handdator

Visa fullständig version : ny här med mc korts sug



Bael
2012-07-25, 03:44
Hej alla glada!

mitt namn är Christer och jag har gått i tankar i flera år nu att ta mc kortet men har inte blivit av men nu har jag tänkt ta det om det sker i år eller nästa får man se men ska iaf börja smått nu.

jag är nyfiken på vad för tips och trix ni kan ge en som har tänkt ta mc kortet blir då A behörighet.

sen är man även nyfiken på hur många hoj åkare det finns i skellefteå om dom ens finns på detta forum är en bra fråga =).

skulle vara bra att veta då man ev skulle ha haft en handledare som gärna har en mc att låna ut då man övningskör alt att man kan få komma och vara med att gå igenom en så man inte är helt grön när man väll kör på skolan.

Mvh Christer

Molgan
2012-07-25, 21:46
Hej och grattis till det kloka beslutet att skaffa A! Tips och trix finns det gott om under länken som heter "MC-kort" högst upp på sidan. Svårt att ge tips om nåt så komplext som att skaffa A-behörighet så där från höften bara. ;)

Bor i Luleå och har ett år kvar innan jag kan börja handleda (om dom nu inte ändrar till att man måste minst vara 60 fyllda, ha haft kortet minst 70 år sammanhängande samt betalat 80 000kr till hörselskadades riksförbund eftersom det är hojåkarnas fel att de inte får äta ärtsoppa på torsdagar), så kan tyvärr inte hjälpa till där.

pumpe3
2012-07-25, 22:17
Tips är att börja så snart du kan, så går det fortare nästa säsong. När jag tog kortet så började jag köra slutet på september privat och gjorde Risk 1 på skolan i mars, sen så fort snön försvann började jag köra i skolan och var klar tidigt och det fanns massa tider för uppkörning (och teorin kan pluggas utan idiot stress).


Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

freddemannen
2012-07-25, 22:34
Kan bara instämma,
och kan du försök få till risk 1 och 2 i höst så kan du skriva upp i vinter, sen är det bara att "hänga på låset" till våren.
En annan grej är att kolla körskolans upplägg jag förmodar att du har bilkort och körvana i trafik med bil så älta köra på väg är mest utkastat det är inte där den "svåra" biten i uppkörningen ligger förmodligen klarar du dig bra med körningen till och från konbanan här eller eventuellt en lektion för trygghetens skull..
Och framför allt lycka till och se till att ha roligt, även konbaneältande är roligare än att inte köra hoj :D tänk på det om det känns motigt att krypköra en gång till..

Zeeuus
2012-07-26, 01:45
Hej och välkommen.

Skellefteå körde jag upp i (Lång historia, bor i Sthlm).

Nåväl, vid travbanan finns det en avstängd väg. Längre upp på den vägen finns alla banor uppställda. Ni kan ju passa på att glida dit privat och träna, sena kvällar (speciellt nu när solen nästan är uppe hela tiden.)

MvH
/Zeeuus

Bael
2012-07-26, 01:51
är 26 år gammal tog körkortet 2006 och kör så gott som dagligen bil i trafiken :P.
tror inte jag kommer ha något problem gällande trafikreglerna på teorin är mest det andra som jag är riktigt grön på.
själva körningen kommer jag nog inte ha något problem med.
började köra mopped vid 13 - 14 års ålder :P.
började moppe livet med en ciao, sen blev det en dt sen efter det blev det att leka med en honda xr600r :P
och har även kört lite 125cc cross. men sist jag satt och körde en cross eller cross moped var 6 år sen så jag hoppas att det sitter kvar en massa har ev hittat en bra nybörjar hojj med har då lakt ögonen på en XJ 600 Streetfighter tror det kan vara en bra nybörjar hojj innan man skaffar sig en custom som honda shadow :P

Mvh Christer

Bael
2012-07-26, 01:55
Hej och välkommen.

Skellefteå körde jag upp i (Lång historia, bor i Sthlm).

Nåväl, vid travbanan finns det en avstängd väg. Längre upp på den vägen finns alla banor uppställda. Ni kan ju passa på att glida dit privat och träna, sena kvällar (speciellt nu när solen nästan är uppe hela tiden.)

MvH
/Zeeuus

största problemet med det är att jag inte har någon handledare än och ingen mc att köra utan själva hojjen håller jag att arbeta på så man kan införskaffa sig en nybörjar hojj att köra med.
hade det inte varit för det så hade jag redan varit ute och kört så mycket som möjligt för att vänja mig.

(född och uppvuxen i sthlm tills man flyttade till lilla skellefteå vid 16 - 17 års ålder)

sally101
2012-07-30, 16:52
Hej Christer!
Om du letar efter en bra nybörjarhoj så kommer min Yamaha FZ6 '05 snart flytta upp till Northbike i Umeå (om du vill köra en bit för att köpa) och den tyckte jag var helt suverän som första hoj iaf :)
Jätte lycka till med kortet och allt och välkommen till forumet!

