handdator

Visa fullständig version : Italienska hojar



Hondamannen
2012-07-23, 12:00
Hej,

Vad anser ni om italienska hojar? Skulle ni kunna tänka er att gå ifrån japanskt urverk till italienskt märke, tex Aprilia mana 850? :D

Brukar ni vara märkestrogna eller kan ni tänka er göra byte till andra märken speciellt märken som inte alltid har fläckfritt rykte?

Själv har jag istort sett bara haft honda men då jag inte har hittat det jag letar efter hos japanska märken funderar jag på att göra en avstickare mot mina egna normer:p:D:):o:fight::eek::banana:
Mvh

Hondamannen

mirrisen
2012-07-23, 13:34
Jag har haft en italiensk hoj, en gammal Aprilia Pegaso. Den var importerad och försummad, men det som gjorde mig mest anti var hur allt var ihopsatt. Man var tvungen att lossa två extra saker för allt man skulle ha loss, och det var sällan logiska saker. Dessutom kändes många lösningar rätt "epa". Men kanske är detta en del av charmen, för de som gillar italienska hojar?

LowTech
2012-07-23, 14:31
..men det som gjorde mig mest anti var hur allt var ihopsatt. Man var tvungen att lossa två extra saker för allt man skulle ha loss, och det var sällan logiska saker. Dessutom kändes många lösningar rätt "epa". Men kanske är detta en del av charmen, för de som gillar italienska hojar?
Svar: ja...
Har tre spagettihojar.
Lossade och tog isär motorn i molekyler på 45minuter... nuff said??

Hondamannen
2012-07-23, 14:38
Skulle ni våga köra utomlands med en italiensk hoj, närmare bestämt mana 850?

Ankan1
2012-07-23, 14:43
Det går inte längre att sälja nya vrak idag som man gjorde förr i tiden.Det märket lever inte länge.Så en Italiensk mc lär nog hålla ihop på din semesterresa som många andra modeller.Vem hade t ex anat för 40 år sedan att Moto Guzzi skulle sälja riktigt roliga enduro hojar som Stelvio mfla.

LowTech
2012-07-23, 15:10
Det går inte längre att sälja nya vrak idag som man gjorde förr i tiden.Det märket lever inte länge.Så en Italiensk mc lär nog hålla ihop på din semesterresa som många andra modeller.Vem hade t ex anat för 40 år sedan att Moto Guzzi skulle sälja riktigt roliga enduro hojar som Stelvio mfla.
Förra året i Tyskland träffade jag på hotellet en trevlig prick som varit i Gibraltar med en Guzzi m/ä.
Tyvärr hade laddningen lagt av så han tog varje dag in batteriet (minst 20Ah) på hotellet han bodde och laddade det..
Allt funkar om man vill.

RobbeS
2012-07-23, 15:14
Skulle ni våga köra utomlands med en italiensk hoj, närmare bestämt mana 850?

Dom flesta Italienska hojar körs väl utomlands.:D

Hondamannen
2012-07-23, 15:42
Ju de säljer ju bättre där...de säljer tydligen bra i Tyskland, frankrike och spanien enligt hörsägen.

Mats Liifv
2012-07-23, 15:51
Du får väl pröva, om det nu är en så´n hoj du vill ha! Kanske kan du ha överseende med eventuell dålig reserdelsförsörjning, ingen verkstad i närheten etc. Allt beror på vad du prioriterar och hur mycket entusiast du är. En del kan inte tänka sig annat än italienska hojar. Själv har jag valt BMW eller japanska hojar och varit nöjd med det. Har aldrig känt den rätta dragningen till de italienska märkena, efter vad andra ägare till dessa hojar berättat. Kanske har dom haft otur, vad vet jag...

Hondamannen
2012-07-23, 15:52
Jo det som bekymrar mig är just det du nämner. Verkstad och tillgång till delar.

pentti01
2012-07-23, 17:31
En Laverda från 70-talet skulle smaka mumma :)

engström67
2012-07-23, 20:06
Gärna en ducce 1198 eller aprilla rsv4,rena konstverk som låter gött:)

Borken
2012-07-24, 08:17
Nu har jag bara testat Ducati, men jag upplever inte några större problem med italiensk teknik däremot har hojjarna mycket karaktär å själ. Jag lätt tagit min nuvarande Ducati Monster på långresa.

Möjligen som nämndes innan, att tillgången på reservdelar är lite kinkigare, blir ofta att beställa grejjer på nätet eller från Arboga/Alingsås. Reservdelstillgången kanske blir bättre nu när Audi köpt upp Ducati, hoppas det iallafall.

Pfaff
2012-07-26, 15:07
Hej,

Vad anser ni om italienska hojar? Skulle ni kunna tänka er att gå ifrån japanskt urverk till italienskt märke, tex Aprilia mana 850? :D

Brukar ni vara märkestrogna eller kan ni tänka er göra byte till andra märken speciellt märken som inte alltid har fläckfritt rykte?

Själv har jag istort sett bara haft honda men då jag inte har hittat det jag letar efter hos japanska märken funderar jag på att göra en avstickare mot mina egna normer:p:D:):o:fight::eek::banana:
Mvh

Hondamannen

Mnjaaaa...

Jag kanske kan svara med att citera den - i Guzzi-kretsar - legendariska Pete Roper, om en viss Honda modell:


Another one that makes the rider look like a Hungarian root vegetable salesman! There's a bloke up the hill from me who sold his Mk II LeMans to me for next to nothing and bought one of these. Gives a whole new meaning to the term 'As Boring as Batshit'. Both him and the bike. I see him from time to time on his custardmobile and he looks longingly at the Griso but tells me it is too unreliable Dunno how he works that one out? I've never talked with him about it's maintenance needs or lack of them. I have a sneaking suspicion it could simply be he's an idiot but being the open minded, non judgemental sort of chap I am I'm unwilling to make the call...........

Pete

Vidare:


NC700 seems to be half a Honda 'Jazz' car engine in a boring and hard to work on package. I'm told they are astonishingly frugal and about as exciting as a bag full of wet mice.

Get a Mana. Mana is fun.

Torde väl räcka som svar? ;)