handdator

Visa fullständig version : Ny här



Starbiker
2012-07-25, 12:48
Hej, vill först tacka för ett intressant forum. Tänkte det var dags att registrera sig efter att ha följt diskussionerna ett par år :)

Pga diskbråck har mitt A-kort tagit tid, men om en månad är det äntligen dags för det sista momentet, uppkörningen.

Nu söker jag tips på hur man hanterar detta på en "sporthoj" då strålningen blir nästintill outhärdlig pga sittställningen, speciellt vid krypkörningsövningarna och säkerhetskontrollen (att dra upp den på centralstödet).

Helst av allt hade jag velat köra upp på min egen hoj (en Dragstar). Är det realistiskt möjligt (har någon här lyckats med detta?) eller är det bara att bita ihop och hoppas på det bästa?

Tacksam för alla tips :hello:

lasrberglund
2012-07-25, 14:01
Körde upp på min intruder 800 med framflyttade fotpinnar. Gick hur bra som helst eftersom jag var van den hojen.
Garagesvängen var väl lite knepigare än med en gatuhoj, men bara att öva mer.

Starbiker
2012-08-22, 13:07
Tack för svar.

Jag beslöt mig dock för att bita ihop och försöka med körskolans mc (en Suziku GSX 750). Helt förlamad dagen efter en övningsrunda med XVS:en numera, men tittar på Airhawk och andra möjliga lösningar.

Bråcket slog till redan vid uppdragningen på centralstödet. Körde sedan krypkörningen fruktansvärt illa, då jag inte kunde vrida överkroppen alls i vändningen. Frågade om jag fick göra ett nytt försök, men han bad mig köra höghastighetsbanan istället. Tänkte att kanske, så jag satte igång, men vid vändningen hände samma sak som vid krypkörningen.

Så det var bara att tacka för sig, efter att inspektören med all rätt avbröt det hela.

Men, men... skam den som ger sig.

Tills dess får jag avundas er som njuter av säsongens sista månader och hoppas på att det ska gå bättre nästa gång :)

Jourtjänst
2012-08-22, 17:31
Tack för svar.

Jag beslöt mig dock för att bita ihop och försöka med körskolans mc (en Suziku GSX 750). Helt förlamad dagen efter en övningsrunda med XVS:en numera, men tittar på Airhawk och andra möjliga lösningar.

Bråcket slog till redan vid uppdragningen på centralstödet. Körde sedan krypkörningen fruktansvärt illa, då jag inte kunde vrida överkroppen alls i vändningen. Frågade om jag fick göra ett nytt försök, men han bad mig köra höghastighetsbanan istället. Tänkte att kanske, så jag satte igång, men vid vändningen hände samma sak som vid krypkörningen.

Så det var bara att tacka för sig, efter att inspektören med all rätt avbröt det hela.

Men, men... skam den som ger sig.

Tills dess får jag avundas er som njuter av säsongens sista månader och hoppas på att det ska gå bättre nästa gång :)

Jag är imponerad av ditt kämpande med detta. På'n igen bara nästa gång!

KerstinV
2012-08-22, 20:00
Ett tips ,gå till en bra naprapat.Har själv 3 diskbråk i nacken och vet precis hur frutrerade det är med krypkörningen.Huvudet vill men inte kroppen.För mig blev det lite bättre efter ett antal naprapatbesök.

Starbiker
2012-08-22, 20:26
Jag är imponerad av ditt kämpande med detta. På'n igen bara nästa gång!

Tack för uppmuntrande ord. Jodå, om 5 veckor är det dags igen, men det tar jag nog i tråden "Vilka tar MC-kort nu?" när det börjar bli dags (vilket även dessa inlägg kanske skulle ha placerats i. Får skylla på att jag är forum-n00b :o )

Starbiker
2012-08-22, 20:45
Ett tips ,gå till en bra naprapat.Har själv 3 diskbråk i nacken och vet precis hur frutrerade det är med krypkörningen.Huvudet vill men inte kroppen.För mig blev det lite bättre efter ett antal naprapatbesök.

Jag har varit ett par gånger hos en kiropraktor på sjukhuset och trodde nog att han skulle mörda mig den första gången :p

Skämt åsido så har det hjälpt mot det nedre bråcket, men jag har ett i nacken också, så det är helt klart något jag kan överväga att prova :)

Bael
2012-08-22, 20:54
hej och välkommen håller tummarna för dig på att du kommer lyckats =)

håller själv på med kortet så jag hoppas att man själv får lappen snart för mc så man kan ut och åka med den lilla leksaken jag har ståendes.

Molgan
2012-08-22, 23:36
Är XVS verkligen en optimal hoj om man har problem med rygg och nacke? Borde du inte skaffa nåt mer upprätt? Hoppas du får till det och lycka till, har ingen erfarenhet av diskbråck så kan inte komma med några kloka råd annat än att ge inte upp drömmen! =)

Jan-Olov
2012-08-23, 06:30
Jag har själv diskbråck i nacken och vet att nacken inte tål viss belastning sam i mitt fall inte tål att armana är belastade. Jag provade flera hojar och fann att Varaderon passade efter att jag höjt och flyttat bak styret. Nu sitter jag avslappnat med armana i en bra ställning och nacken är rak, och vill jag när jag är ensam så kan jag flytta fötterna till bakre fotpinnarna då rättar jag ännu mer på ryggen. Jag hade tidigare en Dragstar 1100 och den var kass för ryggen.

pentti01
2012-08-23, 14:57
Välkommen till forumet !
Är inne på samma linje som Molgan o jan-Olov; Du borde kanske testa en annan typ av Mc?
Tror att en upprätt sittställning är att föredra,,?
Kan du låna en Mc av någon för övnings-/uppkörning?

