handdator

Visa fullständig version : Max 10kg i packväskan???



lasrberglund
2012-07-28, 20:11
Jag har efter enormt mycket om, men o en massa kanske fått mina H&B Alu standard packväskor.

Såg när jag monterade dem att man bara får lasta 10 kg i varje?!

En 5 liters reservdunk + en 5 liters vattendunk är alltså allt jag får lasta??

Filosofin är att de har tagit till så det knakar för att vara säkra och MINST 15kg borde ändå vara säkert?

Nån som har nån åsikt? (bortsett det uppenbara att man ska vara god svensk och följa även de mest idiotiska instruktioner..)

Mats Liifv
2012-07-28, 20:21
Tror också att du kan ha femton kilo i varje väska. Tyskarna garderar sig självklart! Du får väl testa själv och se vad som verkar rimligt. Tio kilo är ändå en hel del. Vart ska du åka, eftersom du behöver vatten och bensin med dig. Känns inte som något som är svårt att få tag i under vanliga omständigheter.

lasrberglund
2012-07-28, 20:55
Det blir en sväng till norge på onsdag eller torsdag. piteå-arjeplog-silvervägen-bodö-lofoten-narvik-kiruna-piteå. rutten är beroende på väder och vind.
Hojen rymmer 15 liter, men jag vill gärna ha 10 liter extra för att lugna sinnet. Vet att det är överkurs men jag BLIR nervös när jag "bara" har 5 liter kvar i tanken.

Vattnet är både för att kunna laga mat o dricka. Blir mest att använda triangiat på rastplatser eller dylikt. Vill inte vara så beroende av vars jag stannar.
Kan bli en 2 liters dunk ist, men den tar ju bara marginellt mindre plats. Det löööser sig nog.

V Saarela
2012-07-29, 09:04
Vikter och hastighet är väl säkerhetsnormer. En hoj som man lastar för mycket i blir ju logiskt sett lite mer vingligare och mer svårhanterlig både vid låg fart och i blåst.
Personligen har jag både lastat och kört i hastigheter det dubbla rekommenderade.

och..........i vissa länder(läs tex USA) blir väl tillverkaren stämd ända ner i kalsongerna om det skulle finnas en uns till att överlastade packväskor varit orsaken till att hojen brassat ner i diket.

lasrberglund
2012-07-29, 10:15
Vikter och hastighet är väl säkerhetsnormer. En hoj som man lastar för mycket i blir ju logiskt sett lite mer vingligare och mer svårhanterlig både vid låg fart och i blåst.
Personligen har jag både lastat och kört i hastigheter det dubbla rekommenderade.

och..........i vissa länder(läs tex USA) blir väl tillverkaren stämd ända ner i kalsongerna om det skulle finnas en uns till att överlastade packväskor varit orsaken till att hojen brassat ner i diket.

Tanken är att eftersom jag kör själv kan jag lasta de 50 kg som en passagerare skulle vägt.

Jag kör inte över 90km eftersom hojen inte är skön i de farterna.

Blir inte tillverkaren stämd hur som helst i USA? Det står ju ingenstans att man inte kan köra 130km i en bergvägg med väskan som hjälm och suspensoar...

Olle Å
2012-07-30, 08:50
Har kunnat konstatera på min Transalp att om man lastar tungt i sidoväskor så märks inte det så mycket. Men däremot om man får många kilo i topboxen så blir hojen lite fladdrig i framänden vid snabb grusvägsåkning. Det beror ju på att topboxen sitter så långt bak och ganska högt.:mad::):mad:

lasrberglund
2012-07-30, 09:43
Har kunnat konstatera på min Transalp att om man lastar tungt i sidoväskor så märks inte det så mycket. Men däremot om man får många kilo i topboxen så blir hojen lite fladdrig i framänden vid snabb grusvägsåkning. Det beror ju på att topboxen sitter så långt bak och ganska högt.:mad::):mad:

Max 5kg i toppboxen enligt tillverkaren..

Det följer alla väl alltid??:deal::deal:

Guzzi-Leif
2012-07-30, 23:39
Mina originalpackväskor: 5 kg per styck o max 130 km/h
Hepco Becker tillbehörspakethållare: Max 5 kg.
Jag måste erkänna att jag syndat en aning...

Molgan
2012-07-31, 01:04
Tanken är att eftersom jag kör själv kan jag lasta de 50 kg som en passagerare skulle vägt.
50 kg!? Körde Europa runt med 5 kg packning (med marginellt större tank än du) och klarade mig utmärkt. Visst är det glest med mackar där du ska åka men varför man vill åka runt i "vredens druvor"-stil har jag aldrig begripit. Lämna alla bra-att-ha-grejer hemma och ta bara med dig det du vet att du behöver så drar hojen mindre soppa och därmed kan du även slopa reservdunken. Att ta reda på vart det finns mackar är inte svårt så att hålla tanken flytande är inget problem, och är det nåt du glömt att ta med finns det affärer överallt. Åka runt med överlast är inget nöje.

Jag har ett par mjuka packväskor som alltid i slutändan får stanna hemma då jag inte behöver dom. Enda gången de följt med var när jag åkte långtur med frugan bakpå. (Hon måste tydligen matcha resten av sin klädsel beroende på vad hon bär för plagg beroende på situation, jag är mer zonindelad i min ekipering: Har jag nåt varmt samt svalt för överkroppen? Check. Har jag nåt varmt samt svalt för underkroppen? Check. Packning klar.)

