handdator

Visa fullständig version : Yamaha R6 någon form av elfel.



sarud
2012-07-24, 10:24
Hejsan. Jag köpte nyligen en Yamaha r6 -99 och körde hem cirka 5 mil utan problem. Dagen efter åkte jag runt 1 mil och då dog motorcykeln. Allting la av. Startade ej och instrumenten var ur funktion. Jag kolla då batteriet och det låg då på 4 volt. Jag antog att batteriet var dåligt och köpte mig ett nytt batteri som jag laddade och satte i motorcykeln. Då startade den och visade 14+ volt över polerna på batteriet vilket indikerade att generatorn i varje fall laddade. Jag provkörde då motorcykeln och efter cirka 2 mil så dog den ännu en gång. Batteriet hade laddats ur igen på något sätt. Jag laddade då batteriet ännu en gång och körde hem de cirka 2 milen. När jag kom hem mätte jag batteriet och då hade jag 11,71 volt och när jag startade den fick jag samma värde. Även vid gaspådrag. Verkar som det blir någon konstigt med laddningen då jag kör. Vad kan detta vara?

Generatorn? Laddningsrelät? Något helt annat?

Tack på förhand!//Sarud

Nina
2012-07-24, 11:42
Generatorn? Laddningsrelät? Något helt annat?

Jag skulle kika på kolen i generatorn så de är friska och har kontakt med kopparlidningen samt kika på laddningsrelät. Kika också så att alla kontakter som berör laddning sitter ordentligt och inte har glappkontakt.

Hondamannen
2012-07-24, 12:30
Lite nyfiken på hur många mil din hoj har rullat? Hitills har jag inbillat mig generatorer håller i många mil innan de börjar visa tecken på slitage. Jag är dock inte teknisk kunnig.

Jåke
2012-07-24, 12:57
Några kol behöver du inte titta på, hojgeneratorn är kontaktlös. Däremot ska du som Nina påpekar först mäta upp laddregulator/relä och sedan även generatorn. Laddspänningen över batteriet har du redan koll på, och den är ju för låg. Relät ska även ge rätt resistans vid mätning, värden och hur du mäter finns i en verkstadshandbok. Kollar generator gör du genom att mäta dels spänningen den levererar (brukar alltid vara 3 gula). Normalt över 80 volt växelspänning vid gång, men för att upptäcka eventuellt brott på trådar i statorn så måste du mäta motstånd även på den.

Om batteriet tagit slut på en hoj överbelastar man i första hand laddregulatorn, går det för långt blir den överhettad och ger upp även den. Följden blir att överbelastningen flyttar ner till generatorn och så kan man bränna den med... Been there, done that och det var dyrt. Hojen behöver inte ha gått långt för det...