigheten att göra, lika roligt att crusa runt i stan i låg fart tycker jag :)

dock måste jag erkänna att en övervarvad om körning alltid ger mig adrenalin, men anser inte att det trafikfarligt snarare tvärt om, mindre tid i mötande körfält destubättre, dock ska inte detta utnytjas till att göra farliga omkörningar bara för man vet (hoppas) på att man hinner, det är idiotiskt.

catrine
2012-09-23, 08:22
Jag har sporthoj för jag tycker de ser fräcka ut!
Har inget med hastigheten att göra, lika roligt att crusa runt i stan i låg fart tycker jag :)

dock måste jag erkänna att en övervarvad om körning alltid ger mig adrenalin, men anser inte att det trafikfarligt snarare tvärt om, mindre tid i mötande körfält destubättre, dock ska inte detta utnytjas till att göra farliga omkörningar bara för man vet (hoppas) på att man hinner, det är idiotiskt.

jag är benägen att hålla med dig där. köpte mig en custom för att "glida runt" men på körskolan är hojen en helt annan. det är jätteroligt att få "dra på" och ha kontroll på bågen och att det händer något när man gasar så man skulle ha två hojar, en för varje humör:)

pentti01
2012-09-23, 10:57
jag är benägen att hålla med dig där. köpte mig en custom för att "glida runt" men på körskolan är hojen en helt annan. det är jätteroligt att få "dra på" och ha kontroll på bågen och att det händer något när man gasar så man skulle ha två hojar, en för varje humör:)

För min del skulle det inte räcka med 2,,, VILL HA ALLA OLIKA TYPER AV HOJ !!! :D

Foosi
2012-12-20, 17:09
ok, drar till med ett litet trådlyft här nu då ;o)
tur att vi inte alla är exakt likadana eller ?
för en del kan "lukta på blommorna" fart vara 90km/h och för andra betyder det 50km/h
alltså detta är lite som att fråga någon kör du fort eller ? vad är fort för dig ?
har kört sporthoj, och glidare och har just nu en av varje.
klart som korvspad att jag gillar ösa på lite ibland. och då något eller mycket över hastighetsgränserna.
MEN och här kommer det som skiljer hoppas jag de du sållar till gruppen idioter etc...
jag försöker välja "rätt" väg och tillfälle om jag vill busåka på slingriga vägar.
Att åka som en blådåre på bakslangen inne i innerstan i rusningstrafik etc etc.... det är som tur är undantagen och klart att de märks ! Det är ju precis det som de är ute efter ! Dvs att märkas. De bara skriker på uppmärksamhet. Hojen är bara ett verktyg för just den sortens åkare skulle jag vilja påstå.
Att älska åka hoj är något helt annat. Det är känslan av att åka hoj. punkt slut.
När huvudsysslan är att visa upp dig med diverse djävla konster och galenskap mitt i trafik och folkmängd behöver du tas om hand och behöver hjälp, inte med hojåkande, för det har lite med saken att göra, men med något sjukt behov av att visa upp dig. Mindrevärdeskomplexer och diverse djävla åkommor verkar en del försöka bota med nåt nördigt beteende. skulle en idiot riskera mitt eller mina barns liv på detta viset så får de sig en omgång de sent glömmer....
hitta en väg där du kan gassa på istället och sluta leka en djävla posör ;o) det är fan pinsamt....

Men att de flesta gillar brassa på ibland som har en sporthoj är väl egentligen inget underligt. men hur var och när du gör det ÄR stor skillnad, även om det förstås inte finns några "garantier" på någon allmän väg så är det är en stor skillnad !
lite tankar bara... ingen predikan ;o)

God Jul på er alla ... våren kryper närmare...

