handdator

Visa fullständig version : Norge resa



engström67
2012-08-01, 20:12
Drar till Norge imorgon torsdag 2/8 eller fredag morgon,någon som vill åka med?Blir troligtvis Lofoten och sedan söderut,trollstigen,Geiranger osv är det tänkt:)

lasrberglund
2012-08-01, 20:56
Ska också fara imorrn om de är hyggligt väder. Tar silvervägen över till norge sen bodö-lofoten-narvik är den oplanerade planeringen.

klantbo
2012-08-01, 21:58
Jag hade lätt hakat på om jag hade haft mer semester, jag är tok sugen på att åka i Norge men under min enda semestervecka så regnade det konstant där :/

Håkan46
2012-08-02, 21:50
Drar till Norge imorgon torsdag 2/8 eller fredag morgon,någon som vill åka med?Blir troligtvis Lofoten och sedan söderut,trollstigen,Geiranger osv är det tänkt:)

Vilken framförhållning.. 2 dagar. Jag behöver mer tid för planering. Hur länge beräknar du att vara borta? Kollar du på forumet under tiden?

engström67
2012-08-08, 20:13
Vilken framförhållning.. 2 dagar. Jag behöver mer tid för planering. Hur länge beräknar du att vara borta? Kollar du på forumet under tiden?

ursäkta kort varsel,men min resekamrat hoppade av i sista sekund:mad: därav framförhållningen.Men nu är jag hemma igen efter 6 dar i norge,med en nyfunnen vän som jag hittade:)

engström67
2013-08-01, 21:41
Rese sällskap v.33 till Norge sökes:)

engström67
2013-08-22, 21:07
Hemma efter en vecka i Norge med regn hela tiden:( men så kan det vara,kul ändå.Tur man har bra kläder som tål en veckas ösregn:).Hojen riktigt skitig,men bara kul att tvätta så den är i nyskick imorrn:)

Allan K
2013-08-31, 07:14
Hej

Jag har också varit på Norgeresa. Resan gick från Åland, upp till Sundsvall och sedan via Östersund till Trondheim. Vi tog sen väg 6 och väg 3 mot Arvika.
Mycket fin resa men man borde ha tagit mera tid på sig. Man kör inte många mil per dag på norska sidan.

Olle Å
2013-08-31, 08:02
Hemma efter en vecka i Norge med regn hela tiden:( men så kan det vara,kul ändå.Tur man har bra kläder som tål en veckas ösregn:).Hojen riktigt skitig,men bara kul att tvätta så den är i nyskick imorrn:)

Om du körde rutten via Lofoten, så undrar jag om du verkligen fick se något eller var det bara körningen som gällde? Det är verkligen en fin runda, om man far ut på hela Lofoten och har tid med en extradag och tar V 17 söderut. Vi gjorde den förra året, men inte via Geiranger.:):):)

engström67
2013-08-31, 21:54
Om du körde rutten via Lofoten, så undrar jag om du verkligen fick se något eller var det bara körningen som gällde? Det är verkligen en fin runda, om man far ut på hela Lofoten och har tid med en extradag och tar V 17 söderut. Vi gjorde den förra året, men inte via Geiranger.:):):)

Det vart inget norrut,vi höll oss runt vestlandet

Jourtjänst
2013-09-01, 06:47
Min Norgeresa gick Stockholm-töcksfors (gränsen till Norge på E18)-Hallbjönnsekka (väg 45 Telemark), Lysebotn, den inre delen av Lysefjorden (29 Serpentiner varav en i trång tunnel)-Strömstad-Helsingborg). Jag startade själva Norge-turen i torsdags den 29 augusti från Stockholm efter att ha varit på en MC-träff i Tärnsjö och kommer hem idag söndag den 1 september. Övernattning på STF Turistgård i Töckfors, fjällanläggningen i Hallbjönnsekka på vägen till Lysebotn och i stuga på Strömstads camping på väg hem igen där detta skrivs.

Det blev 350 mil inkl den ursprungliga resan från Helsinborg till Tärnsjö för MC-träff där innan Norgeresan gick av stapeln.