Du får naturligtvis sköta dina hojresor hur du vill och lider säkert av någon annan filosofi än mig, men ville bara ventilera. =)

V Saarela
2012-07-31, 05:58
Jag har haft med mig en 5-liters dunk när jag åkt i dom där områdena, men då har jag ju haft bara 3,7 liters tank.......:)

lasrberglund
2012-07-31, 07:55
Du får naturligtvis sköta dina hojresor hur du vill och lider säkert av någon annan filosofi än mig, men ville bara ventilera. =)

50kg är den absoluta maxgränsen men så mycket packning ska jag givetvis inte ha.

Jag har en fobi för att bli utan bensin så jag SKA ha med mig minst 5 liter i reserv. Blir nog 10 liter.

Sen tycker jag det är skönt att kunna stanna var som helst o veta att jag kan laga mad o sova utan att kolla hytte/hotell.

Ventilera på du. Det är väl därför vi är här?

Mats Liifv
2012-07-31, 09:27
Om du har en femtonliters tank är det helt lugnt!

Har varit och åkt i dom trakterna utan några som helst orostankar. Passa på att tanka ofta bara så att du inte hamnar i problem. Om jag skulle haft med mig extra bensin skulle jag nöja mig med ett par liter. Med full tank på din hoj måste du väl komma minst 25-30 mil?

Men känner du dig inte lugn utan tio liter extra så ska du så klart ha det med dig.

Du lär dig med tiden vad som är nödvändigt att ha med dig på dina resor. En tanke kan ju vara att köpa en större tank. Hade själv en Yamaha TTR 600 med endast tio liters tank, vilket var i minsta laget när jag gav mig iväg ut på avlägsna grusvägar. Beställde en tjugoliters tank från Tyskland och sen var det problemet löst för gott...

Håkan46
2012-07-31, 11:14
Kanske ska du ha med en sådan här och lite slang. För tankning ur en annan Mc ner i en plastflaska....
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Pump-for-bransleslang-256961/
//Håkan

lasrberglund
2012-07-31, 11:30
Om du har en femtonliters tank är det helt lugnt!

Har varit och åkt i dom trakterna utan några som helst orostankar. Passa på att tanka ofta bara så att du inte hamnar i problem. Om jag skulle haft med mig extra bensin skulle jag nöja mig med ett par liter. Med full tank på din hoj måste du väl komma minst 25-30 mil?

Men känner du dig inte lugn utan tio liter extra så ska du så klart ha det med dig.

Du lär dig med tiden vad som är nödvändigt att ha med dig på dina resor. En tanke kan ju vara att köpa en större tank. Hade själv en Yamaha TTR 600 med endast tio liters tank, vilket var i minsta laget när jag gav mig iväg ut på avlägsna grusvägar. Beställde en tjugoliters tank från Tyskland och sen var det problemet löst för gott...

Har tittat lite på acerbis 23liters tank. Beslutar jag mig för att behålla hojen och gillar långfärd så blir det en sån.

Mats Liifv
2012-07-31, 14:09
Har tittat lite på acerbis 23liters tank. Beslutar jag mig för att behålla hojen och gillar långfärd så blir det en sån.

Hade själv en tjugoliters och kom drygt fyrtio mil med den, också Acerbis. Handlade från KEDO (http://kedo.de). Har en massa prylar för Yamahaägare!

lasrberglund
2012-08-01, 11:07
Såhär blev väskorna efter lite omarbetning

Satte liggunderlag i dom för att....det verkade vettigt...?

Svetsat ihop hållare för 5 liters jeepdunk.

Mats Liifv
2012-08-01, 12:43
Såhär blev väskorna efter lite omarbetning

Satte liggunderlag i dom för att....det verkade vettigt...?

Svetsat ihop hållare för 5 liters jeepdunk.Nu är du verkligen rejält utrustad, bara den större tanken som saknas. Klokt att klä in insidan av väskorna. Det du stoppar i där kan annars bli missfärgat...
Blir spännande att få läsa om och se bilder från din resa framöver!

lasrberglund
2012-08-04, 14:42
FAAAN!
De blev 50 KG totalt trots allt..
Väskor 12kg
x-tra Bensin+dunkar+hållare 18kg
Tält+ sovsäck+ liggunderlag 6kg
vattendunk 5kg
thermos 1.5kg
verktyg+punkaspary+diverse 10kg
kläder 5kg
mat+triangia+gas 5kg

Totallt 61kg + väskhållare!! Inte konstigt fjädringen protesterade i guppen...

vpatrik
2012-08-05, 10:30
Lite offtopic men tänkte bara höra ifall du stod på Konsum i Munksund för ett par dagar sedan? Såg ut som din hoj och staden är ju inte så stor... :)

lasrberglund
2012-08-05, 14:25
Lite offtopic men tänkte bara höra ifall du stod på Konsum i Munksund för ett par dagar sedan? Såg ut som din hoj och staden är ju inte så stor... :)

Jepp det var det. Ute o testade lite grann med nya väskorna.

Såg din hoj utanför en kåk mellan konsum o rondellen i förmiddags?

vpatrik
2014-08-14, 23:14
Stämmer bra! (Blev ett snabbt svar)...
Tror jag såg din hoj utanför en kåk i Skuthamn här i sommar? Och är det din, isåfall bor du dessutom i min farmor och farfars gamla hus...

engström67
2014-08-17, 23:49
Såhär blev väskorna efter lite omarbetning

Satte liggunderlag i dom för att....det verkade vettigt...?

Svetsat ihop hållare för 5 liters jeepdunk.

Ser ju hur bra ut som helst,Låg tyngdpunkt dessutom.Kan ju inte vara värre än en dam bakpå.:)