Fores
2012-07-30, 21:01
Välkommen.
Jag är oxå ny här på forumet och precis håller på att få hem min hoj.
Skrivit till trafikskolan och beställt körkortstillstånd.
Jag hade inte heller någon att köra med, men jag visste om några grannar jag har som kör hoj.
Har bara vinkat till dem innan, så jag känner dem inte.
Tog mod till mig idag och presenterade mig och berättade min historia, frågade sedan om de ville vara mina handledare... och ja de ville de gärna :) Gissa om jag blev glad.
Så nu har jag två handledare som kan hjälpa mig.
Se dig om där du bor, kanske någon av dina grannar kör hoj :)

Ia_
2012-08-01, 22:03
skaffa så många handledare du kan få tag på!
Man vill alltid köra oftare än de! :) 170 pix per handledare är en ganska liten summa i sammanhanget.

Lägg inte massa pengar på att krypköra på körskolan!
Fixa koner el likn och öva massa på någon parkering eller så. (finns tex 4 st för 40 spänn på Biltema)

Hetaste tipset:
Köp en suuuupertung motorcykel. Skaderisken på mc:n är lägre eftersom det är mycket mindre chans att du faktiskt lyckas lyfta den och slänga den åt h-lvete när krypet går dåligt. För det kommer det göra i början... ;)

Susie
2012-08-02, 11:49
Tips är att börja så snart du kan, så går det fortare nästa säsong. När jag tog kortet så började jag köra slutet på september privat och gjorde Risk 1 på skolan i mars, sen så fort snön försvann började jag köra i skolan och var klar tidigt och det fanns massa tider för uppkörning (och teorin kan pluggas utan idiot stress).


Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Vilket bra tips om man ändå gjort så, jag började köra i i april både privat och på skola nu sitter jag här och väntar ut min andra uppkörning som är i september tack vare att det är så ont om tider suck.Hela upplägget har känts lite stressande tack vare det är så tight med tider men visst det goda med det hela är att man hinner samlar på sig mil under tiden :)

Bael
2012-08-03, 02:12
Jag har nu köpt mig min första hoj som jag är nöjd med och känner mig säker på.
det blev en yamaha xj 600 -84 men den måste dock besiktas men det var mycket som var bytt på den styrlager hjullager nytt framdäck nytt batter m.m

ända problemet med den är att mina led bakljus pulserar då jag använder blinkers så det måste fixas till innan den går igenom besiktningen.

en handledare har jag ordnat än så länge så man kan börja träna kryp tur att vi har en kon bana en bit bortanför där jag bor dom tar inte bort konerna där så jag kan åka dit på kvällarna och träna.
nu ska man dock hitta ett försäkrings bolag och det lutar just nu åt länsförsäkringar då dom hade ett fint 1 års erbjudande som man kan förnya varje år och det är då att jag betalar runt 3000 - 3500 och då är den försäkrad hela året från första försäkrings dagen även fast jag ställer av den så behöver inte jag oroa mig till nästa vår då jag ställer på den igen.

Mvh Christer

Ia_
2012-08-03, 08:03
Ang försäkringar: Kolla hos Svedea. Jag betalar 1400:- helåret, helförsäkrad för samma cykel där... :)

Olle Å
2012-08-03, 08:46
Tycker det är synd om er som inte fått kortet än, utan det bara blir en massa strul hela tiden.
Fattar inte att det inte går att få någon sorts kontinuitet i uppkörandet. Otroligt att det är så långa väntetider.:mad::mad::mad:
Man kanske får lov att vara rädd om den lapp man har.:):):)

freddemannen
2012-08-03, 11:52
Ang försäkringar: Kolla hos Svedea. Jag betalar 1400:- helåret, helförsäkrad för samma cykel där... :)

Jupp Svedea eller BilsportMC brukar vara rätt överlägsna på hojförsäkringar så länge det inte är rena sporthojar.

Bael
2012-08-03, 17:11
Någon som har koll på vart man kan mc kläder förr dom större pojkarna så att säga?
var och provade några olika idag men jackan fick jag inte på mig lika dant med ett par byxor. så då börjar jag fundera på vart man kan köpa kläder för oss som är av dom större storlekarna

mirrisen
2012-08-03, 21:41
Någon som har koll på vart man kan mc kläder förr dom större pojkarna så att säga?

Mc-punkten har åtminstone jackor: http://www.mcklader.eu/Stora-storlekar
Det är en pytteliten butik i ett ödsligt köpcentrum, har även webshop. Ägaren är ytterst sympatisk och hjälpsam.
Sharkspeed tillhör inte mina favoriter, men de har också en del: http://www.sharkspeed.se/sv/artiklar/motorcykel/stora-storlekar/index.html
Och så Mc-Boden, som jag inte vet något om: http://www.mc-boden.se/sortiment/byxor-mc/textilbyxor/richa-bib-byxa-korta-ben-stora-storlekar-12xl

Bael
2012-08-03, 22:01
drog iväg en beställning på 24mx tyckte att deras utbytes garanti lät lovande. om storleken inte skulle passa och så får man byta utan extra kostnad till en större

Bael
2012-08-15, 13:15
Handledare sökes fortfarande då han jag känner inte kunde vara min handledare pga personliga skäl