Olle Å
2013-01-03, 11:05
Kom körande med bil på E 18 utanför Kungsängen. På motsatta körbanan kommer ett gäng sporthojar åkandes. De var väl ca 20 st. Uppskattar farten deras till ganska normal. Men den första i gänget körde på bakhjulet en mycket lång sträcka. Man kan undra varför. Visst det är ju duktigt av honom att visa att han kan, men............:eek::eek::eek:
potenskris eller ???????????????????:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Tjita1
2013-01-04, 00:36
Ja, har man problem med annat som inte går att få upp, får man väl resa hojen istället..

engström67
2013-01-04, 10:28
Förstår ej vitsen med att åka på bakhjulet.Men en sporthoj idag,dom flesta med närmare 200hk,den är ju till för att åka fort med vad annars.Ingen njutning att glida runt med,därför har jag ingen.Har dock provat dom flesta bara för att känna draget.Nää vore jag intresserad av mycket bankörning så hade det nog varit intressant eller en Aprillia Rsv4 eller ducce för att dom låter gudomligt och är vackra att titta på:).Och på tal om att titta på blomornaeftervägen så tillhör jag dom som vill hålla minst den hastighet som är på vägen och ser till att hela tiden ligga först för att slippa dom som inte kan hålla hastigheten och titta på annat:confused: På en sträcka på 50 mil i detta land så lär man säkert köra om 20-50 fordon:)

Ankan1
2013-01-04, 11:23
Pensionärsgruppen på hojen.nu har nu haft årsmöte och beslutat att all form av bus och fortkörning på mc är brist på potens, farligt och omoraliskt.Så härmed är mötet avslutat och den moraliska pensionärsgruppen åker numera kollektivt istället ... LOL.

Vi andra har däremot fortfarande himla kul när läget passar http://www.youtube.com/watch?v=OINQNliUifI :D

Cy2
2013-01-04, 11:55
:adore::adore:
Pensionärsgruppen på hojen.nu har nu haft årsmöte och beslutat att all form av bus och fortkörning på mc är brist på potens, farligt och omoraliskt.Så härmed är mötet avslutat och den moraliska pensionärsgruppen åker numera kollektivt istället ... LOL.

Vi andra har däremot fortfarande himla kul när läget passar http://www.youtube.com/watch?v=OINQNliUifI :D

Den bästa kommentaren i denna tråd

Foosi
2013-01-04, 21:03
:adore::adore:

Den bästa kommentaren i denna tråd

:bath:

Ove
2013-01-04, 22:38
Pensionärsgruppen på hojen.nu har nu haft årsmöte och beslutat att all form av bus och fortkörning på mc är brist på potens, farligt och omoraliskt.Så härmed är mötet avslutat och den moraliska pensionärsgruppen åker numera kollektivt istället ... LOL.

Vi andra har däremot fortfarande himla kul när läget passar http://www.youtube.com/watch?v=OINQNliUifI :D

Helt OT.. Du är vad jag kan förstå ca. 48 år. Om några få år kommer du själv att tillhöra den grupp som du så djupt föraktar - pensionärerna. Kanske du t.o.m. har skaffat en keps? Det går så fort att bli äldre så du anar inte. Men ska du sluta att ha kul när utbetalningarna från pensionsmyndigheten kommer i brevlådan? :confused:

Sepe
2013-01-04, 23:45
Har kör hoj antal år och visst är det så att när jag var yngre, så blev det en del buskörning, brände gummi osv. Nu är jag äldre och "klokare" och vet att med lekande töjer man gränser. Har möt, varit med, åkt med med alla dessa sortens hoj åkare, och tycker att det är roligt och spännande. Kanske inte lek med hojen i centrum på stan var det är massa andra trafikanter och fotgängare. Det som är viktigt är att varje hoj åkare ska ta även ansvar för sitt handlande. Får man hastighetsböter, kör i diket, krockar eller vad nu kan hända på grund av så kallat buskörning,(gäller även glidare hojar) så ska man inte skylla ifrån sig. Tyvärr är det så att ibland blir det rätten och undersökningar som får avgöra vem var skyldig och vad har hänt, när det finns inga vittne och hoj föraren och mot partner dog i olyckan. Kör med sunt förnuft så alla vinner.