Tyvärr har forumet disablat möjlighet att lägga in bilder från kameran på min telefon, så jag kan inte visa dem.

V Saarela
2013-09-01, 07:50
Jag brukar ta minst en tur till Norge varje år och oftast har det väl blivit 2-3 turer.

Har också försökt köra till "vägs ände" längst upp också. Nu i sommar gjorde jag bort Berlevåg.

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/130623/130623b1.html

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/130623/130623b75.jpg

Olle Å
2013-09-02, 09:13
OTROLIGT FINA VYER DÄR UPPE I NORR. Får verkligen ett sug av att åka ditåt.:):):)

erikn
2013-09-02, 12:29
Haha, jag var in på din sida och kollade lite. Jag har läst lite på ett annat forum om din resa till Norge på moppe (den i mina ögon fula saken med dubbla lysen fram) och tyckte det var starkt. Men nu fick syn på att du dragit till alperna på moppe också, typ en vanlig kinamoppe fast Honda. Självplågare?

Ove
2013-09-02, 18:05
Självplågare?

Eller livsnjutare? :beer:

erikn
2013-09-02, 19:53
Ja, om man känner att man har tid och så. Man hinner ju i alla fall titta på vad man åker förbi när man åker 50 mil på moppe på en dag, och sedan 50 till dagen efter.

V Saarela
2013-09-03, 04:35
haha, ja tid vet jag ju inte. Tar ju lika länge att sitta på en hoj 14 timmar som på moped :)

Är man ensam så blir det ju en hel del att köra. Moped(topfart 42 km/timmen) tog mig t o r 10 dagar från Sverige(då fick jag mer eller mindre knuffa den i backarna) och då hann jag med att besöka Grossglockner, Dolomiterna, Stelvio mm.
Håller man sig i nordländerna(tyskar osv blir sura om man kommer "sent" till camping) så hinner man köra ännu mer.

Sverige är ju långt och när man väl kommer ner till ner till Skåne så är det ju inga avstånd. Körde förra året med en 8 hästars scooter(3,7 liters tank) 172 mil på ett dygn. Det innebär att från Sverige kommer man ner till typ Pisa i Italien och lite till.


Jo Olle.....Nordnorge tycker jag att du ska dra till.

Hur skulle man kunna jämföra syd- resp nord?
Syd:
-brutalt
-intensivt
-stressigt
Nord
-mjukt
-lugnt
-tyst

Nåt jag glömt?

Jag brukar faktiskt stanna ibland och bara....kika på dom vackra fjällen och bara lyssna på tystnaden. Man får då en lite ödmjuk känsla.

Förstår att sydeuropeer som i princip bor på varann söker sig till lugnet och tystnade i norr.

erikn
2013-09-03, 09:01
haha, ja tid vet jag ju inte. Tar ju lika länge att sitta på en hoj 14 timmar som på moped
Skillnaden är väl att man kommer lite längre på 14 timmar mc jämfört med 14 timmar moppe. Men jag förstår känslan, jag gillar att segla, det gör inte frugan. "Varför åker vi åt fel håll?"... Det är resan som är målet, inte att komma fram.

räven
2013-09-03, 09:42
Tempramentsfråga ? Sydlänningen vill ha mycket på kort tid.

Olle Å
2013-09-03, 09:56
Tempramentsfråga ? Sydlänningen vill ha mycket på kort tid.

Nja, tror det är inställningen man har för den tilltänkta trippen. En gång skulle jag köpa en lyftkran till en 30-traktor. Uppstod frågan, skulle jag först åka och titta på kranen och sedan hyra en släpkärra?
Det var nio mil dit, så jag tog traktorn i stället och chansade på att jag ville köpa kranen. Det blev faktiskt en riktigt trevlig tripp som gick nästan till Arvika- Koppom och runt Årjäng. Fick ju se en massa lustigheter som man inte ser annars.
När vi flyttade hit fick inte alla grejer plats på flyttbilen, så jag lånade en traktor och vagn och for iväg 15 mil och hämtade resten oxå med en 30-traktor. Tiden går ju i samma takt oavsett. Som sagt, det är ju inställningen som är det viktiga.:cool::cool::cool: