handdator

Visa fullständig version : Tips på grusvägar



mirrisen
2012-08-01, 21:27
Söker tips på längre (5-15 mil) sammanhängande grusvägsslingor/turer i Västmanland, Uppland, Sörmland. Inte enduro och bommar, utan såna vägar man oftast når via "gula vägskyltar". Vi tillbringade en semestervecka i Värmland och där var det ju rena paradiset. Tyvärr ser det inte lika najsigt ut några mil norr om Stockholm... :p Tack på förhand!

Håkan46
2012-08-02, 23:22
Hej Mirre
Kolla nedan: glöm inte att klicka på "scan001"
http://www.pdfhost.net/index.php?Action=Download&File=c5c5d36ecbf2d512064da3b5241c53a8

Dom bruna streckade är bra grusvägar.
Detta är inte någon detaljerad karta. Jag tror dock att vägar som visas är asfalterade vägar eller bra grusvägar.
Om du har en mera detaljerad karta så borde alla övriga vägar vara grusvägar (medel eller enklare).
Jag har precis kommit hem från en tur till Touringbutiken sedan Lindesnäs. Lindesnäs - Lövsjön - Sunnansjö. Helt perfekt grusväg för mig. Kanske lite för snabb, bra vägyta.
Hur fort avser du att åka? "Skall gruset sprätta" i kurvorna?
Bra områden runt:
Lindesnäs. Säfsen. Yxsjöberg. Näverkärret. Malingsbo/Kloten området.
Hoppas på bra turer
Håkan

mirrisen
2012-08-03, 21:43
Hej Mirre
Kolla nedan: glöm inte att klicka på "scan001"
http://www.pdfhost.net/index.php?Action=Download&File=c5c5d36ecbf2d512064da3b5241c53a8

Dom bruna streckade är bra grusvägar.
Detta är inte någon detaljerad karta. Jag tror dock att vägar som visas är asfalterade vägar eller bra grusvägar.
Om du har en mera detaljerad karta så borde alla övriga vägar vara grusvägar (medel eller enklare).
Jag har precis kommit hem från en tur till Touringbutiken sedan Lindesnäs. Lindesnäs - Lövsjön - Sunnansjö. Helt perfekt grusväg för mig. Kanske lite för snabb, bra vägyta.
Hur fort avser du att åka? "Skall gruset sprätta" i kurvorna?
Bra områden runt:
Lindesnäs. Säfsen. Yxsjöberg. Näverkärret. Malingsbo/Kloten området.
Hoppas på bra turer
Håkan

Tack Håkan, ska utforska detta! :-)
Är inte ute efter extremt grussprättande och bredställ, utan små slingriga vägar med "lagom" grov grusbeläggning där man tuffar fram i kanske 50-60.