Starbiker
2012-08-24, 13:58
Jag håller förstås med om att Dragstar (speciellt Custom som ju dessutom är lägre än Classic) inte är optimal i originalutförande. Sittställning fällkniv.

Men det stod i slutändan mellan Dragstar eller Heritage Softtail, så jag valde Yamman (främst pga kardandrift). Planen är att bygga en bobber i vinter. Jag vill gärna tro att jag kan få till något vettigt, men funkar det inte så gör det inte, och då får jag ge upp den drömmen.

Sadel ska bytas mot fjädrad, höjas något (och som sagt kompletteras med en vibrationsdämpande/avlastande Airhawk). Styre och risers ska laboreras med för att räta ut sittvinkeln ytterligare.

@ Bael: Tackar och dito :)

@ Molgan: Nej, jag tänker absolut inte ge upp :)

@ Jan-Olov: Jag har faktiskt kikat lite på både Varadero och Transalp, för det kan nog tänkas bli aktuellt med en touringhoj när lappen väl är säkrad. Jag vill försöka få till en vettig bobber allra först bara. Gammal pojkdröm ;)

@ pentti01: Det är lite begränsat med tillgång till andra hojtyper.

Hojarna det främst handlar om är en Bonneville (bäst sittställning av alla alternativ, men inget som jag vill riskera att tappa eller klota då det är en mycket fin Meriden 60-talare i grymt skick), en Honda VFR och en BMW F800 ST. De två sista ger mig mer eller mindre samma problem som körskolans GSX. Så jag känner väl att jag lika gärna kan hålla mig till den.

Jag tänker lägga fram problemet innan säkerhetskontrollen nästa gång och får då förhoppningsvis hjälp med själva lyftet.

Borken
2012-08-24, 17:47
Har du inget centralstöd behöver du inte lyfta upp hojjen :)

Starbiker
2012-09-19, 11:34
Mer eller mindre en upprepning av första uppkörningsförsöket idag, så nu lägger jag ner. Åtminstone för i år. Kortet känns väääldigt avlägset i skrivande stund, men jag ska försöka träna ryggen lite försiktigt i vinter.

@ Borken: Jag har kört med skolans hoj som har centralstöd, så jag har inte haft något val...

simonwellander
2012-09-19, 19:52
Fan va tråkigt! :( Lider med dig. Kämpa på! Och hoppas du blir bättre i ryggen

Allaandranamnvarupptagna
2012-09-21, 13:49
Jag tror man kan köra upp med precis vilken hoj som, baara man övar! dock är det lättare/svårare beroende på hojens flexibilitet, vändradie, sittpunkt, vikt mm..

Själv körde jag upp på min hoj gpz 1000 rx tung och otymplig, många som påpekade att det inte skulle gå, visst det var svårt, men här står jag idag med A lappen!

Markus
2012-09-21, 15:49
trist, du får kämpa vidare.

Starbiker 2.0
2014-09-10, 21:38
Hej igen allihop. Idag grejade jag äntligen min efterlängtade behörighet! Hällregn och allmänt taskiga förutsättningar till trots! Kört hela dagen fram till nu och bara njutit av varje sekund! Får passa på att ta vara på det som är kvar av säsongen :)

fishbone
2014-09-10, 22:02
Hej igen allihop. Idag grejade jag äntligen min efterlängtade behörighet! Hällregn och allmänt taskiga förutsättningar till trots! Kört hela dagen fram till nu och bara njutit av varje sekund! Får passa på att ta vara på det som är kvar av säsongen :)


Grattis

Gibson
2014-09-11, 00:49
Grattis till kortet och det var riktigt trevligt att träffas och gissa om jag blev förvånad över att du kände igen mig och frugan härifrån hojen och min blogg. Hoppas vi kan träffas snart igen och ta en tur. :)

Pin
2014-09-11, 09:57
Hej!

Har ögat igenom tråden och kan bara stämma in i gratulationerna! Grymt kämpat!

Starbiker 2.0
2014-09-16, 08:18
Tackar!

Obeskrivlig känsla att äntligen ha gått i mål :cool:


Grattis till kortet och det var riktigt trevligt att träffas och gissa om jag blev förvånad över att du kände igen mig och frugan härifrån hojen och min blogg. Hoppas vi kan träffas snart igen och ta en tur. :)

Ja, det var roligt att träffas. Du såg rätt paff ut när jag frågade om du var "Gibson" :p

Jag bor ju inte så långt bort, så det lär nog bli läge för en tur eller två framöver och utforska de där kurviga småvägarna du snackade om :)

Markus
2014-09-16, 08:36
Grattis till kortet!

Olle Å
2014-09-16, 21:40
Grattis. Nu får du skaffa dig en hoj som du kan köra året runt med, så tar aldrig säsongen slut. Man kör ju inte så mycket på vintern, men det brukar bli lite då och då. Speciellt när det är solsken och man tar en tur ut på landet.