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-05, 18:01
man skulle ha två hojar, en för varje humör:)

Har funderat starkt på att skaffa en gammal glidare som går som vetaranare, de kostar ju praktisk taget ingeting ( 1700 helförsäkring helår om hojen är 20år eller äldre ) perfekt med nån praktisk packbox när man ska glida till havet och bada eller nått, härligt att bubbla runt på låga varv! testat köra en Shadow en gång, gillade den kännslan skarpt!

engström67
2013-01-05, 19:01
Buskörning på hoj förstår jag mig inte på men vissa tycker väl det är kul.Men att andvända gasen och ha mycket motor det gillar jag:)Är 46 år nu och kört mc sen 16 och det är fortfarande lika kul att gasa ibland på rätt ställe och kommer nog alltid göra det:).Farligt,visst om man inte tänker så är det farlig.Med god trafikvana och tänker,även åt andra så är det inget farligare än att ta bussen:).Men det är ju klart ett tekniskt fel på hojen kan ju ställa till det.

speed triple
2014-01-22, 23:56
Pensionärsgruppen på hojen.nu har nu haft årsmöte och beslutat att all form av bus och fortkörning på mc är brist på potens, farligt och omoraliskt.Så härmed är mötet avslutat och den moraliska pensionärsgruppen åker numera kollektivt istället ... LOL.

Vi andra har däremot fortfarande himla kul när läget passar http://www.youtube.com/watch?v=OINQNliUifI :D

Annars är ju EU moppe ett bra alternativ för dom får man ju åka i hela 45 :D

Nina
2014-01-23, 11:07
Annars är ju EU moppe ett bra alternativ för dom får man ju åka i hela 45 :D

Jag har en EU-moppe, maxfart 45, i nedförsbacke kan den komma upp i skrämmande farter som 55 km/tim. :)

erikn
2014-01-23, 13:16
Vi har flera. Den "sämsta", med trumbroms fram (låååång bromssträcka) går i ca 55 på plan mark, hur fort den går i nedförsbackar vet jag inte, för den går långt förbi slutet på mätaren. Skulle gissa på ca 75. Branta nedförsbackar ylar det bara, då går det ännu fortare.

Foosi
2014-01-23, 17:10
jag skaffade mig min Aprilia endast för att jag ville se hur framåtlutad jag kunde sitta länge i 60km/h ;o)

pentti01
2014-01-23, 22:50
jag skaffade mig min Aprilia endast för att jag ville se hur framåtlutad jag kunde sitta länge i 60km/h ;o)

:beer:

Foosi
2015-02-24, 23:56
skaka liv i denna gamla tråd, då det är så relevant till diskussionen det som jag upplever med en bekant.
När han förr i tiden åkte sporthoj så gick det utav helv.. och då var alla andra sniglar ivägen i princip...
sedan i takt med att han blir äldre så ändras attityden till övriga med. som om alla andra på vägen skall ställa om sig i takt med han ;) så nu när han glider fram i 60km/h på sin kromsläde och luktar på blommorna och busvisslar på kossorna... så skall alla andra göra det med ... kör en sporthoj om så är det ena djäfla dårar ;) haha...

engström67
2015-03-02, 22:59
skaka liv i denna gamla tråd, då det är så relevant till diskussionen det som jag upplever med en bekant.
När han förr i tiden åkte sporthoj så gick det utav helv.. och då var alla andra sniglar ivägen i princip...
sedan i takt med att han blir äldre så ändras attityden till övriga med. som om alla andra på vägen skall ställa om sig i takt med han ;) så nu när han glider fram i 60km/h på sin kromsläde och luktar på blommorna och busvisslar på kossorna... så skall alla andra göra det med ... kör en sporthoj om så är det ena djäfla dårar ;) haha...

Så det kan bli.glida fram i 60 kan man väl göra bara man inte är i vägen.:D

Zalkin
2017-12-27, 19:17
Hej Foosi!
Jag är ny på forumet och införskaffade en helg underbar hoj... ZZR1200 03/04 nu i juni 2017!
Ser att du kör en likadan?
Var bor du? Jag bor på Hisingen.
Hör av dig��������