handdator

Visa fullständig version : Hjälp! missljud i Wildstar



Sillen
2012-07-22, 21:55
Behöver tips om vad som kan ha hänt med min Yamaha Wildstar. När jag igår var ute och åkte började hojen plötsligt bluddra och gå dåligt, tyckte även att ventilerna började ticka mer än vanligt. Efter en stund slutade detta och hojen gick som vanligt igen. Startade hojen i dag och det var ett väldans oljud och tickande från motorn och den gick dåligt och tvekade vid gaspådrag men när den blivit ordentligt varm gick den bättre igen. Startade den igen i kväll och den låter fortfarande som ett tröskverk. Tycker att oljudet kommer både ifrån topparna och kamaxlarna.

Oroar mig för en trasig oljepump men tycker det vore konstigt för oljan som är i har inte gått mer än ca 100 mil och den gamla var fräsch när jag bytte. Cykeln har rullat ca 4000 mil.

Nån som har några andra ideér ?

akems
2012-07-23, 09:12
Hej
Har ingen ide om vad det är,men jag hade nog inte vågat starta innan den blivit kollad låter det så mycket är nog risken stor att du kör sönder något i onödan.Det låter som fel på oljepumpen och det kan du ju kolla med att lossna olje rören som ligger utanpå och se om det kommer olja.Länk till en sprängskiss du kan kolla på http://www.cmsnl.com/yamaha-xv1600atnatnc-2001_model10968/partslist/A-10.html#results

Sillen
2012-07-23, 09:24
Nä nu ska jag inte ha igång den i onödan. Tycker det är lite konstigt att motorlampan inte tänds om oljetrycket försvunnit. Men får försöka se om det går att få tag i något att mäta upp trycket med.

akems
2012-07-23, 10:17
Viragon hade bara nivåvisning på oljan,är kanske samma på wildstaren så det är därför inte lampan tänds.Tycker det är konstigt om den är sönder redan min hade gått över 8000 när jag sålde den.

Sillen
2012-07-23, 20:32
Ok då är det säkert samma på min. Kan nog förhoppningsvis vara något med dom hydrauliska tryckarna som strejkar. Byte av oljepumpen verkar vara både dyrt och besvärligt....

Olle Å
2012-07-24, 08:39
Om oljudet kommit helt plötsligt verkar det vara något akut. Naturligtvis svårt att veta, men ett tips är att det blivit något fel på kamkedjan eller sträckaren.:mad::mad:

swedan
2012-07-24, 14:06
Jag skulle gissa på oljetrycksproblem eller de hydrauliska lyftarna.
Kolla med folket på forumet på http://www.vstar.se/index.html om de har något tips.
Det finns även verkstadshandbok där om du mekar själv.
Lycka till!

Sillen
2012-07-24, 17:32
Ja det är nog nåt sånt. Verkar inte vara nåt oljud i något annat än dom delarna som har med ventiler att göra. Det konstiga är att ena stunden låter det illa och den går dåligt och sen ändrar det sig och så är den som vanligt igen och går bra utan oljud. Får ringa yamahacenter och kolla vad dom tror.

akems
2012-07-25, 09:42
Vad är det för olja du hällt i kan det ha något med det att göra.Vill du prova själv så kan du ju göra ett olje byte och se om det var något fel där.

Sillen
2012-07-25, 21:50
Köpte Motul olja av en större mc-firma så det ska nog vara ok men kanske värt ett försök.

akems
2012-07-26, 09:47
Tänkte väl mer så att det kunde vara något fel med oljan,tjocklek eller någon form av skit som kommit med,allt kan ju hända.Det blir ju dyrt att lämna in och kolla så jag hade nog gjort ett försök att fixa det på egen hand,om det sen inte lyckas så får man väl lämna in den.Är det syntet olja så har den en förmåga att lösa upp avlagringar och det är ju bra men det kan ju ha satt sig i lyftarna så de inte fungerar som de ska.

swedan
2012-07-26, 10:22
Köpte Motul olja av en större mc-firma så det ska nog vara ok men kanske värt ett försök.
Jag kör med Motul delsyntet i min och det fungerar bra.
Det kan ju kanske vara någon förorening som fastnat i någon av hydraultryckarna eller liknande. Eller så kanske någon tryckare har gett upp helt.
Såg att du har frågan uppe på vstar också.
Att trycket släpper mycket snabbare på en av tryckarna kan ju tyda på att den är dålig och läcker. Antar att det tar en stund för den att få upp trycket när du startar motorn och att det är därför det låter illa en stund.

Sillen
2012-07-26, 14:44
Oljan ska nog vara ok. Men jag får inget oljetryck någonstans när jag släpper på oljeledningarna. Verkar som att det inte pumpar mellan oljetanken och motorn heller för oljan i tanken ser helt ny ut medans den i motorn har mörkare färg. Har ringt runt till diverse firmor och frågat och dom har inga andra tipps heller utöver dom vi diskuterat här. Får bli till att låsa in sig i garaget och börja skruva ner.....

swedan
2012-07-26, 15:06
Lycka till! :)

Nilsson
2012-07-26, 15:26
det är något som jag har hört talas om kolla med Lars här han kör vilde och jag tror det var något fel yamaha har på ventilerna men kolla med honom eller yamaha tror det är någon garanti budjetin på detta men jag kan ha fel mvh Nilsson

Sillen
2012-07-26, 17:16
Så här långt då. Inga synliga fel eller slitage på kamaxlar eller tryckare. Gött att det verkat klara sig. Förstår att det är dyrt att lämna iväg så firmor löser sånt här för det tar ju en del tid märker man.

Sillen
2012-07-26, 17:20
Tror bara det är växellådan som lagas på garantin på dom här.

Sillen
2012-07-27, 11:55
Sådär. Felet var att axeln som driver oljepumpen hade spruckit. Bara att beställa en ny och sätta ihop allt igen. Tackar för alla tips och råd.

Zigge
2012-07-27, 13:52
Följt tråden med spänning, köpte en Wildstar förra helgen här :) Alltid bra att veta vad som kan hända

Kjell116
2017-10-10, 09:01
Hej!
Körde av vägen med min wildstar då bakhjulet pajade. Nu säger dom på verksta´n att framhjulet är slut och behöver bytas.
Har någon varit utsatt för det?

swedan
2017-10-11, 08:55
Hej!
Körde av vägen med min wildstar då bakhjulet pajade. Nu säger dom på verksta´n att framhjulet är slut och behöver bytas.
Har någon varit utsatt för det?

Har aldrig hört talas om att hjulen pajar.
Vad var det som gick sönder på bakhjulet?
Vad är det för fel på framhjulet som gör att det måste bytas?
Det är ju bara byte av hjullager och spänna ekrar som kan vara aktuellt tycker jag....

Jan-Olov
2017-10-11, 19:18
Jag undrar detsamma, kanske du skall prata med en annan firma innan du beslutar om byte, är inte fälgbanan kass så bör det gå att laga.

Evert
2017-10-12, 17:37
Kom att tänka på en sak när det gäller missljud eller tröskverk Min BMW hade gått 1500 mil Fick vatten i tanken efter bränslepåfyllning på macken Snacka om tröskverk totalhaveri :thumpdown: